Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Vägarbeten.

När man passerat det första, där en bred dubbelriktad gc blivit knapp halvmeter bred, riktigt spännande att mötas. Så kommer man till nästa där man under dagen grävt lite till tvärt över två cykelvägar och ställt högt helt omärkt stängsel, utan en enda reflex, var öppet där i morse. Och jo, ringde och felanmälde på en gång, härligt när det blir mörkt, två meter högt stängsel som inte syns är ju skitbra.

Glad över att slutade tidigt när man tittar ut nu (och hör åskan).

Skön pendling hem i motvinden.
Tog rygg på en snabb dam med tempolår vid Hammarby Sjöstad, som cyklade på någon billig stel 26" MTB med fälgbromsar. Berömde henne för tempot, hon sa att hon försökte hinna med dagis. :)

Hon körde om vid Nacka Station, sen la jag mig 5-6 m bakom, och hon höll samma höga tempo ända tills jag svängde av vid Storängens busshållplats. Pulsen var ju uppe så jag rejsade vidare längs Saltsjöbadsvägen och kom hem helt blöt av svett. Mycket bra sommarpendling.

Trevlig långhelg, den kan bli otroligt bra!

Det har varit så överjävligt varmt den här veckan, och motvinden.. Det resulterar i att man kommer hem dyngsur av svett. Det har varit första veckan med kortbyxor, så nu åker dom inte av igen förän nyår ;-) Annars en mycket bra vecka, fast värmen har gjort att jag blivit så trött och jag har gått och blivit förkyld och halsont. Trevlig långhelg:-)

Jag vet inte om detta kan klassas som pendling direkt men många fredagar brukar jag försöka cykelpendla ut till min sambos stuga och den här fredagen (igår) kände jag mig trött redan innan jag startat men jag kom iväg till slut. Första 5 kilometrarna gick segt trots nerförsbacke, funderade på att sätta mig vid vägkanten och vänta in min sambo's bil flera gånger men jag trampade vidare och sen släppte det.

Snittade +30 över 12km, kom tom upp på några Strava segmentlistor, alltså jag är förvånad. Ska bli roligt som f-n att testa samma sträcka när nya cykeln kommer speciellt segmentet Lårdödaren :D.

Strava-Stcksj_cr.jpg

Lrddaren_cr.jpg

-EDIT-

Hempendlingen idag på nationaldagen lyckades jag snitta 30km/h i hela 14km sen fick jag stanna och ta av mig jackan pga överhettning. Det går framåt, 8km, 12km, 14km ... målet är att snitta 30 i minst 20km.

Fast det är klart vinden spelar jättestor roll, sidvind, medvind eller svag motvind typ <2-3 m/s går bra starkare motvind blir alldeles för tungt.

Senast ändrad:
Gårdagens hem pendling innehöll inga bilköer , 10pr på Strava och bra dos av D vitamin och sen lite lätt regn i ca 100m.

Tänk om alla dagar kunde vara så..

Extremt tomma vägar i morse. Mer tomt än vanlig söndag vid 06-tiden. Desto fler folk ute nu på eftermiddagen, både motorister och inte minst cyklister ute i solskenet.

Svalt på morgonen. Handskar och vindjackan åkte på.

Men det är otroligt hur mycket de gräver i cykelvägarna nu...

Bilagor

• FB_IMG_1460148453510.jpg
    FB_IMG_1460148453510.jpg
    16.8 KB · Besök: 90
Fantastikt fin morgon igen. Idag fick jag för första gången se tranbebisar på flykt. Sjukt söta :)
Svanarna har även de fått ungar. Hela familjen var ute på en simtur. Sen var det en slö rådjursbock som stog mitt på grusvägen. Tog lite tid innan han noterade mig. Direkt efter skrämde jag upp en hare med, och lite senare var jag sjukt nära att vingklippa en koltrasthane. Han klarade sig som tur var. Det är med andra ord jävligt najs att gå upp i ottan och sticka ut nu :) Benen var rätt trötta, men det gör inget. Behöver inte ha så bråttom jämt :)

Körde någon mil skog i lustempo igår. Det gjorde gott och trots en 40-milare satt jag och njöt i solen av att känna pigga ben. Det blev inte sämre av att en tempo-cyklist kom ångandes på Värmdövägen. Bara att ta lite rygg och åka med i den lätta medvinden till Alphyddan. Nu måste jag ta mig i kragen och byta drivlinan. Det går inte att bryta i backarna utan att kedjan rappar.

Snabb och crowded.
Slutar aldrig att förvånas av alla dumma jävla jönsar på väg upp för Liljeholmsbron. Jag kommer norr ifrån på rätt sida men kör sedan under bron och ned en liten snutt för att därefter vika av till Marievik. Varje morgon är det en lek med livet att inte bli fullfrontad av nån dumskalle på väg att köra om i andra eller tredje led.

AxelSthlm sa:
Snabb och crowded.
Slutar aldrig att förvånas av alla dumma jävla jönsar på väg upp för Liljeholmsbron. Jag kommer norr ifrån på rätt sida men kör sedan under bron och ned en liten snutt för att därefter vika av till Marievik. Varje morgon är det en lek med livet att inte bli fullfrontad av nån dumskalle på väg att köra om i andra eller tredje led.

Runda ner till höger mot kajen i stället så slipper du det.

gsb sa:
AxelSthlm sa:
Snabb och crowded.

Asfalten lämnar lite övrigt att önska men kanske är det värt det......

Varmt och göttigt!!
Lallade på i godan ro tills jag plötsligt blev omblåst i backen upp mot Ektorp från Skurubron.
Vafalls!! En man i skägg som spurtar om? Åh nej... det går inte. Jag fick ladda ikapp och sen turdrog vi lite fram till Sjöstaden där vi tackade för hjälpen och skiljdes åt.

Hemresan lär bli ännu varmare om prognoserna stämmer..

Jag pendlade tidigare än vanligt, för att kunna ta stigcykeln i lugnt tempo till jobbet, så att jag hinner med tisdagsrajd.

Det gick bra och var helt zen fram tills danvikstull. Jag försökte verkligen ligga där längst bak i ett tåg som vinglade fram med gångtempo, och konstanta utbrytningsförsök av folk med varierande kontroll och kraft, tre filer åt samma håll i den dubbelriktade banan, m.m.

Vet inte om det var gångtempot, farligt vingel överallt eller den hemska synen av omkörningsförsöken, men jag fick lite panik och brände om några. Så klart gick det lite fel även för mig, när en av de omkörandes signal var för en riktig vänstersväng, och jag fick undvika honom lite halvsketchy. Blev kallad rövhål med viss rätta. Förlåt. Resten av turen var åter helt sansad.

Ser fram emot kvällens rajd!

AxelSthlm sa:
gsb sa:
AxelSthlm sa:
Snabb och crowded.

Asfalten lämnar lite övrigt att önska men kanske är det värt det......

Pest eller kolera.

Borde förstått att idag skulle bli en sådan dag när ringklockan gav upp på vägen hem igår.
Det blir väldigt märkliga omkörningar av medcyklister/mopedister när det vänstercyklas. Mötte även en i skymd kurva men frontalkrocken gick undvika (tack skivbromsar)

Ny ringklocka beställd!

Blåsigt. Så blåsigt att jag faktiskt bokstavligt talat blåste av cykelbanan vid ett tillfälle. Blev bara en tur en decimeter ut på gräset bredvid, men ändå.
Monterade lowriders tar helt klart mer vind än man kanske först tror.

Tyckte det var en sol över Sthlm igår på prognosen, jag måste ha drömt. Kastvindar i oklara riktningar och regn var det visst.

tuta sa:
Fick två bakhjulssläpp idag och två igår på Vittoria Voyager Hyper. Slump eller någon annan som noterat taskigt grepp i väta?

Har inte tänkt på eller märkt det tidigare, men i dag lyckades jag få bakhjulssläpp vid två tillfällen med mina Voyager Hyper. Ena gången var iofs i en kurva, på relativt ny asfalt när jag fick väja för en björktrast... Fåglar skiter ju fullständigt i trafikregler.

Fail. Körde chickenrace mot regnet. Förlorade. Fick i alla fall cykeln rentvättad. Spottade vid Alvik en apsnygg röd Quest utklädd till MTR-s nya snabbtåg mellan sthlm - gbg. Måste vara lite läskigt med Quest i såpass byig sidvind som det var över tranebergsbron....

AxelSthlm sa:
Snabb och crowded.

Du får leva med problemet tills bron byggs om par år. Då försvinner ett bil fält som blir cykelbana och det blir enkelriktat.
Regnet avgjorde till Brompton fördel. Eller var det jag var grymt morgontrött?

eriaxe sa:
Borde förstått att idag skulle bli en sådan dag när ringklockan gav upp på vägen hem igår.
Det blir väldigt märkliga omkörningar av medcyklister/mopedister när det vänstercyklas. Mötte även en i skymd kurva men frontalkrocken gick undvika (tack skivbromsar)

Ny ringklocka beställd!

Har du ingen röst? Går att säga/ropa såväl "PLING!" som "Kommer vänster!" som "HÖGERTRAFIK!!!", som att bara säga "Hej!". Till skillnad mot ringklocka har rösten även tonlägen.

Jobbar kväll och det ser otrevligt ut ute, bra vindstyrka och regnet hänger i luften...

Snabb trots att det var lite oklart åt vilket håll vinden blåste. Förbi fotografiska var det ömsom med och ömsom mot. Trots hälsenespökeri var jag tvungen att trycka lite när jag fick häng bakom...

Gick fort, det blåste och regnade. Har varken stänkor eller ass-saver på racern så det blev sedvandligt klädbyte på kontoret. Men skönt med lite mindre cyklister på banorna.

Två droppar regn på mig i morse.
Innan Fotografiska så blev det intressant:
Gåenden som fick möte med andra gåenden samtidigt som cyklister skulle cykla om andra cyklister när de fick möte.
Trångt kan man säga.
Ord uttalades...och jag undrar varför det är så bråttom när det är så trångt? Det är väl trevligare att ha bra möten och kanske ett "tack" hörs.
Jag var sist och tog det lugnt. Jag kom till jobbet ändå.

Totteman sa:
Gåenden som fick möte med andra gåenden samtidigt som cyklister skulle cykla om andra cyklister när de fick möte.
Trångt kan man säga.
Ord uttalades...och jag undrar varför det är så bråttom när det är så trångt? Det är väl trevligare att ha bra möten och kanske ett "tack" hörs.

Fattar du inte att det är en tävling. Först till sitt jobb vinner. Att det är olika avstånd spelar ingen roll. Det är viktigt!!!

AxelSthlm sa:
Totteman sa:
Trångt kan man säga.

Fattar du inte att det är en tävling. Först till sitt jobb vinner. Att det är olika avstånd spelar ingen roll. Det är viktigt!!!

Jag vann idag!

Ugghhhh 10-17 m/s eller 13-21 m/s motvind beroende på vilken vädersajt man kollar, kan meddela att det viner och smäller rejält runt knutarna just nu och har gjort det sedan lunch, ett staket ser ut att ha blåst ner. Hoppas det mojnar framåt 17 annars blir det riktigt j-a jobbigt att cykla hem.

-EDIT-

Nu med facit i hand så kan jag säga att visst blåste det en hel del men "räkodlarväxeln" (internt skämt) och >100 kadens rådde bot på det (backträningen har börjat ge resultat) men det jobbigaste var att det blåste sand och skräp i ögonen och sen blev det ganska kallt om händerna. Sen var det lite spännande att cykla bredvid ett halvt omkullblåst staket genom UmU campus och inte veta om andra halvan kommer ramla :D.

Senast ändrad:
Att en cykelpendling i Tjockhult kan vara så kemiskt ren från incidenter som den i morse, det är lite märkligt faktiskt.

En vit hantverkarbil roade sig med att backa långsamt för att maximalt blocka cykelbanan efter Ekelundsbron på Solnasidan, annars var det lugnt och fint.

Kallt om fingrarna i kortfingrat.
En kamikaze-björktrast försökte hinna passera framför mig, men slog vingen eller nått i framdäcket och gick i marken. Sneglade över axeln och trodde jag skulle se den skadad och sprattlande på marken, men som tur var verkade den klara sig och flyga vidare.

Tillbaka
Topp