Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Start 05:40 = inte varmt.

Sega ben pga löpning igår , helt död nu (massa timmar senare) , funderar på att åka bil hem och spara cykeln till imorgon.

Jag har nått veckan då jag planerat att kasta in handduken och lägga ner varjedags-jobbpendlingen ett tag för att ha mer ben och annat kvar till all underbar stigcykling sommaren inbjuder till.

Det har blivit tre år i sträck med bara ett fåtal korta pauser, och jag har haft kanske fem dagars sjukfrånvaro totalt. Summerar jag distansen försiktigt med avrundning neråt så blir det c:a 18000 km pendling över dessa tre år.

Så pass övertränad att jag gör omställningen idag istället för onsdag som planerat. Så jag ska köpa SL månadskort på hemvägen, känns både vemodigt och surt, men rätt just nu.

Jag föredrar så klart alltid cykelpendling framför SL, och kommer att cykelpendla då och då. Kanske återkommer till varje dags cykelpendling + stigcykling när jag blivit starkare, m.m.

Tack ni som skriver i pendlingstråden, som ofta är trevlig, informativ och motiverande.

Men alltså lägga pengarna på elhoj istf SL-kort kanske? Lite som att ha och äta kakan... :)
qma sa:
Jag har nått veckan då jag planerat att kasta in handduken och lägga ner varjedags-jobbpendlingen ett tag för att ha mer ben och annat kvar till all underbar stigcykling sommaren inbjuder till.

Det har blivit tre år i sträck med bara ett fåtal korta pauser, och jag har haft kanske fem dagars sjukfrånvaro totalt. Summerar jag distansen försiktigt med avrundning neråt så blir det c:a 18000 km pendling över dessa tre år.

Så pass övertränad att jag gör omställningen idag istället för onsdag som planerat. Så jag ska köpa SL månadskort på hemvägen, känns både vemodigt och surt, men rätt just nu.

Jag föredrar så klart alltid cykelpendling framför SL, och kommer att cykelpendla då och då. Kanske återkommer till varje dags cykelpendling + stigcykling när jag blivit starkare, m.m.

Tack ni som skriver i pendlingstråden, som ofta är trevlig, informativ och motiverande.

Mange. sa:
Bilkön längs byleden sträckte sig från veddesta, från att trängas oå pendeltåg till att trängas på en gata..

På gamla bromsstensvägen tyckte en buss att man kan ju låta 3st cyklister pallnita och kasta sig åt sidan för att inte bli klippta rakt framifrån är lämpligt beteende.

Vem har egentligen företräde in/ut ur området?

Utan att cyklat på vägen ser det på google maps ut som att cykelvägen (gc?) avslutas varför cyklande torde ha väjningsplikt vid det (påtvingade) körfältsbytet. Om det är den platsen som menas?

Har en dito farlig avslutning på min väg hem där cykeldelen försvinner och endast gångdelen (är heldraget emellan). Cyklar helst inte på cykelbanan överhuvudtaget pga av den, men fick ovett från någon jäkla busschafför för att istället cyklat i blandtrafik (men tillhör ovanligheterna trots allt och han fick bra med frågor när jag körde upp jämsides vid hållplats vad han menade med signalhornet och den farligt nära omkörningen, halv armlängd osv). Alla andra håller avstånd och eftersom "Blicken, pilen, filen" inför vänstersvängen så är det långt säkrare att skita i den upphöjda cykelbanan.

Bilagor

• DSC_0021.JPG
    DSC_0021.JPG
    292.7 KB · Besök: 139
johan44 sa:
Men alltså lägga pengarna på elhoj istf SL-kort kanske? Lite som att ha och äta kakan... :)

Jo, tanken har slagit mig, men jag har aldrig sett nån elcykel jag kan tänka mig att ha. Antingen är de ju 'fula cyklar'-fula eller konstiga dyra mtb-artade saker. Jag har svårt för att ens skaffa en tråkig cykel till slask/salt-säsongen - motiverad delvis av att cykeln är lite trevlig iaf. Lite för kompromisslös just nu för elcykelpendling kanske. :)

Var till käftis på morgonen, cyklade därför senare till jobbet. Snacka om blandning av cyklister av alla de slag. En del hade inte lika bra koll som andra, tänker på de som exempelvis cyklar mitt i cykelkörfältet vid Danvikstullsbron. Jag förstår att det kan vara läskigt att hålla sig mer till höger, men genom att ligga mitt i cykelkörfältet så underlättas inte omkörning. Fast de hade ju koll, bara jag som fördomsfullt påstår att de inte hade koll...hmmm...

Bra många fler som cyklar kl 08.30 än 06.30.

Bara en reflektion, annars var det luuuugnt.

qma sa:
johan44 sa:

Jo, tanken har slagit mig, men jag har aldrig sett nån elcykel jag kan tänka mig att ha. Antingen är de ju 'fula cyklar'-fula eller konstiga dyra mtb-artade saker. Jag har svårt för att ens skaffa en tråkig cykel till slask/salt-säsongen - motiverad delvis av att cykeln är lite trevlig iaf. Lite för kompromisslös just nu för elcykelpendling kanske. :)

Jag tittar i spåkulan och ser att snart kommer elcyklar som passar ditt behov perfekt.
http://www.eurobike-show.com/

heklamama sa:
qma sa:
johan44 sa:

Jag tittar i spåkulan och ser att snart kommer elcyklar som passar ditt behov perfekt.
http://www.eurobike-show.com/

Ja, den var ju ursnygg...

ebike-pedelec-4c6ccb7223062f4ge78dea4c3f8c01a6.jpg

emilh sa:
Hempendlingen var raka motsatsen till morgonen, helt fullknökat hela vägen från Stureplan till Skanstull.

+1 Tokigt mycket folk från Vasagatan till Slöstan.

Fick åter en hjulsugare efter omkörning. Lät honom svettas med några intervaller. När jag vek av in i skogen ville han inte vara med längre.

Lite vardags-edge i dagens resa till jobbet. Ska flyga SAS....
Så det blir muffins å kaffe på planet istället för kardemummabulle å latte på finfikat.

.... Eller kanske bara frustration i vänthallen..

Gösses för Götgatan alltså. Note to self, försök undvika.
p.s. glömde önska lycka till dabac... :)

Senast ändrad:
Fint väder, snabba tider och mycket gräspollen. Nu har jag kört ett gäng pendlingar mer cc:n och det börjar kännas mindre vingligt. Och mycket snabbare uppför.

En spaning är att slutet på cykelfilen på Kungsträdgårdsgatan är farlig. Igår var tredje gången jag fick stanna och hoppa upp över trottoarkanten för att inte få mig och cykeln klämd. Vad ska man göra där egentligen? Om man ligger i höjd med en buss och cykelbanan tar slut, ska man då snällt vänta på att bussen är blir klar? Bussarna väntar iaf inte så jag gissar att det är det eller att låta bli att använda cykelfilen som gäller. I ärlighetens tog det ett tag innan jag upptäckte att cykelfilen tar slut och att det är meningen att bussen ska korsa det som 10m innan var en cykelfil för att stanna vid stationen i slutet av gatan.

Jag kom cyklande i ca 20 km/h och noterade att det som stack fram av en bil bakom en hög häck började röra sig, så jag saktar ner. Bilen kör sedan rakt ut från tomten, och svänger höger utan att föraren tittar åt mitt håll (vänster) under den tid det tar från att jag ser hans huvud till dess han gasar på nedför backen.

Om det varit en bil som kom i 50, hade han haft väldigt ont nu.

Edit: lyckades posta innan jag var färdig.

Senast ändrad:
Vaknade med ett ryck, drabbad av insikten att vara bilägare.
Letade mig ut till någon gudsförgäten industrizon för att bli av med eländet.*
Vaknade sedan upp i lokaltrafiken.
Tog mig till hemmet.

Cyklade.
ahhhhh
Livet återvänder.

* Bara att felsöka (= koppla in sig i en databuss och läsa felkoder) kostar mer en ett superfint vevparti.
Helt ovärt om du frågar mig...

Började lugnt och fint då ett knä spökar lite. Tryckte på lite på några kortare sträckor bara för att se om knät gjorde sig påmint men det kändes bra. Voltaren och vila verkar ha gjort susen, mindre ont idag än igår!

Annars så var det en riktigt fin morgon, solen sken och fåglarna kvittrade. Kände mig skadeglad över att se alla bilister sitta instängde i sina plåtlådor i långa köer längs Järfällavägen, många väljer tydligen bilen då pendeltågen inte går.

Sega ben efter lite morgoncykling med ännu segare ben. En dam på därtill hörande cykeltyp körde om någon annan och låg sedan kvar i omkörningsdelen på cykelbanan innan fotografiska. Jag tröttnade och drog om långt till höger, dumt men ibland så....

IngvarW sa:
Sega ben efter lite morgoncykling med ännu segare ben. En dam på därtill hörande cykeltyp körde om någon annan och låg sedan kvar i omkörningsdelen på cykelbanan innan fotografiska. Jag tröttnade och drog om långt till höger, dumt men ibland så....

Men visst får du köra om på höger sida på vägar som är skyltade upp till och med 70. :D

staine sa:
Gösses för Götgatan alltså. Note to self, försök undvika.
p.s. glömde önska lycka till dabac... :)
Tack för omtanken.
Bra folk på resebyrån redde ut det där: "jag bokar om dig till 0910-planet. Det har dansk besättning".
Men vi fick sitta en timme i bilkö i Tyskland istället.
Och så kan man ju fundera efter hur prissättningen funkar i olika länder. På Heathrow kan man köpa en "meal deal" - macka, dricka och en chokladkaka för £3.75.
På Arlanda kostar motsvarande en hundring.
Hur går det till?

IngvarW sa:

Körde också om på höger sida imorse efter en MC klämde sig in på cykelkörfältet precis framför mig när jag skulle köra om till vänster på Götgatan innan Folkungatan.
Tjejen på cykeln ropade, trots att jag höll ut över 1,5m. Jag bad om ursäkt.

Smorde kedjan och drog iväg, lycklig över att framföra en ljudlös velociped :)
Berömde en annan velocipedist vid skanstull pga föredömligt färdriktningstecknande.

Tillbringade uppvaket i bil.
Bilister är lika farliga för varandra som för cyklister.
Höll avståndet till stressad herre i Audi som körde över 70 med punkat framhjul!

Bytte sedan till cykel.
Så mycket bättre.
Hamnade bakom en annan audi som körde det klassiska James Bond tricket.
Blinka höger, svänga vänster.
Classy

Trafikljuset vid skeppsbron/Slussen plan slog aldrig om imorse. Minikaos uppstod när folk började gå/cykla över skeppsbron. Mycket tutanden och trängsel. Slussen är ett jädrans mög just nu (och troligtvis flera år framåt). Kanske måste byta jobb helt enkelt.

Startade samtidigt som sambon. Hon körde asfalt och jag genom skogen. Kom ikapp vid Hellas och kunde sedan göra sällskap in till Slussen. Najz!

2,2 km på jobbets lånecyklar från hotellet (som för övrigt har några nyblivna NHL-mästare som gäster) till kontoret i Pittsburgh. Helt händelselöst. Inte mycket till cykelinfra här inte, mest bara bilar.

Ekvägen Spånga. Vi startar ett litet gäng när det blir grönt över Bergslagsvägen, upp på c-bane trottoaren mot kommungränsen. Börjar köra om en tjock tant på tantcykel, då prejar hon nästan ut mig i gatan och skriker åt mig att 'Vi har ju möte för helvete!' Och sen 'Är du också en sån där som xxx xxx xxx xxx xxx?' Jag hör inte hur meningen slutar för alla bilar och det ökande avståndet.
Inte nog med att hon inte kan cykla rakt och tar upp hela c-banan, hon vill dessutom läxa upp mig om när det är lämpligt att köra om och när det inte är det. Och det här är enda stället som går att köra om på, på hela Ekvägen. Hon tyckte alltså att jag skulle ligga bakom henne i 15 km/h i 600 meter??

Tog några varv förbi FRA på hemvägen. Stod en hög trasiga bilar på cykelbanan på brokrönet när jag skulle hem, så kan det gå om man inte håller avståndet antar jag.

Två 50-åriga kvinnor cyklar mot rött bägge två, krockar nästan. Tycker karma borde låtit dom krocka.

30-årig kvinna i mobil svänger elegant rätt ut i trafiken för att cykla runt bussen som lämnar hållplatsen. Alla bromsar utom hon.

40-årig alfahanne på dyrt kolfiber fnyser högljutt när jag stannar för rött vid övergångsställe, trasslar sig genom människor och korsning, hamnar efter mig efter korsning.

Bra dag. Ingen skadad.

cyklariskogen sa:
Bra dag. Ingen skadad.

Tyvärr minst en skadad i dödskurvan mellan Hellas och Nackanäs. Ambulans på plats när jag passerade. En ordentlig blodpöl kvar när sambon passerade en timme senare. Ta det försiktigt i den skymda kurvan.

Pfaff sa:
IngvarW sa:
.... Jag tröttnade och drog om långt till höger, dumt men ibland så....

Men visst får du köra om på höger sida på vägar som är skyltade upp till och med 70. :D
Bara om det är tvåfiligt väl?

Gårdagens pendling gick genom skogen (bilder). Idag blir det mördarmaskin.

Bilagor

• 20160615_083052.jpg
    20160615_083052.jpg
    468 KB · Besök: 130
  • 20160615_085108.jpg
    20160615_085108.jpg
    485.3 KB · Besök: 123
Vad lite regn kan göra underverk. Framkomligt blev resultatet. Inget sniglande fram i knapp gåfart och inga galningar som gör omkörningar. Toppen!

Stumpy sa:
cyklariskogen sa:
Bra dag. Ingen skadad.

Tyvärr minst en skadad i dödskurvan mellan Hellas och Nackanäs. Ambulans på plats när jag passerade. En ordentlig blodpöl kvar när sambon passerade en timme senare. Ta det försiktigt i den skymda kurvan.

Fy fan. Var det vid Nacka kvarn/Hästhagen? Där måste man ta det väldigt lugnt.

Tillbaka
Topp