Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Pendling?

Ja, tidigast 8 augusti. Nu stundar välbehövlig semester.

Något att fundera på till dess:

- hur ser det ut vid Slussen? Spännande att se om det byggts om någonting.

4 Juli

Bilagor

• 4juli.jpg
    4juli.jpg
    110.6 KB · Besök: 107
En till veckas pendling återstår innan semester! Kändes skönt att få röra lite på benen efter att ha tillbringat helgen i Malung/Mora och bara frossat i skräpmat, öl och vin.

En skön pendling t stan på crossen. Det märks att det är mindre pollen för min del just idag. Annars hälsade jag bara på en cyklist som tar samma smitväg som jag. Hem blir det äntligen pendlarsällskap ifrån stan.

Brukar ta någon dag med buss för att skifta ombytet på jobbet, men nu har det varit alldeles för bra väder för det, så det fick bli rygga idag. Gick ju rätt bra det med.

Tog racern och håller tummarna för regnfritt hela dagen. Det rullade lätt i medvind men många inbromsningar pga. hundar etc. Fälgbromsar i alla ära. Trots nya bromsgummin runt om så är skivbromsarna på pendlarcykeln så mycket effektivare.
Tänkte ju ta det lugnt men rullsnittet blev ändå nära "personbästa" på sträckan.

Hemresan fick planeras om lite:
image.jpeg

200 m ut från jobbet hann jag precis tänka - sitter jag inte lite konstigt? - sen small det till.
Skruven till sadelklämman hade gått av.
Bara leda tillbaka hojen till cykelparkeringen utanför jobbet, dra på shortsen över cykelbyxorna och gräva fram SL-kortet.

Först nere i tunnelbanan kom jag ihåg att jag har en skiftnyckel i sadelväskan, och att haveriet hände 100 m från en järnaffär....

Men, jag får väl vara glad att det inte blev material för "visa din misär"-tråden.
Åsså hade jag inte tänkt ta den hojen till finfikat ändå.

Senast ändrad:
Växelvajern till bakreglaget gick av i morse, förvånansvärt jobbigt att cykla på minsta kuggen bak, måste träna mer tror jag. Cykeln fyller precis sex år, vajern till framväxeln borde väl hålla tre gånger så lång tid? Kanske lika bra att byta även den så nyansen på vajerhöljena matchar...

snajgel sa:
Idag blev jag utskälld av en gubbe som tyckte att jag skulle visa stoptecken när jag stannade vid rödljuset...

Det var inte jag, men stopptecken är underskattat. I Köpenhamn ser man det hela tiden.

DanielS sa:
Växelvajern till bakreglaget gick av i morse, förvånansvärt jobbigt att cykla på minsta kuggen bak, måste träna mer tror jag. Cykeln fyller precis sex år, vajern till framväxeln borde väl hålla tre gånger så lång tid? Kanske lika bra att byta även den så nyansen på vajerhöljena matchar...

Vajer och höljen byter man väl minst en gång om året???

Mötte en tjej på cykel igår som körde vänstertrafik. Hon blev upprörd när jag inte väjde för henne. Idag en härlig motvind att stångas mot. Stärkande!

Stumpy:
Mötte en tjej på cykel igår som körde vänstertrafik. Hon blev upprörd när jag inte väjde för henne. Idag en härlig motvind att stångas mot. Stärkande![/quote]

Är det någon mystisk stödaktion för UK? Möte en idag på en överfart som jag höll totalkrocka med som svängde mot min högra sida o in bland gångtrafikanter.
Annars gjorde jag misstaget testa den väg som våra cykelplanerare tycker att jag ska ta genom Solna. Tack Maps att jag hittade till jobbet ändå.

Senast ändrad:
Första riktiga cykelpendlingen in till jobbet avklarad, Kallhäll till Solna ~20,5km. Gick förvånansvärt bra, även om det kommer ta ett tag att lära sig vissa korsningar mm. Blev glatt överraskad över snitthastigheten tills jag insåg att Autopaus vid stopp var påslaget. Doh!

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Mötte en tjej på cykel igår som körde vänstertrafik. Hon blev upprörd när jag inte väjde för henne. Idag en härlig motvind att stångas mot. Stärkande!
Ja vad är det med vänstertrafik och tjejer?
Var enda dag jag cyklar till jobbet, eller hem, så är det någon incident med en tjej på damcykel som väjer vänster.
Håller för övrigt med om motvinden, kan ge mig på att jag har den i näsan hem oxå.....

dirtpop sa:
Första riktiga cykelpendlingen in till jobbet avklarad, Kallhäll till Västra skogen (Solna) ~20,5km. Gick förvånansvärt bra, även om det kommer ta ett tag att lära sig vissa korsningar mm. Blev glatt överraskad över snitthastigheten tills jag insåg att Autopaus vid stopp var påslaget. Doh!

Jag mäter rullsnitt, dvs autopaus på. Annars lockas man ju att köra mot rött för att höja snittet. Stoppen kan man ju inte påverka. Däremot sträckorna däremellan.
F.ö. bra morgon utan störningar. Passerade en cyklist två gånger(!). Hon måste ha hittat en snabbare väg...

Omkörd av buss i korsningen steriks och flemming, en blå.. Som dessutom skulle till busshållplatsen efter korsningen.
Tur att man har lite koll, det är läskigt när det händer..
Borde ha stannat och pratat med chauffören om situationen, men det är lätt att vara efterklok

Missade finfikat idag men tar igen det nästa vecka, i övrigt skön men kortare pendling än vanligt efter besök med bilen på verkstad.

Mange. sa:
Omkörd av buss i korsningen steriks och flemming, en blå.. Som dessutom skulle till busshållplatsen efter korsningen.
Tur att man har lite koll, det är läskigt när det händer..
Borde ha stannat och pratat med chauffören om situationen, men det är lätt att vara efterklok

Jag blev också omkörd av en buss häromdagen. Föraren hade bråttom att få in bussen till trottoarkanten igen och det kändes väldigt nära en olycka. Jag stannade vid nästa busshållplats, knackade på och berättade hur nära det var. Han bad om ursäkt, och det lät som han menade det.

Appel sa:
snajgel sa:
Stumpy sa:
Det var inte jag, men stopptecken är underskattat. I Köpenhamn ser man det hela tiden.

Även när man stannar för rött? Tycker rödljuset talar för sig själv lixom....

När jag stannar vill jag gärna bromsa med både bak och fram bromsen.

Man gör stopptecken innan man börjar bromsa, precis som att man slår på blinkersen på bilen innan man börjar svänga. Annars är det lixom lite sent.

Är det rödljus rakt fram och inga alternativ kan man förstås skippa stopptecknet, men om det finns möjlighet att köra i en annan riktning där det inte är rött så tycker jag det kan vara lämpligt.

(För egen del är jag som de flesta andra ganska dålig på det, men försöker bättra mig för tydligheten i trafiken.)

Mötte omkörande gubbe i hofvetkläder på Söder Mälarstrand. Han vejde inte, jag fick körs pavé, han fick onda handtecken. Inte ok, särskilt inte i min klubbs kläder. Långsam var han dessutom.

Ja, jädrar vad de gick undan. Medvind förstås med det gör det inte mindre skoj. Låg i 35-39 stora delar. hej och hå.

Hmm, hur tänkte jag egentligen? Jag var trött i benen redan innan morgonens pendling, och så ger jag mig ut på en löprunda på lunchen. Benen kändes inte alltför pigga i motvinden på hemvägen.

Såg ett rådjur.

Kort summering av den senaste veckans pendling.
Prejad av buss. Stannade och pratade, busschaufför ångerfull.
Otäckt nära vid dålig korsning. Jag fick stopp på cykeln, men höll på att få spd-vurpa i stressen.
Bil kör om vid övergångsställe, bilen håller 80-100 på 50-väg.
Bil kör om vid övergångsställe, bilen håller sig vid, eller under tillåten hastighet, men kör närmare mig.

De två sista hände i dag med bara 150 m mellan. Jag gestikulerade åt bil nummer två, som stannade och undrade varför. När jag förklarade att jag tyckte att han körde om för nära på ett övergångsställe replikerar han att han har cyklat mycket och att jag borde hålla längre till höger. Jag förklarade att jag håller mig i höger hjulspår just för att undvika att bli omkörd på övergångsställen. Han skakade då på huvudet.

Vi skildes åt med en ömsesidig förståelse om att den andra var en idot.

Fått nytt jobb och kommer därmed få ny pendlingssträcka. Nån som har nån input om bästa vägen från typ gullmars-hållet till fridhemsplan? Verkar astrist att cykla ringvägen-> hornstull ->Västerbron. Kan kanske ta munkbron->vasagatan->barnhusbron, men är det bättre?

Blev en omväg ut till Tappström (Ekerö) på väg till jobbet. Lugnt på både cyklister och bilister.
Härligt väder om än lite blåsigt bitvis.

Bilagor

• 6ab0095d-12cb-451a-bb60-ea460eae3116.jpg
    6ab0095d-12cb-451a-bb60-ea460eae3116.jpg
    177 KB · Besök: 93
Massor med cyklister på väg från Danderyd in mot, antar jag, stan. Brukar vara relativt folktomt vid 0630, men inte idag. Har inte folk semester?!

Annars hade gårdagkvällens varma motvind bytts mot kall motvind nu på morgonen.

BOFH sa:
Fått nytt jobb och kommer därmed få ny pendlingssträcka. Nån som har nån input om bästa vägen från typ gullmars-hållet till fridhemsplan? Verkar astrist att cykla ringvägen-> hornstull ->Västerbron. Kan kanske ta munkbron->vasagatan->barnhusbron, men är det bättre?

Nä, det kan ju inte vara bättre. Längs vattnet vid Årstaviken kanske? Eller så rullar du genom Årsta och tar Årstabron. Därifrån kan du ju antingen köra upp till Hornstull eller hålla längs vattnet fram till Långholmen. På morgonen funkar det bra att köra genom Tanto. Blir ju lite omväg men sjysst väg fram till Västerbron. På eftermiddagarna är det kaos i Tanto när det är varmt ute.

Skeppsbron var helt öde klockan 8 idag.

Igår var det en gubbe som stod och gnällde över att cyklisterna inte släppte förbi honom vid ett "övergångsställe". Jag upplyste honom att det faktiskt inte var ett övergångsställe. Han sken upp och gav mig nästan en kram (klapp på ryggen-variant). :-)

BOFH sa:

Jag kör från västra Sjöstan till Lindhagen/Kungsholmen och föredrar Årstaviken, Hornstull, Västerbron i arla morgonstund eller vid pissigt väder. Fördel är att man slipper undan trafiken och rödljus men vid fint väder eller ofördelaktig tidpunkt är det en mental prövning och balansakt att ta sig fram bland flanörer, tar ibland Ringvägen hem istället efter att ha sneddat lite genom Tanto. När jag bodde på Söder körde jag Götgatan, Slussen, Munkbron, Norrmälarstrand, det börjar ju bli rätt iordninggjort för cyklister nu.

BOFH sa:

Grattis till nya jobbet! Det härliga med cykling är ju att man kan välja själv och utforska olika vägar. Kartan är ett grymt redskap ;-)

Tillbaka
Topp