Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Eftersom det känns som om jag har en liten förkylning i kroppen så blev det raka spåret till jobbet idag, ca 6 km.
Efter Finnmarksturen kan jag konstatera att jag behöver få till fler längre träningspass för att orka hela vägen. Har pendlat hela året samt kört ett par 3 riktiga träningspass i veckan, mestadels olika former av intervallpass på max 1h. Och det räcker inte för mina ambitioner.

Tänkte därför förlänga min pendling typ 3 dagar i veckan till ca 24 km åt ena hållet iaf. På så sätt får jag 3 extra timmar "gratis" i sadeln i veckan och kan sen utöver det lägga till nåt kvällspass i veckan och på helgen få till ett längre pass. Ska försöka börja så snart som möjligt så jag hinner få lite extra timmar i sadeln innan trainersäsongen drar igång. Tror inte att jag kommer palla köra dessa längre sträckor i vinter och mörker. Allra helst inte som jag kommer att passera jobbet på väg ut på omvägen...

Behöver också uppgradera min maskinpark då jag gett bort vintercykeln, (en gammal sliten tråkig helstel 26") till grannen. Stackars mig...

Rätt najs att pendla i storstan. Meen, det hängde ändå lite i luften, att: DU SKA VA PÅ SYCKEL-BÅÅNAN!!,
efter alla dessa miljoner underbara sydeuropa-mil man dragit i sig under våren/sommaren...
Aja, man vänjer sig.

Någon trött knegare uppe på vägbygget på kopplingen mellan Värmdövägen och Södra länken hade drällt ut typ en kubik lervatten som samlades i G/c tunneln under densamma. Jovisst fick man finräsern och sig själv nerskitade. Tack för det!

Trevlig helg.

staine sa:
Meen, det hängde ändå lite i luften, att: DU SKA VA PÅ SYCKEL-BÅÅNAN!!

Var på väg att ropa DU SKA VA PÅ VÄÄÄGEN!!! åt en el(motor)cyklist igår. Han satt upprätt på sin el-MTB och trampade lite lätt i minst 35 km/h på cykelbanan.

Nästan involverad i (väldigt lätt) olycka i dag, vid tegelbacken. Första cyklist i ledet över efter att det slagit om till grönt beslutar sig för att stanna för att släppa förbi gående vid övergångsställe över cykelbanan direkt på andra sidan vägen.

Jag förstår att jag som efterföljande å ena sidan borde följa det goda exemplet och också stanna för gående, å andra sidan vet jag att de andra cyklisterna bakom mig med stor sannolikhet inte i praktiken kommer stanna (.. vilket minst en som körde in i mig lite lätt inte gjorde).

De gående var också lite tveksamma till att börja korsa cykelbanan, trots lätta tillrop från förste person i cykel-ledet.

Hur gör man, egentligen? Kör man förbi den som stannat riskerar man att köra på fotgängare, stannar man blir man påkörd..

Trollskogen sa:
dav sa:
Hur gör man, egentligen? Kör man förbi den som stannat riskerar man att köra på fotgängare, stannar man blir man påkörd..

Svårt att lära alla. Men handsignaler fungerar även om man inte kör organiserad klunga...

Där pekar du på ett problem jag ofta tänkt på. Frånsett att jag misstänker att många inte längre förstår stopptecknet öht, hur ska man i en trång situation göra stopptecknet samtidigt som man måste knipa åt bägge bromshandtag för liv och död?
Fotbroms i all ära :-)

Nytt uppdrag, nytt pendlingsmål. Istället för Hässelby - Kista blir det Hässelby - Liljeholmen.

Är det någon som kan rekommendera om det är bättre att cykla Alvik - Stora Essingen - Liljeholmen, eller Alvik - Kungsholmen - Västerbron - Liljeholmen?

De gånger jag passerat Liljeholmsbron i rusning har det varit bra nära klaustrofobiskt, Men det kanske är bättre utåt än inåt =)

Får njuta av pendeltåg på första dagen.
Tydligen så har de börjat med någon sorts larm vid öppna/stänga dörren, sjukt hetsigt. Om man inte var stressad innan så..

Oxå nytt jobb och ny pendlingssträcka- 14 km med hög ko-faktor, dvs mkt skog o fält och annan såndär... natur.
Mysigt!

/T

staine sa:
Rätt najs att pendla i storstan. Meen, det hängde ändå lite i luften, att: DU SKA VA PÅ SYCKEL-BÅÅNAN!!,
efter alla dessa miljoner underbara sydeuropa-mil man dragit i sig under våren/sommaren...
Aja, man vänjer sig.

Man FÅR cykla på cykelbana ÄVEN om man har en LANDSVÄGSCYKEL. Det är förvånansvärt många som tror att det inte går men det kan tom va riktigt nice å slippa beblanda sig med bilisterna.
(Detta sagt utan att vilja va dryg eller nåt men det är tidigt på morgonen så jag formulerar mig säkert som ett troll,blir bara så störd på cyklister som kör på vägen bredvid BRA cykelbanor (alla är inte det, ja vet)

/T

Cuben har semesterhängt på kroken i sex veckor nu, skönt att vara tillbaka. Tog emot första kilometrarna efter en ganska cykellös sommar och jag undrade om jag verkligen skulle kunna frammana tillräckligt med karaktär och självdisciplin för att fortsätta med cykelpendlandet. När man kan äta kakor och facebooka istället. Men sen fick jag vittring på en ELITpendlare med kantiga rakade vader, kompressionsstrumpor och hela skiten och då trillade allt på plats igen. Mindes meningen med livet.

Enligt SL har folk fortfarande semester och kör därför sommartidtabell. SL har dessvärre fel. Har aldrig varit så trångt på Roslagsbanan. I morgon blir det cykel.

tmalm sa:
staine sa:
Aja, man vänjer sig.

Man FÅR cykla på cykelbana ÄVEN om man har en LANDSVÄGSCYKEL. Det är förvånansvärt många som tror att det inte går men det kan tom va riktigt nice å slippa beblanda sig med bilisterna.
(Detta sagt utan att vilja va dryg eller nåt men det är tidigt på morgonen så jag formulerar mig säkert som ett troll,blir bara så störd på cyklister som kör på vägen bredvid BRA cykelbanor (alla är inte det, ja vet)

/T

Jo. Men då ska inte bilarna vara på cykelbanan.

Stötte på DT förresten, caught in the act, han cyklade MOT Förbud mot infart med fordon-skylt!! I Sjöstan. Du är iakttagen! Så j*vla kriminellt, det trodde jag inte om dig DT. Fy tusan

;)

Jo tack.
Det hände.
Har lyckats upparbeta stora mängder zen så klarade förståndet.
Tog en finfika vi H-tull.
Tur då kaffemaskinen på jobbet hade semester.

Otrolig zen pendling och inte många cyklister var lika morgonsega som jag. Råkade förstås på fotgängemyllret vid stadsgårdskajen, (en båt hade precis kommit in), varav några inte förstod/visste att det kan komma cyklister där också. Men jag ropade snällt pling pling istället för att armbåga mig fram. Verkade som om regnet hängde i luften men det behagade inte dimpa ned, tack för det.

Väldigt trevlig pendling idag... Så trevlig att jag tog en ny (längre) väg. 40km i propagandaväder. Kom lite sent till jobb :D

IMG_39491.JPG

Passerade 500 mil på året och 80 mil i augusti i morse.

tmalm sa:
Propagandaväder! Sade Bull!
Lyxpendling där, Jeppe!

/T

Ja, det såg ju nästan bättre ut än det var ;)

Men det är skönt att ha en uppsjö av lågtrafikerade landsvägar att välja på.

commute160815.png

Nackdelen är att det ofta blåser i Skåne och av någon outgrundlig anledning så är det oftast mot eller sida/mot :p

Å andra sidan ont om motlut så länge du håller dig borta från åsen:-)

/T

Edit: autocorrect

Senast ändrad:
tmalm sa:
Å andra sidan ont om motlut så länge du håller dig borta från åsen:-)

/T

Edit: autocorrect

Du säger det, som om det vore något negativt :p

Jag tänker inte börjar cykla till jobbet över Hallandsåsen. Riktigt så kul är det inte. Backträningen får egna pass...

backar.png

Mange. sa:
De gånger jag passerat Liljeholmsbron i rusning har det varit bra nära klaustrofobiskt, Men det kanske är bättre utåt än inåt =)

Har de kommit på att inte tillåta dubbelriktad cykeltrafik på båda sidorna av bron än? Jag börjar cykla över den igen om en vecka efter nära ett års föräldraledighet.

Jeppe_E sa:
tmalm sa:
Propagandaväder! Sade Bull!
Lyxpendling där, Jeppe!

/T

Nackdelen är att det ofta blåser i Skåne och av någon outgrundlig anledning så är det oftast mot eller sida/mot :p

Jamen visst.
Ännu mer outgrundligt att det jämnt är motvind vid samma tidpunkt oavsett vilken riktning man väljer att cykla!?

Betydligt mer folk denna vecka. och motvind ifrån helvetet.... trampa i nerför Västerbron är fan inte rätt.....
Varför är det alltid motvind..........

/Niclas

Hemåt
Medvind
Varmt
Soligt
Fuktigt
Blåsigt
Backe
Motvind
Backe
Motvind
Hemma
Trött
53 km.... Var ju bara 40 km i morse? ;)

Hemåt. Första dagen på arbetet efter cirka 8 veckors semester.
Kantvind
Varmt
Soligt
Fuktigt
Blåsigt
Backe
KOM
Backe
KOM
Backe
KOM

Snabbaste hempendlingen någonsin. 34,6 km/h i snitt över 37 km.
Nytt cyklingskit var det med. Tror det var därför.
Nu är jag trött.
Tur att jag är ledig resten av veckan... hehe

"Kallt" i morse. Fick dra på armvärmare och långfingervantar vid start. 7 grader och dimma. Solen hade inte riktigt kommit igång.

Men det blåste knappt något alls. Kände dock inte för att trycka på. Resultat: 100% i Z1.

IMG_39531.JPG

I Helsingborg var temperaturen 12 grader, fick stanna och dra av armvärmarna och vantarna. Ser ut att bli en fin dag i NV-Skåne.

Asfalts känning. Har en ny sak att lägga till listan "hala saker"
Körplåt som är blöt, det kan vara olja.

cykeln och jag klarade oss hyfsat och cykelkläderna har nu en ny doft av olja som komplement till den vanliga doften.
Tyvärr ingen finfika.

bossjo sa:
Asfalts känning. Har en ny sak att lägga till listan "hala saker"
Körplåt som är blöt, det kan vara olja.

cykeln och jag klarade oss hyfsat och cykelkläderna har nu en ny doft av olja som komplement till den vanliga doften.
Tyvärr ingen finfika.

Trist. Men vad är körplåt?
Vi var tre som fikade, najs.

Fick jag välja skulle jag ha liknande pendling som Jeppe_E. Här i storstan är det knöligt nästan varje morgon men det hör kanske till när man bor med en massa människor på en begränsad yta. Morgonens pendlingsstråk var full av cyklister. Inga incidenter förutom att killen med samma cykelmärke och även ryggsäck som jag drog för rött vid tegelbacken. Inte oväntat var jag ikapp vid Kungsgatan. En sak har man ju lärt sig, rödljusåka lönar sig aldrig.

Tillbaka
Topp