Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Det var fint, solen sken och bara en föreläsning idag, så packade lätt i 9L cykelrygga och laddade för hemresan redan påväg dit, för med MTBn kan jag göra en dryg tredjedel av resan på rätt fina stigar till och med, vilken grej!

Skrmklipp.PNG

I övrigt så kan jag väl inte säga att det är så hemskt mycket action på vägarna i Luleå.. Bara man väljer bort de riktigt dåliga alternativen kallade "huvudcykelstråk" dragna till synes helt utan verklighetsuppfattning.

Tio grader, vindstilla och solsken. Gött helt enkelt.
Blir mer och mer imponerad av touråkare som kan köra tjugo mil om dagen, tjugo dagar i sträck å snitta fyrtio knyck. Jag känner mig sliten redan....

/T

Plingad på av elmopedist när jag väntade vid rött på Götgatan efter jag cyklat om honom tidigare.
Chansade fel utför Slussen och hamnade bakom buss vid spårviddshindren.

Efter att ha lämnat bilen på verkstad i Kista försökte jag tråckla mig in mot stan. Rätt bökigt pga arbeten efter Sollentuna och i Solna var jag helt lost. Fick tag i en snubbe som också skulle in till stan som hjälpte mig vidare, om du finns här så tackar jag för hjälpen. Nu lyckligt inne i stan på jobbet men ser inte fram emot returen för att hämta bilen i eftermiddag...

Nä, passera Slussen, Skeppsbron och Nybrokajen runt klockan 8 är inte så kul. Ngn borde lixom göra ngt! Eller så får jag byta jobb, kanske enklast :).

Selast sa:
Efter att ha lämnat bilen på verkstad i Kista försökte jag tråckla mig in mot stan. Rätt bökigt pga arbeten efter Sollentuna och i Solna var jag helt lost. Fick tag i en snubbe som också skulle in till stan som hjälpte mig vidare, om du finns här så tackar jag för hjälpen. Nu lyckligt inne i stan på jobbet men ser inte fram emot returen för att hämta bilen i eftermiddag...

samma väg tillbaka? ;)

jag fick sällskap av en snubbe från silverdal typ och som jag pekade in mot centralen via torsgatan vid solnavägen. var det du? blå hoj? jag har grön rygga och röd tröja (och en ros i knapphålet).

Scary pendling, kassetten var så jävla lös så folk vände sig om och undrade vad det var som kom skramlande bakom. Så går det när klåpare hjälper klantskallar
:(

Guldmorgon!

Först snabbtransfer till 06:00 starten för Älgö de Lux. Efter lite uppfärmning (som jag inte hade det...) till Nacka Forum var det som vanligt full fart ut till Älgö. Scenerierna längs vattnet var riktigt fina.

Klev av rundan i Saltis och trampade hem för en mysig frukost med ungarna.

Bytte till pendlarjonne och hängde på mig ryggan och försökte spinna ur in till stan efter 8. Fullt med poliser på Slussen (körde mot rött) och Kungsträdgården (körde bussfil).

Vädret framhärdar med temperaturer bortom 25* och klarblå himmel. Kunde förstås va värre men det kräver ju en omväg hem.

IMG_20160913_145640.jpg

Stannade för glasspaus halvvägs hem. Det straffade sig med framhjulspunka några kilometer hemifrån. När jag väl hade identifierat hålet upptäckte jag att jag saknade laglappar, men hade såklart pump och multiverktyg. Måste ha åkt ur sadelväskan när jag packat ur den vid nåt tillfälle. Så jag fick glatt gå hem sista biten.
En vänlig herre på hybrid stannade och frågade om jag behövde pump. Nä, men laglappar, sa jag. Har du såna? Varpå han svarade nekande. Vad är det för idiot som har pump men inte laglappar? Har aldrig varit med om maken, tänkte jag. ;)

Edit: Tappade ord. De låg bland laglapparna.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Vädret framhärdar med temperaturer bortom 25* och klarblå himmel. Kunde förstås va värre men det kräver ju en omväg hem.

Där har jag varit. På en Moulton. Sådeså! :)

Men iallafall, varsågoda välkomna att smaka på mitt nyord:

Vänsterslängare:

1. Slänger ut med vänsterarmen, därefter
2. Slänger sig ut till vänster.

Det handlar inte om räsercyklister, snarare i andra ändan av skalan.
Dom borde utbildas till Vänstersvängare. Som tittar lite bakåt först.
Precis exakt som dom alltid gör när dom sitter i bilen på Essingeleden för att inte bli köttfärs.

På morgonen: På gott humör...blev ännu bättre under dagen!

På eftermiddagen: Ja, fortfarande på gott humör.

Cyklingen var bra, lugn och skön.

Joråsåatt, satt och tänkte på hur schyssta bilisterna var som inte trängde sig förbi trots trångt och flera övergångsställen, 500 meter stannade en taxi som skulle svänga höger för att släppa fram mig som cyklade på cykelbana, problemet var bara en vit skåpbil som passade på att göra en vänstersväng...så nu vet jag hur det känns att damma in i plåt i 20-25 km.
Vårdcentral, fyra stygn i ett finger samt öm som fan i hela kroppen, röntgen visade inget brutet eller brustet.
Kläderna höll konstigt nog, Rapha, alltid nåt.

frause sa:
Vad är det för idiot som har pump men inte laglappar? Har aldrig varit med om maken, tänkte jag. ;)

Du hade säkert fått en slang om du frågat den vänlige herrn. Lappar och solution hör till forntiden ;).

För egen del var det racerväder idag. Lite trångt vid busshållplatserna, annars bara fint.

Scottår sa:
frause sa:
Vad är det för idiot som har pump men inte laglappar? Har aldrig varit med om maken, tänkte jag. ;)

Du hade säkert fått en slang om du frågat den vänlige herrn. Lappar och solution hör till forntiden ;).

För egen del var det racerväder idag. Lite trångt vid busshållplatserna, annars bara fint.
Lappar och solution är fortfarande aktuellt. Men inget man pillar med ute. Görs hemma sen i lugn och ro.

Scottår sa:
frause sa:

Kanske det, visst är det smidigt att bara byta slang, men då vill det till att man inte får en punka till. Dessutom måste man ta av hjulet. Min strategi för pendling är att ha med klisterlappar som tar väldigt liten plats i packningen. Ibland tar de så liten plats att de knappt finns...

frause sa:
Scottår sa:
frause sa:

Kanske det, visst är det smidigt att bara byta slang, men då vill det till att man inte får en punka till. Dessutom måste man ta av hjulet. Min strategi för pendling är att ha med klisterlappar som tar väldigt liten plats i packningen. Ibland tar de så liten plats att de knappt finns...

Man har alltid med sig lappar OCH ny slang. Det behövs ibland när man dubbelpunkar på vägen hem...

I övrigt härligt väder idag - vindstilla och fint i morse och helt oki på vägen hem. Glömde vattenflaskan hemma i morse så kände mig som ett russin på slutet på hemvägen.

Bengt-re sa:
frause sa:
Scottår sa:
frause sa:

Man har alltid med sig lappar OCH ny slang. Det behövs ibland när man dubbelpunkar på vägen hem...

Jo, jag hade det ett tag, men så tyckte jag det var så sällan man punkade och slangen tog bara en massa plats så jag rationaliserade bort den. När man ändå har lappar med sig...

Regelefterlevnaden i bussfältet på Västerbron verkade vara över förväntan. På hela min passage över så såg jag endast en mopedist som körde där utöver bussarna. Åkte så pass tidigt att det inte var någon trängsel på cykelbanan, kan tänka mig att det blir lite utmaning nere vid byggstaketen mot Rålis annars men när det är för en så här god sak så har jag full förståelse för det.

Cykeln låg på marken vid stadshuset, ny Audi parkerad bakom, hen och hen stod och diskuterade. Ingen aning vad som hänt men hoppas att ingen var/vart skadad. Annars underbar morgon, betydligt mindre folk idag vid 06:50 än vad det var igår vid 07:30

Bilagor

• IMG_20160914_074258.jpg
    IMG_20160914_074258.jpg
    155.9 KB · Besök: 64
Hästhagen, blev omdammad av elcykel i 45 blås, kom ikapp och tyckte att han kunde köra sin trimmade cykel på bilbanan.
Han kontrade med att det var en klass 2-moped.
Men sen kom jag på att dom ska väl ha reg-skylt? Nån sån hade inte killen som dessutom såg något skuldmedveten ut.

Stumpys Vittoriadäck var riktigt najs iaf.
Och apropå najs, finfikat brukar vara tisdagar kvart i 8 typ :)

Slussen, 14 September

Bilagor

• 14sept1.jpg
    14sept1.jpg
    102.7 KB · Besök: 143
  • gra.jpg
    gra.jpg
    334 bytes · Besök: 86
  • 14sept2.jpg
    14sept2.jpg
    103.5 KB · Besök: 100
  • gra.jpg
    gra.jpg
    334 bytes · Besök: 90
  • 14sept3.jpg
    14sept3.jpg
    99.5 KB · Besök: 114
  • gra.jpg
    gra.jpg
    334 bytes · Besök: 67
  • 14sept4.jpg
    14sept4.jpg
    106.9 KB · Besök: 62
mattel sa:
Selast sa:

samma väg tillbaka? ;)

jag fick sällskap av en snubbe från silverdal typ och som jag pekade in mot centralen via torsgatan vid solnavägen. var det du? blå hoj? jag har grön rygga och röd tröja (och en ros i knapphålet).

Tror inte det var jag, han som hjälpte mig hade vit tröja och svart ryggsäck, hybird och Etto hjälm. Snäll var han i alla fall. Jag försökte åka på andra sidan E4 ut till Kista igår eftermiddag. Hamnade lite snett i Hagaparken och fick köra någon kílometer grusväg innan jag kom till norra grinden och kunde ta cykelvägen ut till Järva krog där jag körde bort mig rejält igen i kaoset vid någon pendeltågsstation. Snäll tjej kunde dock guida mig rätt så jag kom till Över Järva gård och sen vidare ut förbi golfbanan och Sollentuna igen.

En reflektion från gårdagens pendling i okända marker, skyltning vid arbeten lämnar MYCKET i övrigt att önska. Säkert inga problem om man vet vart man ska men om man inte har en aning om vart man är och vart man ska hjälper orangea skyltar med upplysning om att "gång och cykel väg avstängd-följ pilar" inte speciellt mycket när pilarna ligger välta eller saknas.

Imorse var det riktigt skönt att vara tillbaka på bekanta vägar igen!

staine sa:
Hästhagen, blev omdammad av elcykel i 45 blås, kom ikapp och tyckte att han kunde köra sin trimmade cykel på bilbanan.
Han kontrade med att det var en klass 2-moped.
Men sen kom jag på att dom ska väl ha reg-skylt? Nån sån hade inte killen som dessutom såg något skuldmedveten ut.
Klass 2-moppar får max gå i 25 knyck iofs...

federico sa:
Slussen, 14 September

"DELETE" måste ju vara rivningsbranschens bästa namn.

Själv har jag nog hittat den gyllene workarounden nu, tills snön kommer och ändrar dealen. Globen-Årstaviken-Gröndal på morgonen, när det är trafikvidrigt genom Årsta-Hägersten men tomt och vackert längs vattnet. Skogs-CX får jag också. Och Årsta-Hägersten på eftermiddagen, när det är fullt med flanörer ï bredd längs viken.

Gröndalsklättringen åker jag ju dit på hur som helst så den ser jag som en utmaning att köra snabbare än igår varje dag så blir det någon mening med den.

staine sa:
Hästhagen, blev omdammad av elcykel i 45 blås, kom ikapp

Shit! Du är starkare än någonsin!

Inget hände på min pendlingsväg i morse. Igår, däremot, klev en tröttögd lirare med en välbehövlig energidryck i näven ut på den miserabla cykelbanan på St Eriksgatan just precis framför mig. Jag anade oråd och hann därför stanna. Sen förvandlade jag mig till en idiotförklarande megafon.

Ja, jag kände mig iof stark men det tog lite tid att komma ikapp...
Men några 25 knyck handlade det garanterat inte om.

Cykelkläderna hänger där på kroken så jag måste väl ha cyklat till jobbet då. Händelselöst mao, vilket är i sig är skönt.

En vuÄlta igen, skön vana det börjar bli. Riktigt fin morgon, sval men behaglig. Elitpendlarna tog visst sovmorgon igen.
Ingen Staine på S. Mälarstrand.

Blev omkörd av en wannabe-elit-pendlare på just S. Mälarstrand. Jag tog det lugnt för det är en riktigt kass cykelbana där, trångt och sjukt mkt cyklister.
Men efter Muchenbryggeriet blir det lite bredare så då kränktes det tillbaka med besked. Kändes bra.

Gick upp i ottan igen. Kände att gårdagens fartlekar inte hade tagit för hårt så på med armvärmare och nätundertröja för Pelotonstarten. Fick dra på lyse vid 05:30. Med hård viktminskning (-1 kg/vecka) och tung träning höll det till Hellasbacken, sedan dog jag tillfälligt. Hittade Mange för fint partempo. Frukost på Lemonds uteservering. Nu känns det rätt ordentligt, halva rumpan har dragit ihop sig hårt och smärtsamt.

Före och efter rundan var det pendling som vanlig.

Tillbaka
Topp