Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Skapade egen grp2 på morgonens Pello. Har något svagt minne av en försvinnande grp1, kanske svepte de även förbi lite senare när mina ben kroknade, vad vet jag. Fin cykling i alla fall i morgonsolen även om det blev mest solokörning.

Pendlingen är kanske trådens huvudspår så bäst att skriva om den också: Helt händelselös!

I början av juli felanmälda jag en dåligt placerad nybyggd trottoarkant tvärs över cykelpassagen vid korsningen Humblegatan/Landsvägen i Sundbyberg. Se bild nedan.
Idag när jag passerade samma ställe hade de grävt upp kanten och förhoppningsvis kommer det se lite bättre ut den här gången när de är klara. Glädjande att se att problemet togs på allvar och att det relativt snabbt verkar åtgärda det. Synd bara att de inte kunde göra rätt vid första tillfället.

Humblegatan.jpg

Selast sa:
mattel sa:
Selast sa:
Efter att ha lämnat bilen på verkstad i Kista försökte jag tråckla mig in mot stan. Rätt bökigt pga arbeten efter Sollentuna och i Solna var jag helt lost. Fick tag i en snubbe som också skulle in till stan som hjälpte mig vidare, om du finns här så tackar jag för hjälpen. Nu lyckligt inne i stan på jobbet men ser inte fram emot returen för att hämta bilen i eftermiddag...

samma väg tillbaka? ;)

jag fick sällskap av en snubbe från silverdal typ och som jag pekade in mot centralen via torsgatan vid solnavägen. var det du? blå hoj? jag har grön rygga och röd tröja (och en ros i knapphålet).

Tror inte det var jag, han som hjälpte mig hade vit tröja och svart ryggsäck, hybird och Etto hjälm. Snäll var han i alla fall. Jag försökte åka på andra sidan E4 ut till Kista igår eftermiddag. Hamnade lite snett i Hagaparken och fick köra någon kílometer grusväg innan jag kom till norra grinden och kunde ta cykelvägen ut till Järva krog där jag körde bort mig rejält igen i kaoset vid någon pendeltågsstation. Snäll tjej kunde dock guida mig rätt så jag kom till Över Järva gård och sen vidare ut förbi golfbanan och Sollentuna igen.

En reflektion från gårdagens pendling i okända marker, skyltning vid arbeten lämnar MYCKET i övrigt att önska. Säkert inga problem om man vet vart man ska men om man inte har en aning om vart man är och vart man ska hjälper orangea skyltar med upplysning om att "gång och cykel väg avstängd-följ pilar" inte speciellt mycket när pilarna ligger välta eller saknas.

Imorse var det riktigt skönt att vara tillbaka på bekanta vägar igen!

Ja visst är det fint. Solna kommun, Storstockholms sämsta cykelkommun.

Dessutom leds detta norra cykelstråk in på en gångväg, den är inte ens skyltad gång- och cykelbana. I två år har det varit på detta sätt.

Varken detaljplanen eller översiktsplanen över området nämner att det är ett regionalt cykelstråk.

Skön morgontur till jobbet. Satte många personliga rekord på Strava och kom för första gången upp på topp tio på ett par segment. Det trodde jag aldrig skulle ske med min blyklump till liggcykel :P .

Kör man brompton så man vara beredd att prata med människor. Alla gillar denna cykel. Så många kommer fram frågar. Se om jag kan ta trimmad crux imorgon eller det blir som idag b o stor paddelgrejrygga.

Mr Orange sa:
staine sa:
Hästhagen, blev omdammad av elcykel i 45 blås, kom ikapp och tyckte att han kunde köra sin trimmade cykel på bilbanan.
Han kontrade med att det var en klass 2-moped.
Men sen kom jag på att dom ska väl ha reg-skylt? Nån sån hade inte killen som dessutom såg något skuldmedveten ut.
Klass 2-moppar får max gå i 25 knyck iofs...

Jag råkar också ofta ut för dessa längs Nackas pendlarstråk. Vet inte några effektsiffror men det handlar om motoriserade svettopendlare som mosar på i 40-50 km/h. På samma sätt som polisen jagar rödljusåkande cyklister eller trimmade mopedister bör de kanske se åt detta håll också. När de kör på trånga g/c banor känns det väldigt riskfyllt.

Senast ändrad:
Apropå peka åt andra så var det skojigt på Globenuppförset imorse. Det är ju lite rörigt där nu med vägarbete och så kom en rejäl klunga folk från rödljuset och körde 2-3 i bredd hit och dit och tog förstås upp större delen av GC-banan. Kommer en medelålders dam i motsatt riktning - jag tror att man får det - skitfort utför på typisk vinglig tantcykel, korgar överallt och kanske en fruktlåda på pakethållaren, kör i mitten av "sin" sida och vrålar oavbrutet "HALLÅÅÅÅ! HALLÅÅÅ! HALLÅÅÅ!".

Trafiken är en sådan avreageringsplats för nävenifickansvensken. What happens in trafiken stays in trafiken.

Tittade avundssjukt på de som cyklade. Blev omgången av dam med barnvagn när jag satt i plåtlådan. Tog längre tid att köra bil hem än missärcykling i decembersnö....

Lastbil som rattsurfat omkull på 73an visst och lyckas stänga 4 filer i 3 timmar....

Cyklar i morgon - bil är fan kasst om man inte har så mycket last att det inte går cykla.

Testade ny väg i morse för att slippa stöket vid/på liljeholmsbron och västerbron. Gröndal->Alvik->Rålis->Stadshuset-Flemminggatan. Funkade delux förutom cyklisten som kom på sida vägen ner för flemminggatan i full rulle.

staine sa:
Fast en Moulton smäller väl ändå liite högre va? Är inte Brompton lite väl mainstream nu?
(retas bara)
;P

Ja de börjar krylla av dem ;) Undra om man ska uppgradera med elvarianten nästa år. New York trimmad Brompton gör 30 knyck..
Förskyld så det blev just brompton.

Var med bilen och hämtade hem båtsläp som fått nya hjullager. Därefter på cykeln och trampade iväg. Kom ikapp sambon vid Slöstan. Kränkte henne fett! Slussenarbetarna hade fixat en snökanon, men den verkade funka lite dåligt i +17 grader. Blev bara blött. Bjöds på vaniljlängd på jobbet, så nu är allt bra.

En dam hade en Hövding. Det hade jag också behövt om jag var hon.
Jag hade nog inte ens klarat av att hålla balansen i den farten hon höll.

Ekerö - Solna (Arenastaden) för första gången - vilse efter Huvudstabron så jag snurrade runt Skytteholm och hamnade i Solna Centrum. Uppskattar dock kundens cykelgarage och duschar men cykelgaraget var inte anpassat för min Stumpjumper 6Fattie - väldigt smala hjulhållare tycker jag. Som vanligt fortare att cykla än bil och kommunala medel.
F

erik h sa:
Apropå peka åt andra så var det skojigt på Globenuppförset imorse. Det är ju lite rörigt där nu med vägarbete och så kom en rejäl klunga folk från rödljuset och körde 2-3 i bredd hit och dit och tog förstås upp större delen av GC-banan. Kommer en medelålders dam i motsatt riktning - jag tror att man får det - skitfort utför på typisk vinglig tantcykel, korgar överallt och kanske en fruktlåda på pakethållaren, kör i mitten av "sin" sida och vrålar oavbrutet "HALLÅÅÅÅ! HALLÅÅÅ! HALLÅÅÅ!".

Trafiken är en sådan avreageringsplats för nävenifickansvensken. What happens in trafiken stays in trafiken.

Om hon cyklade norrut på västra sidan så hade hon i alla fall passerat en skylt som visar förbud mot infart...och pilar i marken som visar färdväg.

Möte en kvinna som med stressad blick som cyklade förbi med nåt stort vitt runt halsen. Förstod efter nån sekund att det var en utlöst hövding. Såg konstigt ut.
staine sa:
En dam hade en Hövding. Det hade jag också behövt om jag var hon.
Jag hade nog inte ens klarat av att hålla balansen i den farten hon höll.

Höll på att krascha in i en ynling som fokuserade på sin mobil på yttersta vänsterkanten av cykelbanan. Väjade ut i gräset, han tittade upp ungefär när jag i panik med låste hjul gled förbi honom ut i spenaten. Han såg lite förvånad ut. Jag lyckades behärska mig och ropa efter honom om det gick bra (för han stannade aldrig).

Black planet sa:
Kör man brompton så man vara beredd att prata med människor. Alla gillar denna cykel. Så många kommer fram frågar. Se om jag kan ta trimmad crux imorgon eller det blir som idag b o stor paddelgrejrygga.

Verkligen, en riktig "conversation piece" (hur man nu översätter det..). Har fått visa viket för många! Alkisar är något överrepresenterade f.ö.

Nästan klippt av sopbil som behagade svänga in och över gång och cykelbana i Gröndal utan att blinka eller se sig för. Läskigt eftersom det oftast är fullt av skolbarn på cykelvägen i vanliga fall. Annars lugnt

Glömde ju bort, Kungsbrostrand just innan bron till blekholmen, en sopbil höll på att backa ner på vägen och tog upp 100% av utrymmet. Hen tutade väldigt länge på mig, problemet var dock att jag inte hade någonstans att ta vägen.

Skön pendling, försökte få till lite återhämtning, dvs lägre fart och högre kadens. Det gick väl sådär.

Igår på gamla saltisvägen blev jag rejält kränkt av två el-cyklister som maxade ur, vid två olika tillfällen. De hade full spandex på så det var inga tokryck. Farten uppför Österviksbacken den sista hade vet jag ingen som fixar. Försöker fatta vad poängen är med detta är.

Dagens omväg blev 45 km i samma strålande sol och värme som föregående dagarna. Sådär bekvämt på pendeln.
Vid Luftkastellet verkar en mindre kinesisk biltillverkare hå nån sorts avspark.

IMG_20160915_151645121.jpg

Fixien kändes väldigt go med den nya styrlindan, benen däremot var väldigt trötta, har blivit lat att ta MTBn till skolan en vecka.

Skäms lite för det gick nästan för fort idag. Skyller på svala temperaturen, solen, avsaknaden av ryggsäck och att det jag på något sätt lyckades timea grön våg hela vägen från Globen till Skeppsbron.
Höll hur som på att köra in i sidan på en annan cyklist i korsningen Götgatan/Hornsgatan. Låg båda i högerfilen, han till höger om mig, men medan jag skulle svänga höger ner mot Skeppsbron så körde han rakt fram...

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!

Kommer cyklandes i korsningen Scheelegatan-Kungsholmsgatan, då en mötande vit hantverkarbil gör en u-sväng mitt i korsningen och tvingar mig panikbromsa samt fly upp på trottoaren för att inte bli ihjälkörd. Svär högt, men till ingen nytta. En vanlig dag i 08-trafiken m.a.o.

Då ser jag den! POLISBILEN! Killarna i polisbilen har sett allting och sätter efter. När jag kommer ikapp har dom redan fått ur föraren ur bilen och snackar med hen. Jag frågar om dom behöver mitt vittnesmål, men poliserna säger att det inte behövs. Ena polisen ger mig tummen upp och då passar jag på att skratta lite åt det tribaltatuerade kräket innan jag glider vidare.

Karma is a bitch, baby!

Nu F-R-E-D-A-G!!!

Senast ändrad:
lleberg sa:
Det var fint, solen sken och bara en föreläsning idag, så packade lätt i 9L cykelrygga och laddade för hemresan redan påväg dit, för med MTBn kan jag göra en dryg tredjedel av resan på rätt fina stigar till och med, vilken grej!
I övrigt så kan jag väl inte säga att det är så hemskt mycket action på vägarna i Luleå.. Bara man väljer bort de riktigt dåliga alternativen kallade "huvudcykelstråk" dragna till synes helt utan verklighetsuppfattning.
Se där, du har hittat 'Bajsskogen' vid Skogsvallen :), så namngiven av skolbarnen då omkringboende rastar sina hundar där utan att plocka upp efter dem...populärt vid friluftsdagar :)

Mr Orange sa:
PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!

Kommer cyklandes i korsningen Scheelegatan-Kungsholmsgatan, då en mötande vit hantverkarbil gör en u-sväng mitt i korsningen och tvingar mig panikbromsa samt fly upp på trottoaren för att inte bli ihjälkörd. Svär högt, men till ingen nytta. En vanlig dag i 08-trafiken m.a.o.

Då ser jag den! POLISBILEN! Killarna i polisbilen har sett allting och sätter efter. När jag kommer ikapp har dom redan fått ur föraren ur bilen och snackar med hen. Jag frågar om dom behöver mitt vittnesmål, men poliserna säger att det inte behövs. Ena polisen ger mig tummen upp och då passar jag på att skratta lite åt det tribaltatuerade kräket innan jag glider vidare.

Karma is a bitch, baby!

Nu F-R-E-D-A-G!!!

Äntligen lite rättvisa i världen! =)

Mr Orange sa:
PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!

Karma is a bitch, baby!

Nu F-R-E-D-A-G!!!

Kanske finns hopp ändå.

Veckan har varit spännande. Dels vädret, från att man frös vid starten till att vara kokt vid målet trots att man skalat av sig under resan.
Killen på elcykel som inte brydde sig alls om andra trafikanter, över obevakade ögs med bilar från bägge håll som pallnitade. 4st rödsljus passerade han utan att se sig om det minsta, sen kom jag i otakt och han försvann. Elcykel är det nya audi suv..
Tjejen som kom från en tvärgata och skrek något om högerregeln när jag låg på en huvudled, även där fick rätt många pallnita.
Har börjat hitta tillbaka till formen från innan semestern, ett kom och en top10 som riktmärke.
Att jag måste använda belysning på hemvägen, redan..
Bussen som inte mosade mig mot trottoaren, utan snällt lät mig ligga framför tills jag passerat hållplatsen.
Killen på rullskidor som la en sån fet snorlobba på rutan till en skrotbil som parkerat i cykelbanan utanför brewdog på kungsholmen, killen på el scooter med stol som råkade köra sönder backspegeln på samma bil. De maffialiknande snubbarna som kom springande och hoppade in i bilen och brände iväg efter scootern.
Hoppas det slutade väl..

Sådärja, dagens nära döden upplevelse avklarad. Tösen som körde ut framför stannade iaf och bad om ursäkt vilket hon ändå får enkel pluspoäng för.

/T

Efter två veckors finpendling var jag tillbaka på pendlarhojen. Jag saknar redan lvg-kassettens finare indelning.

Vad är det förresten med el-cyklister? De står för kanske någon procent av cykeltrafiken, men för en betydande del av trafikfaran...

Krisp höstmorgon längs vattnet. Känns som höjdpunkten på dagen just nu.

Byttes raskt till blodig främling i framstupa sidoläge i Liljeholmen (inte dödsfällan vid spåret/GC-banan/bilpåfarten/busshållplatsen/kontoristtrappan från Marievik dock, utan bakom tvärbanestationen). Lyckligtvis stor ambulans på plats plus en massa folk som verkar ha varit med när vad det nu var som hände, hände. Riktigt otäckt och det tog ett tag att själv våga ta i på cykeln igen, även om varken cykel eller bil verkar ha varit inblandade i det där fallet.

Det borde vara tvärt om, elcyklister har igångdraget gratis och borde vara lite mindre allergiska mot att stanna till.
fhloston sa:
Vad är det förresten med el-cyklister? De står för kanske någon procent av cykeltrafiken, men för en betydande del av trafikfaran...

Svalare.
Lång kö av bilar över Västerbron.
Bussarna hade fått eget körfält.
Skall cykelbanan breddas måntro?
Kanske rentav sär-skiljas från gångtrafiken.

Spänningen är olidlig.

Tillbaka
Topp