Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Min pendlarcykel (CX) är äntligen reparerad och servad med ny Campagnolo bakväxel, kedja, kassett och framdrev. Fantastisk pendling i sol och vindstilla.

Nåt skit i systemet, orkar inte att cykla i normalt pendlarsvettotempo.
Inte bli sjuk. Inte bli sjuk. Inte bli sjuk. Inte bli sjuk.

Brompton? Nä det blev cruxen till jobbet idag. Skönt med rejser hjul på den o 50 klinga. Undrar hur damen i den lilla röda bilen tänkte. När hon backade efter hon körde mot rött i Nortull rondellen.

Genade genom skogen mellan Tyresö Golf och Äventyrsbanan. Mötte Cerro?+2 som såg ut att vara ute på en grävelrunda. Att man inte kan få ha skogen för sig själv...

6 grader "varmt". Buff, väst och armvärmare på. Kunde nog haft långfingrade handskar.
Annasch bra!

johan44 sa:
Det borde vara tvärt om, elcyklister har igångdraget gratis och borde vara lite mindre allergiska mot att stanna till.
fhloston sa:
Vad är det förresten med el-cyklister? De står för kanske någon procent av cykeltrafiken, men för en betydande del av trafikfaran...

Hade en riktig guldare imorse, över puckeln från stora mossen, hetsade och gjorde helt galna omkörningar uppför tranebergsbron, en kille fick slänga sig åt sidan för att inte frontalkrocka. En heldämpad mtb som gick i 45+ var hans val av missil. Fullface hade han också. Idot!

Jag fick njuta av solen och byta en framhjulspunka.
Mindre nöjd över att ingen av pumparna runt brommaplan tar presta, eller mina adapters. Känns så trist att behöva bryta en patron brevid en fungerande pump.

Mange. sa:
johan44 sa:
Det borde vara tvärt om, elcyklister har igångdraget gratis och borde vara lite mindre allergiska mot att stanna till.
fhloston sa:
Vad är det förresten med el-cyklister? De står för kanske någon procent av cykeltrafiken, men för en betydande del av trafikfaran...

Hade en riktig guldare imorse, över puckeln från stora mossen, hetsade och gjorde helt galna omkörningar uppför tranebergsbron, en kille fick slänga sig åt sidan för att inte frontalkrocka. En heldämpad mtb som gick i 45+ var hans val av missil. Fullface hade han också. Idot!

Var den helsvart?

Dags att plocka fram vinterskorna tror jag. Tappade ganska snabbt kontakten med tårna. Men de checkade in utan protester under det välgörande inflytandet av duschen på jobbet.
Nåt galet håller på att gå fel på pendlarhojen. Styrlagrets justering håller lika länge som en politikers löften. Och nånting knakar. Trots demontering, inspektion, smörjning och återmontering.
Men siktar på fika i morgon, knak eller ej.

Insåg i morse att slang o pump låg i annan väska men orkade inte hämta eftersom jag aldrig punkar på crossen. Kommer efter jobbet ner, ombytt, till cykelrummet och finner ett platt däck. Ingen slang och 2 pumpar för bilventil. Blev till att byta om igen och hoppa på tuben. Ska nog investera i en riktig pump och lägga upp ett lager av reservslangar.

Återhämtning, gick lite väl fort

Strava strular. Den slutar logga så fort skärmen släcks. Gratisversion på iPhone 6. Fler som har problem?

Första turen med min nya, försökte leka hela vägen till jobbet. Slalom mellan strecken på vägbanan och allt annat som gick, bara köra på trottoarkanter osv osv. Blev förbannad på andra cyklister som beter sig som idioter, omkörningar på konstiga ställen.

Lugn pga rosslig hals. Hoppas de som gick i backen på Skeppsbron vid 18 tiden klarade sig utan allvarligare skador.

Maakus sa:
Första turen med min nya, försökte leka hela vägen till jobbet. Slalom mellan strecken på vägbanan och allt annat som gick, bara köra på trottoarkanter osv osv. Blev förbannad på andra cyklister som beter sig som idioter, omkörningar på konstiga ställen.

Stor humor.

Mr Orange sa:
Maakus sa:

Stor humor.

:P

Ska ju sägas att jag gjorde det när vägbanan vart helt fri framför mig ;)

Missbedömde farten hos en medcyklist. Ledde till att jag swishade förbi mitt framför näsan på denne fast jag borde ha väjat enligt högerregeln. Förlåt. ?
Till råga på allt hade jag lycra på mig idag.

Sval och grå.

Räknade cyklister för att se hur många som använder hjälm.
Känslan var många.
80% av cyklisterna som jag mötte idag bar hjälm.
121 av totalt 150 st.

Imorgon räknar jag rödljuskörare.

heklamama sa:
Sval och grå.

Räknade cyklister för att se hur många som använder hjälm.
Känslan var många.
80% av cyklisterna som jag mötte idag bar hjälm.
121 av totalt 150 st.

Imorgon räknar jag rödljuskörare.

Jag var inte lika precis i min empiriinsamling i det grå gryningsljuset, men:

Ca hälften var mörkt/murrigt klädda och svåra att se. Många med dedikerad ninjapendlarstil.
Bara en av tjugo hade någon form av lampa eller varselljus.

Bådar inte gott inför svarthösten...

heklamama sa:
SuperApe sa:
100% av alla hade inte hjälm på tunnelbanan. 95% kollade på sina telefoner.

Mehhh va läskigt.
Hoppas att du gubbfnös och talade halvhögt så att alla förstod att de var idoter.

Ja, men de såg på mig som om det var jag som var idot. "Vad är det med er. Har ni aldrig sett en Bell Sweep förut?" Sa jag.

2 (två) idoter försökte köra om mig på vuÄltan. Det blir exakt c:a 22% Och dom lyckades!
Men blev såklart återkränkta pga tjuv- och rackarspel från undertecknad.

SuperApe sa:
heklamama sa:
SuperApe sa:

Mehhh va läskigt.
Hoppas att du gubbfnös och talade halvhögt så att alla förstod att de var idoter.

Ja, men de såg på mig som om det var jag som var idot. "Vad är det med er. Har ni aldrig sett en Bell Sweep förut?" Sa jag.

Men då var det ju inte 100% som inte hade hjälm?

Av det som inte hände.
- Hur kan man ha så bråttom, på en g/c bana, att man, nere i bocken, blåser igenom ett rödljus viid en skola, där skolbarnen väntar på grön gubbe...? PANTSKALLE
- Ligga och plinga på sin fullgungselskogsmoppe på Stadsgårdens g/c bana där det går trögt i dubbla led för att sedan ropa "det är bara att hänga på!" när han väl har tryckt sig förbi alla. PANTSKALLE

Jag vill ha bistra morgnar med svartis och underkylda regn nu.

Ursäkta för den här posten, men jag måste få skriva av mig :(

Igår när jag skulle hem från universitetet så slutade nog många klasser samtidigt. Detta ledde till att folk som cyklade tog upp hela vägbanan och cyklade i gåtakt! Jag låg på min plinga hela jävla tiden. När jag passerade en klunga så fick jag plinga på ytterligare två cyklister som själva tog upp hela vägbanan och slutligen så var det en riktig livsfara som vinglade över hela vägen utan händerna på styret för att han blippade med sin jävla mobil!

Jag plingade fyra-fem gånger, fick cykla om och skrek åt den där jävla idioten (rent utsagt) att inte använda mobilen när han cyklar!

Fy fan alltså. Hur svårt ska det vara? Cykla på höger sida. Ta inte upp hela vägen. Vingla inte över hela vägen. Använd inte mobilen såvida du inte är längst åt höger. Inte ens då helst, men ska du göra det så ligg banne mig till höger. Hur kan det finnas såna här människor på vägen? Hur överlever dom?

Cyklisterna är ju låtsas trafikanter, då får man leta efter Pokémon samtidigt..

Jag har märkt att många slutar trampa vid möte, det är ju extra snällt när man avbryter en omkörning för att släppa fram utan att skapa kaoz..

gsb sa:
SuperApe sa:
heklamama sa:
SuperApe sa:

Mehhh va läskigt.

Men då var det ju inte 100% som inte hade hjälm?

Jag räknar aldrig med mig själv.

Lunchtidspendling. Det var tomt. Mycket skönt. Dödssödertäljevägen är aldrig tom, höll på sina femminutersrödljus ändå.

Ska hemåt såpass sent att jag behövde fundera över om det behövs lampor. Snart ska det vara lampor varje dag. Inte bra!

Fjärdebrunn sa:
Av det som inte hände.
- Hur kan man ha så bråttom, på en g/c bana, att man, nere i bocken, blåser igenom ett rödljus viid en skola, där skolbarnen väntar på grön gubbe...? PANTSKALLE
- Ligga och plinga på sin fullgungselskogsmoppe på Stadsgårdens g/c bana där det går trögt i dubbla led för att sedan ropa "det är bara att hänga på!" när han väl har tryckt sig förbi alla. PANTSKALLE

Jag vill ha bistra morgnar med svartis och underkylda regn nu.
+1

Sen och försiktig resa. Motorblocket(!) som legat mellan g/c-banan och en av påfarterna till 226-an vid Huddinge var bortstädat idag. Men lådan med laxsidor vid Årstafältet låg kvar. Finns det inga rävar eller katter där?
Hann till finfikat i tid för att hinna lufta några käpphästar IAF.

Tillbaka
Topp