Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Fiskiggy sa:
Jag hade kameran på en eftermiddag förra veckan, och gjorde ett klipp av RSCuPixhiOY]upprinnelsen[/MEDIA] till Skanstulls-spurten. Inget anmärkningsvärt händer, men man får en extra inblick i hur trafiken flyter efter man gått igenom facit och jämfört med sin egna upplevelse.
201 i puls, då måste det bränt lite i benen. ?
Sådär mycket folk ser jag nog inte på en månad längs min pendlingsväg.

Fiskiggy sa:
Jag hade kameran på en eftermiddag förra veckan, och gjorde ett klipp av RSCuPixhiOY]upprinnelsen[/MEDIA] till Skanstulls-spurten. Inget anmärkningsvärt händer, men man får en extra inblick i hur trafiken flyter efter man gått igenom facit och jämfört med sin egna upplevelse.

Kul Film.
Vad är det för kamera?

Inte för att vara den, men du vet väl att det är gångfartsområde första biten av Götgatan?

In till jobbet imorse blev en oväntat bra dag av öva zen-pendling och att inte hetsa upp sig. Tack för det trafiktokiga surcyklister utan argument men med snabbdragna långfingrar samt en ovanlig uppsättning vita skåpbilar.

Hmm, börjar sommaren lida mot sitt slut? Jag får nog rota i lådorna efter nästa lager. Snart.

Nära en närkontakt mellan cykel och bilist idag. Felet låg nog mer på cykeln är på bilisten, cykeln borde ha sett sig för bättre. Jag ska ge min cykel en ordentlig åthutning.

Fin film!

LIte kyligt men jag hade tre lager idag på överkroppen (delar av i alla fall). Det blev lite överkokt mot slutet men jag frös inte.

vuÄlta helt utan Staine och andra elitpendlare.

Började man ana en förtunning av cyklistanhopningen i morse? Hoppas hoppas... Fast ur ett miljö- och hälsoperspektiv är det nog feltänkt.

Ja, just det. Den nybyggda trafikplatsen här

Nytttrafikljus.PNG

visar kontant rött och reagerar inte på cyklister. Då kör jag iofs inte på den helt onödiga cykelbanan (som också visar rött). Så jag kör en lex Staine och kör ändå. Kommer det bilar från andra hållet så får de grönt och kör. Rätt kass.

heklamama sa:
Kul Film.
Inte för att vara den, men du vet väl att det är gångfartsområde första biten av Götgatan?

Jo, håller nog med om att man bör hålla ner farten ordentligt det hundratalet meter som går över puckeln. Annars känner man igen sig eftersom det går mer eller mindre på sekunden att säga när rödljusen slår om och man inte tjänar ett smack på att jaga på Götgatan.

Idiot på Tranebergsbron i morse.....

Gubbe i keps på retro racer suger mitt hjul från Alvik till sista knicken innan Lindhagensplan. På vippen att klippa mitt framhjul då han plötsligt slänger sig om mig till vänster för att sedan snabbt slänga sig in åt höger igen bara för att kunna köra om en liten tjej med cykelkorg på höger sida. Jag var tvungen att tvärnita för att inte bli av med mitt framhjul så jag hann aldrig ikapp honom innan själva Lindhagensplan där vi skulle åt olika håll.

Med tanke på kepsen och retro racern kan det ha varit ryssen som jag tidigare stött på ute på Mälaröarna. En fullblodsidiot. Träffar någon på honom får ni mer än gärna klippa hans framhjul och hälsa från mig......

zodah sa:

visar kontant rött och reagerar inte på cyklister. Då kör jag iofs inte på den helt onödiga cykelbanan (som också visar rött). Så jag kör en lex Staine och kör ändå. Kommer det bilar från andra hållet så får de grönt och kör. Rätt kass.

Ja den där platsen har de ju gjort helt värdelös. Kör också lex Staine där. Som vanligt "glömde" de bort cyklisterna i trafikplaneringen.

DT sa:
zodah sa:

Ja den där platsen har de ju gjort helt värdelös. Kör också lex Staine där. Som vanligt "glömde" de bort cyklisterna i trafikplaneringen.

Skall prova att felanmäla. Får se om det leder till ngt.

21 September

Bilagor

• vit.jpg
    vit.jpg
    334 bytes · Besök: 42
  • 21sept01.jpg
    21sept01.jpg
    123.1 KB · Besök: 45
  • vit.jpg
    vit.jpg
    334 bytes · Besök: 39
  • 21sept02.jpg
    21sept02.jpg
    98 KB · Besök: 54
  • vit.jpg
    vit.jpg
    334 bytes · Besök: 37
  • 21sept03.jpg
    21sept03.jpg
    108.1 KB · Besök: 46
  • vit.jpg
    vit.jpg
    334 bytes · Besök: 44
  • 21sept04.jpg
    21sept04.jpg
    108.8 KB · Besök: 51
  • vit.jpg
    vit.jpg
    334 bytes · Besök: 39
  • 21sept05.jpg
    21sept05.jpg
    115.6 KB · Besök: 47
  • vit.jpg
    vit.jpg
    334 bytes · Besök: 40
  • 21sept06.jpg
    21sept06.jpg
    122.2 KB · Besök: 44
zodah sa:
DT sa:
zodah sa:

Skall prova att felanmäla. Får se om det leder till ngt.

Lite konstigt faktiskt, jag tycker att om man skippar den kassa cb (från Sköndalshållet alltså) så slår det om när man kommer susande nerför. Åas OM det inte skulle göra det så får man väl slänga sig ut till höger och ta lite ilskna tutningar.
Men det blir nog värre när det är klart. Då kommer en massa bilar och annat jox ut från höger dessutom.
Och kommer man österifrån, ja då var planerarna plakatfulla antagligen. Say no more.

zodah sa:
Fin film!

LIte kyligt men jag hade tre lager idag på överkroppen (delar av i alla fall). Det blev lite överkokt mot slutet men jag frös inte.

vuÄlta helt utan Staine och andra elitpendlare.

Jag pendlade 8 mil i går. Och glömde äta lunch.
Det blev kortpendling, via Landstingets vårdcentral i dag. Lite volontärsjobb som behövde utföras åt personalen där.

heklamama sa:

Inte för att vara den, men du vet väl att det inte är gångfartsområde första biten av Götgatan?
Det börjar först uppe vid puckeln.

Masjevel sa:
Fiskiggy sa:
201 i puls, då måste det bränt lite i benen. ?
Sådär mycket folk ser jag nog inte på en månad längs min pendlingsväg.

Precis, vad har du för maxpuls? 201 på cykel är riktigt högt.

Förlängde pendlingen med 4 timmar ute på Ekerö innan jobbet. Totalt tjockt med folk från alvik till stadshuset.

Snubbe som krigade sig om vid alvik, körde om honom uppför över tranebergsbron, han röjer om nerför och sen kör han som en galning fram till slutet av rålis då han kastar sig ut på bilvägen så en bil får tvärnita. Han skapar en fin lite kö efter sig när han malar på ute på bilvägen bort mot stadshuset.

Ambulansen stod parkerad vid mälarpaviljonen och tog hand om kvinna som satt på marken. (såg rätt ok ut, så jag hoppas det gått bra)

Stumpy sa:
heklamama sa:

Inte för att vara den, men du vet väl att det inte är gångfartsområde första biten av Götgatan?

För att nu vara den som är den så visste jag inte det.
Körde där så sent som igår.
Nu vet jag bättre.

Kan man önska sig en punktinsats från farbror Blå? Högersvängande bilister från Liljehilmsbron kör ofta mot rött där, samtidigt som cyklisterna som ska rakt fram får grönt. (För de som inte känner till korsningen, högersvängande bilister har grönt och cyklister rött, sen får bilisterna rött, och cyklisterna får grönt.) Jag, och de flesta andra vuxna ser faran, men den dagen då två 12-åringar kommer rullande ner för backen, ser att de får grönt, och rullar vidare utan att kolla vänster...

Kul film Fiskiggy. Min gamla pendlarväg. Nostalgi.

Efter en veckas ebola var jag på cykeln igen. Det var nice fast jag är lite missnöjd med nya styrlindan och hostan. Den räcker ju fan inte hela vägen. Lindan alltså. Iförd "lycra" körde jag mot rött vid hälften av rödljusen ungefär. 0% tutade, visade finger, skrek eller nåt.

En cyklist var nere för räkning vid den farliga cykelbanekorsningen vid tunneln vid Sveaplan. Hen satt upp och togs om hand av medmänniskor så jag gled förbi.

SuperApe sa:
Kul film Fiskiggy. Min gamla pendlarväg. Nostalgi.

Efter en veckas ebola var jag på cykeln igen. Det var nice fast jag är lite missnöjd med nya styrlindan och hostan. Den räcker ju fan inte hela vägen. Lindan alltså. Iförd "lycra" körde jag mot rött vid hälften av rödljusen ungefär. 0% tutade, visade finger, skrek eller nåt.

En cyklist var nere för räkning vid den farliga cykelbanekorsningen vid tunneln vid Sveaplan. Hen satt upp och togs om hand av medmänniskor så jag gled förbi.

Hur långt har du hunnit när styrlindan tar slut? ;-)

Vid 05:30 var det fint att braka in i mörker och morgondimmor med en flimrande diod från förra säsongen. Blev en Peloton med spritt i benen och en väldigt trevlig frukost på väg in @Lemond. Med benen mosade är det soft att bara glida genom slussenkaoset.

Strålande solsken och bara en lätt motvind över slätten, lite friskt med 11 grader vid start så benvärmarna fick komma ut första gången sedan VR.
Fullt med flanörcyklister längs Kungsgatan (lite sent iväg) men bara att slå på zen-mode och invänta omkörningstillfällen.
Enda smolket var en rövhatt på Kärleksgatan i Arlöv som inte lärt sig betydelsen av en B1, funktionskoll av Horniten och sedan vidare.

heklamama sa:
Vad är det för kamera?
GoPro HERO Session. I dagsljus filmar den snyggt men det finns säkert billigare.

swedo sa:
Precis, vad har du för maxpuls? 201 på cykel är riktigt högt.
Har bara mätt på cykeln, kommer upp i 206-208 då och då. Mest genetik och ganska irrelevant för faktisk kapacitet vad jag förstått?

Senast ändrad:
Länge sedan jag postade nått i denna tråd, beror väl mest på att det inte hänt något av intresse på min pendling de senaste veckorna. Inget missärväder, ingen motvind, inga arga bilister. Detta ändrades imorse då något idot fetto i bil tyckte att jag och den jag låg bakom inte hade på "bilvägen" vid Djursholms Ösby att göra utan tutade upprepade gånger och riskerade en hjärnblödning när han passerade oss och hytte med näven. Jag gav honom fulfingret och körde vidare. Ofattbart att man kan bli så förbannad på en sån icke-grej!

heklamama sa:
Stumpy sa:
heklamama sa:

För att nu vara den som är den så visste jag inte det.
Körde där så sent som igår.
Nu vet jag bättre.

Vi möttes på puckeln. Jag kan intyga att du gled fram försiktigt.
Men jag hann ändå inte hälsa.

Åkte bil idag tyvärr. Såg avundssjukt på en yngre spänstig man som med en bullit racade om ett annat pendlarsvetto. Bra klipp i de benen!

Imorgon får jag psykla igen - tack och lov. Det är inte kul att köra bil i Storstockholm (längre). Fattar inte att folk står ut....

Harmageddon mellan Kongl. Slottet och Skanstull. Alla världens cyklar var där. Så 8 rödlysen behövde passeras. 0 som tutade efter mig. 0 som peka finger. 0 försökte preja och 0 skrek gubbj*vel. Jag vann även upp till Gullmars. Bra pendling.
:)

På vägen hem, på Snättringeleden mellan Hemköp och brandstationen spurtade jag upp för backen i 30+ och höll långt åt höger. Hör en accelererande bil komma närmre och närmre och köra förbi i vad jag skulle uppskatta vara mellan 80-100km/h någon meter till vänster om mig (det är 40 på vägen). Jag tror faktiskt inte att jag överdriver hastigheten, det var en vit Golf R som varvade ur tvåan.

On the bright side så är det väl bra att komma i kontakt med sina känslor ibland. Jag cyklade efter så fort jag kunde efter bilen och letade efter bilen i området utan att egentligen ha en aning om vad jag skulle göra om jag hittat den. Det är (var?) inte direkt ett karaktäristiskt drag hos mig att vara konfrontativ så jag är lite förvånad över vad som hände mig. Är det här vad cykling gör med en?

Körde City till Sätra på <30 min för att plocka upp bil. Spenderade 20 min på att passera Älvsjö i bilen.

Min "punka" jag rapporterade häromdagen visade sig inte vara punka utan ventil (valve core) som skruvat loss sig. Tredje gången det händer på mindre än ett år (olika slangar). Har aldrig råkat ut för det tidigare. Lite oklart om jag kört med slang där ventilen inte går att skruva loss förut eller om de har börjat komma halvlösa från fabrik. Kan ha råkat ut för det en fjärde gång härom veckan (upptäckta punkan på morgonen) men då skulle jag cykla 16 mil och stoppade i en ny slang för säkerhets skull.

Hamnade bakom någon som tog det lugnt förbi Medborgarplatsen. Bestämde mig för att inte köra om då marginalerna var lite väl snäva. Efter att jag kört in till höger bakom honom så kommer en foodora-cyklist och gör en omkörning. Cyklisten framför är inte helt nöjd över den ofrivilliga styrhjälp han får i samband med detta, och tvingas stanna under akrobatiska former för att inte åka i backen.

Känner mig nöjd med mitt omdöme i dag.

dav sa:
Efter att jag kört in till höger bakom honom så kommer en foodora-cyklist och gör en omkörning. Cyklisten framför är inte helt nöjd över den ofrivilliga styrhjälp han får i samband med detta, och tvingas stanna under akrobatiska former för att inte åka i backen.

Finns det någon i Foodora-flottan som kan cykla? Att yrkestrafikanter är ointresserade av regelverket tar jag för givet, från taxi till lastbil och cykelbud. Men även om t ex Ryska Posten alltid fulcyklat genom åren så ser det ut som någorlunda kontrollerade former, med många mil i benen.

När Foodora dök upp kombinerades risktagandet med ett hejdlöst vinglande och gärna en hand på telefonen. Misstänker att idén för att hålla kostnaderna nere är att acceptera alla ungdomar som ansöker och säger sig ha någon sorts cykel, vilken som helst? Sen får de en leverans i handen, "ta dig till andra änden stan så får du X kronor, vill du få ihop en vettig timlön bör det alltså gå jävligt kvickt" och lycka till. Resultatet syns på vägarna.

Bara jag som cyklat idag?

Okej, den här sommaren har turerna varit få.. Pga arbete och logistik tvingas jag ta bilen för det mesta, men någon eller några cykelpendlingar har det blivit.
I tisdags till exempel, på landsvägscykeln precis som vanligt. Jag konstaterade då att pendlingssträckan innehöll en del vägarbeten där jag fick leda cykeln över gruspartier samt att en del vägsträckor försämrats med skarpa kanter osv.

Så, idag beslöt jag mig för att ta min heldämpade 26:a istället!! Rätt soft faktiskt... Och tidsmässigt var skillnaden högst marginell.
På racern brukar jag klocka in på ca. 55 minuter (+/- ett par minuter) och idag klockade jag in på 59:59.
Så, 3-4 minuter långsammare på 27,5 kilometer med mountainbiken..knappt nåt ju. Åker jag bil kan tiden variera med betydligt större svängningar än så.

Detta med att gå upp tidigt är inte min melodi. Fast jag har Einstuerzende Neubauten s Halber Mensch som väckningssignal numera. Så Brompton pendling blev det..

Fick ta ut arbetshästen med stänkskärmar, egolapp, reflexer, lampor och ANNAT. Bra mycket tristare cykelupplevelse än med racern. Fast torrare.
Med lite broms- och bakväxeljustering så skall vi nog ta oss igenom vintern. Gamla Bettan och jag.

Black planet sa:
Detta med att gå upp tidigt är inte min melodi. Fast jag har Einstuerzende Neubauten s Halber Mensch som väckningssignal numera. Så Brompton pendling blev det..

Uppe tidigt för att kolla CrossVegas?

Åkte buss pga andledning. Funkade bra, men lite tråkigt.

Cyklade 15% (ännu) långsammare än i går och hostade därför (tror jag)75% mindre. Kände mig smart. Vart de andra återstående 10 % tog vägen har jag inte klurat ut ännu.

Kändes segt, som om jag hade kört en långtur igår. Fast det hade jag ju inte. Jag hade åkt tunnelbana och ätit kanelbullar.
Ont skall med ont fördrivas, det blev lite extra grus och stig och missade sen PB uppför Essingebron med en ynka sekund.

Stumpy sa:
Black planet sa:

Uppe tidigt för att kolla CrossVegas?

Åkte buss pga andledning. Funkade bra, men lite tråkigt.
Gå upp tidigt? Finns inget som får upp mig tidigt. Du får skaffa dig en brompton så får du cykla lite ändå. Bra annars?

det gick med en tajming jag aldrig varit med om tidigare.
07:15 låser dörren
07:20 kliver på bussen som råkade stå inne
kommer till tuben, 1min till nästa så jag sträcker ut taxbenen och kliver ut på perrongen när tåget rullar in
kliver av och går rulltrappan upp 'för vardagsmotionens skull' och se, där kommer bussen inglidande.
07:55 sitter på jobbet.

magi.

Tillbaka
Topp