Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hämtade jycken från dagis på väg hem. Vilken höjdare det är att braka loss på stig och grusslingor med henne. Liten lydnadsstjärna blev när vår väg korsades av en hare. Triwa drog men kom in direkt på kommandot "kom-kom". Det tar sig !

Framskärmen gick av i morse. Den hade nog fått nog av kantstenar till slut. Jahaja....

3 vänstertrafik cyklister på vägen hem.
Jahaja....

Intressant strategi de har vid omledningen kring bygget vid Ulriksdals pendeltågsstation. För ett tag sedan satte de upp orange skyltar med texten ”cykel ska ledas”. Eftersom inte så många följde uppmaningen så har de nu ställt en lastpall på högkant mitt i gången. Det känns inte som att passagen blev säkrare för det, snarare tvärt om. I går stod det dessutom en biffig kille i reflekterande kläder och skrek och svor åt alla cyklister som försiktigt rullade förbi skylten.

Jag måste hitta en väg förbi bygget tills de är klara.

Nu till något trevligare. Mange. korsade vägen, två gånger, framför min bil i Spångatrakten. Nästa gång ska jag heja så att det syns lite bättre!

benisb sa:
Intressant strategi de har vid omledningen kring bygget vid Ulriksdals pendeltågsstation. För ett tag sedan satte de upp orange skyltar med texten ”cykel ska ledas”. Eftersom inte så många följde uppmaningen så har de nu ställt en lastpall på högkant mitt i gången. Det känns inte som att passagen blev säkrare för det, snarare tvärt om. I går stod det dessutom en biffig kille i reflekterande kläder och skrek och svor åt alla cyklister som försiktigt rullade förbi skylten.

Hur svårt kan det vara att skylta om till gångbana under bygget då, om det är det man vill ha?!

benisb sa:

Nu till något trevligare. Mange. korsade vägen, två gånger, framför min bil i Spångatrakten. Nästa gång ska jag heja så att det syns lite bättre!

Norrifrån: Fortsätt Sollentunavägen, håll vänster och cykla INTE under E4:an, korsa E4-avfarten för norrgående trafik, sväng höger på Järvavägen och du kommer så småningom fram vid Statoil, Järva Krog.
Från söder är det omvänt med en fin träningsbacke starx efter Statoil.

Sega ben och trött så det blev lugnt hela vägen.. En sak som faktiskt är lite bra med blinkmongon och strålkastare är att man hajar till och vaknar. :)

Myspys med start 06:59. Var nr 103 vid cyklisträknaren i Silverdal 7 km senare. Kollegan som frontade med en hipster igår har ca 6 veckors konvalescens pga revbensfraktur och något knäckt för att han nu inte kan cykla till jobbet (kör annars jämt året om).

nikasp sa:
Myspys med start 06:59. Var nr 103 vid cyklisträknaren i Silverdal 7 km senare. Kollegan som frontade med en hipster igår har ca 6 veckors konvalescens pga revbensfraktur och något knäckt för att han nu inte kan cykla till jobbet (kör annars jämt året om).

Hur gick det med hipstern?

Jag måste sluta cykla väg med min XC-hoj. Tog räsern idag då det såg torrt ut på gatorna i Gbg och skillnaden i cykelglädje är kanske 97%. Tidig start och instämpling 07:11. Fastnade väl vid alla rödljus men var glad ändå. Måste se till att skruva ihop den tilltänkta höstpendlaren snart så att jag slipper åka mtb när det är blöta.

Han saknade hjälm men klarade sig med lite blessyrer. Folk som såg smällen ringde 112 men de kom överens om att inte ta dit ambulans efter ett tag. Kollegan tog sig själv till sjukvård men han sa att han var rätt skakad, blev påkörd från ingenstans.

Mr Orange sa:
nikasp sa:

Hur gick det med hipstern?

@nikasp Aj fn lät inte kul får hoppas att er arbetsförsäkring täcker det. AFAs försäkring har ju visat sig inte täcka just denna typen av skador

I övrigt en skön pendling snart dags att byta cykel till den mer höst kittade varianten

Omkörningsfest på Stadsgårdskajen. Leddes av yngling på fixie i 40 blås. Jag låg lite bakom och studerade skådespelet men ingen gick i backen tackolov..

Det finns liksom inget utrymme för misstag. Hur bred är g/c-bannan på Stadsgården? 3-4 meter?
- Gående längst in
- Dubbla led cykelpendlare på väg in med bra medvind i ryggen
- En och annan pendlare på väg ut till förorten

Någon får ta och göra något

Stockholms stad har dessutom börjat skicka sina dryga svar på de felrapporter de marknadsför så ivrigt från en no-reply-adress. Är de på riktigt?

Fjärdebrunn sa:
Det finns liksom inget utrymme för misstag. Hur bred är g/c-bannan på Stadsgården? 3-4 meter?
- Gående längst in
- Dubbla led cykelpendlare på väg in med bra medvind i ryggen
- En och annan pendlare på väg ut till förorten

Någon får ta och göra något

Stockholms stad har dessutom börjat skicka sina dryga svar på de felrapporter de marknadsför så ivrigt från en no-reply-adress. Är de på riktigt?
Kundservice :)
Ett annat fulspel som är vanligt är att man inte inkluderar frågan/tidigare konversation i sitt svar så att det blir hopplöst att följa.

nikasp sa:

Var Nr 61 imorse vid 06.45. Tycker det fortfarande är många som cyklar, varmt och skönt ute fortfarande. För kallt utan mössa under hjälm men för varmt med....

Ser fram emot att komma hem riktigt snabbt idag utan att anstränga mig. Annars är det lampa på som gäller nu åt bägge hållen.

Grått och fuktigt. Tror jag. Minns inte riktigt.

Tog en omväg via stan igår och jösses. Glömmer fort. Att folk ger sig in där frivilligt alltså.

Vart ska du? Om du ska in till city så har jag helt skrotat västra sidan av E4. Kör inte under/öster om E4 vid Polishögskolan utan ta vänster och kör förbi kolonilotterna och ridskolan och sen vänster direkt efter brant backen (och kör inte under viadukten mot Statoil Järva Krog). Krånglar mig upp under cykelviadult till flygbusshållplatsen mitt i den stora trafikplatsen och sen en trappa ner. Därefter cyklar jag bredvid eller genom Hagaparken fortfarande på östra sidan av E4 förbi SAS kontor och till Norrtull. Nu har jag alltid bråttom hem eller till dagis men förut brukade jag ta grusvägarna längs vattnet och sen passera koppartälten osv, supernice!

benisb sa:

Bevittnade i morse det som höll på att bli ännu en tragisk olycka mellan cyklist och högersvängande lastbil :-/

Cyklar norrut i Lund längs med Malmövägen i höjd med Tetrapak på östra sidans GC-bana och har en helt vanlig vardagscyklist en 40-50 meter framför mig på väg åt samma håll. I höjd med infotavlan blåser det förbi en dragbil + släp i god fart på vägen (bedömer den vara en bit över de skyltade 40 km/h) och när lastbilschauffören straxt därefter närmar sig trafikljuset vid Ruben Rausings gata (https://goo.gl/maps/myz63FhmiVT2) är han/hon/hen i princip ikapp cyklisten framför. Cyklisten har redan fått grönt och är precis på väg att korsa vägen utan att behöva stanna när LB-chauffören kommer med fart snett bakifrån och utan att sakta ner nämnvärt gör en högersväng...

Hinner ungefär förbereda att plocka fram mobilen och ringa 112 när jag ser hur farbrorn på cykeln i sista sekund upptäcker vad som håller på att hända, bromsar så hojjen sladdar men lyckas ändå med minsta möjliga marginal slippa bli mosad. Lastbilschauffören fortsätter utan minsta antydan till att ha sett eller förstått iväg och sen in på Tetrapaks område via vakten på Borgs väg.

Nej, Linköping socken. Här har hösten greppat tag riktigt senaste veckorna.

nikasp sa:
Göttelaborg eller!?!? I Stockholm är det bara mörkt men torrt och varmt. Har varit helt grymt bra väder ända sen i våras här.

Elgstrand sa:
Motvind som senaste tiden, mörkt, fuktigt och kallt precis som höstpendling ska vara. Myser.

Började bra med ett leende och medvind, efter halva sträcken så kommer en buss och passerar mig för att sedan göra en skarp högersväng. Får bromsa hårt och får kast på bakhjulet och kränger mig åt sidan för att inte hamna under bussen, lyckas dock att inte lägga mig ner med cykeln.

Ett argt samtal till Nobina med regnr och nr på bussen som ej var i trafik och nu är jag måttligt irriterad fast dagen började utmärkt med sovmorgon och allt....

Hittade mina pendlingskläder i tvättmaskinen (blöta). Hängde dom på tork och satte mig på pendeln. Försökte att inte andas in... =)

Jag kanske borde ha en extra uppsättning höst/vinter-kläder

Två memiler körde Stravrejs i körfilerna på Birger Jarlsgatan söderut från Roslagstull, glatt blåsandes rödljus i äkta tonårsrebelstil. "Klubben för cyklisthat" fick nog några medlemar till bland gångare och bilister. Vi städade tråkpendlare som följer regler men en dag möter vita hantverksbilen, knyter näven i fickan och förbereder oss på att bli påkörda lite oftare.

Sjukt trist. Kom just på att elcykelkillen från igår även blåste på mitt framför en pappa med barnvagn och en knodd bredvid på övergångsställe. "-Världspingis!" som en lodis sa till mig när jag inte ville ge honom pengar på uppmaning utanför Västermalmsgallerian en gång.

nisseson sa:
Två memiler körde Stravrejs i körfilerna på Birger Jarlsgatan söderut från Roslagstull, glatt blåsandes rödljus i äkta tonårsrebelstil. "Klubben för cyklisthat" fick nog några medlemar till bland gångare och bilister. Vi städade tråkpendlare som följer regler men en dag möter vita hantverksbilen, knyter näven i fickan och förbereder oss på att bli påkörda lite oftare.

Vasagatan och taxirännan strax efter/utanför Royal Viking - alltid beredd och idag hände det. Teslataxichauffören öppnade dörren på vid gavel och den räckte över hela den utritade cykelbanan! Men jag var Beredd och gled lätt ut i körbanan och passerade, kastade en blick på chauffören men han fattade nog inte vad som nästan hände....

Tuben idag för första gången sedan semestern pga tillfällig omdaning i barnomsorg. Toppade igår morse med att sikta in i en blockerande penisförlängare från Mariatorget på Hornsgatan som verkligen blockade allt och alla. Stannade vid bakdörren som sedan, med guds hand, öppnades. Hur det slutade hade jag inte tid att bevittna. Mission accomplished, back to base. Trevlig helg, nu kräftskiva.

benisb sa:

Oj, spotted in the wild =)
Kul, hoppas vi kan hälsa ordentligt snart igen då..

Elsulepremiär, mysigt.
Fattar inte varför jag plockade fram dem en vecka tidigare eller två.
Lite korkat att inleda säsongen med några "snyggt" melerade tår redan nu.

Hade sällskap av Bossjo som så småningom frågade ifall jag tappat baklampan.
Trodde jag inte.
En snabb kontroll visade att vi bägge hade rätt.
Jag hade tappat HALVA baklampan.
Lite snopet.
En del satt kvar på ramen, men delen med batteriet och dioderna hade ramlat av längs vägen.

Flängig sida-mot men lite sprätt i benen
Körde sista biten i skogen efter att ha plockat upp jycken från dagis. En liten höjdare.

Trevlig helg!

Tack för tipsen på vägar runt bygget vid Ulriksdal. Jag pendlar mellan Hässelby och Frösunda, oftast via sydöstra änden av Järvafältet och skogsområdet vid Ursvik. Nu har jag börjat ta skjutbanevägen ut till Enköpingsvägen och på så sätt slippa bygget.

24 Oktober

Bilagor

• 24okt.jpg
    24okt.jpg
    130.5 KB · Besök: 67
Perfekt höstpendling, inget regn, ganska många cyklister fortfarande, ett misstag att ta mössa och tjockare handskarna.

Tillbaka
Topp