Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Ja .Framför allt trögare som alla dubbdäck. ´
Snöröjningen idag? Tog på hjälm när jag cyklade med brompton. Säger väl allt.
jomper sa:
Nu har min Brompton fått dubbdäck fram iaf. Tar tid att meka så här års, jag hatar att meka med smutsiga saker så nu är främre delen av cykeln topsad också, och lagret i framhjulet fick nytt fett.

Ganska pyssligt att få på däcket, och det är väldigt smalt och lågt jämfört med Bromptons eget däck som satt där från start. Misstänker minskad komfort.

Gick lite mer långsamt än vanligt idag, men rätt skönt ute. SMW 35mm känns bra, dock inte optimala i innerstans snömodd kanske.
Drog iväg senare än vanligt 08:30 och det var rätt dåligt plogat överlag mellan Kärrtorps IP och SöS.

Vi(d|nt)rigt! 30% långsammare än vid barmark, men betydligt mindre kyleffekt än de senaste dagarna. Hyfsad komfort förutom att ögonen rann som en vårflod. Mycket varierande vägunderhåll, men klart godkänt. Funkade bra med halvdubbat, även om det blev en del bakhjulsspinn vid start och acceleration.

Känns lite ljusare med det här vita gucket överallt, men det blir väl snart slaskgrått. Dagens realist-insikt: Om 84 dagar är det precis lika mörkt som nu, och allt däremellan är mörkare.

Åker Kallhäll - Vällingby - Alvik - Solna.
I Järfälla var det klart varierande med delar som var direkt läskiga. Men så fort man kom fram till cykelbanan i Vällingby in mot stan gick det fin-fint, bra sopat och saltat.

För ovanlighetens skull inte vanlig skånsk vinter med gråmulet och småregn utan klart väder, minus 6 grader C och 85% relativ luftfuktighet. Brrrr...

Hallå snöröjning! Var är ni?
Valde att byta till vinterdäck på cykeln istället för bilen igår. "Sommarslicksen" hade inte funkat alls på cykeln idag. Den korta sopsaltsträckan jag åker i Hässelby och en liten bit på Bällstavägen var hyfsad. Bara ett tunt snötäcke. Men resten av cykelvägen via Nälsta var helt oplogad, knölig och spårig. 50% längre tid än vanligt tog det men lika svettigt. Glest med cykelpendlare (2 st) längs vägen.

Kan sammanfattas med väldigt dålig eller utebliven snöröjning. Endast liten bit utmed Marievik var sopsaltad.

Lär inte blivit bättre tills i kväll.

Selast sa:
Föredömligt sopsaltat i Täby och Danderyd, från Ålkistan och in till Stan sämre men ändå tjänligt innan man kom till Roslagstull och skämtet började.

Jag mötte sopsaltaren vid Ålkistan kvart över nio typ, så sopsaltning är i vart fall på gång. Man kan väl säga att jag gjorde rätt cykelval imorse...

Bilagor

• IMG_1491.JPG
    IMG_1491.JPG
    231.5 KB · Besök: 61
Gjorde några felaktiga vägval där jag glömt bort att det inte snöröjs eller där det byggts om under året som jag ska försöka lägga på minnet och undvika.

Några läskiga dolda kanter längs Torsgatan i morse där man plogat över både cykelbanan och trottoaren i ett svep. Där gällde det att försöka komma ihåg hur bred cykelbanan är så man inte gick omkull mot kantstenarna. Är inte helt övertygad om förträffligheten av separation av trafikslagen medelst nivåskillnad.

Kommungränsen mellan Solna och Sollentuna vid polishögskolan hysteriskt tydlig som vanligt.

Pga ANNAT blev det bil med sommardäck idag. Festligt men jag kastade trånande blickar efter alla cyklister därute i snömodden. Blir till att även sätta på dubbdäcket bak nu tror jag allt.

Riktigt skönt att spåra hem i moddspåret med aningens medvind. Snöröjningen är minst sagt varierad och närmast obefintlig i stan. Lite snurr på benen bidrog.

Slutet av Saltisvägen övergick slaskmodden till klistervariant så i Fiskisbackarna blev det styrketräning.

Glaset halvfullt således.

Cyklar Sollentuna-Solna - Kungsholmen och Solna är sämst i klassen! Bilden visar kommungränsen vid polishögskolan. Speciellt usel är sträckan längs E4, den har inte röjts de senaste åren. Sollentuna gör ett strålande arbete med att hålla cykelstråken helt rena. Blir att utdela ris resp ros ikväll på kommunernas etjänster för synpunkter.

Bilagor

• 20161108_173739.jpg
    20161108_173739.jpg
    159.8 KB · Besök: 71
Cyklar från Nälsta/Vällingby till Norr Mälarstrand och vintercyklingen är numera helt odramatisk med sopsaltat hela vägen. Ingen misär alls faktiskt :(

Insåg att jag nog måste byta cykel för att klara pendlingen (Hammarby -> Gärdet). Snömodd överallt. Fel däck, och kanske också fel sorts cykel (en slags racer från Miyata med tunna racerdäck och stänkskärm väldigt nära däcket som jag köpte begagnat och har kört hela hösten). Ja, skratta ni. Snömodden letade sig in i stänkskärmen och fastnade, funkade inte alls, och sen har däcken dåligt grepp. Borde byta både däck och stänkskärm, eller kanske helt och hållet cykeltyp. Börjar leta ny begagnad cykel, vad funkar fram till våren? Minns inte alls sånt här med enklare cyklar från när jag var barn, men så har jag också en lite dålig cykeltyp för vinter jag aldrig kört förut den här årstiden.

rrva sa:
Insåg att jag nog måste byta cykel för att klara pendlingen (Hammarby -> Gärdet). Snömodd överallt. Fel däck, och kanske också fel sorts cykel (en slags racer från Miyata med tunna racerdäck och stänkskärm

Stenhårt att vinterpendla med gammal stålracer, bild på cykel? :)

rrva sa:
Insåg att jag nog måste byta cykel för att klara pendlingen (Hammarby -> Gärdet). Snömodd överallt. Fel däck, och kanske också fel sorts cykel (en slags racer från Miyata med tunna racerdäck och stänkskärm väldigt nära däcket som jag köpte begagnat och har kört hela hösten). Ja, skratta ni. Snömodden letade sig in i stänkskärmen och fastnade, funkade inte alls, och sen har däcken dåligt grepp. Borde byta både däck och stänkskärm, eller kanske helt och hållet cykeltyp. Börjar leta ny begagnad cykel, vad funkar fram till våren? Minns inte alls sånt här med enklare cyklar från när jag var barn, men så har jag också en lite dålig cykeltyp för vinter jag aldrig kört förut den här årstiden.

Ja du, det är en djungel, men skivbromsar är en bra utgångspunkt. Om du är van vid bockstyre är ju en cross ett bra val. Annars har jag tyckt det varit kul med 29er på vintern. Dubbdäck är min rekommendation.

Tisdagens cykling, 19.5 km, tog 1 h 15 min på morgonen. Med mina Schwalbe Marathon Winter 32 min funkade det ok. Bäst där det var plogat såklart. Tjockare snö var inget roligt...lite läskigt ibland. Inte plogat överallt...
Hem tog det 1.12.

Spännande på onsdag...att se hur isigt det är.

Cyklar Tyresö, via Älta till Stockholm.

Trodde i min enfald att det skulle vara röjt längs med 279:an vid Bromma Blocks men det var det inte. Moddigt och allmänt jobbigt före.

Är det någon som vet om dom röjer GC banan på andra sidan flygfältet som går vid golfbanan i Bromma?

Haha. Helt uruselt snöröjt i stan imorse. Cykelbanan längs med Hamngatan vid Berzeeli Park var faktiskt det enda som var plogat där jag cyklade.. Mycket tacksam för dubbdäcket fram. Mindre tacksam för det blankslitna gamla Schwalbe Marathon (utan Winter) som sitter bak. Att öka eller sänka farten krävde viss planering.

Tacklade en kvinna på cykelbanan strax efter ovan nämnda plogade sektion. Brukar inte orka yvas över cykelbanepedestrianer utan bara köra vid sidan. Tyvärr gick hon i den lilla bit som var uppcyklad så jag gled i sidled in i henne. Oj förlåt, sa jag. Oj, förlåt, sa hon. Allt väl.

Imorse stannade jag och försökte putta en bil som slirade under viadukten i åkeshov. Blanka sommardäck.. Fick hjälp av en med pendlare men vi gav upp och lämnade bilisten till sitt öde.
Hemvägen var motigt, moddig och allmänt djävlig..

.A. sa:
rrva sa:

Ja du, det är en djungel, men skivbromsar är en bra utgångspunkt. Om du är van vid bockstyre är ju en cross ett bra val. Annars har jag tyckt det varit kul med 29er på vintern. Dubbdäck är min rekommendation.

Ska du köra året om så är skivor högst upp på prio listan. Du får ökad broms kraft, modulation och sliter inte ut hjulen med all skit som fastnar i fälgbromsarna. mitt sista hjulpar med fälgbromsar gick sönder efter en vinter (men det beror ju också på hur man håller efter, och om gräver ut skit som fastnat)

HasseTT sa:
rrva sa:
Insåg att jag nog måste byta cykel för att klara pendlingen (Hammarby -> Gärdet). Snömodd överallt. Fel däck, och kanske också fel sorts cykel (en slags racer från Miyata med tunna racerdäck och stänkskärm

Stenhårt att vinterpendla med gammal stålracer, bild på cykel? :)

Typ så ser den ut, fick däcken bytta efter bilden var tagen så bakdäcket är helt okej även nu i modd men framdäcket är lite för halt, det har typ ingen profil. Kom på att jag ska kyla ner cykeln imorgon och prova, skiten fastnade säkert bättre eftersom den var varm i början.

Bilagor

• IMG_0969.JPG
    IMG_0969.JPG
    138.3 KB · Besök: 56
intressant morgon !
Startade från bromma vid halv 5 o kände direkt att det här kommer bli tungt .
Det var totalt oplogat o helt hopplöst att cykla så bara första 5 km till sumpan tog 35 minuter o sen fortsatte det så ända till man kom bort mot Sollentuna där sopsaltarn hade gjort sitt :)
det brukar ta en timme men idag tog det dubbla tiden ...
nu kaffe

Mange. sa:
Imorse stannade jag och försökte putta en bil som slirade under viadukten i åkeshov. Blanka sommardäck.. Fick hjälp av en med pendlare men vi gav upp och lämnade bilisten till sitt öde.

Ja man får göra som på Mount Everest helt enkelt.

Jag var in i stan vid 01-tiden i natt förresten och spottade två tappra pendlare vid Liljeholmen. Starkt gossar!
I dag blir dock svååååår-cyklat!

Fick avbryta, helt hopplöst att cykla i Hägersten och eftersom det inte syntes en antydan till snöröjning kändes det som att det enda vettiga var att vända och cykla (gå) hem igen. Första gången sen jag började cykla till jobbet för 3 år sedan som jag ställer in enbart p g a vädret. Ska bli intressant att se om Stockholm stad tänker försöka låta snön smälta bort, mycket tyder på det.

Sitter hemma och hoppas på lite misärpendlarbilder, kanske nån med fatbike som myser? Hade jag jobbat hade detnog blivit skidor till jobb idag!

Samma lika i Nacka, helt hopplöst att cykla idag. Stod på näsan två gånger innan jag gav upp och vankade hem. Tur att jag bara hade kommit 3 km fram till skurubron.

Perfekt start på dagen med huvudvärk, valvaka sedan 03 och Trump-seger. Nu dags för Ebola-expressen till jobbet. Sedan blir det spännande att se hur mycket börsen rasar. :-)

Äntligen kommer vintercykeln till sin fulla rätt... Cube HT med Bosch eldrift och Schwalbe Snow Spiker Pro samt skitful hjälm med visir gjorde det klart framkomligt trots oplogade cykelbanor.

Några reflektioner:

- Stockholm suger
- Danderyd har, troligtvis medelst proaktivitet, lyckats ordna med framkomliga cykelvägar
- Snö döljer kantsten bra
- Snö dämpar fall

I övrigt var det människans seger över elementen. 13 km på 1 timme och 40 minuter.

Så snart jag ätit upp min frukost så blir det att montera Ice Spiker Pro för att kunna ta MTBn till jobbet.
Tittar ut genom fönstret och ser folk försöka ta sig uppför backen mittemot Tele2, det går inte så bra...

Tillbaka
Topp