Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

16 November

Bilagor

• 16nov1.jpg
    16nov1.jpg
    114.2 KB · Besök: 116
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 113
  • 16nov2.jpg
    16nov2.jpg
    48.7 KB · Besök: 121
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 114
  • 16nov3.jpg
    16nov3.jpg
    61.1 KB · Besök: 121
Körde Tyresö - Järva krog. Fina vägar mestadels, t.o.m. förbi globen hade det bättrat sig från sörjan man skulle över/igenom i måndags. Svinhalt genom enskede just, i övrigt kändes det ganska lugnt. Solna va också halt tror jag, men va för trött för att bry mig då och dubben höll mig stadig :)

Svinhalt på sina ställen mellan Kärrtorp och Skogskyrkogården, fick ett mindre släpp från Sockenvägen till Nynäsvägen där kurvan är feldoserad och har svallis. Inne i människobyn var det tämligen ohalt, mest blött på asfalten förutom snöslafset.

Om det är är halt på marken utan att man märker av det, är det då halt?

Svaret är att det är tungtrampat som fan med pyttelite luft i dubbdäcken.

Tysta dubbar förutom på kortare sopsaltade stråk där det rasslade på som vanligt.

Hade en spännande promenad med barnen till skolan, skönt att sätta sig på cykeln med dubbdäck.

Mötte de här två filurerna på väg hem igår. De ville kramas och presenterade sig glatt som "herr Plask" och "herr Slask", men det trodde jag inte en sekund på. Såg ju direkt att det var Knocke & Smocke.

Idag var mötet något mer... frostigt.
.

Bilagor

• IMG_0454.JPG
    IMG_0454.JPG
    23.7 KB · Besök: 112
Granman sa:
Mötte de här två filurerna på väg hem igår. De ville kramas och presenterade sig glatt som "herr Plask" och "herr Slask", men det trodde jag inte en sekund på. Såg ju direkt att det var Knocke & Smocke.

.

Tösmocke och snöknocke?

NLC sa:
Granman sa:

.

Tösmocke och snöknocke?

Nä, idag var det Knöggelknocke och Halksmocke. Vem vet vad de klär sig i till imorgon?
Snart ligger man där och vet inte om det var knockan eller smockan som kom först.
Fortsätter det så här får man ju hämta Bamse...

Black planet sa:
Att bli retad varje morgon att jag inte tar crossen tar på krafterna. Så är det när man har en cykelgalen sambo.

Du kan väl säga att du läste en god bok på tåget. Sambon din verkar ju prioritera böcker före crossande.

Föredrog välpreparerad sopsaltbana istället för mörkerkörning bland isknölar. Medvind dessutom. Nästan lika snabbt som med sommardäck.
Många snålisar som inte byter batteri i sina bleka lampor ser man, men föredrar det framför lumenmaxade megasjainare.

Blarrade telefon vilket säkrade fortsatt ZEN-tempo. Lyckades sticka in näsan på CC för att prova nya vinterpjuck. Så var det det där med storlekar...

Jag blev kränkt av att jag inte lyckades kränka en hybridpendlare med grön jacka mellan Sickla och älta. Jag anser att min cross borde varit betydligt snabbare. Även min rejsiga klädsel.

Morgonen vindstilla och torr. Det var inte hemresan!

För övrigt skall laxande ninjor dö! Morr! Ärthjärnor! Pappskallar! En del är fanimej inte kloka.

Det är nåt lurt med räknaren vid Silverdal. Idag har jag passerat den tre gånger. Första gången var jag nr 2. Andra gången kommer jag inte ihåg, men det var nåt tresiffrigt. Men tredje gången var jag nr 1, samma datum. Och då var klockan bara 22.50, typ. Undrar när den slår om till noll.
Vardagsmysterier...

Höll på att klippa en hund på kvällen idag. Mörkt, ingen reflex eller lampa på hunden och utan koppel. Blev ett par väl valda ord till ägaren i passande ton, men han tyckte tydligen att det var mitt fel att hans hund sprang framför mitt framhjul.
Vissa människor...

HasseTT sa:
Jag blev kränkt av att jag inte lyckades kränka en hybridpendlare med grön jacka mellan Sickla och älta. Jag anser att min cross borde varit betydligt snabbare. Även min rejsiga klädsel.
Själv blev jag kränkt av tre hybridcyklande klungkörande herrar i ocykligakläder (en hade iofs tajta byxor). Extremt ovanligt med snabba cyklister på min väg till jobbet. Kan bli en rolig vinter om de härdar ut.
Skyller på mina 2.1" ice spiker att jag inte orkade haka på. Tryckte i en bar till i bakdäcket nyss. Nytt försök imorgon ?

frause sa:
Det är nåt lurt med räknaren vid Silverdal. Idag har jag passerat den tre gånger. Första gången var jag nr 2. Andra gången kommer jag inte ihåg, men det var nåt tresiffrigt. Men tredje gången var jag nr 1, samma datum. Och då var klockan bara 22.50, typ. Undrar när den slår om till noll.
Vardagsmysterier...

Själv var jag nr 16 vid 06.45 tiden i morse. Dock så går klockan på räknaren på sommartid, vilket kan göra att slår om förtidigt. Tycker ibland att den är väldigt seg i räkningen eller missar. Annars en skön pendling, varmare idag än igår.

Hastighetsrekord på dubbdäck, tangerat normalrekord (12min) eftersom jag inte orkade gå upp i tid. Också incident med bil, dock inget farligt. Man är nämligen van vid att få företräde vid upphöjda cykelöverfarter i denna stad! Bilisten hade en kartong som nog skymde sikten för honom mot mig också. Annan incident med cykel som körde om mig när jag svängde vänster var nog mycket mitt fel... Nu sitter jag lite för varm på tåget.

Slutsats: Stressa mindre på morgonen så blir det säkrare och mindre svettigt!

En smart typ på cykel hade ordentligt satt röd lampa bak + en röd lampa fram. Planerade korkade saker har jag svårt för.

/A

Pga ANNAT blev det tuben idag. Var det bara jag som tyckte att det luktade insvettade strumpor? Längtar redan till morgondagens pendling i friskt väder med "frisk" luft bland bilarna..

Börjar bli väldigt tungt nu med 2-3 bar i dubbdäcken, och inte minst onödigt. Dags att pumpa upp till ngt som rullar bättre.

zodah sa:
Börjar bli väldigt tungt nu med 2-3 bar i dubbdäcken, och inte minst onödigt. Dags att pumpa upp till ngt som rullar bättre.

+1
Blev genomsvettig.

Edit: Ser nu att Blåsut - Stadion på under 19 minuter kan ha bidragit till perspirationen. Zen var det...

Senast ändrad:
Pust, legat hemma i 10 dagar. Dagisbaciller är inte att leka med. Gick riktigt tungt in och sämsta tiden på länge. Mest bart och blött men is i skogen och på mindre vägar.

Reivennob sa:
Stockholm

Tack för ditt meddelande! Ditt ärendenummer är: SY1611141116EYO

Felanmälde precis cykelbanan (och gångvägen med för den delen) vid Wennergren center.
Svåraste sträckan på hela min pendling. Just nu är det isig puckelpist blandat med djup snö.

Är det någon som vet ifall detta har åtgärdats, cyklat en omväg de senaste dagarna för och slippa denna sträcka.

emilh sa:
Blev genomsvettig.
Edit: Ser nu att Blåsut - Stadion på under 19 minuter kan ha bidragit till perspirationen. Zen var det...

Typ som ett pendlarsvetto?

För min egen del så tänkte jag släppa fram alla i trafiken idag, även de som inte riktigt indikerar att de vill passera min väg. det blev vansinnigt många inbromsningar och igångdrag. Känns dyrt att behöva bromsa en massa i onödan, men ibland måste man vända på perspektiven för att få lite nya perspektiv.

Tröttnade på det efter skanstull, pga överdos av andras idioti, otydlighet och velande och vägran.
Höll sen på att köra över ett par barn som bara sprang rakt ut i vägen pga sen skolankomst vid Eriksdal. Jag gormade åt dem att ni måste kolla trafikflödet annars kan man bli överkörd.

Precis försökt börjat pendla lite mer regelbundet och denna morgon visade hösten sin bästa sida. Var lite halt på sina ställen runt Skärholmen nu på morgonen.
Kommer bli stark till våren med tanke på hur "fint" dubben rullar...

Tack till dig som ropade att min lampa bländade!(om du finns här på happy). Hade totalt missat att den halkat ur position när man fick njuta av solens sken.

Jag felanmälde också imorse.

"När man kommer uppifrån på cykelbanan bredvid Hägerstensvägen och åker under Södertäljevägen och ska svänga vänster in på cykelbanan bredvid Södertäljevägen finns nu 2 mycket farliga potthål. Man kommer ofta i ganska högfart ut från tunneln och måste titta höger för att se om det kommer cyklister uppifrån nybodabacken. Precis här finns potthålen. Dom känns väldigt farliga just för att dom finns där man har väldigt svårt att hålla full fokus på vägbanan eftersom man måste titta efter andra cyklister och för att man precis kommit ut ur en tunnel ut i "ljuset" igen. Här kan det mycket enkelt ske farliga singelolyckor."

Soligt, grusigt snarare än moddigt. Skönt att ispartierna frusit på och hårdnat under natten. Bra start på dagen!

Pust! Tungt idag, men skönt att slippa dubbrasslet.
Rätt sliten sedan förra veckans snöbonanza på cykel och skidor.
Känner mig lite övertränad rent av. Aj, min överkropp! Vojne!
(Note to self: tokstaka lite mindre nästa gång det kommer snö.)
Men sol, plusgrader, dubbfritt och fågelkvitter gav iaf nästan lite vårkänslor.

olabola sa:
frause sa:
Vardagsmysterier...

Själv var jag nr 16 vid 06.45 tiden i morse. Dock så går klockan på räknaren på sommartid, vilket kan göra att slår om förtidigt. Tycker ibland att den är väldigt seg i räkningen eller missar. Annars en skön pendling, varmare idag än igår.

Har sett att den missat mig rätt många gånger, speciellt på väg in mot stan då man hinner se förändringar på räkneverket också.
Nu kör jag långt till höger vid sensorn i asfalten, och då funkar det bättre.
Men synd om den inte räknar alla, den är ju bästa argumentet när en del gnällspikar påstår att "ingen" använder de fina cykelbanorna.

Skönt och ganska varmt imorse, min termometer visade +4,6 grader i Täby när jag drog. Dock såg det bitvis halt ut med glitter på GC vägarna så jag tog det lite varligt. Hejade och tackade en Svevia kille som stod med en handskyffel och skottade GC vägen precis innan bron vid Roslagstull.

Termometern vid Birkaterminalen visade +3 grader. Asfalten vid sidan om glittrade fint. Fick ta det varligt på odubbad cykel hem. Precis lagom grusat mellan Sickla och Ältakrysset.

Benen säger att det går fort, telefonen håller inte med. Mysigt i alla fall, speciellt i mörkret genom stora skuggan.

Tillbaka
Topp