Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Pust, sjuk 10 dagar och första pendlingen sen den 7:e . Tog det väldigt lugnt. 3 plus och blött och lite is på vägen. Sämsta tiden ever men det var skönt i alla fall.

Snorhalt på hemvägen! Se upp imorgon bitti, det kommer att vara isfläckar lite varstans.

solen.jpg

Jag höll ju nästan på att ta fel cykel efter jobbet idag i kundens cykelgarage:

IMG_7934.JPG

IMG_7935.JPG

Mina ben hatar mig men med 4bar i Marathon Winter så går det helt drägligt fort till jobbet. Det värsta är att jag såg att jag knäckt fälgkanten på framhjulet när jag hade bråttom med att kränga på vinterdäcken förra tisdagen. Är det någon som vill avyttra ett par 26" pendlingshjul i bra skick för en mindre summa?

Hmmm, den där kunden känner jag nog igen kanske faktiskt ändå. Tror nästan du fick med mina lås alt mitt framhjul på en av bilderna (beroende på hur dags bilden togs) ? (Idag hade jag ridley cx vinterhoj och inte kona vinterhoj)

Senast ändrad:
Stockholm

Många plusgrader. Enstaka droppar från himmelen. Ledning som sprungit läck någonstan så en bit av cykelvägen var bäck i kristineberg. Som tur var inte is under för jag hade fötterna på ramen i nedförsbacken...

Sov över pelo och cyklade i vattenpölar till headquarters. Dålig avrinning på Stadsgårdsleden plus en hantverkare som plötsligt gick rakt över cykelbanan till sin bil på Vasagatan utan att kolla vänster, men det hade jag ju räknat med...

Ännu en fredag på tunnelbanan. Ska på eftermiddagskonferens och jag vågar inte lämna cykeln låst ute i 8 timmar i krokarna kring Hötorget.

Trötta ben på pendlingen idag, men dagen startade ändå bättre för mig än för busschaffisen som förirrat sig in på den nya breda cykelvägen under slussen. =)

Blött, mörkt och kränkt.
Le Peloton på vägen in. Det var så länge sedan att kroppen sa FUCK OFF efter halva rundan. Blir bättre efter hand.

Suget efter cykeln blev för stort, regn och motvind gjorde mig inget. Fortfarande bättre än att umgås med pöbeln på tåget..
#tgif å allt det där =)

Benen kände sig kränkta efter gårdagens gympass HTFU gäller skrek jag tillbaks, dom svarade inte!

Blev dubbfritt bak då axeln i bakhjulet glappade lite för mycket för min smak. Tyckte att bakhjulet kändes konstigt igår kväll men jag intalade mig att det bara var benen som vill stanna och vila. Blir nog lite bakhjulsmeck ikväll, i värsta fall så blir det dödförklarat.

Oj så segt pga dagisdbacillerna som slog ut mig. Trampar och trampar med ovanligt låga siffror på cykeldatorn. Var nr 57 vid räknaren i Silverdal i morse. Fem plus och duggregn så glasögonen åkte av i city då det blev svårt att se bland alla billyktor. Varmt!

Lyckades tajma regnuppehåll vid cykling till jobbet.
Ser ut att bli svårare inför hemfärden.
Dragen gris och druvjuice blir det ikväll :)

JKolmo sa:
Hmmm, den där kunden känner jag nog igen kanske faktiskt ändå. Tror nästan du fick med mina lås alt mitt framhjul på en av bilderna (beroende på hur dags bilden togs) ? (Idag hade jag ridley cx vinterhoj och inte kona vinterhoj)

Det var inte så att jag berömde din snygga Kona häromdagen i cykelrummet?

Blä, låter på fönstrena som att det blir regnjacka på vägen hem så man blir blöt både från in- och utsidan. Sydlig vind 3 m/s med byar upp till 8 på plussidan.

Yep, soundtracket av dödsregn mot kontorsfönstrena.
Men med lite tur så kastar dödsregnet in handduken lagom till hemfärd!

ddsregn.PNG

Mycket behaglig pendling idag! Bytte mitt självbromsande nexusbakhjul mot ett nytt, fantastiskt att cykla nu. En nackdel är ju såklart att jag inte längre har något att skylla på när folk trampar förbi.

Blött, blött och mörkt. Orkade inte vänta ut att regnet skulle sluta. Tomma plaskiga cykelbanor och zen-trampning. Sitter nu småfuktig i soffan och njuter. HELG!

Hemåt sent och slapp regnet. Åkte efter elcykel men han tog en annan väg så jag "slapp" kränka honom. Ganska tomt i övrigt..

Aptung väska och en helt felinställd cykel.
Hade bett frun ta en bild för att bevisa en poäng. Vilket resulterade i en sadelhöjd något låg. Som att sitta på en barncykel..
Vek mig.

Mathias sa:
JKolmo sa:

Det var inte så att jag berömde din snygga Kona häromdagen i cykelrummet?

Stämmer bra! Ses!

Första resan på 3 veckor. En vecka försvann till blindtarmsoperation, sen två till tjänsteresor.
Blev en smakstart med motvind och lätt regn. Varför vänta på misären?

Postnords hemkörning är lika med kör hem kollit själv. Vara beställd från Knugens Murva snart tre veckor sedan, upphämtad av undertecknad idag i Segeltorp dip i hällregn.

Linserna beställda vid samma tillfälle kom två dagar efteråt. Viss skillnad på storlek ja, men hade jag vetat hade dragit direkt till k-rauta och hämtat upp persiennen. Fiffig, genomkall fredag. Trevlig helg.
IMG_20161118_180848.jpg

Ganska lugn vecka för mig, sjuk hela veckan, astma. Häller på att dra om mina pendlingsrutter så jag slipper dieselavgaser och rökande hemmafruar. På jobbet har jag hittat en "rökfri" cykelparkering som är för långt bort för att rökare ska orka gå dit.

Får jag bara hämta andan 10-15 andetag när jag är framme så kan jag hålla andan de sista 40-50 metrarna genom askkoppen som jag kallar det.

Senast ändrad:
Det var länge sedan jag skrev här nu. Jag cykelpendlar fortfarande till jobbet, 6km dagligen förutom helgerna då jag är ledig. Jag skaffade ett nytt batteridrivet frontlyse sen senast och ett nytt navdynamolyse. Det var inte särskilt lätt att få igenom sladden genom gaffeln, men det gick tillslut.
Och så undrar jag, ni som kör med reflexväst var gör ni av ryggsäcken? Ryggsäcken täcker ju faktisk för västen. Är det bara pakethållaren som gäller eller klär ni in väskan i en reflexväst? Eller man kanske ska sluta köra med ryggsäck? Tips, någon?
Trevlig Söndag!

Kan tipsa om att köpa ett ryggsäcksöverdrag så får du både regnskydd och reflex/hi-viz i ett. Tror det finns nåt som heter "Hump", kostar ca 250 kr på Wiggle.

Höjdarn sa:
Det var länge sedan jag skrev här nu. Jag cykelpendlar fortfarande till jobbet, 6km dagligen förutom helgerna då jag är ledig. Jag skaffade ett nytt batteridrivet frontlyse sen senast och ett nytt navdynamolyse. Det var inte särskilt lätt att få igenom sladden genom gaffeln, men det gick tillslut.
Och så undrar jag, ni som kör med reflexväst var gör ni av ryggsäcken? Ryggsäcken täcker ju faktisk för västen. Är det bara pakethållaren som gäller eller klär ni in väskan i en reflexväst? Eller man kanske ska sluta köra med ryggsäck? Tips, någon?
Trevlig Söndag!
Jag har klippt sönder en väst och fäst den på ryggan med säkerhetsnål.

Jag tryckte på självhäftande reflextejp på väskan (och hjälmen). Håller förvånansvärt bra, dags att byta första stripen nu efter två år, på en väska som används ~150 pendlingsdagar/år.

Höjdarn sa:
Trevlig Söndag!

En ripoff på hump som nämns ovan finns på classe för en symbolisk peng. Min väska är mindre än vad clas specar den för men det funkar bra ändå.

Pendligen började som vanligt, men efter några kilometer uppmärksammar jag att det är ett ovanligt stort flöde av snor genom ena näsborren, det rinner konstant. Tar av mig vanten, snyter mig och ser att det är näsblod, wtf?! Blir tvungen att cykla långsamt för att hålla nere pulsen och inte starta ännu ett vattenfall... Sämsta tiden till jobbet någonsin tror jag!
Annars bra.

Första crosspendlingen på länge. Som tur var hade jag sällskap hela vägen av sambon. Lite vardagslyx att kunna pendla ihop då och då. Men oj vad många elcyklar det är ifrån Sollentuna numera.

Tillbaka
Topp