Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

plusväder även i småland, så det blev fultempohoj till jobbet. Mörkret börjar gå på psyket nu, kommer inte ihåg hälften av turen, men fort gick det, 33 km/h. Måste göra något åt lyset på den hojen. 2 sigma lightster räcker inte när man susar fram i över 60 km/h. Funderar på att införskaffa navdynamo och lampa till den med....

cookiemonster sa:
izar sa:
Vissa idioter ska inte bara cykla. Blev omkörd av en snubbe på en CX när jag stod och väntade på grönt. Kom ikapp honom och körde med lätthet om. Vid nästa rödljus där jag stod och väntade kom han farandes på trottaren i full fart och höll på att klippa en kvinna med barnvagn som precis hade gått över gatan på övergångsstället. Kränkte honom igen och hade tänkt ta ett litet snack med honom vid fyrvägskorsningen där vi hade rött, men givetvis brände han rakt igenom där också.

Det är cyklister som han som får oss andra att framstå i dålig dager.

Vad är det för rödljus man kan köra mot överallt utan att dö? Eller är det som den där fixie-cykelfilmen från new york?

Att bränna rödljus och lita på att andras självbevarelsedrift att köra på en annan människa räddar dig är inte ok!

Lejon sa:
Mange. sa:
Ryckte dubben ur ett schwalbe winter och monterade bak. Blev ett bra resultat.
Varför? Dubben är väl den enda anledningen till att köra på det däcket?

Orkar inte hålla på och byta däck allt för ofta. kör barnen i thulevagn på morgonen och i nedförsbacke så puttsr den på, vill tro att ett litet kraftigare mönster och vinteranpassad gummiblandning är bra.
Men jag bara spekulerar.

Kränkte 2st räserpendlare upp för traneberg

Ska på utbildning i huvudstadens centrum på torsdag och fredag så tunnelbana och inte cykel från och med i morgon eftermiddag. Blir irriterad bara av att tänka på det.

Mange. sa:
Lejon sa:
Mange. sa:
Ryckte dubben ur ett schwalbe winter och monterade bak. Blev ett bra resultat.
Varför? Dubben är väl den enda anledningen till att köra på det däcket?

Orkar inte hålla på och byta däck allt för ofta. kör barnen i thulevagn på morgonen och i nedförsbacke så puttsr den på, vill tro att ett litet kraftigare mönster och vinteranpassad gummiblandning är bra.
Men jag bara spekulerar.

Kränkte 2st räserpendlare upp för traneberg

Min erfarenhet av det däcket är att det är trögt, tungt och slits snabbt. Iofs så är väl gummit lite bättre vintertid än sommardäck men om du vill slippa dubb och däcksbyten så kan jag varmt rekommendera Conti Winter contact. Inga dubb, ok egenskaper i halka och bra komfort. Slits inte snabbare än Schwalbe Winter.
Ser inte poängen med att pilla ur dubben, då blir ju bara det dåliga kvar men man tappar ändå det lilla isgrepp de har. Men att pilla tillbaka dubben kanske är ett tips du inte vill ha :-)

Någorlunda medvind hem igår, medvind till jobbet idag. Och nu ser det ut på flaggorna som om det blir medvind hem också.... oddsen på det...

Vad kör ni med för lufttryck i vinterdäcken?
Jag har dom Finska (lättrullande...) med 240 dubb. Jag har en CX och väger drygt 80 kg
Nu har jag 4 bar när det är plusgrader och barmark
Hade drygt tre när det var mycket snö förra veckan (Sthlm), men tömde ut lite på vägen hem (kanske 2,0-2,5 då) och det kändes bättre i modden
Några andra förslag från dom mer erfarna?

Arsozath sa:
...Mörkret börjar gå på psyket nu, kommer inte ihåg hälften av turen, men fort gick det, 33 km/h. Måste göra något åt lyset på den hojen. 2 sigma lightster räcker inte när man susar fram i över 60 km/h. Funderar på att införskaffa navdynamo och lampa till den med....

Styrkekram! Vet hur svårt det kan vara när man är mörkrädd. Skaffa mäktig lampa!

@lejon, nej. Jag kommer inte pilla tillbaka dubben. Men är faktiskt nöjd,bra kurvgrepp i gruset och det går hyfsat bra att trycka på lite.
Självklart är det långt från det jag vanligtvis pendlar på, men mtp förhållandet ute nu =)

Medvind hemåt och sällskap av en kompis. Lyxigt

skrotfot sa:
Arsozath sa:
...Mörkret börjar gå på psyket nu, kommer inte ihåg hälften av turen, men fort gick det, 33 km/h. Måste göra något åt lyset på den hojen. 2 sigma lightster räcker inte när man susar fram i över 60 km/h. Funderar på att införskaffa navdynamo och lampa till den med....

Styrkekram! Vet hur svårt det kan vara när man är mörkrädd. Skaffa mäktig lampa!

Kör med SP 8PL och AXA LUXX PLUS. Lite budgetlösning som verkligen levererar. Vinklar jag upp lampan har jag koll 100m+ framför mig på helmörk väg.

Bra och ha med sent föräldramöte och 3,3 mil i mörkret.

Blev axlad bakifrån av en sopa som trängde sig för att köra mot rött.

Från gårdagens pendling:
Vem är han, vad är hans idé kan han sitta på nyckeln till framgång?
DSC_0006.JPG

Jefla pyspunka. Under 2 bar fram mot normala 5,5. Pumpade och körde men det gick trögare och trögare in. Massor med grus på cykelbanorna i Sollentuna så jag bad kommunens kontaktcenter att skicka ut sopsaltaren.

Fick en hjulsugare redan från start på min pendling. Han hade dubbdäck och jag hörde hur jagad jag va, försökte hålla högt tempo men tillslut kränkte han mig med sina dubbdäck.. Då la jag mig och sög hjul vilket va skönt! Nytt PR på den sträckan tack vare han.
När jag kände att det va min tur att dra igen så dök Liljeholmsbron upp och med den lamplösa mot-trafiken mottrafikanter så jag vågade inte köra om. Våra vägar skiljdes åt i Hornstull.

Kanske lite OT men kör ni med ryggsäck eller är det väska monterad på cykel som gäller? Jag kör själv med ryggsäck, men emellanåt lockar det andra alternativet..

Tommy N sa:
Kanske lite OT men kör ni med ryggsäck eller är det väska monterad på cykel som gäller? Jag kör själv med ryggsäck, men emellanåt lockar det andra alternativet..

Ryggsäck. Helst tom.. Men jag pendlar på MTB så har egentligen inga bra alternativ.

Tommy N sa:

Jag kör med en carradice sadelväska. Skönt att slippa svettrygg! Måste laptopen (17" åbäke) med så har jag en "5.11 Rush Lima" budväska. Har jag pakethållare så åker budväskan ibland på den, är dock lite rädd att datorn ska skakas sönder där när man hoppar från kanter eller råkar hitta potthål. Fast det är ju inte min privata...^^

Inbokat besök för tortyr hos Aktivitus i eftermiddag, så höll pendlingen under svettröskeln vilket gick sådär i sommarvärmen.

Punka och slangbyte innan avfärd. Sen hände inget mer. Det är tajt mellan skärm och däck och är lite lite orolig för att särskilt framskärmen ska korva till det.

Jag kör med ryggsäck. Har haft väska hängande på pakethållaren men gillar rygga bättre. Sambon tycker tvärtom men så släpar hon ofta på lite tyngre grejer.

Alltid med ryggsäck som är rätt lätt packad (skjorta, tröja, kallingar och strumpor och verktyg + reservslang). Behöver skönt nog inte frakta dator mellan jobb och hem.

Tommy N sa:

Tommy N sa:

Cykelväskor alla gånger. Ortlieb i olika storlekar. Har alltid en del att släpa på mellan hemmet och arbetet, och stannar ofta och handlar tunga basvaror, typ mjölk och fil, på vägen hem. Och pakethållare är suveränt när man ska hämta trötta ungar på dagis/skola.

Finns en annan fördel också: när man nån gång cyklar utan väskor med last känns cykeln jättejättelätt!

Alltså, vad är det med folk och blinkande framlampor? Hög inflation från förra året. Har jag missat nån lagändring?
I öfrigt, händelsefattig pendling.

Snabbt och smidigt. 42 minuter på 20 km är rena sommartiden, trots rullgrus stora delar av vägen.

Cyklar max 4 dagar i veckan, så jag har minst en dag att skifta ombyte. Har därför endast en liten camelbak för extraslang, verktyg, betalmedel, telefon och nycklar. Tom alternativt urtagen västskeblåsa.

Ja, har också svårt att förstå. Stör mer, både mötande och en själv. Och syns sämre i 99 fall av 100. Och dessutom olagligt. Kanske är det då, lite vardagsrebelliskt..

Varmt idag igen. Mötte snubben med kortbrallor. Idag hade han stora stövlar, festlig typ. Han ser glad ut.

Lite seg i benen sedan en omväg i Erstavik igår. Där var det tungt med dubb. Skyllde på ålder och snoozade peletontelefonväckningen.

Varmt var det.

Vad är det man säger? Runt 30 så är det budväska, sedan byter man till ryggsäck runt 40 och vid 50 är det dags för cykelväska.

Varmt och skönt idag på vägen in.
Jag kör med ryggsäcken i cykelkorg som hänger på pakethållaren, är 26 år ;)
Det ser förfärligt ut men hellre det än att komma fram blöt på ryggen

Då är jag 50 med styrväska.. Fungerar bra för mig. Lite planering krävs för att få med mig saker, men har aldrig blivit ett problem.

Övernattade i lght så det blev att cykla genom stan nu på fm. Härligt att glida fram på Brompton genom stan. Gällande väskor. På crossen rygga och på brompton shoppingväska fram eller en KultBag över axeln.

SuperApe sa:
Vanlig dubbdäckspendling i 8 plus.

Ja det där rasslet känns lite onödigt nu.

Funderade imorse när jag rasslade fram på vad som lika gärna kunde vara midsommarväder plus lite grus, att jag borde sätta skärmar på sommarcykeln också och ta den när det är såhär varmt, och låta vinter-aset stå där med dubbisarna i väntan på den ryska DÖDSKYLAN eller SNÖCHOCKEN.

+4 grader i Borås och dödsgrus på GC-banorna....

Förvånas, som många andra, av dödslängtande cyklister utan lampor alt. blinkmongon utan hjälm eller vettiga reflexer i mörkret.
Höll återigen på att fronta en annan cyklist som körde på "fel" sida av cykelbanan utan några som helst lampor/reflexer.

Bra putt i benen och maxpumpade 120 dubbisar gav bra fart....

Bra pendling men mör i benen. blev ordentligt prjead av en kränkt bussgubbe på hägerstensvägen. Fick bil på honom så blir till att medela idiotens arbetsgivare..

Aldrig med ryggsäck. Jag tycker det är hemskt vid pendling. Klarar mig med rejäl sadelväska. Om inte skulle jag köpt en jättestor sadelväska eller pakethållare hellre än ryggsäck pga svett på rygg och obekvämt för axlar.

Rullade iväg på morgonmöte.
Fick då bonusen att cykla genom stan på förmiddagen.
Innan lunchrusningen.
Lyxig känsla.
Gott om plats.
Sol i fejjan.

Tackarrr

izar sa:
cookiemonster sa:
izar sa:
Vissa idioter ska inte bara cykla. Blev omkörd av en snubbe på en CX när jag stod och väntade på grönt. Kom ikapp honom och körde med lätthet om. Vid nästa rödljus där jag stod och väntade kom han farandes på trottaren i full fart och höll på att klippa en kvinna med barnvagn som precis hade gått över gatan på övergångsstället. Kränkte honom igen och hade tänkt ta ett litet snack med honom vid fyrvägskorsningen där vi hade rött, men givetvis brände han rakt igenom där också.

Det är cyklister som han som får oss andra att framstå i dålig dager.

Vad är det för rödljus man kan köra mot överallt utan att dö? Eller är det som den där fixie-cykelfilmen från new york?

Att bränna rödljus och lita på att andras självbevarelsedrift att köra på en annan människa räddar dig är inte ok!

Såså vi ska inte blanda äpplen och päron här på forumet.
Cykla han som en idiot eller cykla han mot rött? Två skilda saker. Det ena idiotiskt. Det andra - en bedömningsfråga.
:)

Hen.

Bra du säger ifrån! Somliga kan ju bli kränkta av att kallas idioter bara för att somliga bränner några rödljus om dagen.

2+ och lätt regn när jag trampade hemifrån, sommardäcken på eftersom jag inte sett någon is ännu.
Kommer in i en vänsterkurva som legat i skugga, ser en stor isfläck och får lite panik. Försöker svänga förbi men bakhjulet touchar isen och bakändan slängs ut till höger.
Försöker parera, går åt helsikes och jag kastar mig själv av cykeln istället. Lätt skrapsår på handen och repad hjälm. Kunde gått värre.
Nu blir det hempendling förbi systembolaget. :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp