Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Idag blev jag väldigt sugen på dubbfria vinterdäck. Första gången nånsin jag känner så.
Ska man vänta tills suget går över och sen fortsätta på dubbisarna?
Eller ska man okynnesshoppa lite så här före jul, och provköra?
Dumma frågor egentligen, för svaren är ju självklara. Det här är ju happy.

Trampade iväg till vår lokala naprapat för att få ordning på min stela nacke efter höstens vurpa. Kunde konstatera på vilken katastrofal nivå Nacka sköter den närmast nationellt kända g/c-banan mellan Fiskis och Saltis. Slänga ut grus på isgatan var ingen best practise-lösning direkt.

Från morgonen försöker jag mest förstå varför man köper sig en e-cykel för att kunna köra som ett ärkenöt bland stackars skolbarn, gångtrafikanter och andra pendlare. Ut på vägen med er!

Granman sa:
Idag blev jag väldigt sugen på dubbfria vinterdäck. Första gången nånsin jag känner så.

KÖÖÖÖÖP!! ;)

Stumpy sa:
Fjärdebrunn sa:
Hjälpte en tjej få på bakhjulet. Någon idiot hade sagt åt henne att det inte gick att montera hjulet för qr var lite krökt i änden. Hon kom gående med hjulet i handen och släpandes på resten av cykeln. Hon var glad över att kunna cykla hem.

Du skulle naturligtvis erbjudit henne din QR.

Sen hemcykling, men bara bra. Nollgradigt och ändå inte speciellt slabbigt. Perfekt klädd.

Du skulle sagt som det var. Min är också sönder. Ska vi gå åt samma håll?

Granman sa:

Du kommer inte ångra dig! Men om du ändå tror att du kommer ångra dig så köper du ett 45nrth Xerxes att ha fram (rullar fantastiskt bra, subjektivt ungefär som ett Conti winter contact och väger tom 100 gram mindre) och ett dubbfritt Conti bak. Så har jag kört nu några veckor och efter att ha hyllat dubbfritt under de senaste två (hala) vintrarna kan jag konstatera att ett lättrullat dubbdäck fram ger lite extra trygghet. Finns bara en nackdel och det är priset - 1000kr är dyrt för ett däck, men det är det fanimig värt! På mina 23 km pendling kör jag nu vintertid på endast 5 minuter längre tid jmft med sommardäck - med dubbade tråkSchwalbe tog det ca 12 min extra (men det var nog i ärlighetens namn några minuter extra bara pga den negativa sinnesstämning de fick mig i).

Lejon sa:
Granman sa:

Du kommer inte ångra dig! Men om du ändå tror att du kommer ångra dig så köper du ett 45nrth Xerxes att ha fram (rullar fantastiskt bra, subjektivt ungefär som ett Conti winter contact och väger tom 100 gram mindre) och ett dubbfritt Conti bak. Så har jag kört nu några veckor och efter att ha hyllat dubbfritt under de senaste två (hala) vintrarna kan jag konstatera att ett lättrullat dubbdäck fram ger lite extra trygghet. Finns bara en nackdel och det är priset - 1000kr är dyrt för ett däck, men det är det fanimig värt! På mina 23 km pendling kör jag nu vintertid på endast 5 minuter längre tid jmft med sommardäck - med dubbade tråkSchwalbe tog det ca 12 min extra (men det var nog i ärlighetens namn några minuter extra bara pga den negativa sinnesstämning de fick mig i).

Ja, jag har alltid varit en vän av dubbdäck men idag på pendlarmtb:n ledsnade jag totalt på dubbrasslet på näst intill bar asfalt mest hela vägen. Har höst/vårdäck, enligt spec. med lite mjukare gummi för kalla, våta vägbanor på pendlarcrossen, och de har flera gånger funkat bra vid sånt väglag som idag. Tänkte att ett lite mer vinteranpassat dubbfritt däck skulle vara ännu bättre.

Xerxesdäck får pga priset dock vänta tills vansinnet slår till och jag anmält mig till nåt vinterrandolopp. Googlar Conti Top Contact så länge och är snart i klicka hem-läge. Förbereder mig på fruns bannor...

Tyckte nog dubb var rätt trevligt idag. Gott om isfläckar stora nog att ställa till besvär, tunna nog att vara svåra att se.
Strul med ena elsulan på hemvägen.
Vänsterfoten blev kall.
Bytte batteriet. Fortfarande kallt.
Självbevarelsedriften kickade in, och jag tog tåget resten av vägen.
Ohm-mätte sulan när jag kom hem. Verkar OK.
Mätte batteriet. Också OK.
Märkligt.
Vad ska man skylla på då?
Elaka vättar?
Solfläckar?
Lagen om tingens jävlighet?

dabac sa:
Tyckte nog dubb var rätt trevligt idag. Gott om isfläckar stora nog att ställa till besvär, tunna nog att vara svåra att se.
Strul med ena elsulan på hemvägen.
Vänsterfoten blev kall.
Bytte batteriet. Fortfarande kallt.
Självbevarelsedriften kickade in, och jag tog tåget resten av vägen.
Ohm-mätte sulan när jag kom hem. Verkar OK.
Mätte batteriet. Också OK.
Märkligt.
Vad ska man skylla på då?
Elaka vättar?
Solfläckar?
Lagen om tingens jävlighet?

Currylinjerna. De är ur läge nu. Måste vara.

bearthefear sa:
Granman sa:

KÖÖÖÖÖP!! ;)

Klickat och klart!
Conti Top contact winterpinter oogapooga extra allt, 44€/st på bike24. Nu när de är beställda MÅSTE de ju vara bra.

Hade glömt att ladda batterierna, så tur i oturen slocknade lampan nära spånga. Tog tåget sista biten. Jag förstår inte hur ninjas vågar åka i trafiken #gubbe

-1°C och klart, skönt väder men sega ben. Måndagkvällens hempendling i nån centimeter snö tog helt slut på dem. Guppande fenomen i framhjulet, tror inte däcket sitter bra på fälgen så får kolla ikväll.

Tillräckligt blå himmel för att kunna skära till sjömansbyxor till en hel handelsflotta.
I huvudsak elitpendlare.

Passade på att sopa ur löv från cykelparkeringen.
Trist med löv under snö och is....

heklamama sa:
I huvudsak elitpendlare.

När får man räknas som elitpendlare? :D

Mycket fina vägar från Hägersten till Gärdet idag! Lyxigt va känslan! Luktade lite avlopp/bajs/kräk på Birger Jarlsgatan. Kränkt av vad jag tror va en elitpendlare med dubbdäck på Skeppsbron:(

Inte mycket is men det var bra med dubb ändå. När man kör under slussen undrar man om det skall komma några kubik hård betong neddimpande i skallen...

Gårdagen hemåt var isgata hela vägen förutom en km sopsaltat på slutet. De utlovade plusgraderna uteblev. Tror inte det gått lika bra utan dubb.

heklamama sa:
brije sa:
heklamama sa:
I huvudsak elitpendlare.

När får man räknas som elitpendlare? :D

[] - Cross / Räser (enl. tillämplig väderlek)*
[] - Välsittande korrekt Outfit
[] - Kompislapp
[] - Klungdisciplin
[] - Respekt för mottrafikanter

* givetvis korrekt servad, prydlig och utan missljud.

Fixade stafvel.
;-)

/Anders, elitpendlare
(med reservation för avsaknad av kompislapp, bättring lovas)

[ nope, MTB:/ ] - Cross / Räser (enl. tillämplig väderlek)*
[BIB fast under vanliga träningskläder?] - Välsittande korrekt Outfit
[Nope, för kort stänkis] - Kompislapp
[Ehrm..] - Klungdiciplin
[Mottrafikanterna?] - Respekt för medtraffikanter

Misfitpendlare? Rebellpendlare? Idiot..?

Senast ändrad:
Glömde kolla det digitala kvicksilvret innan jag klädde på mig och stack iväg i morse. Var förberedd på runt 0ºC, men det dök till -8ºC. Fick ligga i lite extra för att få upp värmen. Det enda jag egentligen frös om var händera, och det gick över efter första milen. Trodde inte det skulle gå så bra med bara bibs, underställströja och en välventilerad jacka. Saknade min airtrim dock. Nu är det dags att dra hem.

Jaha. kommer ut till cykeln och noterar att det regnar. Tänkte, fan nu blir det kallt hem också, för jag hade lämnat mina froglegs hemma. Efter 10 minuter dör poden. Ingen aning om varför. Tycker att kroppen svarar upp ganska bra, så jag börjar kötta på. Full fokus på watten och terrängen. Noterar aldrig att det slutat regna. Blev ett riktigt bra träningspass och frös ingenting. Kommer hem drar upp mobilen för att kolla strava, noterar ett sms från en kollega. Tydligen hade den grejjen jag fixade innan jag drog hem skjutit en slang. Så det hade sprutat ut duktigt med vatten. Som tur är fanns det fortfarande en kollega på plats som kunde ta hand om eländet. Oturlig nog var det den där dryga jäveln som inte bara kan fixa det, meddela och sen vara nöjd med det, och vänta med pikarna tills allt är ordnat igen. Nää, här ska det strös salt i såren. Blir till att gå upp tidigt i morgon. Har fan inte tid med mer strul nu :(

Ha, mycket jobb och lite sömn. Första gången jag höll på att bonka på jobbpendlingen. Fick stanna efter en dryg mil och proviantera på OKQ8 :)

IMG_4318.JPG

Risig värre med fullt av glegg i luftrören när jag att sist kvar på kontoret. Rotade fram den gamla ärvda, tack beerfot, briko-vindjackan som alltid ligger i pendlarsäcken. Petade i lurarna och Queens A night at the opera. Fick lite medvind och en rackarns fin hempendling.

Härlig pendling under en fin stjärnhimmel. Var lite orolig för is och halka efter kvällens regnskur och sjunkande temperatur under natten men det stannade på nollan och vinden hade torkat upp vägarna. Blir nog tuffare i NV-vinden på väg hem lite senare...
Pga. anledning hade jag inte bytt kedjan som planerat men lite teflonspray precis innan avfärd gjorde susen.

Fin morgon så varför inte lite pelotoning innan frukost. Vackert när solen började gå upp. Jag var ute så länge nämligen så att den nästan dök upp över horisonten där i Hellas-skogarna. Otroligt sega ben, kan bero på att frun drog med mig på något märkligt gymnastikpass igår kväll där vi gjorde underliga övningar, alla med engelska namn. Man fick släpa runt på en astung fotboja också och göra knäböj, e de nyttigt?

Ingen pendling idag, förkyld :(. Men tänkte på en sak. Jag möter ett par pendlare varje dag som kör med både fast lampa och pannlampa. Vad är grejen med det i upplyst stadstrafik? Man blir ju bara bländad av pannlampan!

Årets första vurpa! Det är blankis på Huvudsta strand i kurvan ner till vattnet efter Huvudsta Gamla Slott. Felanmält till Solna kommun.

Tillbaka
Topp