Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

planB sa:
Jag har också en Rose med frysande bakväxelvajer. Bytte förra vintern och då blev det bra, men det höll inte så länge. Konstruktionen vid oket där vajern lutar 45 grader är ju som gjord för att vatten ska rinna längs med vajern in i höljet. Om du hittar något som löser problemet är jag intresserad.

Tommy N sa:
Bra idé - Tack. Helt klart dags att ta tag i detta. Är en Rose så får ta och maila Mikael igen :)

nikasp sa:
Du kan ju fråga när du köper om det finns någon bussning/tätning som kan hjälpa till så inte fukt kommer in innanför vajerhöljet. Finns många som tipsar om att fetta in vajern lätt när man byter, vajrar med teflon osv. Min nya hoj har funkat kalas många hundra mil, cyklade hela förra vintern och från oktober till nu varje vardag utan problem. Hade ditt problem på en gammal hybrid. Salt och skit på vintern är o-bra.

Tommy N sa:
Tror du det hjälper då? Är rädd för att jag bara får samma problem igen. cykeln är bara 8mån gammal :(

Pröva med silikonfett.

tinkerbell sa:
Som vanligt mötte man ett par pucko på vägen som inte lärt sig att vi har högertrafik eller att man ens tittar i färdriktningen när man cyklar mot trafiken.

Det är 50årsjubileum I år för övergången, nu borde folk ha vant sig vid högertrafik

Micke på Rose i barkarby sa att jag skulle trycklufts blåsa ur vajerhöljet. Tänkte börja i den änden och se om det hjälper. Men håller med om att konstruktionen inte ser helt genomtänkt ut för salt/slask/grisig vinterpendling.

//T

Pfaff sa:
planB sa:
Jag har också en Rose med frysande bakväxelvajer. Bytte förra vintern och då blev det bra, men det höll inte så länge. Konstruktionen vid oket där vajern lutar 45 grader är ju som gjord för att vatten ska rinna längs med vajern in i höljet. Om du hittar något som löser problemet är jag intresserad.

Tommy N sa:
Bra idé - Tack. Helt klart dags att ta tag i detta. Är en Rose så får ta och maila Mikael igen :)

nikasp sa:
Du kan ju fråga när du köper om det finns någon bussning/tätning som kan hjälpa till så inte fukt kommer in innanför vajerhöljet. Finns många som tipsar om att fetta in vajern lätt när man byter, vajrar med teflon osv. Min nya hoj har funkat kalas många hundra mil, cyklade hela förra vintern och från oktober till nu varje vardag utan problem. Hade ditt problem på en gammal hybrid. Salt och skit på vintern är o-bra.

Tommy N sa:
Tror du det hjälper då? Är rädd för att jag bara får samma problem igen. cykeln är bara 8mån gammal :(

Pröva med silikonfett.

Jag har använt antifrysspray för lås med gott resultat. Även glykol och en fotpump har gett mig bra resultat, lite meckigare men står man i ett förråd och trängs med barnvagnar så tar jag det som finns inom en armlängds avstånd

Mange. sa:
tinkerbell sa:
Som vanligt mötte man ett par pucko på vägen som inte lärt sig att vi har högertrafik eller att man ens tittar i färdriktningen när man cyklar mot trafiken.

Det är 50årsjubileum I år för övergången, nu borde folk ha vant sig vid högertrafik

Det tar lite tid eftersom alla andra trafikflöden än just fordonstrafik fortfarande är vänster i Sverige.

Pfaff sa:
Mange. sa:
tinkerbell sa:

Det tar lite tid eftersom alla andra trafikflöden än just fordonstrafik fortfarande är vänster i Sverige.

Elitpendling är väl ändå att betrakta som höger?

Peth sa:
Pfaff sa:
Mange. sa:
tinkerbell sa:

Pratar vi trafik eller politik?

Pfaff sa:
Peth sa:
Pfaff sa:
Mange. sa:
tinkerbell sa:

Pratar vi trafik eller politik?

Skulle aldrig få för mig att prata politik!

Stumpy sa:
Pfaff sa:

Alla = Fotgängare?

Vissa fordon (tunnelbanan) har vänstertrafik. Vanliga tåg har väl det också?

Ja. Och flödesriktningen i butikerna, rulltrappor, till och med nyckelpigan på Gröna Lund.
Det som krokigt ska bli....

Såg inte en enda cyklist mellan Stureby och Söder. Lite postapokalyptisk känsla som fick en att fundera på om Stockholms stad förbjudit cykel utan att jag märkt det, men sen stod två till påpälsade pendlare vid Hornstull så jag fick sällskap över Västerbron.

Premiärtur med packväskor istf rygga.
Tung å bänglig cykel. lätt och smidig cyklist.
Tror ändå det är bättre så här.

/T

Fick stanna efter start
och joxa i cykelbrallan
medpendlarn fick försprång
gårdagens löparlår gillade inte att ta ikapp.

Annars lugnt. Lite hallaballoo vid struliga busshållplatsen när skulle förbi på samma gång.

Dags att pumpa upp trycket i däcken igen. 2 bar rullar inte så bra. :-)

Fick stanna för en "mechanical", bakdäcket gick emot stänkskärmen. Men strax efter det så rullade jag förbi en bilkö så då kändes det genast lite bättre.

Tjohoo! Idag gick det att svänga.

Fick en hjulsugare på mig igen. Saktade ner, ner, ner, ner, ner, tills hen förstod att hen skulle köra om. Släppte sedan 3s lucka som blev betydligt mer när jag stannade för rött vid Fotografiska.

I helgen fixade jag lite med cykeln. Bytte från 53/39 till 52/36 och satte på nya växelvajrar och höljen. Växelvajrarna har fryst under vintern så den här gången drog jag höljen hela vägen till växlarna. Det blir spännande att se hur länge mitt fulmekade kabelstopp till framväxeln håller :)

Det var iaf en markant skillnad (positivt) på växlingarna. Nu hoppas jag att träningsvärken från fredagens gympapass kan släppa.

Skön medvind, det behövde mina gymtränade ben. Skulle behöva ge cykeln lite kärlek, växlarna lever sitt egna lilla liv.

Hyfsad fart in efter en helg med lite långfärdsskridsko och kolhydratladdning (taco, pizza och läsk). +3 och o-halt hela vägen.

Bitvis löjligt halt och knaggligt så där som det blir när man helt skiter i att ploga. När det dessutom lutar så att man får cyklar på skrå är det inte kul ens med dubbdäck. Off-pist-upplevelse levererad av Täby kommun.

IMG_20170123_073011.jpg

planB sa:
Bitvis löjligt halt och knaggligt så där som det blir när man helt skiter i att ploga. När det dessutom lutar så att man får cyklar på skrå är det inte kul ens med dubbdäck. Off-pist-upplevelse levererad av Täby kommun.
Vart är det där? Felanmäl! Täby har ju slagit sig på bröstet i allehanda medier att man nu minsann skaffat sig en sopsaltare och satsar SÅÅÅ hårt på cykling... Samtidigt som man håller på med någon ombyggnad av GC vägen utemd Täbyvägen som aldrig verkar ta slut. Schysst att stänga av ett prioriterat cykelstråk i ett halvår... på vintern...

Startade lite tidigare än vanligt för att göra ett ärende på vägen in. Fascinerande vad 20 minuter gör för trafiken.
När det var några kilometer kvar fick jag punka. Tog mig till jobbet MHA lämpligt placerad pumpstation. "Kanske kommer hem också utan åtgärd" hoppades jag. Men en koll en timme senare stoppade det önsketänkandet.
Bytte slang, bara för att upptäcka att däcket gjort sitt. Massor med dubbflänsar som tittade fram på insidan.
Surt. Däcket har gjort kanske 200 mil. Mina W240 höll säkert fem gånger så länge om inte mer.
SMW kanske står för "So Much Waste"?

Senast ändrad:
Tre punkor idag, två till jobbet en på jobb så var smw slut.... beställde nya igår. Känner nuvarande par av sånt?!
Tack Mange för support och lån av däck!
Som löken på laxen möttes en mopedbil på GC bron över järnvägen. Imponerande!

planB sa:

Ser ut som att de hält ut en massa pizzasmältost på vägen. Eller ett acneprytt tonårsansikte. Obra helt enkelt. Sådär var inte min Täbyupplevelse idag.

Vid cykelräknaren i Silverdal (Sollentuna) passerade jag som cyklist nr 504 nu ikväll.
Första dagen med 500+ på hela vintern där. Är månne våren i annalkande?

Jag åkte BIL. I BIL-en mötte jag andra trafikanter. Den enda med bländande helljus var en cykel. Som vägrade blända av. Fast att jag blinka tillbaks med helljuset. Detta hände i Älvsjö.
Ni som cyklar med helljus, låt bli med det! Blända av! I tätorter i alla fall.

Bakskärmen gick av i två delar. BLÄ

Min mechanical från igår var nog eg att skärmen började spricka upp och därför skrapade i hjulet.
Såna där SKS longboards i plast håller inte särskilt bra tycker jag. Men det får väl bli en till då...

Dags att surfa till Bike-discount och Bike-components.

/suck

Nästan vindstilla med majsig gryningshimmel. Bakväxeln börjar tjorva så det dags att byta kablage. Lär väl bli av vilket år som helst.
Igår blev jag bländad av kreti och pleti. Kunde faktiskt gått illa på riktigt! Funderar på att skriva en insändare och till trafikstyrelsen och Bergshamrapartiet.

planB sa:

Jag tycker också att Täbys snöröjning för det mesta är kass men de har ryckt upp sig med hjälp av sopsaltaren. Bilden visar en av alla de omledningar som (tillfälligt) finns i Täby och knöglet är på en del av ett grusat joggingspår och kan vara lite svårt att köra sopsaltaren på. Typ 50m längre fram är det fint sopsaltat.
Bilden visar korsningen av 5km spåret i Ensta och cykelbanan längs Bergtorpsvägen österut. https://www.google.se/maps/@59.4647575,18.0684168,195m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Det är samma personer som skriker åt en att sätta på lyset när det är ljust ute. Möte ett par med 2000 lum på hjälmen o inget på cykeln.
Nå ja. Tänk om man kunde få samma raka fina cykelväg som den ifrån Helelund förbi Sörentorp till stan. Lite avis på motorvägarna som just är så. Annars skönt med ljuset på morgonen nu.
staine sa:
Jag åkte BIL. I BIL-en mötte jag andra trafikanter. Den enda med bländande helljus var en cykel. Som vägrade blända av. Fast att jag blinka tillbaks med helljuset. Detta hände i Älvsjö.

Snügg, på nått vis.
Såg en Livestrongcyklist.

Lät en dam från frälsningsarmén passera över gatan med sin rollator.
Blev kö efter mig då.

staine sa:

Det är väl ännu viktigare att de bländar av utanför tätort? Alltså där det inte är gatubelysning. I mörk omgivning upplever jag mötande helljus mycket värre, t.ex. vissa sämre cyklister med endast hjälmlampa eller "super-led-lampa" på styret, som inte orkar ha en extra anpassad halvljuslampa på styret. Men jag är kanske konstig.

Morgonen började med att jag hittade cykeln med ett platt bakdäck (SMW). Orkade inte byta slang så jag slängde på hjulet med dubbfritt. Misstänker att däcket har dött av Schwalbe döden, får ta en titt på det när jag kommer hem. Hittar jag inget uppenbart så är det nog bara kassera däcket och köpa ett nytt.

Kvalster sa:
planB sa:

Jag tycker också att Täbys snöröjning för det mesta är kass men de har ryckt upp sig med hjälp av sopsaltaren. Bilden visar en av alla de omledningar som (tillfälligt) finns i Täby och knöglet är på en del av ett grusat joggingspår och kan vara lite svårt att köra sopsaltaren på. Typ 50m längre fram är det fint sopsaltat.
Bilden visar korsningen av 5km spåret i Ensta och cykelbanan längs Bergtorpsvägen österut. https://www.google.se/maps/@59.4647575,18.0684168,195m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Ja, det stämmer att det är där. Täby kommun tycker tydligen inte att de behöver snöröja de "tillfälliga" cykelvägarna som man ska köra medans de bygger om Roslagsbanan. Jag har felanmält via appen flera gånger i vinter, men det händer ingenting. Det lustiga är ju att norrut är det sopsaltat huvudcykelstråk, och söderut likaså. Men mellan de cykelbanorna är det alltså en knapp kilometer som inte behöver snöröjas över huvud taget. Och jag kräver inte sopsaltning, men vanlig plogning skulle vara bra. Det var skidspår på "cykelbanan" för ett par veckor sedan... Eller var det en massa idioter som cyklade och gick i skidspåret, jag är osäker?

24 Januari

Bilagor

• 24jan1.jpg
    24jan1.jpg
    84.4 KB · Besök: 36
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 37
  • 24jan2.jpg
    24jan2.jpg
    33.2 KB · Besök: 28
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 33
  • 24jan3.jpg
    24jan3.jpg
    71.4 KB · Besök: 34
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 35
  • 24jan4.jpg
    24jan4.jpg
    72.3 KB · Besök: 38
Oj. 3 schwalbe-dubb-punkor på samma sida. Börjar bli nervös... Ni som drabbats, vad har ni för version / årsmodell av däck?

/Orolig elitpendlare med 30mm Winter inköpta 2012.

I morse var den en som väl optimistisk in i rondellen vid Axelsberg (Hägerstensvägen).
Gick nog lite väl fort med tanke på underlaget....

Snygga bilder!

Tillbaka
Topp