Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

MrGunnar sa:
Tre punkor idag, två till jobbet en på jobb så var smw slut.... beställde nya igår. Känner nuvarande par av sånt?!

Mitt bakdäck dog igår efter c:a 200 mil, så tydligen.

Kan det vara trycket som påverkar vilken livslängd man får så mycket?

Undrar vad som händer om man försöker köra ett punkat SMW ghetto-tubeless?
Kommer guckan täta, eller kommer dubben riva upp hålen gång på gång?

Jag skickade in ett av två SWM 35 mm jag köpt från Rose inför vintern 2016. Rullat hela förra vintern och nån vecka i år (ca 300 mil). Jag fick nya däck nyligen och svar från Skeppshult som är Service Center för Schwalbe:
"Nej, det ska inte ”punka” på insidan och inte heller vara ”helt” utslitet efter 300 mil, kanske har någon dubb släppt här eller där men för övrigt skall det fortfarande hålla bra standard. Det kan ju naturligtvis bli lite skillnad från den ena vinter till den andra beroende på underlag, men som sagt var att två vintrar bör inte vara några problem."

(Mina däck var som nya på utsidan med någon enstaka dubb som släppt. Gillar däcken skarpt, grymt fäste och bra rull med 4-5 bar)

dabac sa:

Det tror jag.
Själv kör jag ju på "happy-inkorrekta" 50 mm SMW med sköna 2-3 bar och har ännu aldrig punkterat på 3 säsonger med cykling innehållande både lvg-träning, grusvägsrally, och stadspendling med grus-glaskross +ANNAT. Har nog passerat 300 mil snart, och de har många mil kvar. Men det "ska" ju vara så smalt som möjligt på fälgarna enligt den allmänna uppfattningen, både sommar som vinter...

#outsider

dabac sa:
MrGunnar sa:
Tre punkor idag, två till jobbet en på jobb så var smw slut.... beställde nya igår. Känner nuvarande par av sånt?!

Undrar vad som händer om man försöker köra ett punkat SMW ghetto-tubeless?
Kommer guckan täta, eller kommer dubben riva upp hålen gång på gång?

nej... inte för mig iaf. det var väl tre dubb som "gått igenom" två tätade efter ganska mycket kladd, den tredje o största fortsatte att funka som en ventil. varje varv spruttade det ut en skvätt gucka. Det var så jääävla kladdigt över hela framhjulet.
Slangarna verkar inte påverkade av de lösa dubbarna.

Jag har kört med 4-5 bar i Nokian W240 och de har aldrig punkat. Att köra med jättelågt tryck känns inte aktuellt, har för lång pendling tycker jag. Körde ofrivilligt med många pyspunkor pga att slangarna gnagdes upp och det blev jäkligt jobbigt de veckorna.

Mr Orange sa:
Oj. 3 schwalbe-dubb-punkor på samma sida. Börjar bli nervös... Ni som drabbats, vad har ni för version / årsmodell av däck?

/Orolig elitpendlare med 30mm Winter inköpta 2012.

Mina SMW 35/42 är från hösten 2011 och still going strong. Man kan se hur "slitna" de är här. Vet inte riktigt när de ändrade i tillverkningsprocessen så de håller sämre.

Det var mitt bakdäck som har punka och det är inne på andra säsongen. Svårt att säga hur många mil då det åker på och av beroende på väderlek. Men skulle jag gissa så skulle jag säga 300-400mil.

Stumpy sa:
Mr Orange sa:
Oj. 3 schwalbe-dubb-punkor på samma sida. Börjar bli nervös... Ni som drabbats, vad har ni för version / årsmodell av däck?

/Orolig elitpendlare med 30mm Winter inköpta 2012.

Mina SMW 35/42 är från hösten 2011 och still going strong. Man kan se hur "slitna" de är här. Vet inte riktigt när de ändrade i tillverkningsprocessen så de håller sämre.

Fyra SMW i kaliber 35-622 köpta hösten 2013 och körda upp till 300 mil visar inga tecken på dubbinträngning, men på ett par i kaliber 47-559 som köptes i januari 2016 och körts ca 150 mil har bakdäcket drabbats. Flera dubbar på väg in och en har gett en pyspunka. Kör 50-60 psi i däcken, men det drabbade däcket har ofta fått bära tung last (mat i väskor + unge på pakethållare) med högt däcktryck som följd. Tror helt klart att högt däcktryck kan spela in.

Hade ställt in mig på att cykla lugnt hem efter att ha gett blod på lunchen, men kände ganska snabbt att det inte fanns något alternativ. Det fanns helt enkelt inget sprutt i benen. Blev förvånad när jag kom hem och det tagit ungefär samma tid som vanligt.

Brukar pumpa i runt 5 bar för sedan pumpa igen när jag börjar komma ner mot 3 bar.
Tog arv däcket idag, 3 dubbar i rad som har trängt igenom, flera andra på gång, det är bara att kassera däcket.
Vad säger ni om Nokina W240 32mm?

izar sa:
Brukar pumpa i runt 5 bar för sedan pumpa igen när jag börjar komma ner mot 3 bar.
Tog arv däcket idag, 3 dubbar i rad som har trängt igenom, flera andra på gång, det är bara att kassera däcket.
Vad säger ni om Nokina W240 32mm?

Tungt men funkar fint. Jag har ett som jag monterar på varannan vinter när mitt MW bakdäck ger upp mitt i säsongen. Det har överlevt tre cyklar.

Tog en kort, liten sväng ut på Görveln påväg till jobbet idag. Fina mornar nu, nästan ingen vind och lättcyklat.

IsCheck.jpg

Nysopsaltat i Sollentuna och nollgradigt. Nu känns faktiskt pendlingen lite seg. Drivlinan skulle behöva en rejäl tvätt och kanske dags för en ny eller extra kedja.

Cyklade väl bara 1 km idag. men även då får man hoppa ut i bilbanan pga parkerad flyttbil ifrån Statsbud. På vägen hem igår var det typiska joggare som springer bredvid varandra på cykelbanan. Det åtgärdas med att skicka fram sambon med signalhornert ifrån hell. Det såg väldigt roligt ut när joggarna stack åt var sitt håll. Synd för dem att den högra stack vänster och vänster stack till höger. Det sa bara pang :)
Blev sugen på en sådan tutta..

Ibland händer det!
Grönt hela Sankt Eriksgatan, från Drottningsholmsvägen till Norra Stationsgatan!

Lät lite konstigt om bakbromsen, ena klossen helt nedsliten. Blir spännande att ta sig hem med bara frambroms. :D

Bilist valde att köra om mig trots att jag gav tydligt tecken om vänstersväng i god tid. Det var gott om utrymme, så det var inte nära att jag blev påkörd, men ändå lite läskigt.

Annars sega ben, och lite motvind får man hoppas.

Både igår och idag har pendlingen gått snabbt, förmodligen bäst YTD. Undviker man villagatorna är det inga problem med isbölder.

Igår när jag tog mig över korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan & Norrlandsgatan var jag tvungen att klämma mig mellan två skåpbilar som varit lite för optimistiska i sin trafikplanering och mötte en fotgängare som också ville klämma sig mellan. Han utbrast "Det är ju grönt för gångare!" varpå både jag och en äldre kvinna på damcykel i kör påpekade "Det är grönt för cyklister också". Jag blev lite förvånad - men tacksam - över att få vara i samma lag som team damcykel, jag trodde att en ålder på 30, manligt kön och kolfiberhoj var diskvalificerade.

Resten av vägen till jobbet kände jag mig som George i Seinfeld ("Well the jerk store called, they're running out of you!") och ville åka tillbaka och säga till fotgängaren att felet inte var cyklisterna utan bilisterna som blockerat hela korsningen.

Ingen cigarr, men dj-vligt nära.
Kom rullande på cykelbanan genom Älta på vägen hem. En bil kom på en tvärgata och stannade innan GC-banan. Åh, tänkte jag. En som tänker på andra än bilisterna. Var på väg att vinka ett tack när jag passerar, men när jag är framför så kör den rakt mot mig. Hann precis passera utan att bli påkörd. IDOT!!!

Stumpy sa:
Ingen cigarr, men dj-vligt nära.
Kom rullande på cykelbanan genom Älta på vägen hem. En bil kom på en tvärgata och stannade innan GC-banan. Åh, tänkte jag. En som tänker på andra än bilisterna. Var på väg att vinka ett tack när jag passerar, men när jag är framför så kör den rakt mot mig. Hann precis passera utan att bli påkörd. IDOT!!!

Bilisten letade troligen efter mobilen i handväskan/rockfickan...

Bra medvindspendling, känns helt rätt att köra utan dubb just nu. I övrigt så var det väldigt händelselöst.

Kära medpendlare på spännande monstercross iförd snygg tröja från Cafe du Cycliste,
När du cyklar om medtrafikanter, t.ex. utför Skanstullsbron, tänk då på att lämna lite mer avstånd innan du svänger in igen.
Ty du har nämligen en ca 4 meter lång kaskad av brun sörja sprutandes från ditt bakhjul då du saknar stänkskärm för annat än din egen rumpa.

Tack!

Vårkänslor med dubben rasslande mot blöt asfalt.
Babywipad jonne med blank kedja surrade på.
Jag hostade inte så mycket slem.
Bra start.

Igår eftermiddag när jag kom ned i garaget var bakhjulet mjukt. Fick låna en pump och pumpade upp det igen. Med någon kilometer kvar av hemcyklingen var däcket så pass mjukt att fälgen slog i vid minsta gupp. När jag fått av däcket hemma och letat reda på punkan visade det sig att 2-3 dubb hade letat sig igenom corden och gjort några små hål i slangen. Däcket är Schwalbe Winter, inte Marathon varianten, 30mm och köptes i höstas. Är detta inte skandalöst kort livslängd på ett dubbdäck? Jag har medvetet kört med lägre tryck i vinter, runt 3,5-4 bar bak för att dels undvika just dubbgenomnötning och dels få bättre flyt i lössnö. Som tur var hade jag ett gammalt slitet Conti Winter contact hemma som jag kunde lägga på men nu behöver jag ett nytt bakdäck ifall vädret blir mer vintrigt igen. Vad är happy korrekt numer? Min cykel tar inte något bredare än 30 mm så urvalet är rätt begränsat vad jag förstår.

Håller med. Dock så kan ju "en vinter" betyda väldigt olika. 10 mil för någon och många hundra för andra (vet att du cyklar mycket) men 300 tyckte Schwalbe var för lite så jag fick nya sulor. Jag hann köpa ett extra under tiden jag väntade, känns inte som att det finns några bättre alternativ.

Senast ändrad:
nikasp sa:
Håller med. Dock så kan ju "en vinter" betyda väldigt olika. 10 mil för någon och många hundra för andra (vet att du cyklar mycket) men 300 tyckte Schwalbe var för lite så jag fick nya sulor. Jag hann köpa ett extra under tiden jag väntade, känns inte som att det finns några bättre alternativ.
Vi snackar daglig pendling Täby-Stockholm sen nån gång i oktober November så närmare 300 än 10 mil i alla fall. Hur reklamerade du det till Schwalbe? Jag tror jag köpte mina på XXL men har garanterat inget kvitto kvar.

Jag hade köpt dem av Rose så jag vek ihop ena däcket och skickade det (gratis) till Rose i Sverige och de skulle ta det vidare med Schwalbe. Efter några veckor fick jag två nya däck på Posten.

Selast sa:
nikasp sa:
Vi snackar daglig pendling Täby-Stockholm sen nån gång i oktober November så närmare 300 än 10 mil i alla fall. Hur reklamerade du det till Schwalbe? Jag tror jag köpte mina på XXL men har garanterat inget kvitto kvar.

Selast sa:
Igår eftermiddag när jag kom ned i garaget var bakhjulet mjukt. Fick låna en pump och pumpade upp det igen. Med någon kilometer kvar av hemcyklingen var däcket så pass mjukt att fälgen slog i vid minsta gupp. När jag fått av däcket hemma och letat reda på punkan visade det sig att 2-3 dubb hade letat sig igenom corden och gjort några små hål i slangen. Däcket är Schwalbe Winter, inte Marathon varianten, 30mm och köptes i höstas. Är detta inte skandalöst kort livslängd på ett dubbdäck? Jag har medvetet kört med lägre tryck i vinter, runt 3,5-4 bar bak för att dels undvika just dubbgenomnötning och dels få bättre flyt i lössnö. Som tur var hade jag ett gammalt slitet Conti Winter contact hemma som jag kunde lägga på men nu behöver jag ett nytt bakdäck ifall vädret blir mer vintrigt igen. Vad är happy korrekt numer? Min cykel tar inte något bredare än 30 mm så urvalet är rätt begränsat vad jag förstår.

Jag har ledsnat på SMW/SW, tror att jag kommer köpa ett Nokian W240 i 32mm bredd. Har förstått att de ska rulla väldigt dåligt så får se hur länge jag orkar med det däcket. Å andra sidan så kör jag med dubbla hjuluppsättningar så det blir att byta lite oftare bara.

Jag kom på att jag köpte mina på Cykloteket och slog en signal till dom. Dom fixade det hela suveränt, mitt kvitto fanns i datorn och däcken fanns i Häggvik så nu behöver jag bara lämna in det gamla däcket och kvittera ut ett nytt så sköter dom resten. Riktigt bra service! Det har sina fördelar att inte alltid jaga lägsta priset på internet...

Selast sa:
Är detta inte skandalöst kort livslängd på ett dubbdäck?

Jo, men låter rätt normalt för ett SMW. Winter har jag dock ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att det är liknande livslängd.

Jag tröttnade och kör numera på W240. Schwalbedäcken var ju klart roligare att cykla på, men att det går åt två uppsättningar per vintersäsong känns inte rätt.

Jag körde på såna tre vintrar när jag bara hade 9 km enkel men de är INTE roliga på barmark. Rullar dåligt och lite obehaglig kant när man tar kurvor (man vänjer sig). Jag har kvar dem men kör SWM och hoppas jag kommer lite längre med de nya.

izar sa:
Jag har ledsnat på SMW/SW, tror att jag kommer köpa ett Nokian W240 i 32mm bredd. Har förstått att de ska rulla väldigt dåligt så får se hur länge jag orkar med det däcket. Å andra sidan så kör jag med dubbla hjuluppsättningar så det blir att byta lite oftare bara.

Jag är inte heller någon större fan av Nokians dubbdäck, har kört många vintrar på W106 och någon på W240 på en annan cykel. Precis som nikasp skriver så gör kanten på däcken att det känns som dom alltid strävar rakt fram och att man behöver lägga ner betydligt mer än vanliga däck för att ta en kurva. Inte heller rullmotståndet har imponerat jämfört med Schwalbe. Egentligen skulle jag vilja våga testa en vinter på Contis Winter contact dubbfria både fram och bak men tanken på framhjulssläpp i en kurva på svartisen som nu verkar vara normalläget i Stockholm lockar föga...

Jag har haft en punka på 3 säsonger och runt 600 mil på två uppsättningar SMW 35mm.
Är skitnöjd så här långt. Bortsett att de knappt rullar och knäna gnäller då.
De gamla som dubben började krypa in i efter ca 500 mil ärvde kompisen. Han drog ut de värsta gaddarna, tätade med Liquisol och rullar glatt vidare på dem.

Selast sa:
Egentligen skulle jag vilja våga testa en vinter på Contis Winter contact dubbfria både fram och bak men tanken på framhjulssläpp i en kurva på svartisen som nu verkar vara normalläget i Stockholm lockar föga...
SMW fram och dubbfritt bak kanske?
Skall nog testa det imorgon efter att ha köpt lundatoks Continental Top Contact Winter II.
Får ta det lite lugnare där det finns knaggelis kvar och i vissa kurvor, men hoppas ta igen det på rakorna som representerar 99% av sträckan.

Har nu kört contis dubbfria vinterdäck både fram och bak i närmare 85 pendlingsmil sedan början av dec. Herrejevvlar så skönt att slippa dubb! Har iofs kört dubbdäcken två gånger under denna period, men det visade sig till 75% onödigt. Det som är särskilt skönt är att contidäcken är mycket mjukare (= mjukare sidoväggar) än SMW, vilket gör mycket för komforten.

Står på som vanligt och aldrig fått eller varit rädd för släpp eller vurpor. En del kurvor måste man ändå ta det lugnt i, dubbat eller ej.

Efter att ha gått omkull hårt en gång, kör jag hellre på den säkra sidan. Framhjulssläpp är katastrofalt, emedan bakhjulsläpp oftast kan hanteras eller ger en mildare markkänning.

Jag har också stupat hårt en gång pga framhjulssläpp. Hade svårt att gå i flera dagar pga knäet så jag chansar inte heller. Kör dubbat till mars på CX:en men ska nog byta kassett på gamla pendlaren i alla fall.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp