Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Det går mot ljusare tider, över 500 cyklister idag vid cykelräknaren i Silverdal (Sollentuna), årsbästa!

Annars börjar vevlagret på vinterpendlaren knaka betänkligt.
Men bara fyra pendlardagar kvar innan jag ska resa bort en månad.
Vill sen komma hem till sol o barmark, sommarpendlaren vill ut!

Tack, den var ljus och fin. Välkommen morgonljuset! Var dock lite för varmt klädd och blev onödigt svettig trots att jag tog det piano.
Nästa milstolpe är att även få cykla hem i dagsljus. Borde inte vara alltför långt borta nu, iaf om man slutar kring halv fem.

Klockan visde -5 imorse. klädde på min ett extra lager. inkokt svetto redan efter 20min... måste varit plus i stockholm va, kändes väldigt varmt.

Ja - ljuset är välkommet!
Nästa måndag blir det ännu ljusare när jag hämtar ut en ny åka-till-jobbet-cykel :)

2017-cannondale-caadx-cyclocross-apex1.jpg

Tvättade kedja, drev, kasett och pulleys igår. Passade också på att kolla vevlager, styrlager och nav. Fy tusan vad stryk cykeln tar av att cykla nu. Brunsvart saltgegga precis överallt. Drivlinan tvättade jag för ca 10 dagar sen.. Det får gärna bli vår snart!

Blev prejad av en vit golf som prompt skulle in på 30-vägen där jag höll 30 för att kunna köra i 50. Jag hade bra koll på läget så det blev aldrig farligt, bara irriterande. Sen funderar jag på hur det bästa sättet att informera bilister om att de har kört in i en cykelbox är. Nu pekar jag på min cykel och sen på cykelboxen men det verkar inte riktigt kommunicera "du står i cykelboxen". Jag får fundera ut något smartare.

cykelpaddan sa:
Sen funderar jag på hur det bästa sättet att informera bilister om att de har kört in i en cykelbox är. Nu pekar jag på min cykel och sen på cykelboxen men det verkar inte riktigt kommunicera "du står i cykelboxen". Jag får fundera ut något smartare.

Kasta vattenflaskan på dem?

Höll på att halka omkull på trappan utanför dörren. Gatorna är det dock så mycket grus på, så jag tvekade inte på att det skulle funka med friktionsdäck. Fick en hjulsugare efter omkörning mellan Älta och Hellas, men hen släppte efter ett tag. Hade annars planer på att sakta ner farten steg för steg tills hen insåg att det bara var att köra om.

Snyggt Aron!
PS. Ser signaturen om boken och undrar hur läget är ute på Bogesundslandet, är det officiellt cykelförbud på stig sen det blev naturreservat?

nikasp sa:
Snyggt Aron!
PS. Ser signaturen om boken och undrar hur läget är ute på Bogesundslandet, är det officiellt cykelförbud på stig sen det blev naturreservat?

Tyvärr är det så. I alla fall söder om Vaxholmsvägen. Det förs vissa diskussioner om att öppna upp spår för MTB, men jag vet inte hur det gått.

OK, då har inte mycket hänt sedan dess. Var ganska snabb och flowig cykling där om man är på det humöret. Synd att de slentrianmässigt slänger in förbud mot cykling i princip varenda naturreservat numer...

Aron sa:
nikasp sa:
Snyggt Aron!

Tyvärr är det så. I alla fall söder om Vaxholmsvägen. Det förs vissa diskussioner om att öppna upp spår för MTB, men jag vet inte hur det gått.

Varför pratar ni om ljus? Det var ju mörkt och kallt. Termometern hemma sa -1ºC, med det var kallare än så. Var för tidigt ute för att kunna njuta av soluppgången.

Spotade en råtta som sprang över cykelbanan i gamla enskede.
Otroligt mycket cyklister i shlm för att vara januari.

Var förbi Karolinska innan jobbet. Efteråt rullade jag sakta längs en tom trottoar med busskur med gube i. När jag precis passerat hör jag "-jävla idiot!". Var tvungen att kolla om det var någon annan där. Icket. Kunde inte riktigt hålla nivån uppe utan undrade vad det är för jävla dumheter han håller på med. Annars nollgradigt och torrt, rätt fin morgon!

Lite förvånnad att möte så mycket cyklister idag. Ingen vår värme ju. Satt funderade på folket i bilarna på E4. Och hur många fler det blir när SL inte kommer låta pendeltågen stanna lika ofta i Häggvik, Norrviken och Rotebro. Det ska in 60 000 fler där. Kan vi hoppas på riktig bra cykelmotorväg? Det kommer behövas.

Fick bra draghjälp hela vägen från Liljeholmen till Djurgårdsbron av herre på orange Kona. Föredömligt kört med signaler och omdöme. Tack!

Jag är ju inte alls beroende av pendeltåget men skrev ändå på namninsamling då vi har närmare till Häggvik än till Sollentuna C. Hoppas de lyckas stoppa det där, känns som lite hål i huvudet men jag är partisk.
Bilisterna klagar mycket på de planerna och att det tas betalt på infartsparkeringarna numer på Sollentunas FB-grupper. Tror det är många som skulle kunna cykla till pendeln. Nu börjar de sätta upp riktigt fina väderskydd och cykelställ överallt men tyvärr stoppar det inga tjuvar...

Black planet sa:
Lite förvånnad att möte så mycket cyklister idag. Ingen vår värme ju. Satt funderade på folket i bilarna på E4. Och hur många fler det blir när SL inte kommer låta pendeltågen stanna lika ofta i Häggvik, Norrviken och Rotebro. Det ska in 60 000 fler där. Kan vi hoppas på riktig bra cykelmotorväg? Det kommer behövas.

Drog iväg 0805 igår morse. Behövde ingen belysning.
Drog iväg 0730 i morse. Behövde belysning.
Det är helt ok när det är runt nollan och snöfritt.

elcykel herre försökte köra om i en uppförsbacke, blev riktigt oimponerad av hur mycket han sprattlade. jag var trött och hade nyss startat pendlingen, fick helt enkelt dra igång lite hårdare och inte slå av på ett tag. var verkligen inte vad jag var sugen på för stunden.
i övrigt njöt jag inget av färden..

Självklart skrev jag på. och kommer bli drabbad när vi flyttar så Häggvik blir närmast stationen.
Vilket liv det är på bilisterna. Det parkeras bilar överallt vid Helelund numera. På tal om parkera cykel vid stationen så har hushållet blivit av 2 denna vinter,
nikasp sa:
Jag är ju inte alls beroende av pendeltåget men skrev ändå på namninsamling då vi har närmare till Häggvik än till Sollentuna C. Hoppas de lyckas stoppa det där, känns som lite hål i huvudet men jag är partisk.
Bilisterna klagar mycket på de planerna och att det tas betalt på infartsparkeringarna numer på Sollentunas FB-grupper. Tror det är många som skulle kunna cykla till pendeln. Nu börjar de sätta upp riktigt fina väderskydd och cykelställ överallt men tyvärr stoppar det inga tjuvar...

Black planet sa:

Senast ändrad:
Igår blött mörkt och tråkigt, trodde att det var medvind, men flaggorna hängde rakt ner :)

Idag torrare, lite motvind. Mötte många fler cyklister än senaste tiden, även om det kanske inte var så många....

Sista hempendlingen innan tio dagars tjänsteresa. Tänkte därför att jag ska cykla skiten ur mig och förtjäna lite träningsvärk. Förutsättningarna var goda: 17kg cykel + 19 kg packning fördelad på fyra cykelväskor (vägde på jobbet).

Men så blev det ju inte. Trampade istället hemåt i makligt touringtempo, såg mig omkring och tänkte att snart är det vår!

Bländning.

Kan jag tänkas blända med en förhållandevis nedvinklad StVZO-lampa (Axa Luxx70)?

I morse mötte jag en medcyklist som demonstrativt höll upp handen för att skydda sina ögon (en ensam bland en massa andra ohandupphållande möten).

Var han bländad på riktigt eller bara bakis/allmänt ljuskänslig?

Svaret lär jag aldrig få.

mmmrrrr sa:
Bländning.

Kan jag tänkas blända med en förhållandevis nedvinklad StVZO-lampa (Axa Luxx70)?

I morse mötte jag en medcyklist som demonstrativt höll upp handen för att skydda sina ögon (en ensam bland en massa andra ohandupphållande möten).

Jag möter en person cirka två gånger i veckan (alltid på samma ställe) som beter sig likadant. Det spelar dock ingen roll vilken lampa jag har eller hur den är vinklad. Ingen annan av de kanske 100 cyklister jag möter varje dag gör likadant. Ingen har någonsin skrikit att min lampa bländar. I början trodde jag att min lampa råkat hamna snett/högt, men nu är jag mest förbryllad. Måste vara jättejobbigt att bli bländad av alla man möter som har en rimlig lampa eller starkare. Hur kan han möta bilar alls? Frågorna är många...

Lejon sa:
mmmrrrr sa:
Bländning.

Jag möter en person cirka två gånger i veckan (alltid på samma ställe) som beter sig likadant. Det spelar dock ingen roll vilken lampa jag har eller hur den är vinklad. Ingen annan av de kanske 100 cyklister jag möter varje dag gör likadant. Ingen har någonsin skrikit att min lampa bländar. I början trodde jag att min lampa råkat hamna snett/högt, men nu är jag mest förbryllad. Måste vara jättejobbigt att bli bländad av alla man möter som har en rimlig lampa eller starkare. Hur kan han möta bilar alls? Frågorna är många...

Har inte fått något sådant mot mig. Har också en AXALuxx70 som jag normalt kör rätt nervinklad i stadstrafik.

Min tur att leverera lite schwalbe-gnäll. Var tvungen att byta bakdäck i början av januari. Det blev ett nytt schwalbe winter 30 eftersom dom alltid funkat bra för mig tidigare. Idag fick jag dubbpunka efter 3 veckor/86 mil!! Nytt rekord?
Det är ju 6 veckor kvar på dubbsäsongen. Vad gör man nu? Tror jag skal prova att tejpa några lager gaffa över dubben.

Lingon sa:
Min tur att leverera lite schwalbe-gnäll. Var tvungen att byta bakdäck i början av januari. Det blev ett nytt schwalbe winter 30 eftersom dom alltid funkat bra för mig tidigare. Idag fick jag dubbpunka efter 3 veckor/86 mil!! Nytt rekord?
Det är ju 6 veckor kvar på dubbsäsongen. Vad gör man nu? Tror jag skal prova att tejpa några lager gaffa över dubben.

Illavarslande. Tänkte slänga mitt bakdäck från 2012 efter den här säsongen, men verkar som kvalitén blivit sämre?

Mitt schwalbe gnäll från förra veckan var obefogat. Det var en sten som hade krupit ner i ett tappat dubb hål. I med ett nytt stift och köra vidare.

Lingon sa:

Verkar som de har problem igen, både mina samt kollegans börjat krypa igenom och punka efter 3månader. Jag körde en månad till med gaffa och tätningsgucka i slangarna men till slut var det bara att kassera. Nästa år provar jag de där conti friktionsdäck(kör dubbfritt nu).

Nu ser det ju ut att bli vinter igen nästa vecka, annars hade jag nog lagt på 4-season som jag har hemma. Får se hur länge detta håller.. :-)
Nästan nytt schwalbe:
IMG_1117.JPG

Med dubb på fel ställe:
IMG_1118.JPG

Tejpmek :D
IMG_1119.JPG

Tyvärr får det inte plats nåt bredare än 30mm bak på min saltmoppe. Finns det nåt annat än schwalbe winter?

Jag tycker inte att det finns nåt alternativ om man siktar på att cykla varenda arbetsdag här i Stockholm. Har två "ostar" i reserv nu i alla fall men hoppas jag slipper byta mer i år. Pigga ben idag!

Lingon, Alternativ: 45 nrth Xerxes. Bättre på ALLA sätt utom inköpspris (milkostnaden är nog lägre iofs om Marathon håller knappt 100 mil). Det får plats i din ram också antagligen.
Eller Conti dubbfritt (bak åtminstone, men det kanske inte får plats för dig iofs).
Lättare, snabbare, roligare, komfortablare och billigare per mil.

Senast ändrad:
Jag började just punka ett Schwalbe Winter-bakdäck som kanske har gått 200-300 mil. Det hade kanske 1/3 av dobbarna kvar och de få som satt där började gå igenom corden. I ren panik så slängde jag på ett gammalt Nokian A10 som jag hade liggandes. Det är möjligt att det rullar lite sämre, men det är verkligen nyanser av samma skit. Tänker inte byta ut det innan det är kört i botten.

nikasp sa:
Jag lusläste innan jag körde vidare med SWM och tycker att 45 Nrth fick ganska risig kritik för riktig vinter och is, typ såhär: http://www.bikeforums.net/winter-cycling/1045544-ok-s-official-45nrth-xerxes-tires-terrible.html

Lejon sa:
Lingon, Alternativ: 45 nrth Xerxes. Bättre på ALLA sätt utom inköpspris

Jag läste det också, fick mig att inte köpa däcket länge, men jag gjorde det till slut ändå som tur var.
Den där recensionen stämmer dåligt med min upplevelse: däcket är helt ok i snö, lätt, bekvämt (allt jmft med andra dubbdäck). På ren is är det halvdant med högt tryck då dubben knappt tar i isen om man kör rakt fram. Men med liten vinkel tar de i och gör nytta. Med ca 2,5 kilo tryck i framdäcket (har bara fram) ligger dubben i hela tiden och gör bra nytta även vid inbromsningar.
Förväntar man sig BRA isgrepp blir man besviken. Men förväntar man sig det specen och sunt förnuft säger (dvs säkerhetsförhöjning på is) blir man (=jag) mycket nöjd. Kag kör med 3-4 bar oftast, är det riktigt halt pyser jag ur lite.

Om jag minns rätt skrev recensenten hela tiden om vilken van och duktig vintercyklist han var - jag tror det var alternativa fakta - jag tror han hade kass teknik och för hårt pumpade däck även när det var riktigt halt.

Jag upplever för övrigt Xerxes med 2,5 bar som extrem lättrullat och underbart jämför med ett schwalbe winter med 4,5 bar i.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp