Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Underbar.
Och med både Campa o tubdäck.

IMG_20170206_151211070.jpg

Fast inte direkt arbetspendling förstås :)

Körde lite angiveri till Sollentuna Kommun via deras servicecenter då det byggs i närheten av hemmet. Tunga lastbilar och långtradare har börjat köra upp på och blockera GC-banan "för att inte vara ivägen" medan de väntar på last (de spränger just nu). Frågade om de fått OK att parkera där trots förbud. Förstår att de inte kan trolla men känns inte alls 100%.

Fin hempendling över Järvafältet. Skönt att slippa höra dubbarnas smatter, snön tystar effektivt allt smatter.

sämst, baknavet gick vid kungsträdgården så fick gå sista biten, tub hem, köra bil till jobbet, hämta cykel åka hem och meka.
dock gick det bra fram till dess att allt sket sig.

Myspysigt hem i -3 och snöfall. Få se om sopsaltaren hinner före mig imorgon. Brukar ha ren autostrada mina första 7 km för de är verkligen på hugget här i Sollentuna.

Igår kväll på hemvägen påpekade jag för en Taxichafför som ställt sig på cykelbanan med varningsblink och njöt av en cancerpinne och en kaffe att han stod ivägen. Han frågade ifall jag var synskadad och inte kunde se att han satt på varningsblinkern. Informerade honom att jag inte var det, synskadad allltså, och dessutom inte kunde se P-skylten... Tragikomiskt på något sätt att två olika trafikantslag har så vitt skilda uppfattningar om varandras behov...

Motvind och kallt imorse, förhoppningsvis vänder vinden som igår så man får njuta av motvind hem också.

Trött, så jag kom upp lite sent. Och så motvind på det. Och kallt. Jag klädde mig för att det skulle vara kallt, men gjorde det för bra så jag blev för varm istället. Nytt årssämsta trots hyffsat med tryck i benen... Dock var det ljust istället, vilket var riktigt najs. Våren är på ingång, dags att beställa lite fröer!

Fan va najs trickbild, Sten. Du vill alltså låta påskina att du befinner dig på Gran Canaria medan du egentligen rasslade på nån cykelbana i söderort. Bra försök.

Senast ändrad:
Det är lite av Staines signum. Grav mismatch.
Det svider extra hårt i ögonen när han ställer av en upp mot Lluc.

Han är ju inte ens med på bilden. Så random internet bild för lura oss. tror mer på han ligger i något dike ute Erstavik. Idag Brompton utan någon som helst intresse att rapportera.
SuperApe sa:
Fan va najs trickbild, Sten. Du vill alltså låta påskina att du befinner dig på Gran Canaria medan du egentligen rasslade på nån cykelbana i söderort. Bra försök.

zodah sa:

Garanterat ett par gossar som lätt ställde av en mkt klen undertecknad denna gången. Ingen pardon. Men jag tror dom är lite klena också, dom blev fett kränkta av tre berg-klungan. Ja dvs inte BC då han var smart nog att låta dom köra före innan han startade.

SuperApe sa:
Småträligt i kylan. Hittade SW35 hos LBS för 299 år. Iddes inte byta i går men tejpdäcket höll i dag med.
Men varför? Nyare smw/SW håller ju bevisligen max en tur runt kvarteret.

Annars misär. Bytte ett soligt 08 mot ett mulet Skåne.

staine sa:
zodah sa:

Garanterat ett par gossar som lätt ställde av en mkt klen undertecknad denna gången. Ingen pardon. Men jag tror dom är lite klena också, dom blev fett kränkta av tre berg-klungan. Ja dvs inte BC då han var smart nog att låta dom köra före innan han startade.

Ja, haha, det gäller att ha rätt taktik i bergen.

Inte suttit på en cykel på några dagar, så jag lyxade till det med sportgrus, och vägar brevid frusna sjöar.
Fantastiskt fin morgon

Förkylning på ingång. Irriterad i hals och svalg. Var nere på apoteket och handlade ColdZyme på inrådan från en kollega.
Av den anledningen blev det årets första pendeltågstur. Jag längtar redan tillbaka till cykeln, speciellt en solig dag som denna.

Lite irriterad i halsen så jag lät benen sköta sig själva. Och se på fan, de hittade hem helt utan hjälp! Under tiden så njöt resten av kroppen av en i stort sett perfekt hempendling. Meditativt var ordet.

SuperApe sa:
izar sa:
Jag tänkte nog prova det där svindyra 45Nrth Gravdal däcket har ledsnat totalt på SMW/SW.

Gört, cykla mycket och rapportera!
Blir förvånad om de håller bra eftersom det kändes så klena. Men vad vet jag.

Vet att Neron kör med 45Nrth däck men med färre dubb och han är toknöjd över hållbarheten. Har för mig att hans däck har rullat i två säsonger. Men två SMW är dyrare än ett 45Nrth Gravdal, jag har nog avverkat 4-5 sådana däck under det de tre senaste åren, för att inte tala om irritationen över att få en punka när det är minusgrader!

Götet bjöd på bra förutsättningar idag: Medvind, soligt och torrt. Tog min Jamis Renegade istället för pendelhärket som inte lockade med sina dubbla marathon winter. Skön känsla att kunna rulla hyffsat.

Kallt var det. Kör Gore GT Thermo handskar men tycker jag fryser väl mycket? -4 idag och riktigt kalla fingrar. Är det lobster som gäller för att undvika förfrysningsskador?

calleking sa:
Götet bjöd på bra förutsättningar idag: Medvind, soligt och torrt. Tog min Jamis Renegade istället för pendelhärket som inte lockade med sina dubbla marathon winter. Skön känsla att kunna rulla hyffsat.

Kallt var det. Kör Gore GT Thermo handskar men tycker jag fryser väl mycket? -4 idag och riktigt kalla fingrar. Är det lobster som gäller för att undvika förfrysningsskador?

Jag kör Bar Mitts Extreme cold. Otroligt fula men att kunna cykla med handskar för +(5-10)c är bra mycket behagligare än lobster enligt mig. Hittills har jag kört i 2,5h -7c med dom handskarna och bar mitts. Pendling på 30min till jobbet klarade jag att cykla utan handskar i -9c. Däremot hem i -12c behövde jag sommarhandskarna. YMMV då jag cyklar på en pendlarcykel som snittar 20km/h där en räser skulle snitta 28-30km/h för samma watt.

Äger också ett par lobster som jag endast använt en gång för att jag inte gillade känslan med att inte kunna röra fingrarna fritt.

Den irriterade halsen från igår har genomgått en liten mutering under natten vilket resulterade i den långsammaste pendlingen sen snön i november. Men det var fina torra vägar och friskt ute – och på grund av farten så fick man vara ute längre :tummenupp:.

-10°C och kanonväder i norrförort idag! Kämpade mot en hybridtjej som sket i varenda rödljus på Sveavägen. Blev riktigt bra träning och jag höll jämt men två hoppade kedjor med en runt vevaxeln på slutet blev för mycket. Kassetten är verkligen helslut och ny på väg från Tüskland.

Den här var lite rolig. Det sprängs och byggs nära mig så lastbilar och långtradare parkerar på GC-banan "för att inte vara ivägen". Den är bred så ibland är det Ok men ibland jäkligt tight. Mailade kommunen och frågade om de har OK på det. Tänkte att de kanske kan stå på bättre ställe eller liknande. Vad förvånad jag blev över det här svaret :)

"Har varit i kontakt med parkeringsledningen och anledningen till att lastbilarna använder GC som parkeringsplats är för att de väntar på att komma in för att lasta av jord. Vidarebefordrar dina synpunkter till ansvarig enhet som får kontakta byggfirman och be dom att spärra av GC banan och leda cyklister m.m till alternativa vägar."

Tungt efter gårdagens intervaller. Nog dags att fylla på lite luft i slangarna.

Men så skönt med ljuset! Igår var det inte ens helt mörkt när jag rullade hemåt.

Tokmisär!

+4 dagar utan cykelpendling och all form av träning
Förkylning från helvetet och sålt pendlarhärket i helgen gör att man får tigga skjuts av kollegor alt. åka bacillbussen till jobbet.
Vill ogärna ta tävlings/träningshojjen till jobbet.

Ser dock fram emot att snart rulla på ny hoj till ett nytt jobb, så det bär väl upp att det inte längre är ultimatmisär.

Tillbaka
Topp