Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Har inte cyklat på två veckor pga semester och sjukdom.

Var ju inga sköna vårvindar idag i Stockholm i alla fall....

Någon efterlyste sopsaltaren, såg en vid Bredäng/Västertorp idag vid ca 7,30-7,45

Mötte en cyklist med endast blinkande pannlampa, fantastiskt...

Man ska lägga tillbaka saker i cykelkläderna tvättas. Saknade min cykelkeps idag i motvind med snö delux varianten. Nu är jag värd en java.

Tack för bilderna federico.

Hade gärna fått vara ett par kallgrader idag. Nu blev det blött och trögtrampat.
Jag stack ut vid 07:45 när det hade kommit igång ordentligt. Trivsammast så.

Vitt och blött. Men tystare än vanligt, och det är ju nice :)
Sen var det som vanligt färre cyklon ute, men desto mer vanliga människor som åker kommunalt där de har skygglapparna på när de kommer upp från t-bana och ska till busshållplatsen. Tänker Skanstull.

Enligt Strava såg jag nästan rumpan på dig idag Fjärdebrunn. Underbar cykling när växlarna fungerade igen. Tror nästan jag hade lite medvind också och enligt SMHI ska det vända till hemvägen. Det kan bli något att ringa till lokaltidningen och berätta om. Enda smolket i bägaren var väl att GC-banan mellan Älta och Sickla som vanligt inte plogats och som vanligt så har plogbilarna plöjt upp mög och makadam på GC-banan från bilvägen. Men huvudsaken är ju att biltrafiken har saltade och plogade vägar och om man cyklar på vintern får man ju faktiskt skylla sig själv.

Mathias sa:
Enligt Strava såg jag nästan rumpan på dig idag Fjärdebrunn. Underbar cykling när växlarna fungerade igen. Tror nästan jag hade lite medvind också och enligt SMHI ska det vända till hemvägen. Det kan bli något att ringa till lokaltidningen och berätta om. Enda smolket i bägaren var väl att GC-banan mellan Älta och Sickla som vanligt inte plogats och som vanligt så har plogbilarna plöjt upp mög och makadam på GC-banan från bilvägen. Men huvudsaken är ju att biltrafiken har saltade och plogade vägar och om man cyklar på vintern får man ju faktiskt skylla sig själv.

Jösses vilken fin utsikt du måste ha haft!

Slaskfest deluxe längs stadsgårdsleden. Hoppas det röjs innan det fryser, annars blir det lagom roligt där imorgon. Längs ältavägen var det däremot soprent för ovanlighetens skull.

Första pendlingen på ca 3 veckor! Glasögonen immade igen och jag lyckades åka in i en upphöjd sten/betongkant som tydligen ska avskilja cykelbanan från busskuren. Detta skedde efter ok-macken längs huddingevägen, och resulterade i att jag kanade ända ut på gatan vid busshållplatsen. Hål i byxorna och jackan. Skrubbsår och ömt knä och armbåge. Väntar ett tag tills nästa tur.

Idag hade en iskajak kunnat funka bra istället för cykel, det på sådana här underlag som man verkligen behöver dubb.

Lär tyvärr bli många som gör illa sig idag!

Först var låset fruset men det löstes med lilla brännaren från Classe. Sen visade det sig att min slitna och osmorda kedja var frusen så det gick inte att hålla mer än typ 5 km/h utan att den tappade över. Men det var soligt och fint.

/Johan

För den som ännu inte gett sig ut i Stockholm, det är halt. Isgata i de södra förorterna.

Allt gick fint, ta det bara lugnt i kurvorna

23 Februari

Bilagor

• 23feb1.jpg
    23feb1.jpg
    135.5 KB · Besök: 51
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 47
  • 23feb2.jpg
    23feb2.jpg
    95.6 KB · Besök: 55
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 39
  • 23feb3.jpg
    23feb3.jpg
    99.9 KB · Besök: 47
Förkylningen har släppt dödsgreppet så det var ok.

Solnedgångar och snötyngda träd i all ära men, Federico, dina bilder av människor på stans gator är vad som berör mig mest.

Motvind och isigt i södra förorten. Bra med dubb. Gick fantastiskt tungt idag efter att veckan inletts med någon slags magsjuka som tömt kroppen på energi. Njöt av solen på norrmälarstrand dock :)

Motvind så det kändes i mina lite stela ben efter gårdagen.
Stack sent så jag fick den fina solen.
Halkan märktes inte. Nacka tar sopsaltningen på allvar och så kör jag fulldubbat.

Håller med Superapan, federicos bilder fångar en. Blev det någon bok?

Blev bil idag efter att jag byggde om bakväxeln en smula igår på vägen hem. Det är bara några dagar sedan jag lade upp ett foto här på förra vårens liknande incident... Den här gången måste jag i alla fall ha fått in något i kedjan, den krånglade lite en kort stund innan, men jag cyklade vidare istället för att gå till botten med problemet. Det var visst fel beslut.

IMG_20170222_155011.jpg

Cykelbanan mellan Västertorp och Skärholmen i bedrövligt skick. Isig och spårig

Hade dom plogat/sopsaltat igår em/kväll så hade den varit bra idag (om än hal)

Dom sopsaltade på morgonen igår, men åkte inte ut på em när det behövdes som bäst

Tog stora vägen i stället...

planB sa:
Blev bil idag efter att jag byggde om bakväxeln en smula igår på vägen hem. Det är bara några dagar sedan jag lade upp ett foto här på förra vårens liknande incident... Den här gången måste jag i alla fall ha fått in något i kedjan, den krånglade lite en kort stund innan, men jag cyklade vidare istället för att gå till botten med problemet. Det var visst fel beslut.

Vad är det med Rose-crossar och bakväxlar på senaste tiden? Jag börja bli orolig!

frause sa:
planB sa:

Vad är det med Rose-crossar och bakväxlar på senaste tiden? Jag börja bli orolig!

Ska man börja släpa med sig en bakväxel i ryggan nu också ;)

Gårdagens pendling gjorde kaoz med kedjan märkte jag vid första tramptaget imorse, så en gnisslande kedja störde både sol och medvind.

Sen blev jag nästan påkörd av en idot som hävdade att hans utfart inte alls hade någon skyldighet att lämna företräde, sen tyckte han felaktigt att det var övergångsställe där och då måste jag enligt lagen kliva av och gå med cykeln.

Om man ska läxa upp någon, får man vara noga med att ha rätt..

Tommy N sa:
frause sa:
planB sa:

Det är nog det enda säkra. Och en reservkedja också, det är ju rätt stor risk att någon länk pajar när sånt där händer. Men ska man byta kedja är det ju risk att man behöver kassett och framklinga också, så det blir en tung ryggsäck. :-)

Men jag tror det är osannolikt att något fel på själva cykeln skulle ha orsakat haveriet, jag cyklade bara rakt fram utan att växla (på näst lägsta växeln) när det hände.

Jag sprayade faktiskt kedja och kassett med lithium-spray (?) från Clas Olsson. vinterns saltsopning har gjort kaos med båda. Oklart om mitt syfte att rädda funktion och utseende uppnås med denna manöver men det rullade och växlade bra i morse.

planB sa:
Tommy N sa:
frause sa:
planB sa:

Det är nog det enda säkra. Och en reservkedja också, det är ju rätt stor risk att någon länk pajar när sånt där händer. Men ska man byta kedja är det ju risk att man behöver kassett och framklinga också, så det blir en tung ryggsäck. :-)

Men jag tror det är osannolikt att något fel på själva cykeln skulle ha orsakat haveriet, jag cyklade bara rakt fram utan att växla (på näst lägsta växeln) när det hände.

Min bakväxel havererade också för ett tag sedan. Jag tror att shimano 105 är den springande punkten (eller dåligt underhåll?).

Arsozath sa:
planB sa:
Tommy N sa:
frause sa:
planB sa:

Min bakväxel havererade också för ett tag sedan. Jag tror att shimano 105 är den springande punkten (eller dåligt underhåll?).

Jag har en Rose OCH 105 =0
Får bli till att packa en extracykel i ryggsäcken ;)
Dock sker en del topsande med jämna mellanrum, så inte alla fel på mig

zodah sa:
Jag sprayade faktiskt kedja och kassett med lithium-spray (?) från Clas Olsson. vinterns saltsopning har gjort kaos med båda. Oklart om mitt syfte att rädda funktion och utseende uppnås med denna manöver men det rullade och växlade bra i morse.

Cykeln var kanske deprimerad och blev sen glad över sprayen?

staine sa:
zodah sa:

Cykeln var kanske deprimerad och blev sen glad över sprayen?

Jag vill gärna tro det
fett.PNG

Amen va f*n! Det kaskadkräkssnöar ju nu :( Jag trodde det mesta skulle komma som regn!
Vågar man köra cx med contis dubbfria i morgon eller måste man harva 5 mil på tung 26" med massor av dubb? Det ska ju bli SOL på eftermiddagen ju!

Arghhh! I need a drink...

Vegan sa:
Amen va f*n! Det kaskadkräkssnöar ju nu :( Jag trodde det mesta skulle komma som regn!
Vågar man köra cx med contis dubbfria i morgon eller måste man harva 5 mil på tung 26" med massor av dubb? Det ska ju bli SOL på eftermiddagen ju!

Arghhh! I need a drink...

Ah du, nu regnar det.

Pfaff sa:
Ah du, nu regnar det.
Och sen frös det på :( Klassiskt Skåneväder. Jag provcyklade lite igår kväll och det var helt ok men i morse kändes det inte roligt så jag fegade ur och tog bilen. Får bli ett pass på trainern när jag kommer hem istället.

Vegan sa:
Pfaff sa:
Ah du, nu regnar det.
Och sen frös det på :( Klassiskt Skåneväder. Jag provcyklade lite igår kväll och det var helt ok men i morse kändes det inte roligt så jag fegade ur och tog bilen. Får bli ett pass på trainern när jag kommer hem istället.

Lite påfruset & knaggligt utanför Lund och inom, som vanligt, halvhjärtat snöröjt. Det är liksom svårt att se poängen med cykelboxar i ljusreglerade korsningar om man antingen lägger en stenhård isvall som sarg ut mot boxen

DSC_08662.jpg

eller använder cykelfältet in som snöupplag
DSC_08672.jpg

Och inte lönar det sig att felanmäla heller för "I Lund töar snön bort om en stund". Bättre då att cykla på de utmärkt snöröjda (bil)vägarna...

Tillbaka
Topp