Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Mange. sa:
Spottade Fjärdebrunn, jag ropade, han vinkade. Hej hej igen =)

Tidigare så pratade jag med en kvinna som hade stannat på ett övergångsställe, hon tyckte man skulle vara smidig och trycka ihop sig för bästa flyt. Smidig för vem undrade jag och påpekade stopförbudet. "Det skiter jag i" fick jag som svar..

Hej hej
satt och irriterade mig på en en allt för close encounter med tvättäkta cykeldåre på oskärmad mtb.

Annars fin-fin morgonpendling. Moddig sladdfest på Storängens villagator.

Klättring runt Skärmarbrink var en balanscykling i smör, hålla rätt tryck på bakhjulet och kunna svänga tre 90-graderssvängar bland vanliga promenerande människor med hörlurar.

En vanligt klädd gubbe på vanlig cykel gick omkull i slutet av genvägen bredvid trappan där Burspråksvägen slutar. Han var ok.

Radiac sa:
Helt ok större delen av min pendlingsväg

Utom en bro sista biten som var helt oplogad

Och såklart bron vid Essingeleden mellan Stora Essingen och Gröndal, fantastiskt att dom aldrig kan röja där....

Ja, den är inte kul. Jag har felanmält den på morgonen.

skrotfot sa:
Klättring runt Skärmarbrink var en balanscykling i smör, hålla rätt tryck på bakhjulet och kunna svänga tre 90-graderssvängar bland vanliga promenerande människor med hörlurar.

En vanligt klädd gubbe på vanlig cykel gick omkull i slutet av genvägen bredvid trappan där Burspråksvägen slutar. Han var ok.

Vurpades där när jag passerade också.
Undviker den genvägen när det ligger snö, om inte annat för att det ibland kommer gående uppför backen. En morgon förra veckan mötte jag en som körde uppför i full karriär på elcykel, kunde blivit spännande.

fhloston sa:
Radiac sa:
Helt ok större delen av min pendlingsväg

Utom en bro sista biten som var helt oplogad

Och såklart bron vid Essingeleden mellan Stora Essingen och Gröndal, fantastiskt att dom aldrig kan röja där....

Ja, den är inte kul. Jag har felanmält den på morgonen.

Jag har också felanmält den idag (med)

Helt OK snöröjt på min korta pendlig både t.o.r centralen-gärdet. Dock mer dramatik än normalt på hemvägen - vit Skoda Octavia kollade bara vänster när han skulle ut från parkeringen på Strandvägen och fick tvärnita där jag kom från höger på cykelbanan. Jag hade låg fart och hade hunnit bromsa.

I korsningen Hamngatan-Regeringsgatan mot Sergels Torg får man inte svänga vänster. Jag var själv i filen som går rakt fram (cykelbanan är avskaffad här pga anledning). Bil i filen för högersvängande ångrade sig och skulle ändå köra höger, helst rakt genom mig. Han såg mig och fick tvärnita. Jag hade låg fart men låg snett framför bilen vilket blev bredvid när han gasade på för att göra den förbjuda manövern extra snabbt utan att märkas, så det var nog viss risk för närkontakt.

Givetvis hade jag glömt hjälmen hemma imorse..

Jag såg en örn modell större när jag cyklade över bron mellan Alvins Strand och Stora Essingen. Kungs-/Havsörn?

Förövrigt så slog jag nog dubbdäcksrekord idag.

Jag punkade utan reservslag. Fick laga med lapp i mörkret. Kikade in hos Dr Spoke och drack öl efter det.

Edit: igår alltså

Senast ändrad:
Segt och jobbigt trots såväl värme som medvind. Kan väl inte ha att göra med gårdagens mördarfyspass på kanotklubben?

Norrgående vid skanstull, strax söder om ringvägen. En skåptaxi valde att gena ut på cykelbanan vid brofästet för att sen kunna (gissar jag) svänga höger på ringvägen.
Att jag kom cyklandes i typ 30 på cykelbanan (lång nedförsbacke) hade föraren nog missat. Jag kunde gira undan och dela ut långfinger.
Hoppas verkligen att det var ett akut ärende för den taxibilen.

Varmt och skönt idag så första pendlingen på ett antal veckor. Sega ben och kropp efter mitt livs första spinningpass i lördags och ovanpå det ett core-pass men trots det härligt att komma igång igen med pendlingen efter vinterdvalan!! Härligt att det är ljust redan tidigt på morgonen :-). Hoppas verkligen att våren är här för att stanna nu!

Vårkänsla idag! Tyvärr verkar det som om jag har svalt en kaktus under natten så det fick bli en ganska lugn pendlingshistoria idag.

Första cykelpendlingen på tre veckor, pga sportlovsresa, tjänsteresa och förkylning. Lite stela vader efter fem timmar salsakurs med Tony igår.
Cykeln har fått nya styrlager, vevlager, kedja, kassett, vajrar, höljen och styrlinda samt allmän tvätt och uppsmörjning. Den kändes som ny. Vår nu?
Fastnade bakom en Valhallcyklist med kompis som envisades med att cykla i bredd Stadsgården, Slussen, Kornhamnstorg. Blev sedan tackad av annan cyklist för tydliga tecken när jag stannade vid Tegelbacken. (tu)

Efter glatt kollat appen som visade 16 grader o tänkte fincross. Sen krossade sambon med säga att det var 4 grader. Glömt bort ta bort Las Palmas inställning. Gick väl bra på vägen till stan.

Slicks och cross kapade 5 min på 11 km pendling. Många nyvakna cyklister i stan. Kan bli en spännande vår med elcyklar, memils +ANNAT.

Bara vintertights, inte shorts. Pungen blev jättekall! Lesson learned.
Men väl på jobbet kunde jag glädjas åt att ha packat ned kalsonger, det hade jag inte i fredags.

Smygpunka eller pyspunka, det är frågan.

Sen höll jag på att få en ung, fager dam i knät då hon bestämde sig för att köra om framförvarande när jag låg i omkörning jämsides henne.

Våren är här...

Punktering på bakhjulet så det blev buss idag. Men då får jag ju i alla fall anledning att byta till sommardäcken ikväll!

Skada på inre sidoledband efter midnight bowling i fredags. Kör med elastisk kompress och voltaren gel, funkar bra. Kan förflytta mig med ca 4 km/h maxhastighet så det tar ca 8 minuter att halta till busshållplatsen vilket ironiskt nog är bra sjukgymnastik, förutom alla övningar som ska göra ett antal ggr per dag.

Dammigt längs med nynäsvägen.
Funderar på skogspendling hem, men det kanske är iskana på grusvägarna genom nackareservatet?

Las Palmas inställning kan inte vara fel. Allt handlar om rätt inställning.
Fnular på att ta väck dubben. Å andra sida- den som väntar på något gott.

Black planet sa:
Efter glatt kollat appen som visade 16 grader o tänkte fincross. Sen krossade sambon med säga att det var 4 grader. Glömt bort ta bort Las Palmas inställning. Gick väl bra på vägen till stan.

Senast ändrad:
Lingon sa:
Dammigt längs med nynäsvägen.
Funderar på skogspendling hem, men det kanske är iskana på grusvägarna genom nackareservatet?
Kikade in vid Tyresö golfbana igår när jag testade av gamla kassetter med nya kedjan. Skulle inte köra odubbat iallafall.

Skön pendling idag lite svårt att motstå att haka på andra snabbare cyklister men träningsschemat säger att all jobbpendling skall ske i lugnt tempo.

Fördjävla irriterande var den. Såpass irriterande att jag matade personbästa på sträckan hem.

Temperaturen har närmat sig plus och då har trafikverket kommit med saltet och gjort vägarna till dödsfällor. Djupa spår & sidorna av vägarna var det är hårdpackad snö blir glashala. Bilarna drar med saltet på vägar som inte saltas och även där blir det snorhalt.

Trafikverket fortsätter salta trots att denna normalt saltfria kommun har tagit beslut om att den ska saltfri.

Senast ändrad:
Många nya pendlare ute idag. Kanske det fina vårvädret i helgen (i skåne) som gjorde att så många blev sugna att starta upp för säsongen idag?

Typ medvind imorse, och medvind hem. Nu kommer jag ha motvind i en vecka.. Minst.
Imorgon åker något odubbat på.

Började bra med lagom tunna tights ovanpå ben som misshandlat med 1 veckas cykelfri skidåkning sen när man når i jämnhöjd med T2 arena så kommer det någon ilojal medcyklist som har mage att rulla conti gp4k och smiskar en i varje uppför och inte gick det att ta igen nedför skantullsbron eller götgatan pga av alla vårystra "nypendlare" som tror att det är flerfiligt på cykelvägen.

Men det var definitivt skönare än lunchens norska intervaller på friskis första dagen av fastan, känner på mig att spagettibenen kommer kräva omläggning till sammy slicks vilken dag som helst innan de går ut i blockad.

Föresten vad är det för fel på fotgängarna runt sergel, kan inte passera grönt ljus en enda dag i veckan utan att få väja för självmordpromenerare.

Fin pendling med vinden i ryggen tyvärr även en punka. Årets första finfika för oss som pendlar i sthlm som vanligt på tisdagar 745-815 ish vid bysitorget.

Hellas-"boxaren" tillbaka efter vinterdvalan. Ett vårtecken så gott som något.
Var tydligen hjulsugarmagnet på hemvägen igår.

gah, fick ta bilen pga anledning. Kass är det.

Byter till mina Panaracer Pasela i kväll. Jävlar vad det skall gå undan i morgon!

Satans bananer va mycke cyklister det var idag. Man glömmer snabbt hur det kan vara på den varma delen av året... Bara att falla in i ledet om man ska klara av detta varje dag i 6mån utan att blir tokig/göra något dumt

Tillbaka
Topp