Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Fin morgon ny kedja och skrubbade växlar

bild1.jpg

Sallad till lunch och jobba längre än tänkt, samt motvind och regn och dubbdäck på det. Var ganska tom när jag kom hem, faktiskt redan innan jag startade. Imorgon, jobba halvdag hemifrån och sedan uppkörning för motorsågskörkort. Wish me luck!

Arsozath sa:
Sallad till lunch och jobba längre än tänkt, samt motvind och regn och dubbdäck på det. Var ganska tom när jag kom hem, faktiskt redan innan jag startade. Imorgon, jobba halvdag hemifrån och sedan uppkörning för motorsågskörkort. Wish me luck!

Aldrig hört talas om körkort för motorsåg ?

Första pendlarrundan för året fick bli idag. Trotsade mig själv och sket i regnställ och var tom så fräck att jag plockade av skärmarna innan avfärd - so far so good. Hemvägen desto mindre rolig med ett stort hål i himlen. Att man aldrig lär sig. Blir en tur även imorgon.

31 Mars

Bilagor

• 31mars1.jpg
    31mars1.jpg
    135.7 KB · Besök: 75
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 72
  • 31mars2.jpg
    31mars2.jpg
    157.4 KB · Besök: 69
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 67
  • 31mars3.jpg
    31mars3.jpg
    129.8 KB · Besök: 69
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 75
  • 31mars4.jpg
    31mars4.jpg
    128 KB · Besök: 75
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 69
  • 31mars5.jpg
    31mars5.jpg
    111.6 KB · Besök: 61
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 65
  • 31mars6.jpg
    31mars6.jpg
    61.9 KB · Besök: 74
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 73
  • 31mars7.jpg
    31mars7.jpg
    90 KB · Besök: 77
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 72
  • 31mars8.jpg
    31mars8.jpg
    118.5 KB · Besök: 64
Spårarbetet på tvärbanan plockade bort och spärrade av hela passagen ner till Alvik från bron så det har blivit lite skogsutforskning på rådjursstigar av det istället. Nytt och kul för mig med cx på bitvis riktigt mtb-mässig stig.

IMG_6139.JPG

Ja det va kallt om man åkte i alldeles för tunn klädsel, vilket jag gjorde. Jäkligt lite cyklister dock, men det kan ju bero på att jag passerade slussen kring 10 rycket :)

Hade planer på en långstyrning i helgen men då får det fan bli några plus till och lite sonne...

Vegan sa:
+18, sol och lätt medvind hem?!?!
Hur gick detta till?

Nu blir jag avis. Var i Sverige är detta?

I Tjockhult är det en kall och eländelig "vårdag" idag. Knappt en människa ute när jag cyklade hem vid 15-snåret. Började huttra som en kall hund när ungarna skulle undersöka precis allt på vägen hem från skolan.

Hoppas april bjuder på annat väder. Jinx, jinx...!

Edit: fanns ju värme i "ett avlägset hörn av Sverige" (hehe). Nu gäller det att den där varmfronten tar sig norrut. Komsi-komsi!

Bilagor

• IMG_0617.JPG
    IMG_0617.JPG
    380.5 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Eftersom man hade framförhållning och plockade fram kortbyxor och kortärmat i morse (kompletterat med lös-ben/ärmar och vindjacka) kunde man få uppleva fantastiskt fin cykeltur hem i kortkort och 18 grader :-D

Inte blev den sämre när man såg de oändliga bilköerna i varsin ända av E22 pga olyckan vid Åkarp heller. Hur f*n lyckas man köra och orsaka olycka vid Åkarp förresten, det finns ju ingen avfart i närheten? Eller, det var väl det nån rövhatt inte gjorde, körde bil alltså, fastän vederbörande satt bakom en ratt.

Sidan 3?!

Hamnade bakom en elitpendlare som med puts, studs och polerande styrändsknoppar höll gott tempo genom stan. Såg ingen direkt anledning att köra om. Trafikregler följdes och avstånd hölls.

Äntligen måndag.

Mör kropp efter löpning, cykling och volleyboll i helgen. Tog landsvägshojen för att kanske delta i träningspass efter jobbet. Rullade på rätt bra efter att morgonstelheten gett med sig.

Nä, vobmåndag. Men fick en fin kvällstur igår då datorn hämtades på jobbet. Härligt att kryssa genom stan på folktomma gator med solnedgång och 12 grader.

Åter i sadeln efter längsta uppehållet på fem år. Gick tungt trots sommardäck. Bihålorna inte tiptop än. +2 och torrt i Sollentuna, fina rätt grusfria vägar. Körde med knickers så det sved bra i skinnet på skenbenen i duschen efter.

Planen att ha sällskap in till stan. Ursäkten att jag kör fort till jobbet jmf sambon så blev det fincrossen till stan. Sopat hela vägen var det. även sdn Kungsholmen. Börjar vänja mig att ha längre pendelväg än förut. Bra för att sen köra ca 2 mil enkel väg senare i år. Mycket diskussioner vid köksbordet om det. Elcykel på vintern o rejser på sommaren är funderingar. Åka bil? Aldrig i livet.

Många cyklistkamrater som trängs i cykelfälten.
Kul.
Grusigt här å var.
Gjorde lite hemliga tecken vid Horsntull för att varna för utsvängande buss*.
Hade liten effekt.

*Trafikplanering vid Hornstull där bussar, cyklar och bilar ska samsas är minst sagt spännande.

Körde singelspeed till jobbet för förstagång i år, insåg väl på plats att jag fått samma lika förkylning som kidsen. Så trampade hem.

ToR kontoret och lyckades ändå börja jobba 07:30 nöjd!

Tack ännu en gång du som i höjd med Globen räddade min morgon med ny slang och sällan skådade slangbytarskillz. Hoppas jag kan återgälda det någon dag.

Lugn och skön morgon. 8 grader vid start och återigen en dag nästan utan vind. Lite stel i ryggen efter helgens grävande.
Tyckte det gick fort men är ändå nästan hjälplöst sist enligt Strava. Nåja, vad är en bal på slottet.

Tommy N sa:
Tack ännu en gång du som i höjd med Globen räddade min morgon med ny slang och sällan skådade slangbytarskillz. Hoppas jag kan återgälda det någon dag.

Grattis!
Du har gjort ett uttag ur slangbanken.
Bara att ge igen till behövande.

(det var alltså inte jag som stod för utbetalningen)

Fjärdebrunn sa:
Jag var lite stel i baksidorna!? efter lördagens misärtur i Roslagen.
Mycket folk vid Slussen och vidare in. Cykelinfarkt?

Låter som du hamnade bakom någon snabb cyklist som glömt skärmarna hemma :) längre bak i klungan var det ju ren propaganda cykling med lagom tempo och kompislappar dessutom sken ju solen hela vägen från uppsala.

Men grus och cykel infarkten bifalles, bättrade knapps pendlingstiden alls trots korta byxor och snabba sommar pendlaren, kan ju ha lite med vissa känningar i benen trots en lugn söndagstur för att mjuka upp brevetbenen.

Crocko sa:
Fjärdebrunn sa:

Låter som du hamnade bakom någon snabb cyklist som glömt skärmarna hemma :) längre bak i klungan var det ju ren propaganda cykling med lagom tempo och kompislappar dessutom sken ju solen hela vägen från uppsala.

Men grus och cykel infarkten bifalles, bättrade knapps pendlingstiden alls trots korta byxor och snabba sommar pendlaren, kan ju ha lite med vissa känningar i benen trots en lugn söndagstur för att mjuka upp brevetbenen.

Jag var bara allmänt trött idag och jag håller med Fjärdebrunn... misärtur i lördags om en rätt trevlig (jag tog pendlar CX med skärmar), Solen tittade fram med 12km kvar...

Men jag vill ha 2 cyklar till ju! Jag har massa cyklar att ta igen på sambon. Ligger ju efter i inköp. Måste få slut på tjatet att jag måste ha en rejser också. Crossen kommer vara standard hojen till jobbet. Sen brompton om det ska åka kommunalt.
Stumpy sa:
@BP: 2 mil enkel funkar ju finfint med pendlarcrossen. Året runt.

Black planet sa:
Men jag vill ha 2 cyklar till ju! Jag har massa cyklar att ta igen på sambon. Ligger ju efter i inköp. Måste få slut på tjatet att jag måste ha en rejser också. Crossen kommer vara standard hojen till jobbet. Sen brompton om det ska åka kommunalt.
Stumpy sa:
@BP: 2 mil enkel funkar ju finfint med pendlarcrossen. Året runt.

Jaja sluta tjafsa nu.
Lösningen är ALLTID en cykel till.

Nja. Det är modellen en in en ut som gäller numera. Sen har vi ju vår andra hobby kajaker. Där det ligger 2 surfski på önskelistan.
>Jaja sluta tjafsa nu.
Lösningen är ALLTID en cykel till.[/quote]

Crocko sa:
Fjärdebrunn sa:

Så många skärmar syntes inte till

Bilagor

• 2017-04-01 15.36.35.jpg
    2017-04-01 15.36.35.jpg
    211.7 KB · Besök: 57
@BP Velomobil med el kanske kan vara något på vintern, du skulle nog ta i kapp en del på sambon när det gäller cykel kostnad.

zodah sa:
Sidan 3?!

Hamnade bakom en elitpendlare som med puts, studs och polerande styrändsknoppar höll gott tempo genom stan. Såg ingen direkt anledning att köra om. Trafikregler följdes och avstånd hölls.

Äntligen måndag.

Om du kom från söder om söder skulle delar kunna stämma in på mig, men endast ena styrknoppen kvar och elitpendlare skulle jag inte kalla mig, våryster när cx bytts mot race pendlaren och kort kort så 10 pers förbättrades i en uppfriskande motvind på vägen hem.
Skönt var det hemåt då de mest trafikerade vägarna undveks, hoppas på fler såna dagar i April.

Känslan när jag drar från jobbet och tror att det är 5 grader när det i själva verket är 14 och sol (räknaren i Silverdal sa 17). VARMT!

En klar morgon med svag vind från väst och en uppstigande sol i öst. Men +1°, frost på gräsmattan och folk som skrapar rutorna? Brrrrr.

Lika mycket som jag älskar denna tid på året för ljuset, alla nyanser av grönt och den begynnande värmen, lika mycket ogillar jag den för alla p*ngsparkar man får av vädret. Hem i shorts ena dagen och buff, mössa och tjocka handskar 12 timmar senare.

Men det var trots allt en riktigt fin morgon :-)

Tillbaka
Topp