Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

De där snubbarna som kör ut bilen i cykelboxen och surgasar i protest när man glidit in framför dem borde skjutas. Veta hut, menar jag. De borde veta hut.

6 April

Bilagor

• 6april1.jpg
    6april1.jpg
    146.5 KB · Besök: 65
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 66
  • 6april2.jpg
    6april2.jpg
    125.2 KB · Besök: 62
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 66
  • 6april3.jpg
    6april3.jpg
    115.5 KB · Besök: 65
Fick slänga mig runt fronten med en speedwaysladd för att inte bli kylarprydnad. Småsvettigt.

Skönt att det gick bra, och inte blev fler tunga besked i familjen!!!

heklamama sa:
skrotfot sa:
Testade att använda MapMyRide på den längre pendlingsvägen, tydligen snittade jag hiskeligt höga 25,8 km/h trots fem st trafikljus längs färdvägen. Hade dock nästan osannolik tur med mycket grönt flow på dessa ställen :)

Aha om du hade hjul med röda ekrar såg jag dig.
Gick alldeles för fort för att jag skulle hinna reagera...

Ekrarna är svarta, men PI-jackan mest röd och cykeln är orangeröd så hela ekipaget är ganska rött.

Swappade till sommarhjulen på mtb'n och gud vad lätt och tyst det rullade :D. Dom här Suomi Tyres WXC'R med 312 dubb har visserligen bra grepp men dom rullar h-e trögt. Tror jag skippar vinterdäck helt nästa vinter.

skrotfot sa:
heklamama sa:
skrotfot sa:
Testade att använda MapMyRide på den längre pendlingsvägen, tydligen snittade jag hiskeligt höga 25,8 km/h trots fem st trafikljus längs färdvägen. Hade dock nästan osannolik tur med mycket grönt flow på dessa ställen :)

Aha om du hade hjul med röda ekrar såg jag dig.
Gick alldeles för fort för att jag skulle hinna reagera...

Ekrarna är svarta, men PI-jackan mest röd och cykeln är orangeröd så hela ekipaget är ganska rött.

Oj vilken konstig citering jag fick till.
Skulle citera mmmrrrr.

Försöker göra bot.

mmmrrrr sa:
Hade dessutom ryggsäck. För hjultransport.

Såg sedan heklamama på Västerbron. Hälsade inte.

Nu är jag lite fuktig längst ned på ryggen.

Nytt försök.
Om dina hjul (de i ryggsäcken) har röda ekrar såg jag dig.
Men det gick så oerhört fort att jag inte fann mig.
Blev även så förvirrade att jag citerade fel senare.

NettanH sa:
Klev du av och ledde cykeln på trottoaren och övergångsstället?

Nej tyvärr så gjorde jag inte det eftersom det blir så dåligt flyt i cyklingen men jag är fullt medveten om att man egentligen ska göra det enligt gängse trafikregler...
Det var i och för sig helt omöjligt att förutse att han skulle skapa en egen fil och sedan gasa på precis före övergångsstället och även före en stor fyrvägskorsning som kommer precis efter...

Med tanke på att bilisten hade fåt dryga böter(eller blivit av med kortet?) om en trafikpolis varit närvarande, så behöver du inte skämmas allt för mycket för att du cyklade (iom att första bilisten stannade och släppte över dig).

NettanH sa:
Fick slänga mig runt fronten med en speedwaysladd för att inte bli kylarprydnad. Småsvettigt.

Tack, ja det var skönt att slippa

Firade med backintervaller på väg hem ikväll. Skönt att köra skit av ben och lungor ibland.

heklamama sa:
mmmrrrr sa:
Hade dessutom ryggsäck. För hjultransport.

Såg sedan heklamama på Västerbron. Hälsade inte.

Nu är jag lite fuktig längst ned på ryggen.

Nytt försök.
Om dina hjul (de i ryggsäcken) har röda ekrar såg jag dig.
Men det gick så oerhört fort att jag inte fann mig.
Blev även så förvirrade att jag citerade fel senare.

Det var jag. Ekrarna röda. Vi Hofvethälsade.

Homo sapiens sapiens som mosar sig fram ombord på Älvsnabbare som om deras liv hängde på att stå längst fram...vanlig (fre)dag på älven. Inget att se här, move along.

Cykeln är tvättad och halvt uppgraderad så det blir nog bussen idag. Funderade på bilen men att hitta parkering orkar jag inte med så det blir bussen.

Har någon sett någon olycka vid T-korsningen under slussen än? Ser galna grejer varje gång jag kommer den vägen. När jag skall höger till Söder Mälarstrand stannar jag alltid helt och kollar runt hörnet. Två ggr på två veckor har en fotgängare passerat ungefär 1 cm framför mitt framhjul. Jag har inte sett någon annan som har stannat.

Fin fart in men efter Norrtull gick det segt, fastnade på nästan alla rödljus kändes det som. +2 och sol vid start 06:50.

7 April

Bilagor

• 7apr1.jpg
    7apr1.jpg
    99.6 KB · Besök: 69
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 68
  • 7apr2.jpg
    7apr2.jpg
    105.2 KB · Besök: 59
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 70
  • 7apr3.jpg
    7apr3.jpg
    119.8 KB · Besök: 61
skön pendling idag också.
@tuta har inte sett någon olycka där ännu och hoppas att jag slipper. Upplever att de flesta tar det ganska lugnt kring slussen just för att det är så rörigt där.

Läste fel och tänkte: Led-zeppelin-pendling?!

Hursom måste testas småningom.
Sval och snügg pendling blev det.
Gruset börjar dra sig tillbaka.
Och nu mina vänner.
Är det.

F R E D A G

Värmde upp med en dryg mil till Djurgårdsbron, sedan fyra varv runt Djurgården följt av svart kaffe på Valhallabageriet och kyligt slörull vidare till Solna. 60 km i toppenväder och arbetsför vid halv nio, så jag har absolut haft sämre fredagsmorgnar.

heklamama sa:

Bara att välja: "Dazed and confused" eller "Stairway to Heaven". I värsta fall "Communication Breakdown", "Nobody's Fault but Mine" eller "The Rain Song".

Hmm, kanske dags att uppdatera feletånspellistan snart :-)

Civilpendling. Givetvis svettig. Inga glasögon, bländad hela vägen. Glömde slå på strava. Sk-tmorgon helt enkelt. Inte ens kaffet var gott.

Finpendlat. Tog det väldigt lugnt i den relativa värmen pga begynnande förkylning. Såg en cyklist som vurpat vid Göta Älvbrons södra fäste. Troligtvis rullgrusolycka. Allt hade gått väl när jag frågade i alla fall.

Ingen skötte sig i trafiken idag. Bilar trängde sig in i cykelfilen utan att blinka och korsningar var blockerade, cyklister cyklade till vänster på cykelvägarna (eller laxade) och rödljusen var konstant röda.

Fast vädret var fint och det är fredag.

Tänkte glida i lugnt tempo i morse då det blev lite knäböj i går kväll.
Misslyckades totalt pga inspiration, hinna passera innan rött, +ANNAT.

Stumpy sa:
Blåste ur lungorna under pelotonen. Nu kli i låren. Fin morgon!

Jag med. Tungt när mina däck på crossen väger mer än andras cyklar men kämpade så gott jag kunde och var fint med uppför. Steg av vid Skarpnäck och trampade tillbaka till Tyresö.

MacAyvar sa:
Stumpy sa:

Jag med. Tungt när mina däck på crossen väger mer än andras cyklar men kämpade så gott jag kunde och var fint med uppför. Steg av vid Skarpnäck och trampade tillbaka till Tyresö.

ni håller ju rullen, bra så. det ät mitt första mål. brukar sladdra av i Fisksätra.

Det är halvhyfsat på Sveavägen men idag hade någon stjärna ställt sin långa hantverkarpickup med kåpa 45 grader så han blockade hela cykelbanan och halva trottoaren på Sveavägen. Utom räddning. Bananas.

Klev du av och ledde cykeln på trottoaren och övergångsstället?

Nej tyvärr så gjorde jag inte det eftersom det blir så dåligt flyt i cyklingen men jag är fullt medveten om att man egentligen ska göra det enligt gängse trafikregler...
Det var i och för sig helt omöjligt att förutse att han skulle skapa en egen fil och sedan gasa på precis före övergångsstället och även före en stor fyrvägskorsning som kommer precis efter...
Med tanke på att bilisten hade fåt dryga böter(eller blivit av med kortet?) om en trafikpolis varit närvarande, så behöver du inte skämmas allt för mycket för att du cyklade (iom att första bilisten stannade och släppte över dig).[/quote]

Låter bra tycker jag men var med om en liknande händelse 2015 och då hamnade jag på sjukhus och bilisten blev slutligen dömd i rätten men det är ju trots allt inte värt skador på kroppen....
Äntligen fredag och imorgon blir det spinning istället :-)

Fjärdebrunn sa:
NettanH sa:

Tack, ja det var skönt att slippa

Firade med backintervaller på väg hem ikväll. Skönt att köra skit av ben och lungor ibland.

Ja, det är skönt att känna att kroppen håller och hänger med :-D

zodah sa:
MacAyvar sa:
Stumpy sa:

ni håller ju rullen, bra så. det ät mitt första mål. brukar sladdra av i Fisksätra.

Jag körde inte ens med långa (snabb)gruppen, men lyckades iallafall hänga kvar i korta. Var rätt mosig efter mina förningar. Hoppas det tog på de andra också.

Kom iväg lite sent efter lite mysfrukost.
Unnade mig att först cykla till hunddagiset med vovven glatt fladdrande runt mig. Fortsatte med lätt sinne med en slags VuÄlta i lustempo och hög kadens för att spinna ur backträningen igår. Blev 90 min i vårvädret.
Klar vinnare :)

ani sa:
heklamama sa:

Bara att välja: "Dazed and confused" eller "Stairway to Heaven". I värsta fall "Communication Breakdown", "Nobody's Fault but Mine" eller "The Rain Song".

Hmm, kanske dags att uppdatera feletånspellistan snart :-)

Skönt att Moody "Moddy" Blues - "A Question of Balance" perioden med snöslask är över...

Ganska osammanhängande text. Men insändaren har ju enligt egen utsago tittat över axeln, redan där är man ju bättre än 90% av motcyklisterna. Att sedan också SE verkar svårt. Drabbas av det dagligen.

Liten reflektion, iom att det för de flesta går alldeles förbluffande sakta uppför Slussen så kan man ju lätt förledas att tro att alla andra också cyklar lika sakta som en själv. Kommer det då ngn i tour-de-France-tempo (över 15 km/h) så blir det antagligen med stor förvåning för andra, "som ur tomma intet".

Tillbaka
Topp