Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
brije sa:Skön pendling men en fråga dök upp som jag tror happykollektivet kan svara på!
Vad gäller för den gula bilen som tänkt svänga ur denna rondell (efter den röda bilen) när en cyklist befinner sig på punkt A, B resp C?
A ter sig ganska självklar, men de övriga två? Vi förutsätter att bilen sett cyklisten och använder blinkers. Båda befinner sig ju i rondellen.
Upplys mig!
brije sa:Skön pendling men en fråga dök upp som jag tror happykollektivet kan svara på!
Vad gäller för den gula bilen som tänkt svänga ur denna rondell (efter den röda bilen) när en cyklist befinner sig på punkt A, B resp C?
A ter sig ganska självklar, men de övriga två? Vi förutsätter att bilen sett cyklisten och använder blinkers. Båda befinner sig ju i rondellen.
Upplys mig!
Stumpy sa:brije sa:Skön pendling men en fråga dök upp som jag tror happykollektivet kan svara på!
Upplys mig!
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
Källa: Trafikförordning (1998:1276), 3 kap, 61 $
Frågan är väl om cyklisten i B och C anses "just ska färdas ut på cykelpassagen".
NLC sa:Stumpy sa:brije sa:Skön pendling men en fråga dök upp som jag tror happykollektivet kan svara på!
Upplys mig!
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
Frågan är väl om cyklisten i B och C anses "just ska färdas ut på cykelpassagen".
Fast som jag tolkar på bilden i fråga är det ingen cykelpassage utan ett cykelfält halvintegrerat i cirkulationsplatsen. Dvs ett eget körfält för cyklister som andra trafikanter korsar på väg ut. Men samtidigt får man väl vara lite smidig och undvika att _försöka_ köra om på "utsidan" även om man kommer med lite fart så A) & B) bilisten har uppsikt i trafiken och väjer för cyklisten C) cyklisten anpassar sin framfart och släpper ut bilisten. Typ.
brije sa:NLC sa:Stumpy sa:brije sa:Skön pendling men en fråga dök upp som jag tror happykollektivet kan svara på!
Upplys mig!
Fast som jag tolkar på bilden i fråga är det ingen cykelpassage utan ett cykelfält halvintegrerat i cirkulationsplatsen. Dvs ett eget körfält för cyklister som andra trafikanter korsar på väg ut. Men samtidigt får man väl vara lite smidig och undvika att _försöka_ köra om på "utsidan" även om man kommer med lite fart så A) & B) bilisten har uppsikt i trafiken och väjer för cyklisten C) cyklisten anpassar sin framfart och släpper ut bilisten. Typ.
Tack för era svar:)
NLC, jag tolkade som dig men vi har fel. Det är en obevakad cykelpassage precis som stumpy säger. Hittade en pedagogisk video på transportstyrelsen http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/
Fast att förmoda att bilen som ska svänga ut där inte kommer stanna är nog bäst. Bättre att hytta lite med näven efteråt än att bryta massa ben!
heklamama sa:Cyklade långsammare än vanligt.
Var rätt skönt.
Men Hur kan vissa cykla så sent?*
*Kan innehållla spår av ironi
federico sa:20 April
federico sa:21 April
emilh sa:Gjorde en sidledsförflyttning nedanför Slussen utan att se att någon cyklat upp bakom, dock ingen olycka. Ber om ursäkt igen!