Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

En seg pendling ifrån Sollentuna till Kungsholmen. Hjälpte lite med medvinden dock. Annars lite förvånnad över Solna klass på att märka upp byggen vid cykelvägen. Välskyltat har det varit de sista gångerna när jag kört. Misstänker kommunen följer upp på plats. Något för Sthlm att titta på.

Fick möjligheten att cykelpendla idag, som förr. Men det tog emot när gräsmattan var full av vidrig blötsnö. It never ends. Vilken cykel skulle jag ta? Den oinspirerande med stänkskärmar, men fel storlek, flatbar och dubbdäck, eller den roliga CXen, med lerstänk i ansiktet? Såklart det blev CXen. Vilken fröjd att åka på den istället för diverse beaters som är allt jag kommer åt att cykla nuförtiden.

I och med att vintern vägrar släppa taget köpte jag den där nöd-jackan jag tänkt ha i ryggsäcken hela vintern efter jag blev stående en timme i -4 grader i lite för tunna kläder. Alewalds har schysst rea för oss Stockholmare. Åkte på bakväxelhaveri mitt mellan jobb och hem och fick vänta på räddningsfordon hemifrån.

Haglöfs lim? Alltid en tunnjacka vid pendling o även tunn skaljacka vid skidväder.
nikasp sa:
I och med att vintern vägrar släppa taget köpte jag den där nöd-jackan jag tänkt ha i ryggsäcken hela vintern efter jag blev stående en timme i -4 grader i lite för tunna kläder. Alewalds har schysst rea för oss Stockholmare. Åkte på bakväxelhaveri mitt mellan jobb och hem och fick vänta på räddningsfordon hemifrån.

Sol, svag vind och några plusgrader när jag drog iväg efter att ha löst ut bilen från spa. Myyys!
Skall väl bli regn igen i eftermiddag.

Jag har faktiskt en sån men oftast som regnjacka eller om det är många minus. Kör annars en supertunn gul Haglöfs-vindjacka om du cyklat om nån sån med svart Rose CX i "Sollet" :) Det blev en fodrad hoody att ha för ev. haverier eller när jag ska handla på vägen: https://www.alewalds.se/m-atom-lt-hoody-89940-89940-89940.html Ruskigt skön!

Black planet sa:
Haglöfs lim? Alltid en tunnjacka vid pendling o även tunn skaljacka vid skidväder.
nikasp sa:

Bör stämma. Man ser ut som ett svampmoln med huvan uppe :)

Stumpy sa:
nikasp sa:
Det blev en fodrad hoody att ha för ev. haverier eller när jag ska handla på vägen: https://www.alewalds.se/m-atom-lt-hoody-89940-89940-89940.html Ruskigt skön!
Jag tror det är en sån jag köpte förra året på rea för att ha som förstärkningsplagg före och efter cx-race. Huvan är så stor att man kan ha den utanpå hjälmen. Mycket bra jacka.

Smidigt...

Bilagor

• IMG_7973.jpg
    IMG_7973.jpg
    77.8 KB · Besök: 51
28 April

Bilagor

• 28april1.jpg
    28april1.jpg
    173.8 KB · Besök: 58
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 61
  • 28april2.jpg
    28april2.jpg
    82.6 KB · Besök: 66
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 61
  • 28april3.jpg
    28april3.jpg
    109.1 KB · Besök: 62
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 58
  • 28april4.jpg
    28april4.jpg
    129.4 KB · Besök: 63
Tidig morgon med en omväg via Duvnäs, Fiskis, nästan hem igen och sedan via Flaten och Enskede till stan. Dimma, sol och någon som bet i fingrarna första 45 minuterna. Najz!

Mötte ett par-tre Pelotonare på Flatenvägen. Sen jagade jag ikapp en racerpendlare precis efter Älta och försökte hänga av honom hela vägen in till stan. Misslyckades. Fick upp pulsen rejält.

Brompton med The Smiths i lurarna och utan hjälm genom söders höjder. Skrattar gått sambon som försökte ta tillbaka ett KOM i Sollentuna med Brompton. Hon blev sur åkte hem o hämtade rejsen och tog tillbaka KOMet från Hen. För vad ska man kalla honom/henne för? Manligt namn men inlagd som kvinna. Så strava måste nog uppdatera med hen :´D

Vaknade senare än vanligt.
Pga sjusoveri åt jag vaniljyoghurt och nåt sockrat grus.
Drog till jobbet - var på plats en halvtimme tidigare än vanligt..!
Socker gör dig snabb?

Idag var det jätteskönt att cykla, plus 2 när jag trampade iväg på morgonen och hör och häpna >>MEDVIND<< :D. Hemåt var det jobbigare, motvind och totallåsning i alla korsningar, typisk fredag em, ingen bil vill stanna och alla tittar åt andra hållet :D.

Men vad ni pendlar dåligt?

Själv är jag avundsjuk på er som fick äran att cykla i morse, själv tog jag bilen då hyrda maskiner skulle återlämnas. Skall bli 17 grader varmt i e.m.

Riktigt skön pendling från Täby in till centrala Stockholm idag. Många pendlare ute idag men ingen trafikstockning, det var dock lite trångt vid det där märkliga övergångstället i Solna(?) som ligger vid något slags äldreboende längs Roslagsvägen strax vid Bockholmen. Men på det hela taget en riktigt skön morgon!

Höll på att frontsmälla med en cyklist som körde vänstertrafik mot mig på GC-bana! Idiot!

Inte precis den första vänstercyklisten jag möter i år heller. Vad fan är det frågan om? *hytter med näven*

Fyra grader redan vid 6:30. Härlig pendling in förutom att nån hade den dåliga smaken att kränka i en backe. Försöker att inte förstöra veckans pendling redan mån-tis genom att hålla egen takt men det är svårt!

Verkade som om ALLA hittat ut på cykelbanorna efter helgen. Helt ok pendling, försökte spara benen till kvällen tisdagsrajd.

Alltså - när man cyklar långsamt i motsatts riktnings fil, så får man faktiskt finna sig i att bli omkörd på högersidan. Slut på meddelandet.

Behövde inga vinterkläder (förutom buff) :)
Ett elitpendlarsvetto fastnade bakom mig genom sandfjärdsgatan i Årsta.
En gubbe på mtb tackade för hetshjälp/motivation att cykla snabbt över årstabron.

Åkte och fiskade elit-pendlare i söderort. Inte ens napp på VuÄltan. Men det var en fin morgon.
Cyklade förbi en cykelolycka på Flatenvägen men alla såg välhållna ut. Såg ut som om ett par eller tre stycken hade krokat ihop och en cykel låg i diket/gräset.
De behövde en snabbkoppling men jag hade tyvärr ingen extra med mig.

Senast ändrad:
Lite kallt i början men sen gick det alla tiders att cykla in. Dock börjar jag redan tröttna på Birger Jarlsgatans alla rödljus. Någon som har en bra alternativväg från Roslagstull - Dramaten?

Ja, just det, fick för mig att jag mötte DT utmed Ältavägen också. Men det kanske var en synvilla? Ungefär vid plantshopen vid den lilla backen.

Tillbaka
Topp