Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

JojjeM sa:
Premiärpendlade (Uppsala-Kista). Underbar start på dagen i finvädret.

Mestadels bra väg minus en snutt vid Märsta och lite joxigt vid vägbyggen mellan Rosesrsberg Väsby. Tog 2.05 mot vanliga 1.10 (cykel till stationen i Uppsala, SL-pendel till Helenelund och 12 min promenad).

Stravabaserad pendlingsvideo: https://www.relive.cc/view/970181131

Cyklar nog hem en annan dag :)

/Johan

Lyxig pendlarsträcka!

Blev prejad mot trottoarkant av skåpbilschaufför som tyckte det var en bra idé att svänga höger över heldraget utan att blinka först. Lyckades iaf bromsa i tid.

Jobbade lite hemma först och drog först kl 09. 8 plus och strålande sol! Mycket fler motpendlare ute bara på någon dag, som lövsprickning. Men jag är inte så drabbad. Ingen trängsel alls på hela min sträcka.

Inte dumt på jobbet!

cykel.PNG

Jag har inte cyklat hem i går. Trots att jag var lite överallt mellan Tyresö och Solna vet ingen hur jag kom hem. Till jobbet trampade jag som vanligt men glömde att trycka på startknappen vägen tillbaka och då har ju cyklingen inte ägt rum. Snopet, med tanke på så fint väder och att hemvägen, på nån konstig anledning, tog dubbelt så lång tid. Kanske nån såg mig och ge mig ett alibi?

Slut i benen just nu, cyklat till jobbet imorse och motvind, sen hem till lunch för bilbesiktning och motvind, sen tillbaka till jobbet igen i hårdare motvind. Nu är det bara en vända kvar - hem och jag hoppas det blir medvind :D.

Det var för bedrövligt. Köer. Med bilen. För jag tog bilen idag för första gången på över ett halvår! Just för att vila benen inför girot :) bilen startade knappt för batteriet var så dåligt. Men bra musik var det iaf :)

Tog en cykeltur i sommarvädret när jag kom hem istället, en lugn solnjutartur

thomaslundstrom sa:
TS975 sa:
Galet blåsigt i skåne för tredje dagen i rad. Motvind hem.

Det blåste galet, sa bull. Lilla klingan Malmö-Lund i morse. Sida med och nästan genomsnittshastighetsrekord på hemvägen (bara slaget av i förrgår). ??

Fullt så illa som lilla klingan tyckte jag inte det var i morse även om det var mer uppförsbacke än vanligt till Lund. Gick desto lättare hem med två Strava-årsbästa mellan Lund och Åkarp :-D

ficklampa sa:
izar sa:
Olyckan jag såg i morse slutade tydligen så illa det kan gå, RIP.
Var försiktiga därute!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4pVva/cyklist-pakord-av-lastbil-i-spanga--dog

Fan vad arg jag blir över att det där fortfarande händer.
Var du där när olyckan skedde?

Nej som tur var inte, åkte förbi runt 06:30 dvs strax innan de fick loss cyklisten från lastbilen. Massor av poliser och brandbilar på platsen.
Jag blir mest ledsen över sånt här, hade han barn så blir det extra tragiskt när Pappa inte kommer hem till middagen någonsin igen :(

zodah sa:
Staine, det är full kalabalik norra sidan av Örbyleden mellan Gubbängsfältet och ca Högdalens industriområde. Undviker den biten om jag kan. SORRRY!
Sluta med onödiga varningar! :) Finns en lucka i staketet så att man lätt slinker in på stigen som går parallellt med kaos-GC:n.

tuta sa:
zodah sa:
Staine, det är full kalabalik norra sidan av Örbyleden mellan Gubbängsfältet och ca Högdalens industriområde. Undviker den biten om jag kan. SORRRY!
Sluta med onödiga varningar! :) Finns en lucka i staketet så att man lätt slinker in på stigen som går parallellt med kaos-GC:n.

Men det är fan inte roligt där. Och byter man sida så fastnar man norra halvklotets mest bilälskande trafikljus vid Hökarängen. Det värsta är tempot de jobbar i betyder att de inte blir klara innan lucia.... Dax för ny lamptråd?

izar sa:
ficklampa sa:
izar sa:
Var försiktiga därute!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4pVva/cyklist-pakord-av-lastbil-i-spanga--dog

Nej som tur var inte, åkte förbi runt 06:30 dvs strax innan de fick loss cyklisten från lastbilen. Massor av poliser och brandbilar på platsen.
Jag blir mest ledsen över sånt här, hade han barn så blir det extra tragiskt när Pappa inte kommer hem till middagen någonsin igen :(

Lämnar fru och två barn. Fan, man läser om olyckor och allmänt skit men det är först när det kommer nära som man verkligen tar till sig det. Först då kommer känslan i magen, det drar ihop sig och blir jävligt jobbigt. Och jag känner honom ens inte jättebra. Gamla kollegor men numera en av många FB-vänner som inte har speciellt mkt kontakt med. Ändå påverkas jag. Funderar över frun och barnen. Det blir en konstig dag det här.

Apropå Örbyleden:
staine sa:
Men kommer inte en grävskopa fram och mosar en till oigenkännlighet då?
Nu vet jag ju inte om din fråga var (någorlunda) allvarlig men jag svarar som att den vore det. Jag tror att öppningen i staketet är feature och inte en bug men är nog mer tänkt för hundvallare än cyklister. Tror inte att man behöver oroa sig för grävskopor förrän någon har sågat ner träden som skiljer GC:n från stigen. :)

Utifall att någon är nyfiken men okunning om stigen jag refererar till så kan man hitta den här:
https://www.strava.com/activities/970711683

Stumpy sa:
Upplyste en elassistansmotorcyklist om att hens motorcykel skall ha registreringsskylt och framföras på vägen. Hen verkade uppriktigt förvånad.
Kom ikapp samma person vid Slussen på hemvägen. Hen verkade ha kollat upp vad som gäller och höll nu max 25 km/h så länge jag såg iallafall.

Idag en misslyckad Peloton. Slog av på tempot innan Duvnäs för att hitta de som skulle köra korta. Till min förvåning fanns ingen där. Blev istället en liten grupp på tre som vände vid Fiskis. Hängde på förstagruppen när det kom ikapp, men fick släppa i Hellasbacken och rullade sedan lugnt till Le Monde för frukost.

-2 grader vid start som skall bli +18 under dagen. Var skall man göra av alla varma kläder???

tuta sa:
Apropå Örbyleden:
staine sa:
Men kommer inte en grävskopa fram och mosar en till oigenkännlighet då?
Nu vet jag ju inte om din fråga var (någorlunda) allvarlig men jag svarar som att den vore det. Jag tror att öppningen i staketet är feature och inte en bug men är nog mer tänkt för hundvallare än cyklister. Tror inte att man behöver oroa sig för grävskopor förrän någon har sågat ner träden som skiljer GC:n från stigen. :)

Utifall att någon är nyfiken men okunning om stigen jag refererar till så kan man hitta den här:
https://www.strava.com/activities/970711683

aha, bra förslag, funkar det med racer? Om inte så kan man ta Majrovägen och så kommer man ut/in vid bussterminalen.

Stumpy sa:
Stumpy sa:
Upplyste en elassistansmotorcyklist om att hens motorcykel skall ha registreringsskylt och framföras på vägen. Hen verkade uppriktigt förvånad.
Kom ikapp samma person vid Slussen på hemvägen. Hen verkade ha kollat upp vad som gäller och höll nu max 25 km/h så länge jag såg iallafall.

Idag en misslyckad Peloton. Slog av på tempot innan Duvnäs för att hitta de som skulle köra korta. Till min förvåning fanns ingen där. Blev istället en liten grupp på tre som vände vid Fiskis. Hängde på förstagruppen när det kom ikapp, men fick släppa i Hellasbacken och rullade sedan lugnt till Le Monde för frukost.

-2 grader vid start som skall bli +18 under dagen. Var skall man göra av alla varma kläder???

Jag satt också med. Slet mig med till Hellasbacken där jag inte kunde täcka luckan som hade öppnat sig några åkare fram och fick känna mig kränkt. Blev partempo + frukost + lite sällskap med Lundatok in mot saltgruvan.

Bra pendlaralternativ.

zodah sa:
aha, bra förslag, funkar det med racer? Om inte så kan man ta Majrovägen och så kommer man ut/in vid bussterminalen.
Funkar lär det göra men på biten genom skogsdungen är det en del, ganska stora, rötter. Inga problem alls med CX men rätt stor skillnad mot asfalt. :-)

KungJulian sa:
izar sa:
ficklampa sa:
izar sa:
Var försiktiga därute!

Lämnar fru och två barn. Fan, man läser om olyckor och allmänt skit men det är först när det kommer nära som man verkligen tar till sig det. Först då kommer känslan i magen, det drar ihop sig och blir jävligt jobbigt. Och jag känner honom ens inte jättebra. Gamla kollegor men numera en av många FB-vänner som inte har speciellt mkt kontakt med. Ändå påverkas jag. Funderar över frun och barnen. Det blir en konstig dag det här.

Stannade vid blommorna som var utlagda imorse. Blev en väldigt lugn pendling efteråt.

Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:
Stumpy sa:

Jag satt också med. Slet mig med till Hellasbacken där jag inte kunde täcka luckan som hade öppnat sig några åkare fram och fick känna mig kränkt. Blev partempo + frukost + lite sällskap med Lundatok in mot saltgruvan.

Bra pendlaralternativ.

Uppför Hellasbackarna i morse. Jag låg bland dem/er som släppte luckan till första gruppen och blev lite orolig men hittade ändå kraften att spurta i kapp. Sen var det bara att åka med fram till Enskededalen och vända sen tillbaka mot Tyresö.

Stumpy sa:
Idag en misslyckad Peloton. Slog av på tempot innan Duvnäs för att hitta de som skulle köra korta. Till min förvåning fanns ingen där.
Korta gruppen hade det jobbigt idag. Fick rött i typ alla korsningar, bromsa för utsvängade bussar och hamnade bakom något slags brett arbetsfordon på Flatenvägen. Själv låg jag långt bak när någon längre fram inte orkade täcka en lucka i Hellasbacken och plötsligt var vi några stycken långt efter huvudklungan. Vi var för få/trötta och orkade inte riktigt komma snabbt tillbaka. När vi väl fick vittring neråt Älta kom det en buss...

Någon körde kortärmat. Själv frös jag lite om fötterna trots dubbla sockar i sommarskorna.

Nytt skönt avslut på cykelbanan i form av ett galler utan rimlig skyltning efter västerbron söderut. Åker bara den svängen nån gång i veckan när jag jobbar på annan ort, som ett litet kinderegg med nån ny orimlig trafiklösning varje gång.

Kan inte fatta att en del kör med dubbdäck fortfarande. Helt obegripligt.

Veckans strategi har annars varit att cykla tidigt strax före 06 och vara på jobbet före 07, och hem vid 15 för att slippa cyklisthorder. Funkat bra trots att det medfört en del kvällsjobb. Men idag kom jag iväg 20 min senare på morgonen, och genast är det mer cyklister inåt stan.

Tänker också på killen som blev överkörd i Spånga. Usch. Vilken chock för familjen. Lastbilschaffisen mår nog inte heller bra.

Tog racercykeln idag (Rose Pro SL-2000) och på sina ställen gick det riktigt fort, upp 40km/h på platten under några km tills konditionen kom ikapp. Alltså mtb'n är döskön speciellt med nya sram gx 1x11 gruppsetet men racercykeln känns som att sätta sig i en F1 bil :D.

Bra val av dag för att cykla vilse, DT.
Nu när det äntligen kommit lite vårvärme, fick jag inspiration att byta lite slitdelar. En vinters cykling i saltlake har gått hårt åt drivlinan. Inte bara drivlinan skulle det visa sig.
Möttes av följande tråkiga syn efter lite skruvande:
IMG_1450.JPG

IMG_1451.JPG

Tack för det, sopsaltaren. ?

staine sa:
Kör nog i klubbtröjan :p

+1

Körde via vuÄltan, kanske 12 mil? (Glömde starta datan). Men det var allt lite jobbigt. Tur ingen såg. Fick iof sälsis Rindö-Täby av en gubbe 60+ som försökte köra snabbare. (Hofvare) Jag var pyttelite snabbare hehe
:)

Samma väg som i veckan men betydligt tyngre och långsammare med släp fyllt av cykeldelar och öl.

Hade det inte varit för ölen hade jag iofs kunnat köra snabbare till Happy Yardsale:n. :)

Hem gick snabbare men tog längre tid då jag var tvungen att stanna 2-3 gånger och surra om lasten.

Tillbaka
Topp