Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Är det vinter igen? :-( En fostrande motvind/sidvind, snö och regn blandat med sol på min pendling idag. Ingen skön start på veckan men man vaknade i alla fall!

Under fyra grader och snöblandat vid start. Såg sämre ut än det var men kallt om knäna. Vägrar ta fram vinterbrallorna som jag tvättat och stoppat undan för säsongen två ggr redan.

NettanH sa:
Är det vinter igen? :-( En fostrande motvind/sidvind, snö och regn blandat med sol på min pendling idag. Ingen skön start på veckan men man vaknade i alla fall!

Prognosen ändrad till ingen nederbörd, så jag växlade till racer imorse. Svinkallt, började snöa efter 5 minuter, fortsatte snöa en halvtimme, stark vind (tror det var motvind), stötte på någon idiot vid skanstull som började rejsa genom stan tills han försvann vid ett rödljus mot vasagatan (där jag stannade men inte han)

Kan inte denna vinter ta slut snart? 9e maj nu för sjuttsingen.

Jag får börja med att be alla om ursäkt, det är helt och hållet mitt fel att vädret var som det var imorse... Jag spenderade en försvarlig del av lördagen med att tvätta och putsa alla mina cyklar så att vädret skulle slå om var en lågoddsare. Bytte däck på min sommarpendlare från något "gammalt racerdäck från förrådet" till ett par Thickslick 23 mm och tror mig ha upptäckt världens mest komfortabla däck! Det var som att sväva på moln jämfört med de gamla däcken och fort gick det! Om dessa däck håller vad de lovar vad det gäller slitstyrka och punkaskydd så överväger jag att aldrig pendla på något annat. Billiga är de också...

Har haft olika grad av ryggont den senaste veckan. I natt började magmusklerna nypa också för att stabilisera upp. Osäker på om det går att tävla imorgon kväll, men jag kände att jag ändå måste testa om det funkar att cykla. Jodå, det gjorde det, så länge man undvek att skumpa till på potthål eller trottoarkanter. Tveksam till start imorgon. Var förberedd på motvind och snö, så det bekymrade inte.

Va f-n... men i alla fall medvind till jobbet, blir kanske inte lika roligt hem, eller det kanske är det som är roligt...

Missade att det var vinter igen och frös som en hund hela vägen. Motvind de luxe på det gjorde att dagens misärindex nästan kröp upp över 5.

Vurpa på dödsgrus....Stannade inför en korsning då framhjulet försvann under mig. Sitter nu på jobbet med två skrapade armbågar och ett ömt knä.

Första snön föll väl typ 5 november och senaste snön föll 8 maj.
Att emigrera till Mallorca har väl aldrig känts så angeläget.
Höll på att blåsa av Årstabron när jag cyklade norrut.

Frisk och fostrande på morgonen men som tur var så hade det inte vridit 180grader till eftermiddagen så bitvis bättrade vinden på farten från kalla ben.

Underligt hur fort man glömt vinterns vardagspendling bara för att kalendern säger att det borde vara vår.

Fick kapitulera och ta fram de omsorgsfullt tvättade och ihopvikta vinterbyxorna. Tog inte heller de tunna handskarna som jag frös i igår.

"skoj"

Blev bil för andra dagen i rad pga Anledning. Igår skiftades det till sommardäck (från dubbfria) och idag skulle det besiktigas. Men i morgon ska det cyklas!

Friskt idag igen.
Och nytt rekord i mängden rödljuspasseringar - 3 stycken! Alla var kontrollerade och passade mitt flow.
Nu snöar det igen...

Gårdagens eftermiddags motvind hamnar på top 3 all time för mig vad det gäller jobbighet! Höll på att blåsa av vägen vid några tillfällen och då är jag ändå en relativ tungviktare... Börjar förstå varför jag kände mig så stark på vägen in till jobbet på morgonen. Imorse var det nog medvind igen och kallt som bara fxxn! Vad har hänt med den globala uppvärmningen? I den här takten har vi snart indlandsis igen ju!

-1°C, snö, sol, moln, snö, sol om vartannat efter kl 06. Tog på mig för mycket kläder och blev för varm i solen in strax före 07.

pollen ifrån helvetet och en förkylning något åt samma håll. Brompton o pendeltåg är en bra kombo. Nu gäller det bara få till det med ny hoj o kajak till hemmet. Kanske bil någon dag.

Ännu kallare än igår och en isande motvind från nordan.. Höll på att blåsa av cykelbanan och ut bland bilarna, inte alls kul!
Vintercykeln och vinterkläderna fram igen, när ska det bli varmt? Våren har ju redan passerat (enligt almanackan i alla fall) och nu ska det vara sommar... :-(

Lugn pendling i vinden och kylan. Såg ett par nycklar ligga på cykelbanan vid Hornsbergsstrand, pga långsam tankeförmåga gjorde jag inget åt dem, hoppas att de blir upphittade av ägaren eller att någon vänlig själ lägger dem i en postlåda.

Kallt men finfika som vanligt på tisdagar. Vet att vi är fler än dom 5 som brukar dyka upp som pendlar till stan (sthlm).
Plats Bysistorget Kaffebar Hornsgatan 78 745-815 ish. Vore kul om vi vore flera

En herre (på en cross, stänkskärmar, blocklås, ryggsäck och fladdrande vindbyxor/jacka) ville utmana, kränka (nu ska han teamkittad fjolla få känna en riktig man) ha sällskap till stan eller bara trodde (önsketänkande) att han är snabbare än jag i morse på Kungsholmsstrand. Lite dumt, tycker jag, att trampa om när det kommer en mötande bil. Det är inte speciellt brett där, bilar parkerade på bägge sidor. Jag tyckte inte heller att det var lämpligt att tävla på den smala cykelbanan längs med vattnet och låg lugnt bakom nästan hela vägen till stadshuset. Sedan var jag bara tvungen (blev kränkt ändå?) att förstöra hans dag, cyklade om och inte såg mer honom.

Senast ändrad:
bossjo sa:
Kallt men finfika som vanligt på tisdagar. Vet att vi är fler än dom 5 som brukar dyka upp som pendlar till stan (sthlm).
Det är verkligen en omväg med 2*slussen helvetet numera. men någon morgon blir det.

bossjo sa:

Får sikta på att svänga förbi ngn dag. Lite för sent för mig oftast, men idag hade ju funkat finfint. Det verkar också som det finfikas på Valhallabageriet ibland? Några härifrån?

STÖLDFÖRSÖK - RÄDDAD AV BYGELLÅS + LÅSKÄTTING
===============================================
Kommer ut till cykelstället vid ca 17:30 och redan på håll syns det att cykeln inte står i det läge jag ställde den. Framme vid cykeln ser jag att framgaffeln och stagen till bakhjulet är rejält repade ungefär som någon febrilt försökt rycka lös den men bygellåset och låskättingen har stått emot.

Börjar cykla hem och då lossnade vänster vevarm så det blev en skön 6km promenad istället. Vad jag kan notera är det här stöldförsöket inträffade ungefär vid samma tidpunkt på året som då min Bianchi racercykel år 2015 blev stulen på samma ställe (jobbet) så nu får det bli gamla rostiga damtrallan eller buss till jobbet åtminstone fram till efter brännbollsyran, efter det brukar cykeln få stå ifred.

En ren gissning är att det är en "stöldliga" på sin årliga umeå-vända i april-maj varje år, kanske dom själva inte gör så mycket utan bara köper det som stjäls av det lokala tjuvarna och sen säljer vidare stöldgodset i europa eller nånstans.

20170509_173636_2.jpg

20170509_181906_2.jpg

20170509_181911_2.jpg

Lite skönare idag än måndag och tisdag men fortfarande kallt och blåsigt. Frost i gräset och motvind är inget kul i mitten av maj. Längtar efter värme nu!!

Förlängde pendlingen lite idag och körde över Änggårdsbergen. Väldigt fint vid 7-snåret med några plusgrader, sol och fågelkvitter. Nästan helt tomt också bortsett från några morgonpigga joggare som alla hälsade glatt. Bra start på dagen!

Surt Scale60... I Sollentuna var det -3 när jag först var uppe och uppe i nästan 0:an när jag drog. Solen värmer snabbt. Skön pendling in.

Cykloteket stod vid Donken Sveavägen så jag fick en macka. Hade precis fått ett sjukt irriterande missljud när jag sitter i sadeln så låter det klick, klick ungefär som att en vajerände slår i en eker i bakhjulet. Låter när jag frihjular så inte vevlager eller sadelstolpeknak. Stannade två ggr på vägen men utan 82 kg gubbe låter det inte. Han provcyklade men lite för stökigt på Sveavägen så jag får störa mig på vägen hem också och kolla ekrar mm.

Senast ändrad:
Scale60 sa:
STÖLDFÖRSÖK - RÄDDAD AV BYGELLÅS + LÅSKÄTTING
===============================================
Kommer ut till cykelstället vid ca 17:30 och redan på håll syns det att cykeln inte står i det läge jag ställde den. Framme vid cykeln ser jag att framgaffeln och stagen till bakhjulet är rejält repade ungefär som någon febrilt försökt rycka lös den men bygellåset och låskättingen har stått emot.

Börjar cykla hem och då lossnade vänster vevarm så det blev en skön 6km promenad istället. Vad jag kan notera är det här stöldförsöket inträffade ungefär vid samma tidpunkt på året som då min Bianchi racercykel år 2015 blev stulen på samma ställe (jobbet) så nu får det bli gamla rostiga damtrallan eller buss till jobbet åtminstone fram till efter brännbollsyran, efter det brukar cykeln få stå ifred.

En ren gissning är att det är en "stöldliga" på sin årliga umeå-vända i april-maj varje år, kanske dom själva inte gör så mycket utan bara köper det som stjäls av det lokala tjuvarna och sen säljer vidare stöldgodset i europa eller nånstans.

Sen har jag hört lite rykten om att studenter passar på att stjäla med sig en "fincykel" hem innan dom slutar så slutet av april till andra veckan i juni bör man vara jätteförsiktig om man har en "fincykel" i Umeå.

Så buss idag, ska smörja upp min sambos gamla rostiga damtralla imorgon så får jag köra med den maj ut och första veckan i juni. Men sen blir det "business as usual" dvs mtb genom skogen till jobbet eller lvg längs nydalasjön.

Idag gjorde jag något annorlunda: jag rullade, maskerad till pendlargubbe, med i sakta-kön genom Slussen och Munkbron. Tänkte att någon hetspendlande, tokomkörande memil måste jag ju få se, men de lös med sin frånvaro. Istället var det gott om galningar på standardcyklar.

Inte min pendling men väl någon annans där jag blev vittne till road rage från en bilist mot en kille på racer av aldrig tidigare skådat slag här på Eriksberg. Var helt beredd att behöva gå imellan då det verkade fullt möjligt att den vilt ylande bilisten skulle kunna bli fysisk mot den omkullprejade haltande cykelkillen. Gjorde mig rättså illa berörd särskilt eftersom bilen hade barnstol och verkade vara på väg till dagishämtning. Balanserad förälder liksom. Tydligen hade han jagat cyklisten i några kilometer ibland på fel sida av 40-vägen i vansinnestempo efter att cyklisten dristat sig att behöva göra en undanmanöver när han cyklade på cykelbanan och bilen korsade den.

Så nu verkar det kunna bli vittnesmål för min del, den cykelbanan använder mina barn dagligen...usch. Undrar hur det står till i huvudet, bil som vapen? :(

Sen start blev ännu senare ankomst. Punka efter 3-4 km.
Läste nyligen i slanglagartråden om nån som brukade lyssna sig till punkans plats.
Inte ett framgångsrecept 8 m från Huddingevägen.
Hittar man inte punkan blir det svårare att veta ifall nåt vasst sitter kvar i däcket.
Men lite vardagsedge ska man väl ha, särskilt med bara en reservslang med sig.
Borde nog korsposta till Dagens fulmek-tråden.
Hade tydligen glömt packa om sadelväskan efter bytet till sommarcykel.
Men det gick att sträcka och knöla in en 559-28/32 slang i ett 700x25C däck.
Ja, tillräckligt för att funka 20 km IAF.
Ska nog titta till hojen INNAN jag byter om för hemresan.
Synd att jag har en sån idio - "karismatisk" cykelverkstad tvärsöver gatan.
Han vägrar sälja slangar, vill bara reparera.

dabac sa:
Sen start blev ännu senare ankomst. Punka efter 3-4 km.
Läste nyligen i slanglagartråden om nån som brukade lyssna sig till punkans plats.
Inte ett framgångsrecept 8 m från Huddingevägen.
Hittar man inte punkan blir det svårare att veta ifall nåt vasst sitter kvar i däcket.

Man kan ju alltid känna igenom insidan av däcken. När det börjar blöda har man hittat orsaken.

Eftersom du alltid har däckloggorna vid ventilen, så kan du nu i efterhand, i tystnaden på jobbet, lyssna dig till/känna luft strålen mot kinden från hålet i slangen och komma fram till var på däcket det vassa sitter/suttit.

Extraslang och punkakit har man ju för övrigt en uppsättning av på jobbet.

Tillbaka
Topp