Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mange. sa:Kyligt i luften, varmt i solen. Trevligt sällskap.
Stumpy sa:Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.
Skönt att cykla igen efter snart två veckor med ryggont.
OK då. Svart stål iallafall.Fjärdebrunn sa:Stumpy sa:Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.
en Surly... hmpf...en Genisis, annars var det nog rätt :)
Såg ut att vara en fin tur.Fjärdebrunn sa:Finpendlade med stor loop gruscykling genom Erstavik med Lundatok på morgonen. Livskvalitet.
us930 sa:Avfärd ca. 05.00
...
Mvh Ulf S.
Fjärdebrunn sa:us930 sa:Avfärd ca. 05.00
...
Mvh Ulf S.
Alltid läsvärt, respekt.
us930 sa:Avfärd ca. 05.00 ...
Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....
...totalt sett en lyckad och njutbar pendling.
Mvh Ulf S.
Stumpy sa:OK då. Svart stål iallafall.Fjärdebrunn sa:Stumpy sa:Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.
Såg ut att vara en fin tur.Fjärdebrunn sa:Finpendlade med stor loop gruscykling genom Erstavik med Lundatok på morgonen. Livskvalitet.
.A. sa:us930 sa:Avfärd ca. 05.00 ...
Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....
...totalt sett en lyckad och njutbar pendling.
Mvh Ulf S.
Man ska aldrig säga aldrig, men jag skulle sätta en peng på trana. De är stora och mer sannolika i Sörmland.
Tack för läsvärd berättelse.
Åkerrakan med dovhjortar till vänster. Säkert en flock till höger också. Najz!Fjärdebrunn sa:Stumpy sa:OK då. Svart stål iallafall.Fjärdebrunn sa:Stumpy sa:Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.
Ja
Ja, jag erkänner, jag tog bilen, och ja, jag är nog en solskenscyklist om jag kan välja........skrotfot sa:Oerhört många bilåkare idag, tog alla flanör- och solskenscyklister bilen idag?
us930 sa:Avfärd ca. 05.00 efter en tallrik Alpen müsli och en kopp starkt kaffe. Solen har redan kommit upp en bit och den negative skulle nog säga att det är irriterande att ha den rakt i ansiktet, nu är jag inte lagd åt det hållet så jag lyfter huvudet lite och drömmer att jag susar fram utefter någon strand vid medelhavet istället..... det funkar faktiskt riktigt hyfsat, även om det för tillfället bara är +2 grader.......
På avstånd hörs det svaga suset från E4n men på gamla riksettan in mot Nyköping är det tomt och tyst, det är bara jag, Monarken och vägen...... smått magiskt. Inte förrän vid Mc Donaldsrondellen vid västra infarten ser jag någon, där promenerar/småjoggar två yngre damer i morgonsolen. bara på deras sätt att röra sig ser jag att de också njuter av den härliga morgonen, de liksom skuttar fram med leenden och skratt, och den ena tar några foton av den vackra morgonen med mobilen. Jag blir lite smittad av deras glädje och hälsar på dem med en vinkning, och med glada leenden vinkar de tillbaka. Inne i Nyköping är det lugnt, några få bilar bara. När jag cyklar uppför Stockholmsbacken så möter jag dock en något korpulent promenerande herre med stor mustasch och en promenadkäpp. Han sätt att gå utstrålar stor pondus och värdighet, jag kommer att tänka på en borgmästare från någon gammal film, och småler lite för mig själv. En tanke slår mig sedan, såväl tjejerna som "borgmästaren" verkar av utseendet att döma komma från något sydligare land. Är det så illa att vi som är födda här har blivit för blasé för att ta oss ut en tidig morgon och uppleva skönheten vi faktiskt har i vårt eget land, eller är det bara tillfälligheter? Sorgligt om det är så.
Ut på landet igen, i ganska måttligt tempo eftersom jag känner av resterna av en förkylning, Monarken rullar dock på snällt. Trots att jag startade något senare än vanligt så är det i princip tomt på vägen, meditativt och avkopplande. Egentligen händer ingenting spännande förrän strax efter bron över motorvägen strax före Lästringe. Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....
Rullar vidare med strutsen i tankarna, försäkrar mig om att jag inte ser några rosa elefanter någonstans också, men dessa lyser med sin frånvaro tack och lov.....
Passerar Vagnhärad som så sakterliga börjar vakna, Vid stationen rör sig lite folk i väntan på morgontåget mot Stockholm.
Strax innan Tullgarn gör jag ett litet stopp och intar den sedvanliga pendlingsbananen, och hoppas att den ska ge mig energi tillräckligt för de sista milen. Härifrån och ett par mil norrut så finns det breda cykelfält på sidan av vägen, känns tryggt, dessutom är asfalten av bra kvalite vilket gör cyklingen njutbar.
Det har i princip varit vindstilla hela vägen och sjöarna som passeras ligger spegelblanka, inte ens när jag kommer ut på fälten söder om Järna så känns någon märkbar vind, det är nog första gången av alla som det har varit så, blir glad och lite lättad av det, eftersom jag så smått börjar längta efter att komma fram, Crescent Kashimax är en snygg sadel, men nu börjar den kännas väldigt hård..... Lite ståtramp här och där gör det dock uthärdligt. Med ca 7-8km kvar börjar jag känna av energibrist, benen börjar kännas märkligt loja utan att jag egentligen är speciellt trött eller flåsig och i en backe strax innan Pershagen blir jag omkörd av en annan cyklist med tempobågar och annat, han verkar ha gott om kraft och tankarna på att försöka hänga på får överges efter bara några sekunder...... Jag intalar mig att han förmodligen inte har cyklat från Nyköping, vilket mildrar förtreten en aning...... Bestämmer mig för att bara fincykla de sista kilometrarna genom Pershagen och in mot Södertälje, blir som vanligt trängd av bilar i rondellen strax efter Södertälje syd, men det börjar bli lite som en vana nu, jag orkar knappt bli arg längre... Vad är det för konstigt med just detta ställe egentligen!? Sista biten passeras utan ytterligare händelser, totalt sett en lyckad och njutbar pendling.
Mvh Ulf S.
skrotfot sa:Oerhört många bilåkare idag, tog alla flanör- och solskenscyklister bilen idag?
Radiac sa:skrotfot sa:Oerhört många bilåkare idag, tog alla flanör- och solskenscyklister bilen idag?
Japp...
skrotfot sa:Torsdag-Fredag blir det nog räsern till jobbet om YR har rätt, dvs inte under 10 grader. Varmt alltså.