Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Riktigt skönt. Bara +2 vid kl 06 men fem grader vid kl 07. Lämnade blod igår så det gick duktigt segt igår kväll och i morse.

Varför cykelpendla när det är sol? Idag är det Brompton-pendeln-jobb-brompton-kajak-brompton-pendeln-brompton som gäller. Så det lär bli totalt 1.5 mil i alla fall på hoj.

En helt vanlig torr pendling.
I morgon skall det tydligen regna.

Men sen blir det fiiiint, 20 grader enligt prognosen.

Det gick fint serru. Sol, 6 grader och svag medvind. Swooosh!
Sen blev det typ tvärnit fram mot Slussen pga trängseln.

Overkligt - det var typ VINDSTILLA!!!!!111!!!ett!
Annars är det mycket lastbils- och grävmaskinsslalom Sockenvägen - Valla torg - årstabron...

Skönt med solen men kyligt kl. 7 och blåsigt (som vanligt) stor del av sträckan och vid Bällsta/Bromma flygfält.
I övrigt en lugn pendling på grund av sega ben efter träning i går...

Stumpy sa:
Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.
Skönt att cykla igen efter snart två veckor med ryggont.

en Surly... hmpf...en Genisis, annars var det nog rätt :)

Finpendlade med stor loop gruscykling genom Erstavik med Lundatok på morgonen. Livskvalitet.

Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:
Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.

OK då. Svart stål iallafall.

Fjärdebrunn sa:
Finpendlade med stor loop gruscykling genom Erstavik med Lundatok på morgonen. Livskvalitet.
Såg ut att vara en fin tur.

Avfärd ca. 05.00 efter en tallrik Alpen müsli och en kopp starkt kaffe. Solen har redan kommit upp en bit och den negative skulle nog säga att det är irriterande att ha den rakt i ansiktet, nu är jag inte lagd åt det hållet så jag lyfter huvudet lite och drömmer att jag susar fram utefter någon strand vid medelhavet istället..... det funkar faktiskt riktigt hyfsat, även om det för tillfället bara är +2 grader.......
På avstånd hörs det svaga suset från E4n men på gamla riksettan in mot Nyköping är det tomt och tyst, det är bara jag, Monarken och vägen...... smått magiskt. Inte förrän vid Mc Donaldsrondellen vid västra infarten ser jag någon, där promenerar/småjoggar två yngre damer i morgonsolen. bara på deras sätt att röra sig ser jag att de också njuter av den härliga morgonen, de liksom skuttar fram med leenden och skratt, och den ena tar några foton av den vackra morgonen med mobilen. Jag blir lite smittad av deras glädje och hälsar på dem med en vinkning, och med glada leenden vinkar de tillbaka. Inne i Nyköping är det lugnt, några få bilar bara. När jag cyklar uppför Stockholmsbacken så möter jag dock en något korpulent promenerande herre med stor mustasch och en promenadkäpp. Han sätt att gå utstrålar stor pondus och värdighet, jag kommer att tänka på en borgmästare från någon gammal film, och småler lite för mig själv. En tanke slår mig sedan, såväl tjejerna som "borgmästaren" verkar av utseendet att döma komma från något sydligare land. Är det så illa att vi som är födda här har blivit för blasé för att ta oss ut en tidig morgon och uppleva skönheten vi faktiskt har i vårt eget land, eller är det bara tillfälligheter? Sorgligt om det är så.
Ut på landet igen, i ganska måttligt tempo eftersom jag känner av resterna av en förkylning, Monarken rullar dock på snällt. Trots att jag startade något senare än vanligt så är det i princip tomt på vägen, meditativt och avkopplande. Egentligen händer ingenting spännande förrän strax efter bron över motorvägen strax före Lästringe. Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....
Rullar vidare med strutsen i tankarna, försäkrar mig om att jag inte ser några rosa elefanter någonstans också, men dessa lyser med sin frånvaro tack och lov.....
Passerar Vagnhärad som så sakterliga börjar vakna, Vid stationen rör sig lite folk i väntan på morgontåget mot Stockholm.
Strax innan Tullgarn gör jag ett litet stopp och intar den sedvanliga pendlingsbananen, och hoppas att den ska ge mig energi tillräckligt för de sista milen. Härifrån och ett par mil norrut så finns det breda cykelfält på sidan av vägen, känns tryggt, dessutom är asfalten av bra kvalite vilket gör cyklingen njutbar.
Det har i princip varit vindstilla hela vägen och sjöarna som passeras ligger spegelblanka, inte ens när jag kommer ut på fälten söder om Järna så känns någon märkbar vind, det är nog första gången av alla som det har varit så, blir glad och lite lättad av det, eftersom jag så smått börjar längta efter att komma fram, Crescent Kashimax är en snygg sadel, men nu börjar den kännas väldigt hård..... Lite ståtramp här och där gör det dock uthärdligt. Med ca 7-8km kvar börjar jag känna av energibrist, benen börjar kännas märkligt loja utan att jag egentligen är speciellt trött eller flåsig och i en backe strax innan Pershagen blir jag omkörd av en annan cyklist med tempobågar och annat, han verkar ha gott om kraft och tankarna på att försöka hänga på får överges efter bara några sekunder...... Jag intalar mig att han förmodligen inte har cyklat från Nyköping, vilket mildrar förtreten en aning...... Bestämmer mig för att bara fincykla de sista kilometrarna genom Pershagen och in mot Södertälje, blir som vanligt trängd av bilar i rondellen strax efter Södertälje syd, men det börjar bli lite som en vana nu, jag orkar knappt bli arg längre... Vad är det för konstigt med just detta ställe egentligen!? Sista biten passeras utan ytterligare händelser, totalt sett en lyckad och njutbar pendling.

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2017-05-16.jpg
    2017-05-16.jpg
    476.8 KB · Besök: 47
us930 sa:
Avfärd ca. 05.00 ...

Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....

...totalt sett en lyckad och njutbar pendling.

Mvh Ulf S.

Man ska aldrig säga aldrig, men jag skulle sätta en peng på trana. De är stora och mer sannolika i Sörmland.

Tack för läsvärd berättelse.

Stumpy sa:
Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:

Fjärdebrunn sa:

Ja

Bilagor

• 2017-05-16 07.07.54.jpg
    2017-05-16 07.07.54.jpg
    418.8 KB · Besök: 45
.A. sa:
us930 sa:
Avfärd ca. 05.00 ...

Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....

...totalt sett en lyckad och njutbar pendling.

Mvh Ulf S.

Man ska aldrig säga aldrig, men jag skulle sätta en peng på trana. De är stora och mer sannolika i Sörmland.

Tack för läsvärd berättelse.

Tack, roligt att ni uppskattar mina berättelser! Och ja, det var väl förmodligen en Trana, men VÄLDIGT stor var den......

Mvh Ulf S.

Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:
Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:

Fjärdebrunn sa:

Ja
Åkerrakan med dovhjortar till vänster. Säkert en flock till höger också. Najz!

Körde över en ekorre på nackanäsbron.
En liten rackare som sprang ut på cykelbanan.

Förlåt mig, Moder Jord.

Men den dog inte, utan drog iväg som ett skott efteråt.

Idag gav vevlagret upp totalt. Varit lite knussligt i en månad, men bättrade sig något när jag smorde upp lagren. Det ena gick dock fortfarande trögt. Idag skar det totalt. Lät som att stänkskärmen låg mot däcket, men det var det inte.

Nu blir det panik-shopping imorgon. Tur att man har planerat in lite ledighet (det är ju för få kortveckor de här månaderna...).

Tusan vad det är vägarbeten, parkerade bilar på cykelbanorna, mobilzoobis, grus från alla vägarbeten och enorma horder av nätt och jämnt cykelkunnig människor ute. Nu går det långsamt för att man knappt kommer fram med rimlig säkerhet i rimlig fart. Får fundera på något alternativ väg känns det som.

Det här med behovet att göra omkörningar just innan stolpen vid Danvikstull är alltid lika intressant. Likaså med omkörningar som man avslutar samtidigt som man svänger in under Londonviadukten.

Tog pendlaren med stänkskärmar och lysen + ANNAT.

Känns som ett bra val nu när jag tittar ut genom fönstret.

Ticke-ticke-ticke-tick säger bakhjulet. Mavic-navet gjort av mjukost och ekern sitter stenhårt i nippeln, ekern roterar när jag försöker spänna. Gah.

Så var det dags!!!
Solskenspendlare som jag är så blev det en rekordsen premiär i år.
Jag har tänkt tanken många gånger, men då temperaturen kretsat kring nollan om nätterna och det plötsligt blev snökaos härom dagen så har stunden ständigt flyttats fram och flyttats fram.
Men nu fanns inga ursäkter längre, så på´t igen! Och det kändes bra...

Men några reflektioner från min pendlingsväg;

- Alla barn på väg till skolan i Boo och Nacka cyklar på fel sida, med undantag för ETT ynka barn. Det var nära ögat ett par gånger då ungarna plötsligt väjer mot mig.. Nästan så jag tvivlade på om jag hade fel och barnen rätt vid något tillfälle..

- Shit vad dålig väg det är bitvis! Skurubron är äntligen reparerad, men Värmdö är fortfarande kass många sträckor. För att inte tala om Årsta, Solberga och Älvsjö..

- Den röda Cube-crossen jag språkade med, riktigt snygg. En sån vill jag ha.

- Pendla på mountainbike i fortsättningen, tills jag vet att alla vägar är grusfria och farbara..

Nu hoppas vi bara att norrmännen får lite sol under eftermiddagen, så det är torrt när jag ska hem..

us930 sa:
Avfärd ca. 05.00 efter en tallrik Alpen müsli och en kopp starkt kaffe. Solen har redan kommit upp en bit och den negative skulle nog säga att det är irriterande att ha den rakt i ansiktet, nu är jag inte lagd åt det hållet så jag lyfter huvudet lite och drömmer att jag susar fram utefter någon strand vid medelhavet istället..... det funkar faktiskt riktigt hyfsat, även om det för tillfället bara är +2 grader.......
På avstånd hörs det svaga suset från E4n men på gamla riksettan in mot Nyköping är det tomt och tyst, det är bara jag, Monarken och vägen...... smått magiskt. Inte förrän vid Mc Donaldsrondellen vid västra infarten ser jag någon, där promenerar/småjoggar två yngre damer i morgonsolen. bara på deras sätt att röra sig ser jag att de också njuter av den härliga morgonen, de liksom skuttar fram med leenden och skratt, och den ena tar några foton av den vackra morgonen med mobilen. Jag blir lite smittad av deras glädje och hälsar på dem med en vinkning, och med glada leenden vinkar de tillbaka. Inne i Nyköping är det lugnt, några få bilar bara. När jag cyklar uppför Stockholmsbacken så möter jag dock en något korpulent promenerande herre med stor mustasch och en promenadkäpp. Han sätt att gå utstrålar stor pondus och värdighet, jag kommer att tänka på en borgmästare från någon gammal film, och småler lite för mig själv. En tanke slår mig sedan, såväl tjejerna som "borgmästaren" verkar av utseendet att döma komma från något sydligare land. Är det så illa att vi som är födda här har blivit för blasé för att ta oss ut en tidig morgon och uppleva skönheten vi faktiskt har i vårt eget land, eller är det bara tillfälligheter? Sorgligt om det är så.
Ut på landet igen, i ganska måttligt tempo eftersom jag känner av resterna av en förkylning, Monarken rullar dock på snällt. Trots att jag startade något senare än vanligt så är det i princip tomt på vägen, meditativt och avkopplande. Egentligen händer ingenting spännande förrän strax efter bron över motorvägen strax före Lästringe. Ute på fältet till höger hör jag fågelläten, jag tittar däråt och ungefär 100m ut bland en del andra fåglar ser jag en Jättestor fågel, och jag menar verkligen JÄTTEstor. Nu är jag ingen ornitolog, men jag skulle kunna sätta ganska mycket på att det var en Struts! Jag ser dock inga inhägnader eller så, och mig veterligen så finns det väl inga vilda strutsar i Lästringe....
Rullar vidare med strutsen i tankarna, försäkrar mig om att jag inte ser några rosa elefanter någonstans också, men dessa lyser med sin frånvaro tack och lov.....
Passerar Vagnhärad som så sakterliga börjar vakna, Vid stationen rör sig lite folk i väntan på morgontåget mot Stockholm.
Strax innan Tullgarn gör jag ett litet stopp och intar den sedvanliga pendlingsbananen, och hoppas att den ska ge mig energi tillräckligt för de sista milen. Härifrån och ett par mil norrut så finns det breda cykelfält på sidan av vägen, känns tryggt, dessutom är asfalten av bra kvalite vilket gör cyklingen njutbar.
Det har i princip varit vindstilla hela vägen och sjöarna som passeras ligger spegelblanka, inte ens när jag kommer ut på fälten söder om Järna så känns någon märkbar vind, det är nog första gången av alla som det har varit så, blir glad och lite lättad av det, eftersom jag så smått börjar längta efter att komma fram, Crescent Kashimax är en snygg sadel, men nu börjar den kännas väldigt hård..... Lite ståtramp här och där gör det dock uthärdligt. Med ca 7-8km kvar börjar jag känna av energibrist, benen börjar kännas märkligt loja utan att jag egentligen är speciellt trött eller flåsig och i en backe strax innan Pershagen blir jag omkörd av en annan cyklist med tempobågar och annat, han verkar ha gott om kraft och tankarna på att försöka hänga på får överges efter bara några sekunder...... Jag intalar mig att han förmodligen inte har cyklat från Nyköping, vilket mildrar förtreten en aning...... Bestämmer mig för att bara fincykla de sista kilometrarna genom Pershagen och in mot Södertälje, blir som vanligt trängd av bilar i rondellen strax efter Södertälje syd, men det börjar bli lite som en vana nu, jag orkar knappt bli arg längre... Vad är det för konstigt med just detta ställe egentligen!? Sista biten passeras utan ytterligare händelser, totalt sett en lyckad och njutbar pendling.

Mvh Ulf S.

Trevlig RR. Respekt som sagt!

Underbar, en tidig start och lite längre sträcka gjorde att man äntligen fick trampa på lite och hann fram till Kista i tid innan regnet. Hemmåt likaså, något stökigare genom stan men blötan gjorde att det var gott om plats på cykelbanorna och det rullade på fint.

Fy fan vilken misär. Knackade på en taxi som stod parkerad i cykelfältet. Han kör ifatt och prejar in mig i trottoarkanten. Jag blir vansinnig och uppträder hotfullt. Åskådare kliver in och och till slut så är det de som käftar med chauffören. Situationen lugnar sig och vi dryper iväg.

Vi har alla så mycket uppdämd spänning. Jag är överkänslig på taxibilar (generellt på bilar, för många close calls) för mycket ackumulerade incidenter, och kanske de på cyklister.

Vaknade 4, med stresskalle...
Drog mig till 5, när jag gick upp
Rullade iväg, 05:35, mötte resten av Peloton-dårarna 06:00
Rullade av korta G2-loopen med ok fart
Frulle med Acia-bär hos Kalle på Lemond
10-timmar arbete inkl 3 tim workshopledare
Pendlade hem, punkade på Danvikstullsbron, rejäl däckskardel
CO2 självklart tom...
Rullade efter ett jäkla handpumpande
Fortsatte jobba
Ska tydligen grilla
Kommer somna ovaggad

Nytt vevlage och nyrenoverat reglage för framväxeln. Som en dröm... Har säkert åkt 100 mil för långt på det gamla vevlagret. Jag menar, hur vanligt är det att dom skär ihop totalt?

Riktigt fuktigt i STHLM idag. Imma på hela cykeln så fort jag tog ut den ur förrådet. Tunga ben, men trots det en skön känsla med ett härligt tight vevlager.

Stressig morgon, försov mig, kom i väg 40 minuter senare än vanligt och då var det så klart mycket mer trafik, både bilister och cyklister.
Lyckade ändå minska pendlingstiden med 7 minuter så idag gick det undan trots sega ben :-). Kvavt och ljummet och lite regn, hoppas på sol snart!

Det var torrt när jag käkade frukost, men när jag klev ut genom dörren så hade det börjat regna, hämtade regnjackan och trampade iväg. Tycker att antalet hjulsugare har ökat den senaste tiden, det kanske går över efter VR?

Härlig morgon! Varmt och skönt!

Jag blir glad när jag får en hjulsugare, betyder ju faktiskt att jag har ett hjul värt att suga :D Suger gärna hjul själv också.. Och nej jag syftar enbart till att ligga bakom någon på rull..Hur kan det låta så snuskigt att skriva om cykling!?

Funderade på kort-kort, men kompletterade med knä- och armvärmare. Fantastiskt fin pendling med årsbästa, trots att man fick inrätta sig i köerna vid/efter Slussen. Fick en el-MTB-hjulsugare efter Hästhagen. Hen körde om på Stadsgården i 40+. Vad gör du på cykelbanan???

Lite sovmorgon men kom ändå iväg strax efter 7, fördelen med cykelpendling. Har man ryggan packad så går påklädning på en minut och man hinner med frukost ändå. Lite, lite dugg på vägen in. För varmt klädd för 12 grader.

Tillbaka
Topp