Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Morgonens pendling blev en mysig sväng i Hanstaskogen på Järva:

004.jpg

Bra start på dagen, min nya Bad Habit är som doping, allt går lättare, jag flyter över stenar och rötter som ingenting.
Jag visste väl att det gick att köpa sig snabb :-)

Fin pendling i värmen men knät fortsätter krångla efter Barkarby 600km förra veckan. Körde lugnt men svårt att hålla sig från att trycka på lite....

Fortfarande rätt många morgonpendlare ute. Men vilken härlig morgon!
Fortfarande hög på endorfiner.

Tonårig motcyklist drev mer och mer mot sitt vänster på hemfärden igår och trots idogt plingande från min sida var uppmärksamheten framåt 0%. Jag väjde över till min vänstra sida av cykelbanan tillslut men inte tillräckligt för att helt undvika krock. Idag stukad tumme och ont i diverse fingrar men i övrigt ok. Jag gissar att han blev skrämd eller kanske i allmänhet hade lite för mycket testosteron då han skällde ut mig efter noter då jag borde
1. Sett att han kollade på mobilen och borde väjt
2. Sett att han läste ett jätteviktigt sms (!) och borde väjt

Lärdom: cykla än mer defensivt, andas djupt, uppskatta mer att vanligtvis beter sig de jag har att göra med inte som idioter så ofta

nisseson sa:
Tonårig motcyklist drev mer och mer mot sitt vänster på hemfärden igår och trots idogt plingande från min sida var uppmärksamheten framåt 0%. Jag väjde över till min vänstra sida av cykelbanan tillslut men inte tillräckligt för att helt undvika krock. Idag stukad tumme och ont i diverse fingrar men i övrigt ok. Jag gissar att han blev skrämd eller kanske i allmänhet hade lite för mycket testosteron då han skällde ut mig efter noter då jag borde
1. Sett att han kollade på mobilen och borde väjt
2. Sett att han läste ett jätteviktigt sms (!) och borde väjt

Lärdom: cykla än mer defensivt, andas djupt, uppskatta mer att vanligtvis beter sig de jag har att göra med inte som idioter så ofta

Häromdagen såg jag en cyklist som hade cigg i ena handen och pillade på telefonen med andra handen. Cykeln hade bara handbroms.
Hon var väl förberedd för att bromsa, not.

Folktomt.
Fick draghjälp av spänstig kvinna i en typisk "European upright", provade nya cykelbanan genom Blasieholmen,
en jäla massa hästskit.

Paddling ikväll så det var Brompton. Vakter sa att jag inte fick ta min hoppfällda hoj i rulltrappan vid Odenplan. Jag he? Funkar hela t-banesystemet så? Bekräftar att de är där för stoppa cyklister..

Först 20 km 'solidaritetspendling' med hustrun vid 06.00. Sen frukost och 20 km till egna jobbet (+lika mycket hem). Fint.

Mötte som bonus för första gången någonsin en Velomobile, på väg norrut vid Helenelund (Sollentuna). Såg magiskt ut.

Propagandacykling idag. Tunn trafik, ingen vind, torrt, strålande sol.

Jag klurar på att byta 3x8 mot 1x8. Körde hela pendlingen på mittkakan. 42-11 räcker till 40 km/h, kedjelinjen blir sådär men det är
sällan det går så fort. Cykelvagn och barnstolstiden är över så lillklingan använder jag inte.

IMG_2077.JPG

Lätt motvind, men annars finfint väder. Tyvärr blev det långa ärmar och ben eftersom jag inledde en antibiotikakur igår mot borelia, så jag får inte exponera hud mot solen.
Träningsrundan under lunchen som jag siktade på idag får nog ställas in... Lite surt...

Knöböj i går kväll = inget pulver kvar i benen idag. Och motvind. Helt slut när jag kom fram.
För när det är så lite bilar, cyklon, byrackor +ANNAT ute är det synonymt med svettopendling.

Polisen spärrar av en del vägar i city pga något födelsedagskalas. Skall dock vara över vid 14-tiden, så hempendlingen borde inte bli lidande.
Pelotonen gjorde att man vaknade ordentligt.

Black planet sa:
Paddling ikväll så det var Brompton. Vakter sa att jag inte fick ta min hoppfällda hoj i rulltrappan vid Odenplan. Jag he? Funkar hela t-banesystemet så? Bekräftar att de är där för stoppa cyklister..

Finns väl nån regel om "exponerad kedja" tror jag. Strida - med remdrift - lär vara OK.

Jag byggde nåt konstigt medan jag var ung och en gnutta provokativ. Tog en 12" barnhoj, förlängde ramen till samma axelavstånd som en BMX.
Med JÄTTELÅNG stam o sadelstolpe blev det ngn slags hopfällbar cykel.
För att komma runt det där med exponerad kedja så tog jag VP-slang, sågade upp den på längden och krängde den över kedjan. Funkade fint.
Hade med den in till stan några gånger, och såg ivrigt fram emot att bli ifrågasatt för att få briljera med min geniala lösning.
Men ledsnade på cykelns begränsningar innan det hann inträffa.

Första resan på två veckor pga den ocharmiga förkylning-allergi-astmatrippeln.
Och första turen på min gamla 26" fin-MTB. Sålde 29"-an - fulnorsken" för några veckor sen. Är nog bra med några timmar i sadeln på den här innan CV.

Oj vad liten och nätt den kändes!
Men den nygamla sadeln vet jag inte om jag gillar.

dabac sa:
Black planet sa:

Finns väl nån regel om "exponerad kedja" tror jag. Strida - med remdrift - lär vara OK.

Nu var det en brompton som får tas med på bussar etc pga kedjan är i mitten ihop tillstånd. Så bara sommarbarn till vakter som fått dåliga instruktioner. igår var de väck.
Idag var det rejser till jobbet istället för tåg. En viss skillnad mot igårs hempendling på Brompton. Så vikt o utformning gör skillnad på hastighet till jobbet.
Ni som bor på rörsgatan bör byta era koder till trapphusen alt nycklar. Berra kofot o hans kumpaner verkar sno allt som är löst.

Jag byggde nåt konstigt medan jag var ung och en gnutta provokativ. Tog en 12" barnhoj, förlängde ramen till samma axelavstånd som en BMX.
För att komma runt det där med exponerad kedja så tog jag VP-slang, sågade upp den på längden och krängde den över kedjan. Funkade fint.
Hade med den in till stan några gånger, och såg ivrigt fram emot att bli ifrågasatt för att få briljera med min geniala lösning.

dabac sa:
Black planet sa:

De ändrade ju reglerna för ett par år sen till att även inkludera hopfällbara cyklar, det var strängeligen förbjudet förut. Så Bromton är numera OK även utan väska.
Förr i tiden fick man bara ta med barncyklar utan exponerad kedja. Det var väl den regeln du tänjde genom att bygga på en barncykel.

Dagens pendling var..... längre än vanligt ;)

pendling20170714.jpg

142 km, så en liten omväg ;)

Vädret var...väldigt bra.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Kristoffer R sa:
Jag klurar på att byta 3x8 mot 1x8.
Varför inte bara låta stora, lilla och framväxeln sitta kvar om de fungerar. Eller är du ute efter att lätta cykeln lite?

Jo jag har vacklat ett tag. Vevpartiet storklingan har slagit sig lite grann, reglaget och framväxeln är också slitet efter sju års hundgöra. Den går inte att justera perfekt längre.

Jag hade gärna haft lite mer markfrigång på stigarna. Förr med cykelvagn/barnstol hade jag nytta av lillklingan. Storklingan behöver jag aldrig egentligen. Kör 99.9% solo. 42/11 räcker till 40 km/h och jag tänkte köra en 44T narrow wide så blir kedjelinjen perfekt.

Steg två skulle då -möjligen- vara ett ultegra 10 reglage och 10-delad kassett 11-36 ihop med Deore-9-bakväxeln som sitter på. Har läst att någon sån combo funkar (ur minnet, ta det inte som sanning)

2x10 Tiagra kompakt skulle funka bra men då får jag köpa en hel grupp. Inte helt uteslutet.

Lättning är en bonus men hjulen är svintunga liksom stålgaffeln. Dock har hjulen pallat riktigt svår stigmisshandel och tung last.

Tyvärr blir ju gruppset plus hjul en del pengar. Egentligen borde jag då byta hela cykeln.

Tråden låg på sida fyra..!
Cyklade till jobbet idag igen, lite blåsigt och mulet men det gick fort och nästan helt idiotfritt ute :)

Det va lite för kallt för att vara Juli tycker jag. Man längtar ju hela vintern efter att få sätta på sig typ 2 plagg istället för 22

Toppenbra pendling, ingen frontalkrock med någon annan cyklist på över en vecka, jobbade förra veckan och lite inatt men nu har jag semester igen, 4 veckor skönt :D.

Cykeln är nu nu ute i bushen, spanade in potatislandet och jäklar vad det börjar ta sig, sitter och kalkylerar på 75-100 kg i höst. Har börjat inventera tillgängliga potatiskällare bland kompisklientelet i höst.

20245401_10214077490595137_4987180136218216358_n.jpg

De olika cykel valen vid frukosttrappan. Tror jag tar rejsern o sambon det är brompton idag pga hämta saker innan jobbet. Tror att vi hoppar att cykla ihop då..
Rullade fint in till stan idag. Borde tagit med mig lite paddelkläder för köra en runda på lunchen.

Idag var det non-stop till jobbet, brände tre-fyra rödljus i söder närförort utan krångel eftersom det var helt tomt på trafik.
Lyxiga dagar detta, värt att komma ihåg i slutet av augusti när det är förstoppning överallt.

De arbetar med kajen i Gamla stan, noterade jag påväg från Slussen till Stockholm Shitty. Ackompanjerat av en lastbil som gjorde det omöjligt att mötas på den del av banan som fanns kvar. Dock hade de faktiskt flaggvakter vilket ger känslan av att det faktiskt finns hopp :)
10/10, would pass again.

Scale60 sa:
Cykeln är nu nu ute i bushen, spanade in potatislandet och jäklar vad det börjar ta sig, sitter och kalkylerar på 75-100 kg i höst. Har börjat inventera tillgängliga potatiskällare bland kompisklientelet i höst.
Du kan ju låta den ligga kvar i marken så länge det inte blir tjäle så potatisen fryser.

Extremt händelselös pendling nu när det nästan inte är någon som jobbar. Bil idag för att passera en AC-verkstad men det var ju rätt öde på vägarna också.

Sen start. Typ jättesen.
Ett rådjur skuttade ur buskarna vid Årstafältet 5-6 meter framför hojen.
Tur jag hade MTBn för att samla lite sadelmil inför CV.
Med räsern hade det nog blivit pälskontakt.
Som för att kompensera passerade jag sen en hare som låg i solen och såg idyllisk ut.
Sen blev det några möten med jönsiga sommarcyklister.
Om finväderspendlare kan vara besvärliga så är semestercyklister rent destruktiva.
Laxande, vinglande och allmänt planlöst beteende.
Fint väder. Sved lite att gå in på jobbet.

Pendlingen helt händelselös, minns den knappt.

Nu sitter jag och är helt stel för att jag fryser inne i den sönderkylda inomhusluften. Nästan så det är läge för halsduk..

Tvingades åka boskapsvagn pga kroppsdelsservice vid odenplan.
Dock smidigt att sen kunna pendeltåga sig från odenplan -> södra station för att komma till jobbet.
Ser fram emot att cykla i morgon!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp