Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Lingon sa:
Fick en tillsägelse av en cykelkonstapel att stanna vid den bakre av de två stopplinjerna vid rött ljus i botten av götgatsbacken. :-)

Ja dessa förbannade rödljuscyklister, dom ska klämmas åt!

edit men skönt att höra att man inte är ett ensamt mobboffer hehe ;)

Senast ändrad:
BC sa:
Passerade Nacka tackpåse, Sicklavägen. Cyklistfest.
Slut när jag passerade. Tydligen inget att sörja.

Lingon sa:
Fick en tillsägelse av en cykelkonstapel att stanna vid den bakre av de två stopplinjerna vid rött ljus i botten av götgatsbacken. :-)
Pratade med en i omklädningsrummet som råkat ut för precis samma. Tydligen Polisens mission idag.

Black planet sa:
Satt åt gröt och tittade ut. Höst sa hjärnan. Zombie klädde på sig efter detta. Eh fail. Varmt blev det :)
Tittade på prognosen och termometern innan och valde kortkort + armvärmare. Armvärmarna åkte av efter ett tag. Riktigt skön morgon.

Incident på cykelbanan nedanför Riddarhuset ledde till stillastående kö från T-bana GS. Ingen värre skada vad det verkade.

staine sa:
Lingon sa:

har funderat på de där linjerna. Kan det vara så att det främre är tänkt för de som kommer från Hornsgatan och skall svänga vänster, eller? Fick du ngn mer detaljerad förklaring eller var det bara "peka med hela handen"?

zodah sa:
staine sa:
Lingon sa:

har funderat på de där linjerna. Kan det vara så att det främre är tänkt för de som kommer från Hornsgatan och skall svänga vänster, eller? Fick du ngn mer detaljerad förklaring eller var det bara "peka med hela handen"?

Så är det.
Sen är det väl så enkelt som att den bakre gäller då det är ett övergångsställe framför med grönt för gående?

Själv har jag lagt ner att be om förklaringar. Man får en luddig inadekvat uppläxning till svar. Typ "Du vet väl att man kan DÖ om man cyklar mot rött!"

Iofs i går, men jag hade en gammal hederlig otrimmad tvåtaktarmoppe framför mig en bit. Detta tvingade mig sedan att snitta över 30 km/h för att slippa andas tvåtaktaravgaser.

Jag hade även kunnat sakta ner och släppa iväg moppen, men hur kul hade det varit?

Efter gårdagens vidrigheter med att åka tbana var gubben idag tillbaka i sadeln igen. Bra flow trots lite för många rödljus och mycket bilar.

Incident på cykelbanan nedanför Riddarhuset ledde till stillastående kö från T-bana GS. Ingen värre skada vad det verkade.[/quote]

Aha, det va det som låg bakom den helt galna köbildningen slussen till vasagatan idag. Min hjärna började planera andra flyktvägar för resten av veckan.

Igår stack jag tidigt före störtfloden av fintfädercyklister. Vilken känsla!
Idag stack jag precis innan 8 och råkade ut för hela kaoset. Påsen från Nacka gjorde inte skillnad.

Kvällens hempendling kunde blivit den sista på mycket länge, eller någonsin.

Trafikljusen vid Gamlestadstorget/Lars Kaggsgatan [Göteborg alltså], refugen mitt i. Står och väntar på grönt, en kvinna med barnvagn till höger om mig. Det slår om till grönt och innan jag riktigt hunnit igång, kommer en Volvo eller Saab i säkert över 50 knyck. Hann se att föraren var en ung man … som hetsigt byter fil längre bort mot bron över Säveån.

Bilen i högerfilen hade stannat för rött ljus.

Gött väder. Lyxade till det och körde lite omväg. Falska ischiasen kändes lite bättre idag - sol, lagom klädd, ny styrlinda och inte ont. En bra dag.

Fick visst premiärpunka på pendlaren i morse. När jag skulle hem var det tomt. Jag klarade mig dock hem på två pumpningar vilket ger en genomsnittlig läckagetid på 22 minuter till genomslag på platt asfalt.

Fick napp idag, på VuÄltan. Tack för den pulshöjaren. Efter ett tag gled han om och så fick jag vila mig lite på rullen. Sen var jag tvungen att bromsa mig bakom en buss i Sickla så var det slut på det roliga.

Synkningen av trafikljusen på Tegelbacken var ändrad, eller trasig. Det gjorde kaos med hela flödet. Blev prejad av taxi utanför McDonalds på Vasagatan, blev inte ens upprörd. Bilar tutade, massor med cyklister.

Bra start på dagen.

Jorå, tackar som frågar.
Kunde inte vara bättre, upp lite tidigar och en extra mil som straff för hastig viktöknig efter helgen.

Notis: Har varit lite intresserad av en Brompton, men i morse rullade jag bakom en i nerförsbacke...meh....en rullator hade ju varit snabbare.
Får prova själv.

13 September

Bilagor

• 13sept1.jpg
    13sept1.jpg
    232.4 KB · Besök: 25
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 34
  • 13sept2.jpg
    13sept2.jpg
    125.2 KB · Besök: 38
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 27
  • 13sept3.jpg
    13sept3.jpg
    65.8 KB · Besök: 34
En skön morgon som det kan vara denna årstid. Sen har något hänt i cykel pendlandet i år ifrån Norrort. Efter semestern är det mycket mer cyklister. Brukar vara bara att ösa på ifrån Sollentuna. Nu måste man tänka på när man kör om. Ta hänsyn. Vädret spelar in. Men även skitväder dagar cyklats det som aldrig förr. Trafik kaoset som det är i Sthlm slipper jag. Och jag tror flera av nya pendlarna kommer köra väldigt långt på hösten. Detta är verkligen riktigt roligt.

Håller med fast inte är det direkt någon trängsel längs Sollentunavägen om man inte cyklar i skolrusningen (jag sticker normalt mellan 06:30-07:00). Jag bodde på Söder innan flytt för drygt två år sedan så det kan spela in att jag tycker att det är glest :)

Blev väldigt ticked off när jag skulle korsa Sollentunavägen på övergångsställe. Bromsade och stod still med fötterna i marken. Som vanligt stannar ingen när man har cykelkläder men värst var gubbtjyven i SUV som pekade "akta dig!" från långt håll och sen bara brände förbi. Var nog det mest irriterande och störda beteendet jag sett på över fem års året-runt-pendling. Kommer man med barnvagn stannar även såna galningar 10 meter före övergångsstället så lycra står inte högt i kurs.

Black planet sa:
En skön morgon som det kan vara denna årstid. Sen har något hänt i cykel pendlandet i år ifrån Norrort. Efter semestern är det mycket mer cyklister. Brukar vara bara att ösa på ifrån Sollentuna. Nu måste man tänka på när man kör om. Ta hänsyn. Vädret spelar in. Men även skitväder dagar cyklats det som aldrig förr. Trafik kaoset som det är i Sthlm slipper jag. Och jag tror flera av nya pendlarna kommer köra väldigt långt på hösten. Detta är verkligen riktigt roligt.

Senast ändrad:
Skön morgon med solen i ansiktet mycket cyklister ute som vanligt, grävjobben vid Örby verkar aldrig ta slut planeringen är inte den bästa vad det verkar.

Trevligt väder och lite lätt sida med. Fick hjälpa en yngling som hade punktering med slang och byte. Han tackade så mycket men begav sig iväg, då jag höll på att plocka undan mina verktyg, utan att be om kontaktuppgifter för att kanske ersätta slangen han fick (dagens ungdom). Som grädde på moset upptäckte jag att jag tappat en skruv till pakethållaren när jag kom fram till jobbet.

Hempendlingen utlovar stormvindar och spöregn; mysigt.

Ösregn från dörr till dörr och lite för lite kläder. Noterar också att vissa lastbilar snällt går ut i vänsterfilen alt. väntar på mötande och går sedan ut i "vänstern", andra trilskas med att passera så nära det möjligen går..

Pendling med många medcyklister. Vid Vasagatan körde en bil över för att svänga vänster och blockerade oss som kom på cykel. En cyklist bromsade demonstrativt väldigt nära bilen. Tror inte det hjälpte som uppfostran.

Benen uppvärmda pga CX-peloton ute i Erstavik som uppfriskande gryningsnöje. Fantastisk morgon, dimma blandades med fin soluppgång, doft av pepparkaksbakning, (jo ni läste rätt) samt mjölksyra och flåsande andhämtning.

Jag drar vid konsultrusningen så det är en hel del mötande då. Jmf dra Enskede till Kungsholmen som jag gjorde förut är det lugnt o skönt. Tror inte jag skulle klara av pendla genom slussen idag. Om en månad lär det bli lite längre. Ifrån Väsjön o in till Kungsholmen.
nikasp sa:
Håller med fast inte är det direkt någon trängsel längs Sollentunavägen om man inte cyklar i skolrusningen (jag sticker normalt mellan 06:30-07:00). Jag bodde på Söder innan flytt för drygt två år sedan så det kan spela in att jag tycker att det är glest :)

Blev väldigt ticked off när jag skulle korsa Sollentunavägen på övergångsställe. Bromsade och stod still med fötterna i marken. Som vanligt stannar ingen när man har cykelkläder men värst var gubbtjyven i SUV som pekade "akta dig!" från långt håll och sen bara brände förbi. Var nog det mest irriterande och störda beteendet jag sett på över fem års året-runt-pendling. Kommer man med barnvagn stannar även såna galningar 10 meter före övergångsstället så lycra står inte högt i kurs.

Black planet sa:

SKIT. Fick två punkteringar och i brist på slangar fick jag ringa frun som hämtade mig. Dagens träning åt helvete för nu stormar det ute.

De här rackarns elcyklarna kommer att bli min död. Drog två men den sista lyckades jag bara hålla jämnt med och sen dog jag i en lång slakmota. Träningsklädd herre som trampade lite mer än de flesta andra.

Tegelbackens ljussignaler har def ändrats, ngn annan som märkt? Sämre är det i alla fall.
Nu verkar högersvängade mot Kungsholmen ha grönt samtidigt som cyklister norrut har grönt. Men bara två av tre visade grönt för norrgående cyklister. Tidigare visade alla tre grönt samtidigt. En stor buss blockerade hela korsningen, han hade säkert grönt han med. Kaos som följd.

zodah sa:
Tegelbackens ljussignaler har def ändrats, ngn annan som märkt? Sämre är det i alla fall.
Nu verkar högersvängade mot Kungsholmen ha grönt samtidigt som cyklister norrut har grönt. Men bara två av tre visade grönt för norrgående cyklister. Tidigare visade alla tre grönt samtidigt. En stor buss blockerade hela korsningen, han hade säkert grönt han med. Kaos som följd.

Ja, jag undrar varför de har ändrat? Inte för att det fungerade perfekt innan heller men bättre än efter ändringen.

Förvånansvärt mycket folk ute trots duggregnet.

Blev åthytt av Kling eller möjligtvis Klang när jag körde i bussfilen nedför Slussen.

Lite vattensprut på ryggen när man körde över vattenpölar, i övrigt händelsefritt och väldigt få cyklister kl 0715. De kanske kom ut senare..

Många elcyklar i farten nu, både stealth-damtrallor med batteri diskret på packan och även Scott-rymdskepp med backspegel och lycragubbe på (dvs. i min ålder). Blir en jobbig höst. Ganska skön morgon in, lyckades zen-köra idag.

Ibland har man tur, bara lite duggregn sista 10% av färdvägen :)
Jag ger tecken (likt en führer som dirigerar med hela armen) så tydligt jag kan i trafiken, det förefaller vara uppskattat bland bilarna inbillar jag mig. Gissningsvis uppskattar de cyklande mina armblinkers också.

Fick punka och precis då började det regna. En liten glasbit som hade letat sig igenom däcken. Lite för liten slang gjorde det lite besvärligt att poppa däcket på plats, medförde en skumpig tur. Det problemet löste sig av sig självt efter någon km då däcket satte sig på plats..

Tillbaka
Topp