Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Som cyklist känns det också rätt vanligt att man syns men det märks att ingen tror att man ska följa bilarnas trafikrytm. Folk försöker smita före på ett sätt som aldrig händer på samma ställen när jag kör.

Faktiskt har jag kört med blink i en oförstående ungdom, för nåt år sedan. Och i de här lägena kan det funka, att man får sin rättmätiga förtur.
JTF sa:
Rattnalle sa:
jonja sa:
johan44 sa:
Testade att stå på mig vid högerregel och företräde i rondell. Tänkte att jag syns med reflexväst och Philipslampa. Nästan överkörd två gånger. Avbryter testet.

Men HåkanC säger ju att man syns mkt bra med Philipsen, så det du har varit med om kan inte gärna stämma.
Ingenting syns när ingen tittar efter det.
+1
Liknande fenomen drabbar även motorcyklister.

Rattnalle sa:
jonja sa:
johan44 sa:
Testade att stå på mig vid högerregel och företräde i rondell. Tänkte att jag syns med reflexväst och Philipslampa. Nästan överkörd två gånger. Avbryter testet.

Men HåkanC säger ju att man syns mkt bra med Philipsen, så det du har varit med om kan inte gärna stämma.
Ingenting syns när ingen tittar efter det.
Tände min Philips idag när jag på cykelbanan skulle passera framför en lastbil som väntade på att köra ut från en sidogata. Han stannade kvar, så därmed är det bevisat att Philipsen ger avsedd effekt. I övrigt behövdes den inte, eftersom jag körde efter gryningen. Baklampan fick dock vara på hela vägen.

Valde av tveksamma anledningar att krypa fram i mörkret med tunnelbanan istället för att höstkrispa 2x14 km på cykeln.
Vansinne en sån här dag.

Trodde det var viktigt för att hinna i tid.
Båda argumenten (att det behövdes för att hinna, samt att jag behövde hinna) visade sig tveksamma.
Nu sitter jag här och skäms.

Läser ofta om andras upplevelser här men skriver nästan aldrig något. Beror nog på att min pendlingsväg är rätt sparsamt trafikerad (från Sollentuna C till Danderyd). Men idag hände det jag väntat på ett tag. Krockade med en av de nyare pendlarna som jag möter ibland. Han skar en (för honom) skarp vänstersväng så mycket att han lyckades köra in i mig på min högra sida. Var väl inte mycket till krock egentligen men det enda jag fick var ett snabbt sorry och sedan skyndade han vidare.

Var lite kul sedan när han laddade upp passet på Strava så man fick se vem det var. Hursom, kul att man äntligen fick något att skriva om.

Motvind, sidvind, pust och stånk. Underbart väder idag för cykling, inte så mycket folk på cykelbanorna. Skönt men lite trist.

Högst angenämt. Tog en omväg på ca 10 mil :)

Bilagor

• 20171016_161140_HDR.jpg
    20171016_161140_HDR.jpg
    144.8 KB · Besök: 235
Nog var det blött allt.
kroppen svarar lite, liiiite bättre än igår så förkylningen kan ev vara på väg ut ur kroppen.
Annars rätt lugnt. Ganska mkt folk för en regnig och mörk oktobermorgon.

Full fokus, Kungsgatan mellan Värnhem och Lugnet ligger tät med höstlöv. Samt att vägarbeten påbörjats för att lägga om asfalten längs med den sträckan, så ett par uppfrästa partier som man får akta sig för.

Tungt, inte speciellt hård motvind men åt en Calzone till middag igår och ingen energi imorse. Har råkat ut för det här fenomenet tidigare och kallar det pizza-uppladdning :D. Min kropp funkar bäst med fullkorn, råris, potatis och andra rotfrukter.

Igår så pendlade jag till jobbet och njöt av värmen. Tror att det kan ha varit årets sista pendling så nu kliver jag in i det definitiva trainermörkret. Hatten av till er som fortsätter i denna tråd, framförallt i dec-mar. Ses i vår på sopade vägar!

Peach sa:
Igår så pendlade jag till jobbet och njöt av värmen. Tror att det kan ha varit årets sista pendling så nu kliver jag in i det definitiva trainermörkret. Hatten av till er som fortsätter i denna tråd, framförallt i dec-mar. Ses i vår på sopade vägar!
Jag ser det snarare som ett under att någon orkar pendla på något annat sätt än cykel :-)

Rattnalle sa:
Peach sa:
Jag ser det snarare som ett under att någon orkar pendla på något annat sätt än cykel :-)

Sant... Pendlat sedan april/maj och åkt SL undantagsvis, fy fan vad äckligt det är även om SL är relativt effektivt. Jag har sålt in pendling på jobbet med argumentet att man slipper bli nyst/hostad rakt i fejset och det är argument som mååååånga kan ta till sig.

Peach sa:
Rattnalle sa:
Peach sa:

Sant... Pendlat sedan april/maj och åkt SL undantagsvis, fy fan vad äckligt det är även om SL är relativt effektivt. Jag har sålt in pendling på jobbet med argumentet att man slipper bli nyst/hostad rakt i fejset och det är argument som mååååånga kan ta till sig.
Nu börjar på sätt och vis den bästa årstiden. Folk i boskapsvagnarna är sjukast samtidigt som det är minst folk på cykelbanorna. Win win.

Rattnalle sa:
Peach sa:
Rattnalle sa:
Peach sa:

Nu börjar på sätt och vis den bästa årstiden. Folk i boskapsvagnarna är sjukast samtidigt som det är minst folk på cykelbanorna. Win win.

Exakt. Det är från och med nu och hela vintern och våren fram till sommarsemestern och sen efter det också som man verkligen INTE ska åka kollektivt. Inte ens om man är för sjuk för att cykla. Hellre då en elcykel (fan, skrev jag det?). Annars skulle det vara gött med lite riktigt höstskitväder nu, så att bara snabba hardcore-pendlare blir kvar på cykelbanorna.

Sen lyckades jag imorse att nesligen trampa bakhjulet ur drop-outsen på vinterpendlaren vid ett grönt ljus-igångdrag. Drop-outsen pekar lite för mycket snett framåt så nån lösning måste till där. Ska kanske också spänna snabbkopplingen lite bättre.

Jobbade ute i Nacka igår, shit vilket röj de är vid Danvikstull, höll på bli nercyklad av fixi lirare med hjul fastsatt på ryggsäcken som gjorde tokomkörning. Intressant hur pendling ska ske på andras bekostnad.

Vem släckte ljuset?
Lite skumt ute när jag startade så jag tände belysningen för säkerhets skull. Märkligt nog blev det mörkare och mörkare allt eftersom. Mötte och passerade några mörka skuggor utan lyse. Som tur är cyklar få samma väg som jag. Bällstavägens cykelbana som vanligt blockerad med obegripliga avspärrningar så att man tvingas ut bland bilarna.

Kort presentation: Har hängt länge på forumet och följt framförallt pendlar- och nybörjar-MTB-trådar (känner mig fortfarande som nybörjare trots 5 års harvande i skogen). Året runt-pendlar med bil/cykel-kombo sedan 1,5 år; Bil Värmdö-Nacka, cykel Nacka-Solna, är för långsam för att cykla hela vägen :)

Kör normalt Danvikstull - Slussen - Munkbron - Stadshuset - Kungsholms Strand - Pampas.
Håller med Elvis666 om vilda Danvikstull, gäller väl hela vägen in till Tegelbacken men det blir ju extra tydligt på de smalaste och krokigaste partierna En del gör saker som de (förhoppningsvis) aldrig skulle göra i motsvarande biltrafik, typ gena i kurvor, tvinga mötande att väja (detta stör jag mig mycket på)...

Imorgon blir det en specialpendling från bilverkstad i Högdalen till Solna.
Erfarenheter från tidigare försök på nya sträckor visar att det är bättre att fråga folk med erfarenhet, än t ex Google :)
Se bifogat förslag från Google nedan.
Jag tänker mig alltså bort mot Västerbron, håller mig helst på cykelbanor.
Gissar att Googles lösning mellan Bandhagen och Västerbron inte är den smidigaste?
Närmare Årstafältet ser ut att vara sammanhängande cykelbanor?
Och skall man trixa sig fram till järnvägsbron, eller är det enklare med Liljeholmsbron?

Bandhagen-Vasterbron.JPG

Peach sa:

Åkt lite bakom/sidan om ElitePendlare som helt plötsligt fräser ut överflödigt snor utan att kolla kusten bakåt. Så stämmer inte riktigt att du får vara frisk bara för att du cyklar.

Mörkt i morse, lampa på.

HybridLasse sa:
Peach sa:

Åkt lite bakom/sidan om ElitePendlare som helt plötsligt fräser ut överflödigt snor utan att kolla kusten bakåt. Så stämmer inte riktigt att du får vara frisk bara för att du cyklar.

Mörkt i morse, lampa på.

Fast de som cyklar har förmodligen inte influensa. Man kan bli snorig av bara friska luften. ( jfr Wassbergs femmilssnor).

Konstigt mörkt i morse efter solen "gått upp". Blött. Mindre blött på vägen hem så passade på att cykla runt ett vattentorn i hopp om att se en fin solnedgång. Det failade.

HybridLasse sa:
Peach sa:

Mörkt i morse, lampa på.

Gubbsnyt eller snorraket är elitpendlarspråk för "håll avståndet för faan!".

Bil till jobbet som vanligt på tisdagar. Hela Uppland hade fattat ett kollektivt beslut att åka bil till Stockholm i morse.

Hempendling på cykel i lugnt tempo tillsammans med kollega. Medvind på stadsgårdsleden. Försökte vara ett föredöme genom att cykla lugnt, stanna för rött och för fotgängare vid övergångsställe och ge tecken i god tid vid omkörningar och stopp. Fullständigt ordinär cykling.

Tyckte jag pinnande på hemåt idag. Ändå fyra minuter långsammare än i morse. Måste varit motvind. Ovanligt många cyklister vid trafikljusen. Solsken åtminstone.

Peth sa:
HybridLasse sa:
Peach sa:

Mörkt i morse, lampa på.

Jag tycker oftast att det brukar signalera "Håll dig borta för jag har noll koll!" :)

Rattnalle sa:
Peth sa:
HybridLasse sa:
Peach sa:

Mörkt i morse, lampa på.

Jag tycker oftast att det brukar signalera "Håll dig borta för jag har noll koll!" :)

Håller med om det sista!
Visserligen inte dagens pendling men förra vintern blev jag omkörd av en "elitpendlare" som tyckte det var en bra idé att snyta sig just när han kommit förbi.

Inte fan är det billigt att cykelpendla i alla fall. Dagens beställning på 360€ gör mig i alla fall kittad för vintern. I år provar jag dubbfritt!

Tillbaka
Topp