Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kom på nu att under gårdagens inpendling, så firade PlanetX XLSen 20.000 km.

Idag buss, eftersom jag inte orkade byta till dubb bak för en dag.

Väldigt moddigt och spårigt längs gamla saltisvägen och genom Storängen. Bättre längs Värmdövägen. Skeppsbron var ett moddspår. Felanmälde.

Lite svår snö för att vara så ny, en hel del kast och spår, folk som cyklade cyklade långsamt och försiktigt all over the place. Kul ändå att så många kämpar på med sina helt vanliga cyklar i de här förhållandena. För att komma framåt blev det ett par omkörningar jag skäms lite över, kände mig som en dödsföraktande bilist på vajerväg, sportlovsveckan.

Vågade inte ta grusvägarna genom Sicklaskiftet, väntade mig för stort tidspåslag av att köpa i oröjd men trampad cyklad snö där. Vet inte om det var befogat. Nån som provade?

erik h sa:
Vågade inte ta grusvägarna genom Sicklaskiftet, väntade mig för stort tidspåslag av att köpa i oröjd men trampad cyklad snö där. Vet inte om det var befogat. Nån som provade?

Testade igår det var tungtramat da lux med 10-15 cm snö.
Några av de större grusvägarna på Erstavik var blogade. Det var inte motionsspår och vägar i reservatet

Senast ändrad:
Testade heldämpat med +däck för pendlingen skogskyrkogården-> nortull, fantastiskt imorse att bara kunna dra på över modd och spårigheter, mindre fantastiskt på hemvägen utan stänkskärmar..

Ut; +5˚, regn, motvind, mörkt. Hem +9˚, regn, motvind, dystergrått. AKA skånsk vinter. Vinden vände under dagen...

Nya vinterjackan (med ett nätlinne under), ett par 12 år gamla Brikotights samt Biltemas överdrag levererade torr och varm cykelglädje i kvällens regnväder. Jag blev faktiskt lite glad.

Var nära på att bli dörrad, i alla fall sett från mitt perspektiv..

Brukar försöka tänka på att hålla ut från bilar som står parkerade, men jag uppfattade dumt nog inte den här som ett hot då den stod i en vägbana och (tror jag) med lysena på. Hann bara uppfatta att förardörren öppnades innan jag var förbi. Hade den öppnats mer och med lite högre fart kunde det nog gått illa.

14 km i +2 grader, snöslask, regn, motvind och mörker. På gammel-cykeln med dubbdäck från Biltema. Helt underbart alltså! :)

Så var ALLA solskenscyklister borta. Skönt. Får hoppas att isregnet håller i sig så man får vara ifred. Det sållar bort agnarna från vetet.

Japp, såhär efter vintern var det befriande att köra sommardäcken nu igen. Mötte samma gubbe på samma ställe som jag observerat börja cykelpendla nu samma väg som mig.

Sambal Oelek sa:
Japp, såhär efter vintern var det befriande att köra sommardäcken nu igen. Mötte samma gubbe på samma ställe som jag observerat börja cykelpendla nu samma väg som mig.

Ja, det finns några man möter nästan varje dag, på nästan samma ställe. Jag har tre cyklister, två joggare och en som går som jag ser året runt.

Men i dag en massa nya ansikten i boskapsvagnen på grund av anledning.

Folk verkade tycka att idag var mindre cykelbart än igår? Det var ju betydligt fler ute och härjade i snögröten igår morse än idag på barmark? Nästan tomt i cykelgrottan på jobbet också, förutom den där personen som ALLTID låser fast sin cykel i gallret där jag har trasslat fast mitt lås, oavsett var jag sätter låset, så jag måste trassla loss och trassla in på nytt ställe. Kämpa!

Fick äntligen ett nytt växelöra till min pendlare, byggde ihop den igår. Så idag blev det pendling på Sommar/Graveldäck och bättre sittställning i motvinden jämfört med MTB.

Igår inför hemfärden
Konstigt, tänkte jag, väldigt vad cykeln rullar dåligt.
Gaaah, ekerbrott på bakhjulet!
Fälgen har slagit sig rejält. Men inte så att det inte går att cykla. Däcket fastnar under stängskärmen.
VRRR; VRRR; VRRR; VRR
Lät det hela vägen hem.

På kvällen var det till att plocka fram riktstället och ekersamlingen. Knåpade ihop det dugligt. Fälgen måste ha fått sig en smäll för det var omöjligt att få det helt rakt.

Idag
Dubbdäckspendling på blöt asfalt. Varmt.

Klass 7 grader varmt varning. Ingen snö, inget regn, svag vind och bara lite blött på marken. Vrooom på crossdäck istället för vinterdäck. Snabbaste på länge, kryddat med några intervaller.

Stumpy sa:
Klass 7 grader varmt varning. Ingen snö, inget regn, svag vind och bara lite blött på marken. Vrooom på crossdäck istället för vinterdäck. Snabbaste på länge, kryddat med några intervaller.

Gottegris!
Gick rätt fort idag trots dubbdäck. Förvånansvärt blev jag inte kokt!

OK idag, snöfritt men blött. Speciellt på Stadsgårdsleden där vägbanans vatten rinner ner på cykelbanan och stannar där.

Snövarning klass 2, ska visst komma 20-35cm snö. Blåser 17m/s i vindbyarna enligt SMHIs app. Helt vanlig torsdag med andra ord.

Snabbast på cykelbanan var man garanterat med fatbike idag.

20171123_120227.jpg

Klass 2 väder... 30-40cm bitvis så jag tog en längre tur till jobbet! Åkte självklart inte utan att vara förberedd!

Dagens pendling blev inte som tänkt. Det var ju alldeles varmt och somrigt?! :)
På den nyservade och nykittade vinterpulkan (mmm gick all-in och over-the-top med SOLAS-tape) rullade jag lättklädd mot arbetet
20171122_204237.jpg

Är det nu i helgen det är dags att Halloween-spöka ut sig?
2017-11-23_15.34.022.jpg
(stenen grävde akuten fram ur min kind)

För övrigt anser jag att GC-väg som leds tätt intill cirkulationsplats är djävulens påfund.
Inget brutet, hjärnan ej skakad.

Senast ändrad:
Medvinden hem var klart kuligare än motvinden i morse. I medeltal blev det väl ungefär som vanligt.

Har pendlat i en vecka på premiumdäck i form av Gravdal nu och vädret har ju bjudit på alla möjliga varianter. Än så länge är jag nöjd.

Helt okej rull och ingen såndär skum understyrning som W240. Det går att svänga som vanligt på barmark. Kändes även bra i snö/is/modd-föret igår efter att ha släppt ut lite luft.
Återstår att se hur livslängden är. Suomidäcken verkar ju hålla hur länge som helst medan dubben äter sig igenom ett Schwalbe-däck på ett par månader.

Punka som guckan inte tätade vid Hellas.
Två av tre som passerade frågade om jag hade allt som behövdes för att laga. Tumme upp!

Ännu en dag med härligt väder i Stockholm. Inget isregn idag dock. Bara vanligt härligt spöregn. Nästan underbart ensam idag också.

Vi hade först en moderiktig "snösmocka" med ungdomligt ineffektiv snösväng, som om snö skulle vara oväntat så här års? Men sedan har det öst ner regn! Det hör inte hemma här. Skitväder.
-Pinsamt att vi snart har samma kaos över hela landet. Helt i onödan.

Dubbdäck i våtvarmt regn...

Fattar inte när folk bränner om i 35 när man har stannat för gående på övergångsställe. Hon fick dra in tårna...

eriaxe sa:
Dagens pendling blev inte som tänkt. Det var ju alldeles varmt och somrigt?! :)
På den nyservade och nykittade vinterpulkan (mmm gick all-in och over-the-top med SOLAS-tape) rullade jag lättklädd mot arbetet

Är det nu i helgen det är dags att Halloween-spöka ut sig?
(stenen grävde akuten fram ur min kind)

För övrigt anser jag att GC-väg som leds tätt intill cirkulationsplats är djävulens påfund.
Inget brutet, hjärnan ej skakad.

Fy tusan!

Brakastruten sa:
:D Gillar Antes snö-kit! Egen traktor hamnar på önskelistan.

Jag var ute på rescue mission för alla medcyklister som satt fast! Lyxade till det med extra lång tur till jobbet för att verkligen njuta av klass 2 varningen! Hemvägen nyss var inte precis nyskottat men med minimalt med luft, bra växel och hålla momentet så tar man sig fram! Hemma på min gata så var det inte vackert :) För bilisterna dvs jag tog mig fram

20171123_225659.jpg

Senast ändrad:
Nu när det våras i Götet så såg jag fler cyklister idag än jag brukar se på en hel vecka annars. Konstigt. Men vilken härlig vind det var, rakt i ryggen, flög till jobbet! :)

Hyfsat torrt idag jämfört med igår. Kan ha berott på att jag då tog en omväg i Erstavik. Stigen utmed Erstaviksbadet var som en Canyon med forsande vatten. Varmt så inga problem men det kom hem några kilo smuts från den turen. Var väl ändå dags för cykeltvätt :-)

Blev omkörd av hetsig vit Mercedes vid skogskyrkogården, tänk ambulanstempo. Ett par-tre kilometer senare på Sockenvägen var jag ikapp och förbi. Mercan kunde inte köra om alla andra bilar. Cykla är bäst.

Lallar på, det går rätt trögt med för lite luft och dubb. Drömmer om slicks på kanaraisk asfalt nästa vecka. Vi kommer ikapp en elcyklist i en uppförsbacke vid Kräftriket som av obegriplig anledning påbörjar en omkörning två sekunder innan möte med en väl upplyst mötande. Tre i bredd är trångt och krocken var rekordnära. Elcyklisten kastar sig tillbaks i ledet i sista stund medan mötande smeker räcket.

Failpendling! Bytte till odubbat bak imorse. Men fjädern som spänner ut bakbromsen från fälgen hoppade ur sitt spår vid bytet så det var oväntat tungt trots avsaknad av motvind för en gångs skull. Efter kort stopp halvvägs så noterades fadäsen och sista delen gick precis som jag förväntat mig av morgonen...

Ävla tjat om kanarias då vem fanken bryr sig? Tråkig asfalt äckliga backar larvig mat och iskall öl. Typ. Lägg ner nu!

Åkte buss idag och när vi passerar skogshögskolan ser jag årets kandidat till "Darwin Award" priset.

Vid övergångsstället bakom skogis mötte vi en annan buss som just passerat övergångsstället och på cykelbanan till vänster om mötande buss ser jag en cyklist på väg mot övergångsstället och första tanken var att ingen kan väl vara så korkad så dom kör ut bakom en buss utan att titta? Men jo, full fart över utan att titta, tur att busschauffören var ganska rutinerad och räddade situationen.

Alltså man blir ju förvånad och undrar om "basic" trafikkunskap ens ingår i läroplanerna numera? Annars är väl det mest vanliga man ser när man åker buss att många bilister kör med alldeles för små marginaler speciellt mot tyngre fordon, jag menar en krock mellan en bil och en lastbil eller buss med 7-10 gånger större massa slutar alltid med att bilen förlorar.

Tillbaka
Topp