Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Brakstav sa:
nikasp sa:
Det är på västra sidan av E4 vid Sörentorp nånstans. Ska nog ta med simfötter och snorkel på vägen hem. Jag blev jätteförvånad. Vet att det är en pöl där normalt men nu i mörkret med duggregn på glasögonen kändes det som att den aldrig skulle ta slut :)

Black planet sa:
nikasp sa:
Väldigt glest från Sollentuna till Hötorget idag. 2 plus och lite dugg. Brakade oväntat rätt genom en djup och lång vattenpöl så det öste vatten ända upp på låren. Lätt fuktig känsla sista 25 minutrarna.
Den vid bävrarnas skogsavverkning? Där måste kommunen fixa till. 5 min med spaden.

Ja, vid bävrarna där. Själv cyklade jag senare så det var ljust, men jag blev ändå helt överraskad. Den måste ha smält in i vägen på något märkligt sätt.

Kom i bra fart ned för backen i mörkret söderifrån. Pölen syndes inte alls. Klart överraskad.

Lika överraskad blev jag på vägen hem. Också i mörkret. Jag precis i pölen under omkörning av annan cyklist, med en tredje hängande på mitt hjul. Då kommer duschen. Kaskaden. Uppifrån. Bussen i bussfilen på andra sidan räcket fick full pott, tre cyklister i en smäll, när den plöjde genom sin egen pöl på samma ställe...

Dubbdäcken gjorde nytta bitvis.

Bilagor

• sketch-1512680462803.png
    sketch-1512680462803.png
    450 KB · Besök: 41
Hämtade äldsta dottern i skolan med bilen för vi skulle in till stan o köpa lite vinterutrustning. Hemåt var hon ändå tvungen att cykla, från skolan, eftersom cykeln blev kvar o den får inte plats i bilen med de 3 andra barnen. Så hon tävlade...mot sig själv. Resultatet blev enastående:
7.88 km på lite drygt 20 min. Snitthastighet: 23 kmh. Pilot: flicka 12 år på 24". Snitthastighet snabbaste split-km: 30.15 kmh. Enligt appen Runkepper.
Genom ösregn och med dubbdäck, i vinternatten. Och med mensen (hennes fjärde någonsin).
Shit vilken tjej!

kogoyo sa:
Hämtade äldsta dottern i skolan med bilen för vi skulle in till stan o köpa lite vinterutrustning. Hemåt var hon ändå tvungen att cykla, från skolan, eftersom cykeln blev kvar o den får inte plats i bilen med de 3 andra barnen. Så hon tävlade...mot sig själv. Resultatet blev enastående:
7.88 km på lite drygt 20 min. Snitthastighet: 23 kmh. Pilot: flicka 12 år på 24". Snitthastighet snabbaste split-km: 30.15 kmh. Enligt appen Runkepper.
Genom ösregn och med dubbdäck, i vinternatten. Och med mensen (hennes fjärde någonsin).
Shit vilken tjej!

Du har ett blivande lagtempo lag där.... ?

Idagfick vinterdäcken verkligen bekänna färg! Runt nollan, bitvis fruset, bitvis blött, bitvis blött med fruset under, fläckvis saltat.

Kör med SMW fram och Conti Top Contact Winter odubbat bak. Trots försiktigt cyklande hade jag flera bakhjulssläpp, visserligen bara några cm innan jag fick grepp igen. Speciellt där det var fuktigt och halt!

Dubben hade inga problem!

Har dessutom kännt mig seg i två veckor, sedan en längre förkylning innan dess. Har haft svårt att avgöra om det är förkylningen eller bara dubbdäcken (som skiftades under sjukperioden) som gör att jag känner mig seg. Idag var dock känslan generellt bättre, så sjukan kanske har släppt sitt sista grepp! För dubben var garanterat kvar... Eller så var det bara medvind...

JayKay sa:

Är detta i Kista? Ser mycket likt ut, nu på morgonen var det bara grusväg där utan slask/snö/is..

Medvind mer än halva vägen så det kändes lätt och skönt. Nr 24 vid silverdal räknaren, väldigt länge sedan jag var nere på så låga siffror.

körde lillklinga. Det som skulle bli bättre av aktiv vila blev inte riktigt det.
Jycken stod och glodde och undrade varför det tog sådan tid. Hon rejsade 20-talet meter in i skogen bredvid stigen.

olabola sa:
JayKay sa:

Är detta i Kista? Ser mycket likt ut, nu på morgonen var det bara grusväg där utan slask/snö/is..

Medvind mer än halva vägen så det kändes lätt och skönt. Nr 24 vid silverdal räknaren, väldigt länge sedan jag var nere på så låga siffror.
Stämmer bra det, precis i slutet (eller kanske början?) av Torshamnsgatan. Vissa dagar är det mer likt novemberkåsan.

Senast ändrad:
Skön cykling från Norrtull till Barkarby, men vägvalet innebar inte direkt cykelmotorväg

Bilagor

• 758AA2F0-B224-42F2-89AC-5E7BE6788FF2.jpeg
    758AA2F0-B224-42F2-89AC-5E7BE6788FF2.jpeg
    255.7 KB · Besök: 28
Jag cyklar genom ett hyfsat välmående villaområde på väg till jobbet. Helt klart farligaste biten på hela pendlingen eftersom högerregeln inte verka gälla där.

Göteborg var vackert men lite slitigt. Finns potential till riktigt otäckt väglag om det tinar och fryser lite innan snöröjningen hinner ikapp.

Henrik_E sa:
Jag cyklar genom ett hyfsat välmående villaområde på väg till jobbet. Helt klart farligaste biten på hela pendlingen eftersom högerregeln inte verka gälla där.
Tyvärr verkar många bilister leva i uppfattningen att högerregeln +andra regler inte gäller för cyklister.

Vitt och fint ute. Strax innan jag var framme vid jobbet började det snöa och så luktade det kaffe från kafferosteriet i Sumpan - bra start på veckan!

Vitt fint och väldigt rena och fina cykelbanor från Liljeholmen in till Centralen.

Kollegor snackar om snökaos och inställda bussar och tåg.

Plötsligt händer det.... inte för att det har kommit så mycket snö, men Gröndalsbron vid Essingeleden var plogad/saltad dvs bar asfalt och blöt

Däremot så försvann glädjen mitt på bron, fick en rätt oskön dusch av slask/snö/vatten från en bil....

Radiac sa:
Plötsligt händer det.... inte för att det har kommit så mycket snö, men Gröndalsbron vid Essingeleden var plogad/saltad dvs bar asfalt och blöt

Däremot så försvann glädjen mitt på bron, fick en rätt oskön dusch av slask/snö/vatten från en bil....

Där skulle det definitivt behövas ett plank.

Mötte max 4 stycken personer på cykel idag.
Ja eller 2, en cyklade ju på fatbike och en på elcykel :P

Tog en extra runda på elljusspåret för att sladda lite i snön.
Myspys deluxe!

JTF sa:
Henrik_E sa:
Tyvärr verkar många bilister leva i uppfattningen att högerregeln +andra regler inte gäller för cyklister.

Antar att du menar "gentemot cyklister". Tyvärr kan man byta ut "bilister" mot "cyklister", för att även byta "cyklister" med "fotgängare".

Meditativt. Stökigast var det i villaområde med lite snövallar och annat men annars var det ett lagom tjockt lager snö som dämpade alla ljud.

CB/GB utmed Flatenvägen var sopsaltad. Annars typ oplogat men det gjorde inte så mkt så det inte var så stora mängder snö. Mötte en gigantisk snöplog i Älta. Bladet i backen men det var ju på "bilvägen".

Detta med snabbpendeltåg innebär 20 min förseningar. Stort finger åt moderaterna i landstinget.
Tyvärr en brommie dag idag. Och valet att köra vänster istället för höger till t-banan.

Mysigt med några snöflingor från ovan. Benen som stockar efter fredagsnattens äventyr. Blev omkörd av ett par CX-nissar, helt utan att bry mig..

Första kilometern var det svårt att andas utan att dra in snöflingor i luftvägarna, hostade som en gammal rökare. Sen verkade kroppen vänja sig för snöade gjorde det hela vägen. Svårt med synen som vanligt, vet inte vad man ska göra för att det ska funka. Se ut som en galning med skidgoggles utanpå glasögonen kanske.

Sega ben efter gårdagens vinterdistans, tänkte ta det lugnt men all Zen försvann när jag hamnade i aktern av gröna vågen längs Götgatan.

Barkarby-Norrtull (Stockholm) i lätt snöfall och -1 grad, skönt med lite riktig vintercykling.

Bilagor

• 29DA76BF-611D-4FAD-BE37-4A94CA95C114.jpeg
    29DA76BF-611D-4FAD-BE37-4A94CA95C114.jpeg
    283.2 KB · Besök: 28
En redig keps.
erik h sa:
Första kilometern var det svårt att andas utan att dra in snöflingor i luftvägarna, hostade som en gammal rökare. Sen verkade kroppen vänja sig för snöade gjorde det hela vägen. Svårt med synen som vanligt, vet inte vad man ska göra för att det ska funka. Se ut som en galning med skidgoggles utanpå glasögonen kanske.

johan44 sa:

Ja kanske, en cykelkeps under kommer längre ner, hjälper den bättre än en MTB-hjälm med skärm? För det kör jag såna här dagar, det hjälper en bit men värst är väl imman på glasögonen, dock blir den väl till för att det kommer så mycket snö i ansiktet runt glasögonen...

erik h sa:
johan44 sa:

Ja kanske, en cykelkeps under kommer längre ner, hjälper den bättre än en MTB-hjälm med skärm? För det kör jag såna här dagar, det hjälper en bit men värst är väl imman på glasögonen, dock blir den väl till för att det kommer så mycket snö i ansiktet runt glasögonen...

Ja, en cykelkeps syfte är just att hålla undan regn och snö från ögonen.

emilh sa:
erik h sa:
johan44 sa:

Ja, en cykelkeps syfte är just att hålla undan regn och snö från ögonen.

Keps funkar hyggligt. Det yr alltid in litet, men man får längre mellan eventuella torkstopp. Det värsta är duggregn, mot det verkar inga kepsar hjälpa.. .

Tillbaka
Topp