Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Olof E sa:
En bilförare är helt blinda för cyklister.
Svar: Ja, många är det åtminstone.
I min hemstad finns en rondell där bilar som är på väg in i den nästan alltid får panikbromsa trots att jag (på cykel) redan kommer inne i den och ska fortsätta runt ett halvt varv. Har nästan helt slutat cykla i tätort pga brister i uppmärksamhet från många bilister och idiotisk vänstertrafik (!) hos många cyklister.

Senast ändrad:
zodah sa:
Ingen pendling, jag hämtade istället ut mördarmaskinen från verkstaden. 5300 kr för det nöjet.
Fick prisuppgift från verkstan på att laga bilen. 9400:- för en sketen vattenpump. Hoppas motorskadeförsäkringen tar det mesta. Måste nog sälja bilen innan den fyller åtta år och motorskademomentet i försäkringen upphör. Annars kan det blir dyrt.

Idag buss, pga teaterbesök ikväll.

Fint väder, ingen vind och rätt kallt. Det var den bra delen av pendlingen. Den dåliga var att jag drog sönder framväxeln.

Fin hempendling med en omväg i Erstavik. Fin vintermiljö och Garmin meddelade att det var -10. Plötsligt försvann den plogade grusvägen till att bli en med två däckspår som var väldigt smala, tog mig dock framåt och kom inte hem alltför försenat. Härligt!

Första pendlingen för året pga lång julledighet som mynnade ut i en förkylning.

Termometern stod på -18 hemma (Haninge), men jag börjar tro att den har fått spel. Visserligen var det lite småkyligt ;)

Gick sjukt långsamt i den packade snön innan jag kom till Tyresö där sopsaltaren gjort sitt. Gissar att förkylningen sitter kvar och spökar lite lätt också, så tog det lugnt. Testade att följa den sopsaltade vägen hela vägen in till stan. Blev någon km extra och inte lika spännande, men skönt ändå :)

Nu sitter man nöjd på jobbet och laddar för hemfärd!

Lagom klädd och alldeles ensam på gång/cykelbanorna, inte mycket is och snö heller utan ganska torrt och fint vägarna såg blöta och kladdiga ut.

22 Januari

22jan1.jpg

22jan2.jpg

Efter en helgs magiskt #basemilesnowdown vintercyklande i ett väldigt kallt Sörmland så klädde jag mig med liknande mängd kläder, blev sen kokt av pendlandets stoppstart-cykling. Inga problem med framkomligheten och cykelbanorna kändes tomma.
Tråkigt att vara tillbaks i brunslasket efter ett tjugotal mil av detta:

Frisk och skön morgon, med fina vägbanor. Få cyklister ute, inga elcyklar. Dock ett märkligt intermittent klonkande när jag trampar som jag inte kan lista ut var det kommer ifrån. Märks bara vid belastning. Förslag på orsaker mottages tacksamt.

Lite kylig men fin pendling. Eftersom det var så pass kallt ute så var det hårt och lättåkt på det ställen där det plogas lite mindre.

Crispigt. Troligen saltat mycket eftersom det till och med var lite brunt snöslask på cykelbanan. Farbror Garmin tyckte det var -6,7 grader.

För övrigt så säger mina total icke empiriska studier att antalet vintercyklister har ökat sedan förra året.

Blir vansinnig. Det var helt oplogat på promenadslingan utmed Saltsjöbadsleden. Hunden stannade och glodde konstigt på mig där jag skakade fram på de frusna fotspåren. På skogsstigen fick jag släpa fram pendlaren.
Någon måste göra något!

Va så varmt klädd att jag inte kunde mer än puttra på för att inte bli inkokt, men det va najs att puttra. Men vinterpendling är inte så kul egentligen, det är fan inte det. Och så läser man den där DN-artikeln också.... puh...

JLarsson sa:
Aggressiva lycracyklister glider förbi i sin gräddfil. Ännu ett kåseri kokad på samma infallsspik. Bakom betalvägg, men det vet ni ju hur man löser.

https://www.dn.se/kultur-noje/alien-lycramannen-glider-alltid-forbi-oavsett-vaderlek/
Jag skickade faktiskt ett vänligt mail till henne där jag undrade om inte hon också tycker hela konceptet ”tokrolig krönikör som raljerar över töntiga medelklassmän i tighta byxor” känns uttjatat?

Kan ha varit den tröttsammaste krönikan om cyklister på länge *gäsp*.

Tyckte det var kallt i morse. -8 sa termometern. Allt gick fint.

Lejon sa:
JLarsson sa:
Aggressiva lycracyklister glider förbi i sin gräddfil. Ännu ett kåseri kokad på samma infallsspik. Bakom betalvägg, men det vet ni ju hur man löser.

https://www.dn.se/kultur-noje/alien-lycramannen-glider-alltid-forbi-oavsett-vaderlek/
Jag skickade faktiskt ett vänligt mail till henne där jag undrade om inte hon också tycker hela konceptet ”tokrolig krönikör som raljerar över töntiga medelklassmän i tighta byxor” känns uttjatat?
+1
Hon kunde väl ha lagt den skrivtiden på en välformulerad felanmälan till gatukontorets snöröjare istället.

Fått hem vinterpendlaren från Wiggle, dubbdäck ska på tis kväll. Första turen blir på onsdag!

Bilagor

• prod164334_IMGSET.jpg
    prod164334_IMGSET.jpg
    31.5 KB · Besök: 67
Man blir så trött på sådana artiklar... -9 vid start i morse. Frös om tår och armar pga klädmiss. Annars toppväglag då Sollentunas entreprenör fått igång sopsaltaren igen.

Har lagt lite tid på att maila fra1m och tillbaka om ett översvämmat avsnitt vid Överjärva Gård och fått rätt OK respons so far. Men idag fick jag ett sånt där generiskt svar igen:
"Din felanmälan har registrerats och kommer att vidarebefordras till ansvarig entreprenör för åtgärd. Fel som utgör fara eller risk för olycksfall åtgärdas så snart som möjligt. Resten åtgärdas i prioriteringsordning och kan i vissa fall ta tid att hantera. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge ytterligare återkoppling vid felanmälningar."

Mina fem öre: om pedalerna är smorda och dragna kan det vara läge att dra åt vevlagret. Om det ändå knekar vid belastning kan vevlagret vara kass, dvs byt.

25 km torr fin asfaltpendling. Dock på en gammal sunkig damhoj. Eller tung ialla fall. Så det tog en timme jämnt. Men värt varenda meter :)

staine sa:
25 km torr fin asfaltpendling. Dock på en gammal sunkig damhoj. Eller tung ialla fall. Så det tog en timme jämnt. Men värt varenda meter :)
Ja det går ju bra men tar lite mer tid i anspråk. Jag ska byta från 16,6 kg damhoj till 10,8 kg cx nu så det ska väl gå lite fortare iaf.

Granman sa:
Benet sa:
Fått hem vinterpendlaren från Wiggle, dubbdäck ska på tis kväll. Första turen blir på onsdag!

Ser ut som en bra vinterpendlare. Kablar och bakre bromsok på rätta stället.
Aha just det var inte med i min kravspec, varför sitter bromsoket bättre där det sitter jmf med mellan kedjestag och sadelstag?

JTF sa:
Lejon sa:
JLarsson sa:

+1
Hon kunde väl ha lagt den skrivtiden på en välformulerad felanmälan till gatukontorets snöröjare istället.

Hon svarade raskt. Svaret gick ungefär ut på att ”eftersom så många irriterar sig på lycramän måste det väl ligga något i det jag skriver?” Hon såg inte riktigt något problem i att bunta ihop en stor grupp människor baserat endast på deras klädsel och raljera över dem.

Benet sa:
Granman sa:
Benet sa:

Aha just det var inte med i min kravspec, varför sitter bromsoket bättre där det sitter jmf med mellan kedjestag och sadelstag?

Med bromsoket mellan kedje- och sadelstag bildar kabelhöljet en båge nedåt/framåt där fukt/vatten kan samlas och frysa. Slipper man med den placering du har på din hoj.

Granman sa:
Benet sa:
Granman sa:
Benet sa:

Med bromsoket mellan kedje- och sadelstag bildar kabelhöljet en båge nedåt/framåt där fukt/vatten kan samlas och frysa. Slipper man med den placering du har på din hoj.
Jamen förstås, och fryser gör det ju, bra där, tack!

Benet sa:
Granman sa:
Benet sa:
Granman sa:
Benet sa:

Hydrauliska skivbromsar, säger bara det.

Kvalster sa:
Benet sa:
Granman sa:
Benet sa:
Granman sa:
Benet sa:

Hydrauliska skivbromsar, säger bara det.
Jo det hade suttit fint.

Senast ändrad:
Minus fjorton i morse men vindstilla och till största delen bra före. Kan konstatera att med rätt outfit är kyla no problemos men processen att få på allt tar lite längre tid.

Bilagor

• 20180122_084753.jpg
    20180122_084753.jpg
    296.5 KB · Besök: 80
Ylletröjan var inte helt torr från morgonpendlingen. Det tog en stund och ett par backar att bli varm.

Väldigt få ute vid 6 när jag stack hemåt.

Igår sopsaltat väg hem, idag delvis sopsaltad och traditionellt snöröjd väg dvs "vi häller ut lite salt och hoppas på att det försvinner ELLER vi skiter i att göra något så får folket trampa ner det.".

Gnetpendling men fint ute och sköna -4°C. Låg jämnt med en elcykel länge. Sedan dök killen-med-dreads-på-trimmad-el-MTB-moppe upp och försvann snabbt i horisonten.

Tillbaka
Topp