Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Blev en runda över Järvafältet, lite sprit på sina ställen men underlaget var hårt så det rullade på helt ok.

Bilagor

• 20180202_173036.jpg
    20180202_173036.jpg
    202 KB · Besök: 87
Bra dag, lite kallt men krabbvantar gjorde susen. Frösunda rullade jag förbi en snubbe på väg uppför på MTB (någon här?) som tog rygg så då fick man ligga på. Han släppte inte och jag blev lite trött men Strava tyckte jag var duktig så det var väl bra....

Skönaste morgonen på länge idag. Rätt tomt ute, både bland andra cyklister och på vägarna.. Kanske många bilbatterier som passat på att säga upp sig i kylan eller nåt..

Är väldigt nöjd med handskarna, håller värmen bra.
Inga elcyklister på min sträcka, de kanske inte har lika bra handskar eller så har de bara tröttnat på att förnedra mig när det går uppför.

Bilagor

• IMG_20180205_170323.jpg
    IMG_20180205_170323.jpg
    183.5 KB · Besök: 94
Första gången i år jag cyklade hem i naturligt ljus. Var riktigt segt på vägen hem, benen kändes mest trasiga misstänker att kyla i kombination med värmeväxlare var orsaken.

Först punka på framhjulet, hade inte tid att byta slang så jag tryckte i 5 bar och hoppades hinna fram innan trycket tog slut. Sen punka på benen :-(

Prejad två gånger av samma taxi i Västberga på väg till jobbet. Första gången precis innan han fick möte och var tvungen att stanna. Kort därefter trotsade hen en motortrafik förbjuden-skylt. Kul!

Höll på att inte komma ifrån jobbet idag. Dörren till cykelrummet gick inte upp..

Slutade med att jag klackade den allt vad jag orkade i ren frustration så att det dånade i betongkammaren där inne. Sen gick den upp.. Hade väl frusit eller nåt.

Hade hittat benen under dagen så jag tog en liten omväg ut på Ekerö från jobbet. -10 borde väl fungera för mina Diadora krabbhandskar. Var lite orolig för färjan till Slagsta men jag hade tur och prickade en avgång precis och rullade in i passagerarhytten. Upp mot Huddinge trodde jag det skulle bli lite varmare men det blev precis tvärtom -13,5 grader. Krabbhandskarna borde jag lämnat hemma och tagit mina värsting Hestra istället.

Vid sån här köld är det alltid samma sak: stelfrusna fingertoppar efter 20 minuter men sedan när jag kommer fram efter dryga timmen är händerna jättevarma. Med tårna är det precis likadant fast exakt tvärtom.

Spec Defroster levererade lite svala tår idag. Mellantjock ullstrumpa användes - får anses vara godkänt i -10.
I övrigt var det ingen fara, hade dagen till ära tagit inte mindre än två underställströjor på mig.

Bar-Mitts var fan det bästa pendlartillbehöret jag har köpt hittills...
Minus 11 eller nåt i morse och inga frusna fingrar trots endast tunna handskar.

Guldragge sa:
Vid sån här köld är det alltid samma sak: stelfrusna fingertoppar efter 20 minuter men sedan när jag kommer fram efter dryga timmen är händerna jättevarma. Med tårna är det precis likadant fast exakt tvärtom.

Exakt så har det varit två dagar nu.

Hm, trodde benen skulle vara trötta efter en vecka av löpning, cykling och längdskidor ...

... eller så var det medvind.

Den lilla medvinden var fin; även den gnistrande kvällen. Lät inte bilister utan koll på stopplikten förmörka sinnet.

Testar semikolon idag. Behövs träning.

Krispigt! -12 vid starten, full mundering inkl. värmeväxlare. Hyfsat behagligt måste jag säga. Lite, lite kallt om tårna, annars ren njutning!

Ganska kallt i starten. Fick sen upp lite värme. Kallt om fingrarna.

Nya pendlarcrossen/gravelbiken är pålitlig. Tills igår när baknavet börjat krångla. verkar frysa vid ca -10. Inte hela tiden men om man står stilla vid ett rödljus och skall trampa igång så får jag ett halvt varv luft istället. Klackarna verkar inte ”ta” direkt inne i navet. Jävla skit. Vad gör man åt det?

Myggfritt och najs trots lite sega ben efter gårdagens zwiftande.
Igår, förresten, korsades mina vägar med en röd Poison opium cross som såg ungefär lika ledsen ut som min svarta variant utan klibbor. Det sker ju inte varje dag precis! Apropå 8 år gamla rishögar har jag fått mitt uppgraderingapaket från wiggle. Dags att fräscha upp den med 10 delat Tiagra, mek. spyrebromsar, nytt vevlager.

Jag är på inget sätt någon expert men borde inte det vara klackarna på bodyn som fettet fryser i lite? Borde bara vara att plocka isär torka av och antingen en olja eller ett fryståligt fett istället.

zodah sa:

Nya pendlarcrossen/gravelbiken är pålitlig. Tills igår när baknavet börjat krångla. verkar frysa vid ca -10. Inte hela tiden men om man står stilla vid ett rödljus och skall trampa igång så får jag ett halvt varv luft istället. Klackarna verkar inte ”ta” direkt inne i navet. Jävla skit. Vad gör man åt det?

Känns bara väldigt segt, min kropp behöver nog en vecka All-Inclusive slappa/vila. Gymbesöket igår bidrog inte direkt till någon positiv känsla.

Ska nog också kolla däckstrycket, det var väl 2 månader sedan, kan har något med saken att göra.

Tebax efter snart två veckors frånvaro. oOotroligt seegt! Vet inte om det beror på kickoff+skidhelg, eller att hela familjen ligger nerbäddade. Fick iallafall provat de nya Rapha Pro Team Thermal Bib Shorts II. Satt som en smäck och var riktigt gosiga. Vågade dock inte prova Deep Winter Glovesen, utan det fick bli de gamla Pearl Izumi tjockhandskarna.

SuperApe sa:
Poison opium cross som såg ungefär lika ledsen ut som min svarta
What? Lever den fortfarande? Den såg ju ledsen ut redan för sex-sju år sedan.

Satt i egna tankar på vägen in. Brände ett övergångsställe när det fanns väntande..., blev stående vid rödljus så bussen bakom fick tuta. Bättring utlovas; fast jag var grym på isen i skogen när hunden skulle lämnas.

Drog någon slags halvpeloton imorse. Blev dragen av Cerro i princip hela rundan för benen var troligen kvar på gymmet sedan gårdagskvällen. Visar ett nytt datafält i Garminen och det stod "-17 Dåligt". Antar att det inte var temperaturen.

MrGunnar sa:
Jag är på inget sätt någon expert men borde inte det vara klackarna på bodyn som fettet fryser i lite? Borde bara vara att plocka isär torka av och antingen en olja eller ett fryståligt fett istället.

zodah sa:

Jo, så är det med stor sannolikhet. Jag har mailat leverantören/affären och frågat hur de föreslår att de löser saken.
Under tiden de funderar på det tänker jag svänga förbi CykeCity på vägen hem och be dem sälja på mig ett riktigt superfett för arktiska förhållanden.

Tillbaka
Topp