Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Små hjul o snö. Tog lite längre än vanilgt med brommie snöslasket. Glad över inte bo sthlm i detta väder. För ni har väl inte saltsoppat o fint på era vägar?

Vilken dag! Mötte äntligen Sopsaltaren och det var en fröjd att se effektiviteten när den sopade bort det 2-3cm tjocka snöslasket!

Nu kan jag sova gott i natt.

Hade funderingar på snabb cykel med släta däck i morse ändrade planen till Cross-Check med dubbat och tur var väl det för kände hur det på vissa ställen gled bakhjulet lite vid igångdrag...

En sak som är bättre med nya gravel-pendlarn är den lite flackare vinkel på styrhuvudet. Märkte i morse när det spårade i modden att det var enklare att parera. Kändes inte lika panikartat "fan-nu försvinner cykel-under-mig" som med gamla crossen med mer trad cross-geo.

Å andra sidan är denna inte alls lika enkel att bunny-hoppa med. Röck i styret! säger ni kanske och visst, kanske en vanesak.

NLC sa:
Hade funderingar på snabb cykel med släta däck i morse ändrade planen till Cross-Check med dubbat och tur var väl det för kände hur det på vissa ställen gled bakhjulet lite vid igångdrag...

Jaså. I Cph knastrade det av vitt glänsande salt over det hele. Helt o-halt.

staine sa:
NLC sa:

Och i Malmö har det också ohalt. Utan salt.

20 Februari

20feb.jpg

Sällskap med sambon t Ulriksdals. Så det gick lugnt idag. Även idag såg han som vill ligga på rulle o kolla hela tiden bakåt efter något offer.

Tog vilodag igår, kändes rätt med tanke på vädret och snöröjning. Idag var det på't igen men benen var tunga efter gårdagens gympass.

Pfaff sa:
staine sa:
NLC sa:

Och i Malmö har det också ohalt. Utan salt.

Indeed, märkligt hur stor skillnad det kan vara på (bara) 2 mil pendling. Vilket ibland har gjort det "intressant" på vägen hem ...

zodah sa:
Fick känslan av att en och annan agn skiljdes från vetet idag. Inte många ute.

Drog en runda på Ekerö igår kväll vid 19-tiden. Helt öde på cykelvägarna i minus 8. In mot stan från Huddinge dök det åtminstone upp några mötande cyklister.

Möten i innestan, pendlade range rover, KOM på skanstullsbron följt av parkeringspaniken. Fruktansvärt fin lunchjogg i hagaparkens sol vägde upp.

Punka igen, dessa verkar förfölja mig. Gick lite för hårt åt en asfaltskant som jag upptäckte alldeles försent pga en massa snö, kände hur det slog igenom och punkan var ett faktum. 10-15min promenad från jobbet så det blev ingen punkalagning ute i fält denna gång heller.

Kan konstatera att det är väldigt halt att gå i cykelskor.

Svalt. Hade det inte varit för att problemet med mitt frusna baknav kommit tillbaka så hade det varit perfekt. Får ta och montera isär det ikväll.

Mycket plats på cykelvägen, frisk luft i lungorna. Enda störande momentet är den kassa vajerdragningen på min cx som gör att fukt samlas och bromsfan fryser.

Peloton imorse. Saknade min dragare Cerro eftersom jag blev väldigt ensam efter en km. Gjorde av med 60 mer watt så lite bra var väl ändå benen jämfört med senaste gången. -10 vid Flaten piggade upp.

Dr Spoke slog upp portarna vid 7 för mig. Behövde den in-5:a som framnavet kräver då det hade hoppat lite snett under en inbromsning för snel hest men rädd igår.

@beerfot, min lösning med tft-olja + fett i höljet och så gummituta för vajern mot stoppet funkar över förväntan.
EDIT: länk https://happyride.se/forum/read.php/1/3279779

Senast ändrad:
Promenadpendling till möte i stan. Tunnelbana till kontoret på eftermiddagen och cykel hem. Fjant med backspegel på cykeln brände vartenda rödljus genom centrum – fick kränka han flera gånger.

Peth sa:
Promenadpendling till möte i stan. Tunnelbana till kontoret på eftermiddagen och cykel hem. Fjant med backspegel på cykeln brände vartenda rödljus genom centrum – fick kränka han flera gånger.

Backspegel!? Ur led är tiden....

Blev våldsamt krängd, av en liten 17 och ett halvt-åring på en el-enhjuling. En sån där man står på, typ en segway med bara ett hjul och inga handtag.
Jösses alltså. Medvind var det så jag höll nog c:a 35, hade inga fartmätningsinstrument för dagen. Men cirka. Killen höll minst 10 mer. Minst! Och hade en Gopro på hjälmen (ja, han hade faktiskt hjälm!)
Vad fanken säger man?

Idag var det nära... Skrikande dubb både för mig och bilen. Efter att jag stirrat lite surt på en ursäktande förare cyklade jag vidare. Hoppas på mindre spänning imorgon.

I morse var det vårlikt, fåglarna pippar, guldkantade moln, ingen vind osv. Mysigt.
Måste upp vid 4-snåret imorgon och köra till annan ort så det blev bil hem. Hängde inte riktigt med en elcykel på cykelbanan bredvid, ca 50kmh, ninja, slutligen rödljuskörning, total avsaknad av nummerplåt.
Darwin Award- kandidat gissningsvis.

Kanlåta meddela att en 20-25mm slang fungerar till 35mm SMW. Men kändes inte riktigt som om jag fick upp trycket eller fyllde ut däcket för det gick förbannat segt. Har nu bytt till en större slang och lagt in en slang med lagombredd i sadelväskan, så nu är jag beredd på fler missöden!

Vad är det som är sååå himla svårt med att hålla lite uppsikt på trafiken om man nu nödvändigtvis måste gå mot röd gubbe???
VA?!

JÄVLA RIKSPUCKON! Hoppas ni blir påkörda nästa gång.

Inser efter ett par kilometer att det är nått knas med bakhjulet. Går trögt men blir bättre efter ett tag, gissar på att nått frusit ihop. Har lyxen att cykeln kan stå inne på jobbet så förhoppningsvis tinar det..

Edit: Bromsbelägg helt slut, antar att det gör att det spökar. Blir hemfärd utan att använda bakbroms.

Senast ändrad:
-22 i morse, första cyklingen på ett tag pga förkylningskänningar som inte velat ge med sig. Har cykeln i varmgarage så den går lätt första 500 m, men sen blir det bättre motion sista 5 km. Gnisslade fint - i snön - från 29"-arna.

Vet inte om jag bara har otur. Men nu punkade mitt Vittoria Voyager igen, för uttisjuttionde gången. Ger snart upp detta däck :(
Liten glasbit denna gång.
Undrar om släta däck punkar lättare än t.ex Racing Ralph pga större anläggningsyta mot en saltfuktig vägbana?

staine sa:
Vet inte om jag bara har otur. Men nu punkade mitt Vittoria Voyager igen, för uttisjuttionde gången. Ger snart upp detta däck :(
Liten glasbit denna gång.
Undrar om släta däck punkar lättare än t.ex Racing Ralph pga större anläggningsyta mot en saltfuktig vägbana?
Ja, och släta däck har ju dessutom oftast lite tunnare gummi i däcket mellan slang och vägbana, jämfört med t.ex. Racing Ralph och Race King som med "gummiklackar" i mönstret får mer distans till glasbitar och annat. Skiljer inte många millimeter, men varje millimeter extra tjocklek i slitbanan är ju betydelsefull för att motverka påkörningspunkteringar.

Tillbaka
Topp