Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Rattnalle sa:
Friskt idag. Fågelsång och skinande sol.
Något svalt om tårna med bomullsstrumpor och ofodrade skor på hemvägen när jag promenerade från ICA med ett stort paket på pakethållaren. -11 eller nåt. Att gå ut i vindtunneln bakom jobbet var rätt otäckt men väl på cykeln var det annars förvånansvärt OK.

Tror bestämt drivlinan packade ihop för gott ikväll. Kedjan rappar vid minsta lilla pedaltrycksökning på favoritutväxlingarna. Hade hoppats den skulle klara sig till våren. Får väl halka in på gammelMTBn istället. Fö var det kallt om snoken.

Kylslaget. Påfallande folktomt på cykelbanorna.

Är det någon annan här som ha reflekterat över att det nästan alltid luktar dålig burk-minestrone-soppa när man susar förbi lärarhögskolan vid marieberg på morgnarna?

Hade mer än gärna bytt min förkylning mot lite pendling i snö och kyla. Är övertygad om att anledningen till misären är ett par turer på tunnelbanan på grund av konferens förra veckan.

Senast ändrad:
singletrack sa:
Sjukt trött på denna satans helvetes djävla vintern och ännu tröttare på denna sjukt kalla vinden i ansiktet hela tiden...

Word! Grät och bad om att en Sankt Bernhard med konjakskagge skulle uppenbara sig när vinden träffade ansiktet mellan Rinkeby och Tensta.

Tänkte igår att det var vinterns tuffaste jobbcykling. Men idag var det om möjligt ännu lite kallare och värre motvid på morgonen.

Idag var det lite mer nederbörd än normalt men det tog också lite längre tid att cykla för man var ju bara tvungen stanna fotografera lite, Fatbike är en bra Sthlm cykel i dessa väder
2018-02-2807-29-55.jpg

Mycket bra underlag för odubbad mtb också. Nåt släpp på den polerade snön i stan. Så här kunde det var hela vintern! (Medvind alltså...)

Helt ok pendling, dock var de rätt oplogat här och var.

Körde i mer eller mindre samma setup på kläder som tidigare i år, jeans och rapha transfer jacket, kunde ha önskat sig en riktigt mössa..

Och "elitpendlarna" som ofta förespråkar supersmala lvg-däck med dubb. :-) För att "skära ner"... Kom ni fram?

#threeinchtyres

Blev MTBn idag, alltså noll problem med underlaget. Blev dock genomkokt då det kändes ca 10 grader varmare än igår trots att termometern säger annorlunda.

JTF sa:
Och "elitpendlarna" som ofta förespråkar supersmala lvg-däck med dubb. :-) För att "skära ner"... Kom ni fram?

#threeinchtyres

Som den elitpendlare man är tar man idag BIL, självklart med dubbdäck. Och lite CO2-utsläpp för en gångs skull.

Riktigt myspendlarväder i dag - härligt spårigt och slirigt hela vägen in från Hammarby Sjöstad till Slusken - sen något bättre genom stan. Kungsträdgårdsgatan var en episk orgie i modd :-)

Bilagor

• februari pendling 2018.jpg
    februari pendling 2018.jpg
    193 KB · Besök: 234
Körde också mtb och skidgoggles idag, satan vad skönt det var med goggles i blåsten. Hade stark kantvind och eftersom det ska saltas så förbannat här i Skåne var det snorhalt under snön så jag höll på att blåsa av cykelbanan ett par gånger. Intressant med snödrivor upp till naven på vägen. Skönt att det är pudersnö i alla fall. Hemvägen lär bli mindre skoj med ännu mer vind som också har vänt till att bli rak motvind. Mums.

Snön kom till västra Skåne idag. Snödrev, spårigt som fan i packat nysnö, -10C, rejäl motvind. Tog en timme till jobbet. The bottom is nådd.

Idag har jag inte glömt mina cykelglasögon därför blev min pendling mycket trevligare än igår. Dragkraften var också stark i Stockholms fräscha snö, ingen halka alls. En smula varmare känns det.

Senast ändrad:
Småjolmigt jämfört med igår. Gick bra trots begränsad snöröjning.
Kanalvägens g/c-bana förbi Hammarby Sjöstad var uselt snöröjd.

Bild från gamla Saltisvägen

Bilagor

• 1BBE4890-B6A9-44CC-9536-BB43B139A8FE.jpeg
    1BBE4890-B6A9-44CC-9536-BB43B139A8FE.jpeg
    221.3 KB · Besök: 238
Senast ändrad:
Jag tog fatbike idag och det var ett dåligt val. Den slumpmässiga snöröjningen var för tillfället utmärkt och däcken formligen sög fast i marken. Helt sjukt vilket motstånd; långt värre än på torr asfalt. Gissar att det kan bli så när det är tillräckligt kallt så att friktionen "inne i snön" blir hög (som när det knarrar under skorna).

Edit: Angående myten om smala däcks förträfflighet vid snömodd... Jag har hittills aldrig fått bättre resultat på sådant underlag med smala däck jämfört med breda.

Senast ändrad:
Meh...

Inställd cykling idag och imorgon pga jobb utsocknes. Trist nu när det är äkta knasvinter.... Hoppas det håller i sig lite!

Tung hempendling idag. Snödrivor upp till låren och en del promenerande. Lätt jobbigaste pendlingen någonsin med massor av snörök rätt i ansiktet och spårig snö. Var skönt med ett bad när jag kom hem efter min tur som tog en timme längre än den brukar göra.

Med fatbike och ca 1 bar i däcken blev det faktiskt en härlig tur på plogade, halvplogade eller helt oplogade sträckor. Visst gick det långsammare än en vanlig vinterpendling med bockstyre, SPD och 30mm däck, men jag hade inte velat haft det idag. Det var första gången jag nötte "asfalt" med fatbike, och blir det tokväder igen kommer jag definitivt att ta den igen. Det kändes tryggt och jag kunde ta mig fram överallt på ett sätt som jag definitivt inte hade kunnat gjort annars.

Frusen om händerna. Motvind har blivit det nya medvind för mig. På väg till jobbet i medvind blir fartvinden och avkylningen såpass mycket större att min dubbelhandskuppsättning failar. På hemvägen i motvind går det saktare och pulsen något högre=varmt och skönt.
En jättebra anledning till att beställa hem de där crabvantarna (Carnac) :)

Å andra sidan finns det ALLTID dem som har det värre alternativt omänskligt varma händer.
-12C, rejält blåsigt. Medvind för hon på damcykeln.
Fullscreencapture18.03.0182551.bmp.jpg

Åter på gruspendlaren, finfin cykling på mestadels packad snö.
Någon hade gett upp snöröjningen halvvägs över Strömbron.

Inte alls kul. Halt, spårigt och sladdigt hela vägen från Hägersten till Gamla stan (via Södermälarstrand). Jag trodde faktiskt att det skulle vara bättre snöröjt nu.

Ser inte fram emot att cykla hem ikväll.

Testade slalomhjälmen idag. Mäh, blev fööör varmt, svetten droppade ner på glasögonen och bildade is. Behöver defroster och torkarblad.

Servade min pendlarcross igår, slutade med att jag tappade bort en liten jäkla del som skyddar ett av kullagren. så det blev till att köra på den väldigt tungkörda MTBn. Gick som förväntat ungefär, långsamt.

Första pendlingen på en vecka, gick tungt. Vet inte om det beror på ett antal dagars utförsåkning eller bara otränad. Nåväl mars är en vårmånad även om jag har lite svårt att tro det när man tittar ut.

Tillbaka
Topp