Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Härlig morgon med lite race från alvik till rålis. Hårt jagad av ett skägg på silvrig monstercross med massa flare på styret. Nån här? Tack för pulshöjningen...

Jaha. Jenny ”cyklistjävlar” Strömstedt spottades på dagens hempendling på S:t Eriksgatan iförd elcykel av tjusigaste modell. Har hon månne konverterat? Och i så fall till vad? El-konvertering, finns det? ;)

staine sa:
Jaha. Jenny ”cyklistjävlar” Strömstedt spottades på dagens hempendling på S:t Eriksgatan iförd elcykel av tjusigaste modell. Har hon månne konverterat? Och i så fall till vad? El-konvertering, finns det? ;)

Hon är ute efter Memils, akta dig! Hon kommer köra ikapp snabba memils på sin trimmade elmoped och knuffa dem!

izar sa:
staine sa:

Hon är ute efter Memils, akta dig! Hon kommer köra ikapp snabba memils på sin trimmade elmoped och knuffa dem!

Snot rocket FTW

Racerpremiär!
Jävlar i min låda vilken fröjd.
Vid Hellas så hade jag plötsligt sällskap av 3 andra gubbar. Nu blev det pendlingstävling också - vilken morgon.
I den lilla backen direkt efter chickanen/parkeringen så gled jag och en annan loss från övriga två. De fick jag hela vägen till sjöstan sedan så var det svårt att ligga på max pga övrig trafik/hundar mm.

zodah sa:
Racerpremiär!
Jävlar i min låda vilken fröjd.
Vid Hellas så hade jag plötsligt sällskap av 3 andra gubbar. Nu blev det pendlingstävling också - vilken morgon.
I den lilla backen direkt efter chickanen/parkeringen så gled jag och en annan loss från övriga två. De fick jag hela vägen till sjöstan sedan så var det svårt att ligga på max pga övrig trafik/hundar mm.
Samma här! Premiär! Euforiskt! Ny drivlina, nya vajrar & höljen och Tiagrabromsar, det ni!
IMG_1064.jpg

Nä men då åker väl jag ner till ett par berg och pendlar där då om det ska va på det viset. Räser tänkte jag. Hemma om en vecka.
:p

Från nacka forum blev jag smekt av den lilla medvinden. Håren på de vinterbleka vaderna vajade vårfriskt.
Skitade ner cykeln genom skogen när hunden skulle lämnas. Ser fin ut här på kontoret.

Riktigt skönt kom iväg tidigare än vanligt gjorde stor skillnad på hur mycket färre folk det var. Sällskap på stora delar av vägen gjorde det också trevligt

Tidigt iväg och raka spåret till jobbet. Götgatan 7:15 var folktom.
Klarade hela gröna vågen på Vasagatan norrgående. Har inte gjort sedan i höstas (då också på racer).

Fantastisk morgon, bestämde mig för att ta i lite över fälten in mot Nyköping och blev lätt svettig under jackan efter att nästan ha trampat ur på högsta växeln...Jihaa!!

Börjar bli mycket cyklar vid jvg.stationen nu, nästan slut på de "bra" cykelställen.

Mvh Ulf S.

Pollenallergin har kopplat ett riktigt knepigt grepp sen ungefär en vecka. Just nu jobbigt att gå uppför en trappa.
Kön vid rödljuset Götgatan/Hornsgatan sträckte sig för första gången i år upp till nästa kvarter. Kling & Klang stod och läxade upp folk om bötesbelopp.

Ganska behaglig cykling, och ännu ett oskyldigt(?) liv på samvetet. En råka med sällsynt dåligt trafikvett försökte flyga ikapp i höjd med framhjulet. Om det nu var Zonda-ekrarna eller bara mangling som gjorde slut på kräket är oklart, men kvar på platsen blev den.

ani sa:
Ganska behaglig cykling, och ännu ett oskyldigt(?) liv på samvetet. En råka med sällsynt dåligt trafikvett försökte flyga ikapp i höjd med framhjulet. Om det nu var Zonda-ekrarna eller bara mangling som gjorde slut på kräket är oklart, men kvar på platsen blev den.

Det där har hänt mig ett par gånger med, ena gången var det en bofink (eller liknande storlek) och andra gången en kråka.
Jag tror inte de förstår att det inte går att flyga genom ekrar bara för att man kan se igenom dem.

Var förövrigt nära i morse att en tredje fågel fick sätta livet till, den hade lika dåligt trafikvett som din, men lyckades ta sig förbi med en centimeters marginal framför framhjulet.

Har också varit nära några gånger tidigare, tur det bara var en råka och inte den dödslängtande fasantuppen för två veckor sedan ;-)
Eller nån av alla gåsarna som spankulerar på Limhamnsfältet.

emilh sa:
Kön vid rödljuset Götgatan/Hornsgatan sträckte sig för första gången i år upp till nästa kvarter. Kling & Klang stod och läxade upp folk om bötesbelopp.

Jag hade miss-flyt vid rödljuset där polisen stod i morse då det slog om till rött när jag var på väg nedför Görgatsbacken mot Hornsgatan. Så jag passerade kön, bromsade in, stannade och hälsade artigt "God morgon" till polismannen som stod där innan jag klev av cykeln och ledde den över övergångsstället för att sedan cykla vidare.

Senast ändrad:
Så tyst det gick idag. Säsongspremiär på dubbfritt. Nu får man hoppas de sopar de återstående sträckorna så man slipper halka omkull på gruset. Mönstrade "vår- och höstdäck" klarar grus i viss utsträckning.

stefank sa:
ani sa:

Det där har hänt mig ett par gånger med, ena gången var det en bofink (eller liknande storlek) och andra gången en kråka.
Jag tror inte de förstår att det inte går att flyga genom ekrar bara för att man kan se igenom dem.

Var förövrigt nära i morse att en tredje fågel fick sätta livet till, den hade lika dåligt trafikvett som din, men lyckades ta sig förbi med en centimeters marginal framför framhjulet.
Montera silhuettbilder på rovfåglar på ekrarna. Skapa illusionen av hovrande rovfåglar även under färd genom att montera stroboskopbelysning som synkroniserar med hjulets varvtal via fartvärdet i telefonappen, cykeldatorn eller sportklockan. Så ska det nog bli bra.

Märkligt många mystiska manövrar och situationer av medtrafikanterna på morgonpendlingen i Malmö; längs Nobelvägen i tur och ordning en medelålders man med hjälm på herrcykel hade i en korsning lyckats plocka ner en ungdom på skateboard, därefter 5 personer som gick i bredd på den dubbelriktade cykelbanan (som för tillfället egenmäktigt skyltats om till gemensam GC-bana) följt av en bilist som synkroniserat körriktningsvisaren med rattrörelsen i korsningen med Industrigatan.

Fortsatte på Spånehusgatan med en bilist som gör omkörning på framförvarande cyklist på 30-sträcka utanför skola för att sedan omedelbart göra en högersväng, damcykelcyklist som blåser både kö och rödljus vid korsningen över Amiralsgatan vid Folkets Park och till sist vid Södervärn en container placerad vid utloppet av cykelbana i körbana.

Konstigt ändå att inte fler allvarliga olyckor sker...

NLC sa:
Märkligt många mystiska manövrar och situationer av medtrafikanterna på morgonpendlingen i Malmö; längs Nobelvägen i tur och ordning en medelålders man med hjälm på herrcykel hade i en korsning lyckats plocka ner en ungdom på skateboard, därefter 5 personer som gick i bredd på den dubbelriktade cykelbanan (som för tillfället egenmäktigt skyltats om till gemensam GC-bana) följt av en bilist som synkroniserat körriktningsvisaren med rattrörelsen i korsningen med Industrigatan.

Fortsatte på Spånehusgatan med en bilist som gör omkörning på framförvarande cyklist på 30-sträcka utanför skola för att sedan omedelbart göra en högersväng, damcykelcyklist som blåser både kö och rödljus vid korsningen över Amiralsgatan vid Folkets Park och till sist vid Södervärn en container placerad vid utloppet av cykelbana i körbana.

Summa sumarum; en fullkomligt normal dag i Malmö.
Underliga, bizarra och farliga beteenden här är så frekventa så att jag stort sett har slutat att notera dom.

Benet sa:
Montera silhuettbilder på rovfåglar på ekrarna. Skapa illusionen av hovrande rovfåglar även under färd genom att montera stroboskopbelysning som synkroniserar med hjulets varvtal via fartvärdet i telefonappen, cykeldatorn eller sportklockan. Så ska det nog bli bra.

Ja, eller så kan man köpa nåt färdigt, typ sån här: https://www.monkeylectric.com/

Ja dom där förbannade rödljuscyklisterna. Dom borde klämmas åt. ;)

Fast, allvar, när cykeltrafiken tätnar och systemet mer börjar likna Cph fast det är i Sth, ja då kanske det börjar bli en nödvändighet att alla följer trafikreglerna. I Sth liksom i Cph.
Annat var det på glada 00-talet, och dessförinnan :)

stefank sa:
Benet sa:

Ja, eller så kan man köpa nåt färdigt, typ sån här: https://www.monkeylectric.com/
Coolers. Men fåglarna sussar ju när det är natta.

Härligt väder på vägen hem, men inte jettenkelt att klä sig så att det funkar med -1 på morgonen och +13 på eftermiddagen.

Blev utskälld för att jag för för ful och äcklig av begåvingsreserven som körde om i en bil utan regplåt bak. Jahaja....

Pfaff sa:
NLC sa:

Underliga, bizarra och farliga beteenden här är så frekventa så att jag stort sett har slutat att notera dom.

Resten av Sverige har redan gett upp Malmö. Ni får flytta norrut! (eller kanske söderut?)
På en enslig gcväg har jag inte mött en kotte i vår. Nu är det 3-4 möten trots 5mm dödsgrus.

Cyklade förbi en räsercykel med snubbe med arbetsbyxor på. Han var snabb.

NickPick sa:
Pfaff sa:
NLC sa:

Resten av Sverige har redan gett upp Malmö. Ni får flytta norrut! (eller kanske söderut?)

Alltså, sååååå illa tycker jag inte det brukat vara. Bara just idag som världen verkade vara ur synk, eller så var jag kanske bara mer vaken för att registera händelserna.

Nåja, fick ihop nästan 20 minuter på runt 290 W efter jag lämnat stadens sus och dus på vägen hem. 40 mm grusbusdäck till trots så blev det nästan 38 km/h

NickPick sa:
Pfaff sa:
NLC sa:

På en enslig gcväg har jag inte mött en kotte i vår. Nu är det 3-4 möten trots 5mm dödsgrus.

Cyklade förbi en räsercykel med snubbe med arbetsbyxor på. Han var snabb.

Asch, det är ju inget, man vänjer sig.

Lite improviserat race på hemvägen idag, först lite tungt med vind sida/mot, men strax efter Willys vid Gumsbacken så hängde en snubbe på CX på när jag passerade, vi hade en liten duell de sista kilometrarna till Bergshammar, och jag tyckte nog att jag fick några meter på honom i sista backen..... Men han skulle kanske längre, vad vet jag. Lite kul var det i allafall.... Blev svettig och fick byta kläder sen.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Lite improviserat race på hemvägen idag, först lite tungt med vind sida/mot, men strax efter Willys vid Gumsbacken så hängde en snubbe på CX på när jag passerade, vi hade en liten duell de sista kilometrarna till Bergshammar, och jag tyckte nog att jag fick några meter på honom i sista backen..... Men han skulle kanske längre, vad vet jag. Lite kul var det i allafall.... Blev svettig och fick byta kläder sen.

Mvh Ulf S.

Kul!

I morse stod konstapel Klang på sin Segway mitt på övergångsstället på slussplan. Då han inte fattade att han stod i vägen sa jag det åt honom. Han glodde men sa inget. Hoppas han förstod.

Verkar som om många i Lund börjat ta bilen igen trots avstängningen på E22:an. Skönt. Det var ett orosmoment jag inte räknat med att behöva ha dvs. att alla oerhört urusla bilförare skulle börja cykla lika uruselt. Horribelt. Mötte dock bara en cyklist med telefonen uppe.

Skön pendling in i morse trodde jag skulle göra premiär med korta byxor men det var för svalt, är tydligen ingen viking

Tillbaka
Topp