Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Trötta ben trots (på grund av?) vilodag igår. Motvind också... Ändå hyfsat trevlig pendling med sol och friska temperaturer.

Få cyklister ute, men kan bero på att jag nådde Stockholms innerstad innan kl 7. Hamnade dock mellan tre stora lastbilar som skulle navigera damma småvägar som mig sista biten. Man känner sig rätt utsatt även om lastbilschaufförerna (och jag) höll goda marginaler.

Äntligen första pendlingen för iår. Var det supermycket motvind (Tyresö > city) eller var benen svagare än folköl? Förmodligen en kombo...

Längtar till snöoväder ! Varför? ...Cyklister? med mobil tfn, El cyklar etc etc utgör störande moment och Leahal Weapons. Dessutom en dam på cykel som helt plötsligt svänger ut fr trottoar till cykelbana...och som alla gör, utan att varken kolla bakåt eller ge tecken....

Knäet bråkar så jag tog det hyggligt lugnt. Fick några lirare på rulle från sjöstan så jag satt och borrade i motvinden ändå, dumt...

Den lede fi, var det en Junkers Ju 488 eller en Heinkel He 274? Nej, förmodligen en grupp chroicocephalus ridibundus i formation, som öppnar bombluckorna och fäller sin last. Alla missar utom röd ledare som lyckas med sin precisionsfällning och träffar perfekt i öppningen om 17x32 mm längs den övre delen av dragkedjan, inte helt stängd, på målets Haglöfsrygga. Bombens tändrör hade fördröjning för att detonera inuti ryggsäcken men det var en blindgångare! Cykelinfanteriledningen påräknar mindre kontamineringar av ryggsäckens insidor och finskjortans (Bruun & Stengade) ena manschett men i övrigt inga förluster, efter framgångsrik desarmering med adidas-tvål och borste.

Vilken är egentligen sannolikheten att som vadarfågel träffa ett rörligt mål (öppning i ryggsäck på pendlande cyklist 30 km/h) om 5 kvadratcentimeter från 20 meters höjd?

Omfallsplanering! Mobilisering!

Trevligt ändå. jobbigt utmed VuÄlta och Sickla.
Cyklade om minst 8 st el-cyklister. Blev omcyklad av en riktigt snabb Cube elassisterad herre.

Nu trötta ben.

Benet sa:
Den lede fi, var det en Junkers Ju 488 eller en Heinkel He 274? Nej, förmodligen en grupp chroicocephalus ridibundus i formation, som öppnar bombluckorna och fäller sin last. Alla missar utom röd ledare som lyckas med sin precisionsfällning och träffar perfekt i öppningen om 17x32 mm längs den övre delen av dragkedjan, inte helt stängd, på målets Haglöfsrygga. Bombens tändrör hade fördröjning för att detonera inuti ryggsäcken men det var en blindgångare! Cykelinfanteriledningen påräknar mindre kontamineringar av ryggsäckens insidor och finskjortans (Bruun & Stengade) ena manschett men i övrigt inga förluster, efter framgångsrik desarmering med adidas-tvål och borste.

Vilken är egentligen sannolikheten att som vadarfågel träffa ett rörligt mål (öppning i ryggsäck på pendlande cyklist 30 km/h) om 5 kvadratcentimeter från 20 meters höjd?

Omfallsplanering! Mobilisering!

Det är därför jag kör med drybag.

zodah sa:
Cyklade om minst 8 st el-cyklister. Blev omcyklad av en riktigt snabb Cube elassisterad herre.

Nu trötta ben.

Förlåt om jag går utanför trådens ämne, men sett order VuÄlta nämnas då och då. Vad är VuÄlta?

Lykce sa:
zodah sa:

Nu trötta ben.

Förlåt om jag går utanför trådens ämne, men sett order VuÄlta nämnas då och då. Vad är VuÄlta?

Det finns flera svar, i denna tråden och i andra. Det är (minst) sträckan mellan Älta, via Sickla in till stan (stockholm). Även sträckan Sköndal-Flaten-Älta kan ingå så då blir det en liten Vuelta (runt). Ungefär så. :-)

Min första pendlingsdag med många medcyklister. Hälsningar och nickningar, tillochmed en som la sig på rulle, en härlig känsla av samhörighet :)

Om jag nu har känningar i knät. Hur ska jag göra när jag ändå tuggar ifatt svettogubbar som hamnar på rulle när de kroknar i backarna och riskerar att få svetton som ska visa upp sin lycraröv för mig? Behöver mental rådgivning inför att jag ska anträda Nackatraden österut.

Fjärdebrunn sa:
Om jag nu har känningar i knät. Hur ska jag göra när jag ändå tuggar ifatt svettogubbar som hamnar på rulle när de kroknar i backarna och riskerar att få svetton som ska visa upp sin lycraröv för mig? Behöver mental rådgivning inför att jag ska anträda Nackatraden österut.

Cykla jättelångsamt? Ta bort alla växlar som ger under 100 i kadens vid 15 km/h? Eller kör linan ut och bygg om cykeln till ss med 34/30 som enda växel - då slipper du komma ikapp någon?!

Tog en GT på Haymarket innan jag åkte hem, tyvärr snodde någon min happy-vattenflaska :/ Kanske var mitt eget fel som lät den sitta kvar i hållaren.

För övrigt rätt blött på hemvägen, solen tittade fram lagom till när jag anlänt.

Senast ändrad:
Idag var första gången jag hade chansen att ta min rymdkyckling på en liten tur på oasfalterat. Körde den korta vägen mellan Hammarbybacken och Sickla, längs ån. En mycket trevlig upplevelse som borgar för betydligt mer avancerade turer.

Pendlingen blev lite kortare än vanligt pga besök hos svärföräldrarna, men det gjorde inget när regnet började vräka ner några minuter efter jag kommit fram.

Nu byter jag ut min Tiagra 4601. Den gamla har levererat i 4000 mil. Dumt att överge ett vinnande koncept.

Bilagor

• 2DD5384B-E03A-45E7-9AE9-FCFC3B9F1C3E.jpeg
    2DD5384B-E03A-45E7-9AE9-FCFC3B9F1C3E.jpeg
    202.4 KB · Besök: 103
Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:
Nu byter jag ut min Tiagra 4601. Den gamla har levererat i 4000 mil. Dumt att överge ett vinnande koncept.

Det blev inte många ören per mil! Du har inte ens bytt löphjul på alla de milen.

Ja, jag är helnöjd. Jo trissorna har bytts ibland. Nu var returfjädringen så slut att jag fick korta kedjan och avså lilla drevet fram. 5-56, slå på biten och dra med storskiftan för att få bort den gamla.

Bodyn får nytt fett så jag inte ska behöva ringklockan.

Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:

Det blev inte många ören per mil! Du har inte ens bytt löphjul på alla de milen.

Ja, jag är helnöjd. Jo trissorna har bytts ibland. Nu var returfjädringen så slut att jag fick korta kedjan och avså lilla drevet fram. 5-56, slå på biten och dra med storskiftan för att få bort den gamla.

Bodyn får nytt fett så jag inte ska behöva ringklockan.

Rätt bra livslängd! Imponerande bra!

Nu gäller det iockförsig pendlingen igår.
1. Fotgängare på trottoaren vänder sig om efter cyklande snygg tjej och snubblar ut i vägen framför mig.
2. Bilist tycker inte 45km/h (nedförsbacke) på 40 sträcka är fort nog. Kör om och tvärnitar framför mig för att svänga in på avtagsväg.
Tur bromsarna funkar bra på hojen!!

Helkama raisu sa:
Bilist tycker inte 45km/h (nedförsbacke) på 40 sträcka är fort nog. Kör om och tvärnitar framför mig för att svänga in på avtagsväg.

Det hade nog inte spelat någon roll om du kört 60 km/h, en del får tvångstankar när de ser en cyklist och måste köra om.
Det är samma fenom som att en del har tvångstankar att de måste köra om om de ser en bil med släp.
Jag testade detta genom att köra runt 150 km/h på 120 väg med släp (dumt, ja, men vad gör man inte i "vetenskapens namn". Det var
dessutom många år sedan nu, så det får nog ses som preskriberat). Det var en hel mängd folk som tvångsmässigt var tvungna att köra om det ekipaget.

stefank sa:
Helkama raisu sa:
Bilist tycker inte 45km/h (nedförsbacke) på 40 sträcka är fort nog. Kör om och tvärnitar framför mig för att svänga in på avtagsväg.

Det hade nog inte spelat någon roll om du kört 60 km/h, en del får tvångstankar när de ser en cyklist och måste köra om.
Det är samma fenom som att en del har tvångstankar att de måste köra om om de ser en bil med släp.
Jag testade detta genom att köra runt 150 km/h på 120 väg med släp (dumt, ja, men vad gör man inte i "vetenskapens namn". Det var
dessutom många år sedan nu, så det får nog ses som preskriberat). Det var en hel mängd folk som tvångsmässigt var tvungna att köra om det ekipaget.

Har en backe som börjar med 30 förbi dagis och sedan 40. Trots att jag ledigt rullar upp i 50 blir jag tvångsmässigt omkörd av vänstersvängande bilister. Ligger nu mitt i vägen för att slippa omaket.

wukkaN sa:
Tog en GT på Haymarket innan jag åkte hem, tyvärr snodde någon min happy-vattenflaska :/ Kanske var mitt eget fel som lät den sitta kvar i hållaren.

För övrigt rätt blött på hemvägen, solen tittade fram lagom till när jag anlänt.

Sjuk stad.

Fjärdebrunn sa:
Nu var returfjädringen så slut att jag fick korta kedjan och avså lilla drevet fram. 5-56, slå på biten och dra med storskiftan för att få bort den gamla.
Vad blir symptomen när returfjädringen börjar ta slut? Tyckte min 4500 bak började växla lite illa under träningsrunda igår, trots justeringar på inline-hylsan vid styret under cyklingen. Och i en brant gick jag ned på lägsta växeln bak (gör det nästan aldrig) och då lät det som att bakväxeln snuddar bakhjulets ekrar. Den kanske har fått sig en törn, var för trött när jag kom hem för att titta på drivlinan och analysera...

Fjärdebrunn sa:
stefank sa:
Helkama raisu sa:

Har en backe som börjar med 30 förbi dagis och sedan 40. Trots att jag ledigt rullar upp i 50 blir jag tvångsmässigt omkörd av vänstersvängande bilister. Ligger nu mitt i vägen för att slippa omaket.

Mmmm, det är konstigt!

Halvdag. Den vanliga grovpendlaren fick vila. Finpendling med en bonustur ut på Ekerö på vägen hem.
Ibland fick jag hjälp av vinden att få upp farten, ibland var det hjälp att få upp pulsen.

Grymt skönt! Mindre vingelcyklister än vanligt, lagom många elcyklar att försöka köra om och sen fick jag en härlig omväg hem över Lappis / Skuggan och Djurgården. Folktomma grusstigar och småvägar en liten bit får en för en kort stund att glömma att man pendlar genom Stockholm.

Svalt på morgonen men hanterbart.

Gasläcka (Enskede) och motvind på vägen hem. Men vad gjorde det när solen lyste så fint :)

Kändes tungt idag, vet inte om det beror på halsen, lite luft i däcken, regnet eller att jag blev omåkt av en hybrid med slicks. Tycker det är dags att mina nya däck kommer så jag slipper köra mina Marathon winter en vecka till, känns lite överkurs nu..

Fixade för lång kedja igår kväll och nu växlar bakväxeln finfint igen, skönt! Men dött i benen efter helgens träningspass.

Vem vare, vem vare, som damma om mig upp mot Gullmars, i e.m? På blå (tror jag) Corratec. (Jag tog i ganska mycket men ok inte 110% kanske)
Antar att han skulle till Tyresö då kanske. Alla Corratec bor ju i Tyresö.

Mötte en peloton vid Stora skuggan idag, nån sorts tävling tydligen. Det lät dyrt från alla finnav när den rullade förbi i rätt lugnt tempo.

Att bli påkörd av en bil gör verkligen inga under med farten genom stan såhär några veckor senare. Jäklar vad feg man blir.

Tillbaka
Topp