Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Det fyller på ordentligt med folk som cyklar i Tjockhult. Lite värme på detta så blir det riktigt kroppsnära på infarterna till city.
Det är anmärkningsvärt vilken fartskillnad det är mellan solskenscyklisterna som precis hitta cykeln i förrådet och långpendlarna som har harvat på hela vintern. Ungefär som att köra 40 respektive 150 km/h på E4.

stefank sa:
staine sa:
catch sa:
staine sa:
Sätt ringklockan på styrstammen och ta bort reflexen
:)

Det kan mycket väl bli en ny, roligare cykel tom ?

Ännu bättre! :)
(jag kom på att många har en dator som täcker halva styrstammen, då får man väl ha ringklockan på sadelstolpen, som ett riktigt pr0)

Jag har en sån här kombinerad datorhållare/ringklocka på min pendlarhoj: https://hidemybell.cc
Kan rekommenderas, är nöjd med min.

Kan bara hålla med om det. På racern har jag tillochmed en lamphållare i goprofästet så man kan ha en skymmningslampa med sig på samma fäste.

Bilagor

• IMG_20170915_092812_109.jpg
    IMG_20170915_092812_109.jpg
    275.1 KB · Besök: 142
Bengt-re sa:
stefank sa:
staine sa:
catch sa:
staine sa:

(jag kom på att många har en dator som täcker halva styrstammen, då får man väl ha ringklockan på sadelstolpen, som ett riktigt pr0)

Jag har en sån här kombinerad datorhållare/ringklocka på min pendlarhoj: https://hidemybell.cc

Kan bara hålla med om det. På racern har jag tillochmed en lamphållare i goprofästet så man kan ha en skymmningslampa med sig på samma fäste.

TVÅ gepeessar! Är de överens? Är du rädd att köra vilse? Heter du ijäntlijen Gunnar Sträng? ?

Peth sa:
Johanssonjens sa:
Funderar på att börja cykelpendla med en omväg till jobbet, så sträckan blir ca 4mil, och då köra den som träning. Har annars ca 4km till jobbet. (har två småbarn hemma, så tid för träning finns det inte så mycket som man vill..) Det tråkiga är att jag lär dra vid 0500 på morgon. Någon annan som tränar vid den tiden? hur upplever ni att kroppen svarar? och hur bra tar kroppen vara på träning så tidigt? Fast antar det är bättre att cykla då än att inte cykla alls.

Tänkt göra så ett par ggr i veckan vid fint väder, sen försöka ta mig ut på längre turer på helgen.

Jag cyklar fyra, fem mil ett par morgnar i veckan. Drar strax efter fem. Tidigare så åt jag ingenting innan jag drog utan tog frukost på jobbet, men det var ingen bra lösning. Nu äter jag ett par ägg för att ta bort hungerkänslorna och sedan en andra frukost vid 0730 – funkar mycket bättre. Brukar få slut på energi efter 45 minuter och jobbar på fettreserven efter det.

Låter som ett bra upplägg! Orkar du köra hårt under resan också? någon intervall efter vägen?

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
stefank sa:
staine sa:
catch sa:
staine sa:

TVÅ gepeessar! Är de överens? Är du rädd att köra vilse? Heter du ijäntlijen Gunnar Sträng? ?

På långturer måste en köra med dubbla. Tänk om hänger sig? Då har en ju inte cyklat! ?

Johanssonjens sa:
Peth sa:
Johanssonjens sa:
Funderar på att börja cykelpendla med en omväg till jobbet, så sträckan blir ca 4mil, och då köra den som träning. Har annars ca 4km till jobbet. (har två småbarn hemma, så tid för träning finns det inte så mycket som man vill..) Det tråkiga är att jag lär dra vid 0500 på morgon. Någon annan som tränar vid den tiden? hur upplever ni att kroppen svarar? och hur bra tar kroppen vara på träning så tidigt? Fast antar det är bättre att cykla då än att inte cykla alls.

Tänkt göra så ett par ggr i veckan vid fint väder, sen försöka ta mig ut på längre turer på helgen.

Jag cyklar fyra, fem mil ett par morgnar i veckan. Drar strax efter fem. Tidigare så åt jag ingenting innan jag drog utan tog frukost på jobbet, men det var ingen bra lösning. Nu äter jag ett par ägg för att ta bort hungerkänslorna och sedan en andra frukost vid 0730 – funkar mycket bättre. Brukar få slut på energi efter 45 minuter och jobbar på fettreserven efter det.

Låter som ett bra upplägg! Orkar du köra hårt under resan också? någon intervall efter vägen?

Nu är jag då varken stark eller uthållig, men beroende på dagsform så går det ibland lite snabbare. Vägen kryllar av små uppförsbackar som blir naturliga intervaller de dagar benen vill cykla. Är det en seg dag går det att rulla lite lugnt och titta på naturen – det tar inte så mycket längre tid.

Skojade till det imorse och drog ut till Lovö Express för att vara med på 2-årsfirandet. Benen tyckte inte det var någon bra idé så de strejkade när farten drogs upp. Som vanligt låg jag sist och dragspelseffekten tog ut sin rätt. Men vad gjorde det. Fikat blev kul även om Gateaus chaufförer vägrat vakna på morgonen så vi fick äta sockerpressade bakelser istället för nyttiga surdegsmackor.

Snart dags att dra hemåt på den överbefolkade cykelbanan. Imorse vid 05.30-tiden mötte man enbart elitpendlare på väg till Morningspins eller Pelotoner lite här och var i hufvudstaden. Plus en och annan yrvaken normal cyklist förstås.

Grabben monterade sin nya gps-bluetooth fusk-dator idag. Fan det behövs inte ens en sensor eller magnet på ekern längre. Herregud, vart är världen på väg?

1. Lätt påkörd bakifrån av medcyklist med dålig cykelkontroll och avståndsbedöming när jag bromsade in och släpper fram lastbil (som helt schyst) blinkar och svänger ut från gatkanten. Hon ursäktar sig en hel del, sånt händer.

200 meter senare

2. Samma cyklist sladdar runt mig på insidan utan någon vidare kontroll när jag saktar ner lite och släpper över en fotgängare på övergångställe. Denna gång ingen kommentar, jag hoppas hon skämdes över att hon lärt sig absolut ingenting från en minut innan.

Har gjort mig av med mitt ny-gamla pendlarvapen och skaffat ett nytt. Premiär idag : -)
Oj vad trevligt.
Sitter bättre på den här än min racer.
CykelCity gjorde bikefit med den äran.
Skall montera skärmar också så är jag redo för grisväder.

Har ingen bild. Kanske kommer....

Ja Slussen... eller man kan kanske säga Nej Slussen. Kö kö kö och sakta. Suck. Idag med massa gående också.

Knökat och varmt.

Tog beslutet att hoppa av och gå förbi kön över Götgatan nere vid Slussen för att kunna rulla vidare.

En vit hantverkarbil körde ut precis framför mig i en rondell, han såg mig sent och pallnitade men då var han redan ute i rondellen och jag hockytacklade honom hårt i baken. Ingen skada skedd och egentligen mitt fel väl (påkörning bakifrån), sol och korta byxor så humöret på top iaf!

Fantastisk dag! Ny snabb tröja och gott humör gjorde att jag kapade 5 minuter, har nog förtjänat en glass på lunchen.

Dock så blir jag lite orolig över hur vissa tänker kring omkörningar. Lätt uppför, krök och smal cykelbana. Var tvungen att slänga mig på bromsen så snubben som körde om kunde snabb-glida in framför mig istället för rakt in i pappan med 2 barn som gick på gångvägen bredvid.

tuta sa:
bossjo sa:
Underbar start på veckan, sol medvind och relativt lugnt vid slussen
Start på veckan. Sol, vind och mer folk än någonsin vid Slussen.
Beror på vilken tid man passerar. Ser sträckan Skanstull => Kungsan som ett sätt att träna tålamodet.
Känns betydligt bättre än att vara förbannad över hur vissa beter sig

zodah sa:
Har gjort mig av med mitt ny-gamla pendlarvapen och skaffat ett nytt. Premiär idag : -)
Oj vad trevligt.
Sitter bättre på den här än min racer.
CykelCity gjorde bikefit med den äran.
Skall montera skärmar också så är jag redo för grisväder.

Har ingen bild. Kanske kommer....

Släng upp en bild du. Så har man nåt att spana efter.
Jag pendlade in vid 7. En hel del cyklister redan då. Man får försöka köra laid back Cph style-cykling. Svårt men får öva.

Körde totalslut på benen på en extrarunda (på tomma vägar) innan själva pendlingen,
för att förbereda mig för långsamkörning på knökfulla cykelvägar (eftersom sommaren äntligen verkar kommit hit nu).
Var oväntat tomt på pendlingvägen (folk har väl inte hunnit böka fram sina cyklar än), så jag trampade på när ångan ändå var uppe...

I morgon tisdag tänkte jag återuppta finfika på bysis i sthlm kl 0745-815 ish. Vore kul om fler vill avnjuta en fika i solen och surra lite

Fortfarande rätt friskt på morgonen med runt 10°, men ser fram emot att lägga väst och arm- och benvärmare i ryggan på vägen hem, SMHI säger 23°, kanske ska smita någon minut tidigare och ta några km extra på vägen hem...

Rätt ok. Rullade ur sängen, hasade mig till köket, slog på kaffet, gjorde några mackor och satte mig vid datorn. Gick snabbt. Gött att jobba hemifrån.

Blev till att testa Biltemastålet i värmen idag. Stenpiren - Mölnlycke Företagspark - Mölndal... Varmt. Svettiga höjdmetrar med 3 växlar!

20180507_121943-01.jpeg

Magiskt idag! Sol, vindstilla och jag har äntligen bytt från dubbdäcken till mina nya G-one, kändes som att man hade slicks (minus punktering plus fäste då) och kom äntligen över 29 km/h i snitthastighet. Det här ska firas med en kaffe!

Äääh, akut luftbrist i bakdäcket på Munkbroleden. Körde över nåt vitt på marken när det small.

Igår tyckte jag det knakade lite väl mycket från vevpartiet. Såg fram emot att plocka isär cykeln i molekyler under kvällen. På vägen blev klingbultarna mer och mer misstänkta då det inte knakade lika mycket alls på stora klingan.

Och mycket riktigt; en saknad klingbult och en lös. Jag tror det kan bero på att jag hade en Lezyne-pump i ryggfickan.

Premiär idag. kändes OK, lite halvtaskiga ben när de lutar lite uppåt. Lär förbereda mig bättre med matdosan, ryggan blev tung med salladslåda, matlåda och såsburk i glas! inte en cyklist i sikte...

Men en otroligt fin morgon.

42,7km, 1h18min

Bilagor

• PENDLING.jpg
    PENDLING.jpg
    115.4 KB · Besök: 115
Senast ändrad:
Är pendlare hörselskadade och hör inte att deras kedja låter som 3 40åriga tanter som dricker vin?

Svalt. Lämnade bilen på verkstad så det blev en annan rutt. Ovant!

Har cyklat från söderort till stureplan i drygt 3 år och alltid cyklat via slussen men provade västerbron idag, Känner mig som en mer harmonisk människa..

Tillbaka
Topp