Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Eftersom jag själv inte var skadad brydde jag mig inte om polis. Har cyklat i Stockholm sedan 90-talet. Året runt Sen 2004 eller så. Första gången något liknande hänt, även om det säkert har varit nära några gånger. Var nog bara några centimeter ifrån att klara mig denna gång också. Hann eventuellt stanna innan jag blev klippt av sidan. Men jäklar vad snabbt det kan gå. Cykeldatorn säger att jag hann trampa i fem sekunder från att det blev grönt, lär väl vara lite lagg men inte tog det lång tid från att allt var frid och fröjd tills att jag var ägare av en hög kokosfiber.

Men va sa chaffisen då? Och var hände det? Erbjöd han att laga kolfibern eller bara transportera bort den? Vart ni sams? Jag hade nog fått hjärtklappning, minst. :/

Efter Strömbron mot Kungsan. Jag var i bussfilen, vilket jag tror är lagligt. Han var i bilfilen som svänger höger. Han var ganska ung och stressad. Jag tyckte mest synd om honom. Inga hårda ord. Så vi var nog ganska sams. Pratade rätt länge med honom på telefon och han ville verkligen göra rätt för sig men inte blanda in arbetsgivaren. Oklart varför. Vi får se vad som händer.

Av skadorna som är konstaterade hittills så är det ju minst 30 000 i nyinköp (antagligen inte vad ett försäkringsbolag vill betala). Har ju ingen lust att äta de kostnaderna själv men både hustrun och barnen var väldigt sympatiska när de såg min bild av hans körkort. Som sagt, vi får se vad som händer.

edit: jag har haft hjärtklappning hela dan. Har ju inbillat mig att jag har koll. Nu vet jag det spelar ingen roll vad jag gör. Visst, jag kan sänka risken men när någon bara styr rätt in i dig är det inte mycket du kan göra.

Senast ändrad:
Blev tutat på när jag höll 39 på 40-väg. Hon tyckte nog att jag borde befinna mig på cykelbanan, ni vet en sån där kommunen valt att plantera träd mitt i så en får dela utrymmet inte bara med långsamcyklister, flanörer och skolklasser utan även med trädstammar. Så snart det blev fritt så blåste damen om. Jag vinkade, log och skakade lite på huvudet. Hon led nog av värmen.

Annars var det varmt, och på grund av kommande stafett så försökte jag hålla igen. Såg massor av rådjur.

Och så var det varmt.

Peth sa:
Blev tutat på när jag höll 39 på 40-väg. Hon tyckte nog att jag borde befinna mig på cykelbanan, ni vet en sån där kommunen valt att plantera träd mitt i så en får dela utrymmet inte bara med långsamcyklister, flanörer och skolklasser utan även med trädstammar. Så snart det blev fritt så blåste damen om. Jag vinkade, log och skakade lite på huvudet. Hon led nog av värmen.

Hur känner man igen en bilist som håller skyltad hastighet på en svensk väg?

Kön av bilar bakom.

Lite svalare idag och ännu färre medtrafikanter, tog räcern och njöt av hela vägen till jobbet.
Nära krock vid Slussen, tror det är enkelriktat för cyklister (?), fick möte i kurvan vid planket ner mot Skeppsbron.
Snabba reflexer av oss båda besparade en krock..

Lugnt och fint på CX med gympadojor, kortbrallor och t-tröja. Väldigt o-elitpendlarlikt. Men fram kom jag trots spökande hälsena.

Tretjak sa:
Det straffar sig att ligga på latsidan, 4 veckor av slapphet samt mycket mat & dryck har inte direkt boostat formen.

Dock så kändes det jäkligt bra på hemvägen tros regn, broöppning samt att hjälpte en tjej som hade en kedja som hoppat av.

Finpendling. Blev lite grusväg också.

55A3740D-3571-449F-9978-779837FE8D3F.jpeg

Första cykelpendlingen efter semestern. Kom iväg först framåt 9 och det var väldigt lugnt. Bra start. Sämre att kassetten verkar vara slut. Får byta ikväll.

Nån utan datakörkort hade lyckats ställa till med röd våg hela Hornsgatan idag tydligen. Det plus en "världmästarcykel" som skulle ställa sej först i varje ljus.

Kvinna påkörd i sidled av buss i cykelfältet på Birger Jarlsgatan nordvästlig, mellan de två trafikljusen innan Kungsgatan där cykelfältet går ut mellan fram- och högerfilerna. Hon ramlade mot bussen då styret vreds åt vänster och hamnade under cykeln. Blev mest omtumlad, ev skrubbsår o blåmärken samt intryckt cykelkorg som det såg ut. Som tur var inga busshjul i närheten, man fattar lätt att såntdär kan sluta mycket värre.

Kvinnan hade för all del inte jättekoll i sidled och blev totalt överrumplad när bussen touchade förhållandevis lätt men var hela tiden i cykelfältet. Bussen körde antagligen delvis på linjen och även om den är lång hade kunnat hålla vänster mer.
En annan medtrafikant verkade se till att det skulle bli riktig anmälan.

Osäker på formen efter en bulkvecka hos föräldrarna, så åkte mest med i pelotonen. Efter gofrulle, sista rullet till gruvan.

Upp tidigt för att hinna med några extra mil ut till Älgö. Superhärligt väder. Såg dem stora grabbarna i pelotonen och tänkte hur livet skulle se ut om man passade in. När jag ville ha en kaffe på vägen tillbaka till jobbet så satt dem alla där på cafeet... jag vågade inte stanna så blev Selecta-kaffe på kontoret.

Försöker njuta så mycket som det går nu, nästa vecka är det väl knökfullt i trafiken.
Stör mig på att Årstabron har fått ungefär tusen småbulor, antagligen orsakat av höga temperaturer. Som att cykla i en puckelpist.

Cyklade på Hägerstensvägen i går när en longboardåkare åkte över gatan och cykelbanan och in i en rännsten. Han flög framåt samtidigt som brädan rullade ut på cykelbanan framför mig. Hann tänka "det här kommer göra ont" innan jag körde upp med framhjulet på brädan, men lyckades hålla mig upprätt. Blev inte jätteglad.

mhenry sa:
Cyklade på Hägerstensvägen i går när en longboardåkare åkte över gatan och cykelbanan och in i en rännsten. Han flög framåt samtidigt som brädan rullade ut på cykelbanan framför mig. Hann tänka "det här kommer göra ont" innan jag körde upp med framhjulet på brädan, men lyckades hålla mig upprätt. Blev inte jätteglad.

Puh! Tur att det gick bra.
Varje gång jag stöter på någon på longboard på cykelbanan ser jag framför mig hur nåt liknande ska hända.

mhenry sa:

Skickligt!
(Jag mötte förresten nyligen en brädåkare -brädan eldriven, gick i 35 knyck - på Gotland som hade mindre tur, när han dammade i full fart in i en färist. Det blev lite akutsjukvård på platsen.)

Höll på att skita i brallan igår på hemvägen när det blåste ner en typ två meter lång gren bredvid mig på Sockenvägen i Enskede. Det var ju aldrig någon fara, men läskigt var det. Det var ju motvindsfestival igår.

emilh sa:
Puh! Tur att det gick bra.
Varje gång jag stöter på någon på longboard på cykelbanan ser jag framför mig hur nåt liknande ska hända.

Plötsligt händer det, tydligen. Det var en ny situation så lite svårt att veta vad man ska göra. 14 kg pendlingshoj och sandaler hjälper inte.

staine sa:
Skickligt!
(Jag mötte förresten nyligen en brädåkare -brädan eldriven, gick i 35 knyck - på Gotland som hade mindre tur, när han dammade i full fart in i en färist. Det blev lite akutsjukvård på platsen.)

Ajajaj! De är ju riktigt läskiga. Hoppas att det gick bra.

Höstpremiär i motvind, kul då med högre snitthastighet än innan semestern (sjukt varmt då i och för sig). Enda incidenten var att jag i nedförsbacke i skarp kurva fick möte på den smala cykelbanan av cool kille på cykel som använde min fil för att få mjukare sväng (i sin uppförsbacke).

Pelotonerad och mör. Frukost på Le Monde i solskenet. Kände en kall vind mot ryggen och såg de mörka molnen komma. Cyklade till kontoret och duschade. Åter vid skrivbordet såg jag hur det regnade ute. Bra tajming!

Tvättade cykeln och plockade av stänkskärmen igår. Vältajmat med regn i morse fast medvinden uppvägde det.
Eftermiddagsplanen är en långtur genom Uppland.

Delvis blåsigt (motvind) fast då var jag nära jobbet trots allt. Nu har det börjat friska på och vinden ser ut att ha vänt en del och i värsta fall blir det kraftig motvind istället för medvind på vägen hem (Arendal-Partille)

Stumpy sa:
Pelotonerad och mör. Frukost på Le Monde i solskenet. Kände en kall vind mot ryggen och såg de mörka molnen komma. Cyklade till kontoret och duschade. Åter vid skrivbordet såg jag hur det regnade ute. Bra tajming!

Jag tog det lilla regnet, det var iofs uppfriskande. Monterade en ass-saver på racern igår, så jag kände mig lugn.

Som nybörjare börjar jag bli riktigt bekväm med cykelpendlingen. Passerade här om dagen 200 mil sedan nyår, fram till samma datum ifjol så hade jag ganska precis 0 mil då jag nästan aldrig cyklade.

Nu kör vi 200 till innan årsskiftet!

IMG_0315.jpg

Edit: Pics or it didn't happen!

Senast ändrad:
Andra dagen på säsongen. Skönt att pendla igen. Det blåste medvind för Nacka-människor och med tidig start (06:30) gick det att spinna på. Kul! Nästa vecka blir det väl cykelkaos i stan?

Svalt om fingrarna och tårarna började åter driva ut ur ögonen = kallare väder.
Extra mycket tålamodsträning idag, rödljus deluxe överallt samt flanörcyklister som behöver hundra meter för att utöva omkörningar...

Första gången på väldigt länge med långärmat men glest med cyklister vid 6:15 inne i stan.. har sina fördelar att börja tidigt..
Nice pendling!

Å jag som trodde jag var elitsuperduperpendlare. Nu stöp jag på en liten trottoarkant, troligen beroende på bristande koncentration. Klantigt alltså. Blodvite uppstod men tyck inte synd om mig, självförvållat!

Cyklade på en "riktig väg" och blev omledd av koner till mötande dubbelfilig körbana där fälten var avskilda av reflexserganter men tydligen inte med tillräckligt bra skyltning från motsatt riktning för jag fick möte av tre bilister som praktiserade vänstertrafik. Jag tror vi alla enades om att motparten var idoten i situationen.

Snorkallt i morse, 7 grader och rejält dimmigt = fuktigt.
Slapp det utlovade regnet på väg hem, blev dock att vänta ut broöppningen då 6 segelbåtar skulle passera.

Bilagor

• 09FE5599-DAF3-4A71-AD6C-B9BE14B94A19.jpeg
    09FE5599-DAF3-4A71-AD6C-B9BE14B94A19.jpeg
    331 KB · Besök: 62
  • FE15C1CA-36B8-494E-BB63-31FDCA2E1D4C.jpeg
    FE15C1CA-36B8-494E-BB63-31FDCA2E1D4C.jpeg
    258.7 KB · Besök: 120
  • C32D4CC8-BEC9-43B2-B711-8DCC5E4D81A3.jpeg
    C32D4CC8-BEC9-43B2-B711-8DCC5E4D81A3.jpeg
    256.1 KB · Besök: 116
Skön tur till och från jobbet. Det ryker från Östetdalälven men solen kommer fram fint. Ca Fem grader varmt och fuktigt.

Bilagor

• DSC_0324.JPG
    DSC_0324.JPG
    189.1 KB · Besök: 136
Tillbaka
Topp