Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jag måste fixa reflexer och lyse på racern om jag ska kunna fortsätta ha den på morgonen. Det är ganska skumt halv sex när jag sticker hemifrån. Grejorna ligger i en låda någonstans, nu gäller det bara att hitta de.

Tog "genvägen" på gatan över gamla stan pga enorma cykelköer, fick sällskap av åretruntelitpendlare som jag språkade med en stund vid trafikljuset vid Tegelbacken. Vi kom överens om att november är en bättre period för cykelpendling.

Å andra sidan är det förstås kul att många cyklar!

Black planet sa:
Kanske bäst ta ett stopp efter 5 km på vägen o fanatt flytta på sig ifrån cykelbanan. Sa bara att det var dumt stå där för 1200:- Han sa bara o fan vad dyrt.
Google translate gick bet. Någon annan som känner sig manad....:)?

Lite små tävlan med annan pendlare. Jäkel att suga hjul, blev ett par medaljer. Tur att man lämnade bilen på service så man hade kortare...

Maxade så mkt jag orkade med lite vila däremellan.
Fredagar är nog bästa pendlingsdagen. Väldigt lite bilar och extremt få som cyklar ute i förorten. (inne i stan är det nästan samma)
I ensamt majestät på Flatenvägen och bara några cykelkorgar på Ältavägen.
Från Sjöstan och inåt var det nästan som vanligt med köer och gående vid övergångsställen.
Vasagatan var mer trafikerad än vanligt, massa lastbilar som var ovana att det svärmar cyklister överallt. Man fick skärpa till sig och cykla varligt.

Trevlig helg!

Fick vänta på passerande pendeltåg på Kruthusgatan och möte som vanligt en lax på Göta Älvbron. Annars händelselöst och lagom tempererad pendling.

Låg nån kilometer runt Årsta bakom en kvinna på racer som tecknade sin framfart exemplariskt. Hon hade erfarenhet av klungkörning - det syntes lång väg. Vid ett rödljus tackade jag henne för hennes fina beteende och tydlighet.
Fin start på dagen :)

Skönt väder i Gbg

Tog ett ärende i stan, perfekt med elcykel. Sen jagade jag en lycrapendlare från Botaniska till Askimsbadet, tungt att pressa fram åbäket i 30+ i motvind. Genomsvett.

10 September

10sept.jpg

Händelselöst förutom killen på eldriven longboard som susade förbi. Ganska ont om medcyklister, berodde kanske på sovmorgon efter valvaka och jobb igår. Vid Slussen har de lättat upp lite och tagit bort en lång containerkorridor så att man bättre ser svängen upp mot Gamla Stan.

Långa vägen.
Blev utmed Ältavägen, innan chikanen, omkörd av en elhoj men uppenbart olaglig hastighet. Skoj :-) nu blev det rejs. Men jag blev också omkörd av två andra elitpendlare som också använda honom som hare så vi vart 4 st nedför backen och in mot stan. Rackarns vilka igångdrag man fick klämma till med.
Väldigt snabba herrar, den ena med Södertörns Cykelklubb tröja. Vi splittrades sedan utmed Stadsgården och bra var väl det, för mina ben bla, men också för att det där blev väldigt mkt cykeltrafik.

Riskabel. Höll på att smälla i slutet av karolinskabacken (nerför), när man ska ta vänster, för att vara laglig och åka på baksidan av haga tingsrätt. Behövs sättas upp hinder där så folk lär sig rätta vägen.

Stannade vid ett rödljus på Skeppsbron. Blev påkörd bakifrån av snubbe som skämdes rätt rejält. Konstaterade att mitt bakhjul fortfarande var spikrakt och sen var det inte mkt mer med det. Men ett varningens finger till alla som stannar vid rödljus...klar olycksrisk!

Totalt 3 olyckor idag, samtliga skedde precis framför mig.

1. En man susade förbi mig i hög hastighet strax innan ett övergångsställe. Resulterade i att han missade kvinnan som klev över cykelbanan och det blev en smäll, svordomar och lite skrapsår. Inget allt för illa som tur va!

2. Hakade på en retro racer och det blev lite av ett race, som tyvärr fick ett abrupt slut när en fotboll från dagiset flög ut och lyckades få honom av balans. Kraschen var inte så farlig för honom, då gräsmattan dämpade fallet, men tyvärr sprack fälgen fram.

3. En nyvaken bilförare med barn i bilen glömde bort att kika innan han svängde, och prejade således en cyklist. Var i samband med ett rödljus som tur va, så hastigheterna var ytterst låga. Ingen skadad, men barnen fick nog lära sig ett och annat om det svenska språkets mer aggressiva nyanser.

Allt som allt förlorade jag närmare 30 minuter, men är glad för det; hellre sen än överkörd!

Ser ut att bli blöt hemfärd. Känns som om det var längesen jag cyklade i regn, men förutseende som man är (ibland) så tog jag cx med stänkor i morse.

Hej pendlare!

Jag har fått tummen ur och köpt mig en cykel och kommer snart börja pendla mellan Farsta Strand <> Kungsholmen.
Tanken är att jag ska cykla via Nynäsvägen för den ser hyfsat enkel ut, tänkte bara höra med er om någon brukar cykla denna sträcka och vad man kan förvänta sig :)

Tittat lite på Google Maps och det verkar inte vara jätte krångligt förutom vissa sträckor men det kan man säkert klura ut på plats :)

Google Maps föreslår även två olika vägar vilket gör mig lite fundersam. T ex föreslår den att man ska åka längs vattnet när jag skall till jobbet (svänga av vid Badmintonstadion och förbi Thaiboat > Viking Line > Gamla Stan osv) men på hemvägen föreslår den att man ska åka via Gamla Stan > Medborgarplatsen > Götgatan, vilken utav sträckorna skulle ni rekommendera?

Ha det gott!

Vilken grej det är med bromsar på cykeln. Hela torra sommaren har ju varit lugn men i regnet Igår var bromssträckan inte att leka med. Nu fräscha belägg och cykeln bromsar som den inte gjort sen förra hösten.. :-)

Endil sa:
Hej pendlare!

Jag har fått tummen ur och köpt mig en cykel och kommer snart börja pendla mellan Farsta Strand <> Kungsholmen.
Tanken är att jag ska cykla via Nynäsvägen för den ser hyfsat enkel ut, tänkte bara höra med er om någon brukar cykla denna sträcka och vad man kan förvänta sig :)

Tittat lite på Google Maps och det verkar inte vara jätte krångligt förutom vissa sträckor men det kan man säkert klura ut på plats :)

Google Maps föreslår även två olika vägar vilket gör mig lite fundersam. T ex föreslår den att man ska åka längs vattnet när jag skall till jobbet (svänga av vid Badmintonstadion och förbi Thaiboat > Viking Line > Gamla Stan osv) men på hemvägen föreslår den att man ska åka via Gamla Stan > Medborgarplatsen > Götgatan, vilken utav sträckorna skulle ni rekommendera?

Ha det gott!

Jag pendlar från Sköndal till City och det är bara raka spåret längs Nynäsvägen och sen vidare längs Götgatan. Har också sett att Google föreslår en sväng runt Söder ibland, oklart varför. Bra cykelväg hela vägen men när man kommer fram till Skanstull blir det mycket cyklister om man kommer mitt i rusningen så därifrån och vidare inåt stan får man ta det lugnt. På toppen av Götgatspuckeln är det gågata men det är det få som respekterar utan susar på i full fart. Man har gjort en försök att leda om cykelbanan där in på parallellgatan (Repslagargatan),

JohLi sa:
Endil sa:
Hej pendlare!

Ha det gott!

Jag pendlar från Sköndal till City och det är bara raka spåret längs Nynäsvägen och sen vidare längs Götgatan. Har också sett att Google föreslår en sväng runt Söder ibland, oklart varför. Bra cykelväg hela vägen men när man kommer fram till Skanstull blir det mycket cyklister om man kommer mitt i rusningen så därifrån och vidare inåt stan får man ta det lugnt. På toppen av Götgatspuckeln är det gågata men det är det få som respekterar utan susar på i full fart. Man har gjort en försök att leda om cykelbanan där in på parallellgatan (Repslagargatan),

Hej!

Tack för input, då vet jag vad som väntar :)

Lugn och skön pendling idag, helt vindstilla och lagom varmt. Troligen lite för fort med drygt 30km/h i snitt, men det märker jag inte förrän ikväll...

Bilagor

• DSC_0002_BURST20180911062746016.JPG
    DSC_0002_BURST20180911062746016.JPG
    203.5 KB · Besök: 116
Bertilsson sa:
Lugn och skön pendling idag, helt vindstilla och lagom varmt.

Pendlar du den vägen via baksidan av Everöd och Gringelstad till Kristianstad? Funkar den bra för cykelpendling? Körde bil där många år för att det var lugnare tempo där än väg 19.

Tompot sa:
Bertilsson sa:
Lugn och skön pendling idag, helt vindstilla och lagom varmt.

Pendlar du den vägen via baksidan av Everöd och Gringelstad till Kristianstad? Funkar den bra för cykelpendling? Körde bil där många år för att det var lugnare tempo där än väg 19.

Ja, jag cyklar från Degeberga till Önnestad, så via Vittskövle - Everöd - Gringelstad, sen kör jag under E22 vid Vä och vidare. Ganska lugn trafik, och ny asfalt från Everöd sedan i somras, behaglig cykling! Egentligen lite för smal väg utan vägren, men det går.

Endil sa:
Hej pendlare!

Ha det gott!

Jag pendlar Hökarängen - Stadshagen och cyklar Örbyleden -> Östberga -> Årsta -> Hornstulll -> Kungsholmen. Cykelväg hela vägen

Tar ca 35-40min på min CX

Karta: https://www.google.com/maps/dir/Hök...ad121843808!2m2!1d18.0147563!2d59.3378222!3e1

Senast ändrad:
Det blev att dra på sig 3/4 byxorna. Nästan höst? Det blev ändå en tur med cruxen. Solna håller på att lägga lite ny asfalt. Lite hurra rop på den.

Blev omblåst av elcykel på Strandvägen. Han höll närmare 50 km/h och plingade som en tok. Annars lugn och fin.

Fick ett ”HÅLL HÖGER FUCKING JÄVLA IDIOTJÄVEL” skriket efter mig.
Inte oförtjänt. Tyvärr.

Ibland gör även ninjamaster zen-munken fel.

Har inte riktigt kommit igång med cykelpendlingen efter semestern, idag var nog veckans enda tillfälle. Hoppas det rättar till sig... Fint och fuktigt på östgötaslätten.

Bilagor

• IMG_20180911_144402.jpg
    IMG_20180911_144402.jpg
    256.9 KB · Besök: 124
Katten väckte mig en kvart före väckarklockan, på med kläderna och ut till cykeln.... Borta!!!! Fan, nån har snott både min å fruns cyklar under natten!! Jäkla elände men in å duscha å byta om och på väg till bilen kom jag på att frun KAN ha ställt in dem i cykelförrådet. Jodå, där står dem, in å byta om igen. Trevlig cykling med funderingar på vad jag kunde köpt om trotjänaren trots allt blivit stulen.

/T

På gnällen att det var ok med korta byxor idag. Trist.
Men min CX med skärmar var trevlig i alla fall. '
Blåsigt.

Tillbaka
Topp