Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Vek ner mig och tog bilen. Första gången på 30 år som det händer pgav väder och underlag. Skyller på hustrun som samåkte... ser fram mot kommentarerna under dagen.

Halkvarning!

De första två km tog 10 minuter, skridskor hade varit ett mer lämpligt färdmedel. Knögglig, delvis blöt is. Ren tur att jag inte gick omkull.

Även den sopsaltade sträckan (Hässelby - Alvik) var delvis problematisk.
Gröndalsbron var spännande.

AvslutningsvIS var det hala lokalgator...

Sa jag att det var halt?

Senast ändrad:
Funderade på cykel men la ner efter att ha läst här, känns som rätt val med tanke på hur isigt det var på trottoaren.

Möte sopsaltaren mellen västertorp och västberga.
Cykelbanan där bestod av frusna hjulspår så sopningen var ganska meningslös. Kanske saltet kan göra någon nytta under dagen.

Som tur var så var det blankis på gångbanan så där gick bra att cykla (men inte gå, de jag såg gick i snön).

Från Midsommarkransen och in på Söder var det inga problem.
Totaltiden blev bara 10% längre än vanligt på vintern.

Helvete vad halt det var idag. Ångrar att jag inte vände! Ramlade i krypfart och gled ändå 2m in i slasken :) Kanske tar kommunalt hem...

fhloston sa:
Halkvarning!

De första två km tog 10 minuter, skridskor hade varit ett mer lämpligt färdmedel. Knögglig, delvis blöt is. Ren tur att jag inte gick omkull.

Även den sopsaltade sträckan (Hässelby - Alvik) var delvis problematisk.
Gröndalsbron var spännande.

AvslutningsvIS var det hala lokalgator...

Sa jag att det var halt?

+1
Intressant cykling idag... Som sagt, sopsaltaren verkar inte ha hunnit ut i tid på sina ställen.

Sämsta pendeltid sen snöfallet i nov 2017... hoppas på sandning/saltning inför hemresa ikväll.. Huddinge-Örby-Gullmars-Söder var isgata..

Tappade greppet helt i något-över-krypfart, gjorde en 180 graders sladd helt utom min kontroll med en fot i backen. Det var bara glida med.

Håller mig till bilvägarna på vägen hem.

17 Januari

17jan2.jpg

17jan1.jpg

17jan3.jpg

Läste varningarna och släppte ur ~en halv bar ur däcken innan jag rullade iväg. Var som mest slirigt uppför Sibyllegatan, med det rullade på bra. Enda misstaget var att ta bussfilen nerför Slussen, fastnade i busskö som tog ett par rödljuscykler att ta sig förbi.

Fina bilder Federico!

Fegade ur jag med och tog kollektivtrafiken genom Sthlm city. Har ju aldrig cykelpendlat tidigare i mitt liv men började i somras, lite ångest över att jag fegade ur idag men det var ju trots allt blank-is hela vägen till pendeln imorse så det kanske var rätt val ändå trots att jag åkte helt jäkla fel när jag skulle byta från pendeln till tuben, råkade välja fel tunnelbana och lägga på en 20 minuter extra restid.

Vad tror ni om morgondagen, vågar man sig ut då?

Ren isgata i 15 km. Resterande sträcka som var ihopfrysta knöggelspår av is och slask kändes ganska bra i jämförelse. Jag är förvånad över att jag ändå snittade 20km/h. Tackar Gud och Continentals nya dubbdäck för det!

Bilagor

• 30575BBE-5EFB-4A3D-99EF-EEC8B39848DF.jpeg
    30575BBE-5EFB-4A3D-99EF-EEC8B39848DF.jpeg
    198.7 KB · Besök: 145
Jag visste att det skulle bli halt så jag sprang istället. Spännande var ordet! Dubbfritt gick bra, men var nära att halka omkull när jag stannade vid ett övergångsställe.

Gårdagens pisspendling avslutades spektakulärt. Skitdag. Tur att man inte har så långt till jobbet. Slasket var åtminstone borta.

Bilagor

• IMG_8643.JPG
    IMG_8643.JPG
    72.8 KB · Besök: 124
Bele sa:
Status genom Sollentuna och Solna samt från Norrtull till city?

Ingen koll på Solna och Norrtull/City men måste säga att Sollentuna var de som hade bäst vägar nu i morse. Betydligt bättre än Stockholm/Sundbyberg som jag oxå passerade.

Hur som helst, med dubbdäck så var det egentligen inga problem någonstans efter sträckan som jag körde.

//jesper

Idag fick man äta upp att dubbdäcken inte är på plats. Fort gick det inte några kontrollerade släpp blev det. Kan bli en spännande hem resa

Efter ca 1 km gav bakbromsen upp och bara att vända hemåt igen. Får väl säga att jag är ganska glad för det då det var bland det stökigaste kilometern någonsin mellan Älvsjö och Västberga. Tar nya tag igen nästa vecka.

Fortsätter med Contis dubbfria bak. Bitvis lite halkigt genom Nacka och stan men bakdäcket fortsätter levera över förväntan. Med dubb fram går det alltid att bromsa. Sajpningarna i bakdäcket biter sig fast i minsta dammkorn på isen.. Backen från Sickla bro mot sjöstan var resans höjdpunkt med ren blåis i rejäl lutning. Där valde jag att spåra i kanten på snövallen.

Status på Transbergsbron/Norrmälarstrand?

Hade tänkt cykla idag men fick tyvärr ställa in pga växelvajer som behagade gå av när jag skulle iväg. Förmodligen något som fryst ihop och så gick vajern när jag rörde reglaget (6 månader gammal vajer). Mycket mer problem med vintercykling numera när jag är hänvisad till cykelförvaring utomhus. Massor med oväntade saker som kan frysa som jag aldrig hade problem med när cykeln kunde förvaras inomhus.

Respekt till er alla som nu kör i halkan. Själv kan jag erkänna att det är med blandade känslor jag läser om era pendlingar. Pensionerad nu men både längtar efter regelbundna turer o nöjd kunna välj väderlek för mina turer nuförtiden. Kör försiktigt
federico - vilka fina bilder !

Senast ändrad:
DanielS sa:
Hade tänkt cykla idag men fick tyvärr ställa in pga växelvajer som behagade gå av när jag skulle iväg. Förmodligen något som fryst ihop och så gick vajern när jag rörde reglaget (6 månader gammal vajer).

Hmm, efter 5 minuter inomhus så fungerar reglaget som vanligt igen. Måste vara något som fryst ihop men lite skumt då "spakarna" gick att röra på utan något motstånd (Shimano SLX 10spd). Men skönt att slippa meka..

Kyligt men ett jäkla bra väglag! Fettet i lagrena kan ha varit snäppet fastare än vanligt, det rullade väldigt tungt.......

Bilagor

• B71910C0-76CB-4CBD-9F2D-83B2FDF19D46.jpeg
    B71910C0-76CB-4CBD-9F2D-83B2FDF19D46.jpeg
    196 KB · Besök: 142
Bild från gårdagens hemmåt cykling efter jobbet, 6,3 mil i 10-30 cm snö, frisk vind & balans/pareringsträning av den högre skolan. 16 km/h och inga vurpor trotts att det var riktigt nära vid några tillfällen.
Tog nära 4h och jag sov gott i natt ?

Visa bilaga 370913

Hireliath sa:
Bild från gårdagens hemmåt cykling efter jobbet, 6,3 mil i 10-30 cm snö, frisk vind & balans/pareringsträning av den högre skolan. 16 km/h och inga vurpor trotts att det var riktigt nära vid några tillfällen.

En eloge till dig! Skam den som ger sig säg.

jesperC sa:
Bele sa:
Status genom Sollentuna och Solna samt från Norrtull till city?

Ingen koll på Solna och Norrtull/City men måste säga att Sollentuna var de som hade bäst vägar nu i morse. Betydligt bättre än Stockholm/Sundbyberg som jag oxå passerade.

Hur som helst, med dubbdäck så var det egentligen inga problem någonstans efter sträckan som jag körde.

//jesper

Tack för info! Jag var tvungen att ta ett beslut innan den kom och med tanke på hur gårdagen var vågade jag inte chansa då det fanns risk för riktig misärcykling med djupa fastfrusna spår.

Kollade en mycket kort bit idag och den verkade hyvlad. Vågar man chansa på att CX funkar imorgon?

Igår kväll tog pendling tog nästan dubbelt så lång tid som vanligt. Det har tidigare bara hänt när det hela har varit mer av en balans och koordinationsövning än fysisk ansträngning och då på MTB. Igår var det i huvudsak fysisk cykling på CX. Nya erfarenheter
1) snön fastnade mellan däck och skärmar mm och skapade riktigt motstånd
2) bitvis var jag glad för kombinationen 34-30, trodde inte det var något jag skulle ha nytta av på en pendlare
3) tåöverlapp som jag normalt inte störs av kan bli störande när det är riktigt halt och cykeln far fram och tillbaka
4) med CX var det mycket svårare att köra på vissa ställen där tyngre fordon kört utan att det hade blivit helt kompakt, framhjulet skar ner och spårade. De med MTB klarade de sträckorna mycket bättre.

Allroad sa:
Hireliath sa:

En eloge till dig! Skam den som ger sig säg.

+1

Fattar inte när jag ska lära mig.

Eftersom jag aldrig har vurpat utan bra bortförklaringar så glömmer jag lätt av att jag inte är odödlig på cykel. Jag har 25 mm däck bak, 23 fram. Ledde ut cykeln på Odengatan, rullade smärtfritt vidare till Roslagsgatan och stannade i korsningen vid Roslagstull innan jag tog höger ut mot SU. Hann väl åka två eller tre meter på den cykelbanan innan båda däcken tappade fästet. Fick ut ena foten ur korgen som jag har lite lättare spänd och någon sekund senare stod jag i spagat mitt på cykelbanan. Låste cykeln där och knallade vidare mot skolan. Återvänder på eftermiddagen och bägge hjulen är borta. Har inte ens QR-kopplar. Skruven till sadelstolpen, som är totalt fastrostad, låg på marken bredvid. Tji, fick han.

Fet sträckning på insidan av låret. Men det var ju jävligt halt så det var inte mitt fel.

Åttioåtta sa:

Eftersom jag aldrig har vurpat utan bra bortförklaringar så glömmer jag lätt av att jag inte är odödlig på cykel. Jag har 25 mm däck bak, 23 fram. Ledde ut cykeln på Odengatan, rullade smärtfritt vidare till Roslagsgatan och stannade i korsningen vid Roslagstull innan jag tog höger ut mot SU. Hann väl åka två eller tre meter på den cykelbanan innan båda däcken tappade fästet. Fick ut ena foten ur korgen som jag har lite lättare spänd och någon sekund senare stod jag i spagat mitt på cykelbanan. Låste cykeln där och knallade vidare mot skolan. Återvänder på eftermiddagen och bägge hjulen är borta. Har inte ens QR-kopplar. Skruven till sadelstolpen, som är totalt fastrostad, låg på marken bredvid. Tji, fick han.

Fet sträckning på insidan av låret. Men det var ju jävligt halt så det var inte mitt fel.

Heelt Sanslöst! Att det finns pundare som snor cykeldelar mitt i smällkalla vintern, i Stockholm! (Eller annan onämnbar icke pk grupp för den delen.)
Klart det stjäls cyklar i Cph också. Men det är inte en epidemi. Jag har nu i flera år haft min cx stående utomhus på gator och torg, utan ens ett fastlåst framhjul.
Nu hoppar väl Murphy på mig bara för detta statement...

Tack, jag ifrågasatte dock mitt val att cykla hem i det enligt prognosen "lätta" snöfallet ett flertal gånger. Men det var bara att trampa på och tänka på middagen och en varm kamin som väntade hemma ??

Åttioåtta sa:

Jag märkte också hur otroligt halt det var där när jag körde i onsdags efter en längre tids uppehåll. Det var iofs skyltat att gång och cykelvägen var avstängd men det tänkte jag ignorera och försöka krångla mig förbi arbetet. När jag kom ut på den oplogade cykelbanan efter Tullfritt kiosken kändes det som om jag fått dubbelpunka! Hela cykeln kändes "mjuk" och sladdrig och det var inte förän jag satte ned foten och nästan hamnade i spagat som jag begrep att det var ren blank is under snön.... Så trots att jag har dubbdäck både fram och bak på vinterhärket var det för halt där. Andra sidan av E18 var dock fint sopsaltad

Tillbaka
Topp