Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Nog för att det var isigt och jävligt men det var inte mitt största problem.
Både fram och bakbromsens ok hade frusit.
Bak och framväxel hade frusit.

in och fylla en pet-flaska med hett vatten och hälla på. Det tinade upp bromsarna men växlarna trilskades hela vägen till jobbet. Fick upp kedjan på stora kakan i alla fall.

Så nu måste jag isolera förrådet också (till nästa vinter).

Det gick finfint nästan hela vägen men lyckades halka omkull precis vid infarten till garaget på jobbet. Klarade mig undan med några blåmärken.

Det jobbigaste med dagens pendling är när "cykelfilen" går ut i gatan vid en busshållplats - halt, knöggligt och bussar som trängs.

Halkan är väl ok men i kombination med kylan blir det jobbigt. Svårt att få upp någon temperatur i kroppen när man sitter på helspänn cyklar relativt sakta.

Vad kör ni för handskar? Jag hade ca -8 idag och det är inte behagligt om fingrarna trots tjocka fingervantar med ett par tunna fingervantar under.

Inga fingervantar i världen kan hålla kalla fingrar varma. Feta skalhandskar med lovika under. Sista steget är barmitts med handvärmare från kjell inslängda som man kan fingra med under färden. Hatar kalla fingrar... :)

juanxxx sa:
Vad kör ni för handskar? Jag hade ca -8 idag och det är inte behagligt om fingrarna trots tjocka fingervantar med ett par tunna fingervantar under.

-6 idag, lobsterhandskar med ylle-liners under fungerade bra för mig som inte gillar att frysa om fingrarna. Vid -12 tar jag fram skalhandskarna jag använder vid utförsåkning (blir inte så många gånger om året i Stockholm).

+1 på bar mitts

Det farligaste med pendlingen för mig just nu är att bära upp och ner cykeln i källaren hemma. Trappan är täckt av en skorpa av is. Eftersom jag äger (halva) huset så får jag nog fixa det själv.

fhloston sa:
Det farligaste med pendlingen för mig just nu är att bära upp och ner cykeln i källaren hemma. Trappan är täckt av en skorpa av is. Eftersom jag äger (halva) huset så får jag nog fixa det själv.

Livet är hårt!
Men orättvist.

Punktering efter 6km så det blev till att promenera tillbaka hem för att reparera.
Dock ingen förlust då det var soligt och trevligt väder idag.

//j

juanxxx sa:
Halkan är väl ok men i kombination med kylan blir det jobbigt. Svårt att få upp någon temperatur i kroppen när man sitter på helspänn cyklar relativt sakta.

Inget slår barmitts. Punkt.

johan44 sa:
Inga fingervantar i världen kan hålla kalla fingrar varma. Feta skalhandskar med lovika under. Sista steget är barmitts med handvärmare från kjell inslängda som man kan fingra med under färden. Hatar kalla fingrar... :)
Jag löser det med två eller tre par(beroende på kyla) fingervantar modell frysvantar som man har på ICA när det plockas frysvaror....funkar super!

Tack till den människan som hade ställt upp min vattenflaska(dagen till ära fylld med Loka Crush Hallon) vid Brunnsviken när jag kom tillbaka fyra timmar senare. En bit efter högerböjen.....
Roslagstull-Frescati_-_KMB_-_16001000416824.jpg

Pendlat hela veckan på cykel ?? har ju bara 4km till jobbet så borde cykla mer men ska man göra nåt på lunchen så hinner man ju inte äta om man cyklar (ursäkter från latmasken)

Det jag ville få fram till frågeställaren är att det är individuellt, var kanske otydlig där. Jag har varma fötter, fryser nästan aldrig. Men tar på mig tunna handskar vid +10 ca (cyklar ofta med t-shirt, reflexväst och handskar) och under nollan existerar inte fingervanten för mig. Har kollegor som kan ha tunna fingervantar vid -5.
WSMC sa:
johan44 sa:
Jag löser det med två eller tre par(beroende på kyla) fingervantar modell frysvantar som man har på ICA när det plockas frysvaror....funkar super!

Pendlingen?
Ja om man älskar att dela luften med storrökande bronkithostande kol-gubbar samtidigt som man riskerar att vurpa eller kana av perrongen. Samt blir asstressad för att tågfan är försenat.
Då var den helt fantastisk.

Första pendlingen på en vecka pga skada. -15 vid starten, såg ingen röd måne :(

Frusen växelvajer men kedjan låg på en bra växel, stå lite i backarna och rulla nerför. Det värsta är all knöggelis som ligger på vissa vägar, flera cm iskant gör pendlingen lite mer spännande än den behöver vara.

izar sa:
Första pendlingen på en vecka pga skada. -15 vid starten, såg ingen röd måne :(

Frusen växelvajer men kedjan låg på en bra växel, stå lite i backarna och rulla nerför. Det värsta är all knöggelis som ligger på vissa vägar, flera cm iskant gör pendlingen lite mer spännande än den behöver vara.

Ja tyvärr, isen lär ju även vara kvar i minst en vecka, skall vara kallt en längre tid nu.

Idag pendlade jag till köksbordet. Kanske sticker ut en sväng om det blir lite varmare under dagen.

Hade svårt att få upp värmen. Aningen tjockare cykelkläder räckte inte riktigt. Blir det fler sådan här dagar får jag bylsa på mig lite mer. Måste tex hitta min riktiga vintermössa.

Jag har upptäckt lager på lager för mössor i år, funkar toppen! En tunn "liner" gör underverk under vintermössan. Idag tre mössor, hudinis tunnaste beanie, sen en newline balaklava och sist yllemössa med windstopper. Skönt :)
Fjärdebrunn sa:
Hade svårt att få upp värmen. Aningen tjockare cykelkläder räckte inte riktigt. Blir det fler sådan här dagar får jag bylsa på mig lite mer. Måste tex hitta min riktiga vintermössa.

johan44 sa:
Jag har upptäckt lager på lager för mössor i år, funkar toppen!

Lager på lager funkar på allt. -15 idag, hade balaklava + sealskinz vinterkeps, två 'buff'ar (en innanför jackan, en utanpå),
tre undertröjor under jackan, tre par byxor, dubbla strumpor under vinterkängorna och merinoull liners under lobsterhandskarna.

Otroligt vilken skillnad det är på snöröjningen. Sopsaltade stråk genom Hammarby Sjö och Stadsgårdskajen var som sommarväglag (applåd till den som sköter detta) medan Storstockholms sämsta cykelkommun Solna bjuder på halkfest med fruset slask på sina "prioriterade sopsaltade" stråk. Det finns stadsdelsförvaltningar som tar sitt jobb på allvar och andra som är fullständigt ointresserade...

I övrigt nästan förvånad över antalet cyklister. Det stod ju ändå -12 på termometern imorse.

Var en fin morgon men lite bistert, mellan Rinkeby Spånga visade min Garmin -16,8 som svalast men hade klätt mig bra.
Däremot den där snöröjningen.... Järfälla är en katastrof långa sträckor. Förra året bra i år verkar de ha någon ny entreprenör och sandas bara lite på isen. Sträckan Spånga - Rissne är saltad men för lite så vissa stråk är barmark andra är knölig is. Rissne sket dom i det helt tror jag, där är det bilväg som gäller. In mot stan så ja ytterst varierande.....Mötte en kompis som gått omkull i lågfart och knäckt växelörat men är inte förvånad. Måste ju vara folk som bryter sig dagligen nu.

MrGunnar sa:
Var en fin morgon men lite bistert, mellan Rinkeby Spånga visade min Garmin -16,8 som svalast men hade klätt mig bra.
Däremot den där snöröjningen.... Järfälla är en katastrof långa sträckor. Förra året bra i år verkar de ha någon ny entreprenör och sandas bara lite på isen. Sträckan Spånga - Rissne är saltad men för lite så vissa stråk är barmark andra är knölig is. Rissne sket dom i det helt tror jag, där är det bilväg som gäller. In mot stan så ja ytterst varierande.....Mötte en kompis som gått omkull i lågfart och knäckt växelörat men är inte förvånad. Måste ju vara folk som bryter sig dagligen nu.

Jo, Sundbyberg verkar helt ha skippat vinterunderhållet på gång/cykelstråken i år.
Förövrigt var både löpartights och fingervantar dåliga val idag. Tur att det ser ut bli varmare på hemvägen.

//j

Så jäkla vintertrött nu! Spårigt, halt elände med kroniskt igenimmade glasögon och söndersaltade skivbromsok med konstant och bromsande anliggning som ofrånkomligt resultat. Opåkallade sidoledskast i slumpmässig riktning. Minst en halvtimmes av- respektive påklädningsritual i båda ändar. Förskräckligt.

JKolmo sa:
Så jäkla vintertrött nu! Spårigt, halt elände med kroniskt igenimmade glasögon och söndersaltade skivbromsok med konstant och bromsande anliggning som ofrånkomligt resultat. Opåkallade sidoledskast i slumpmässig riktning. Minst en halvtimmes av- respektive påklädningsritual i båda ändar. Förskräckligt.

Håll ut, bara tre månader kvar innan det brukar vara acceptabel vår.

stefank sa:
Lager på lager funkar på allt. -15 idag, hade balaklava + sealskinz vinterkeps, två 'buff'ar (en innanför jackan, en utanpå),
tre undertröjor under jackan, tre par byxor, dubbla strumpor under vinterkängorna och merinoull liners under lobsterhandskarna.

Jag skulle vara sjöblöt i svett bara av att ta på mig allt.
-22 här, gick bra med merinotröja, skaljacka, buff, hjälmmössa, lite tjockare byxor och vinterkängor. Är det lika kallt imorrn kanske långkalsongerna åker på. Pogies/Styrmuffar är fortfarande det bästa inköpet för vinterpendlingen.

Tillbaka
Topp