Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

staine sa:
På knagglig frusen snömodd/is funkar väl typ ingenting?
Jovisst gör det det. Valfritt dubbat mtb-däck från 2,1 tums bredd och uppåt eller vid svårare fall dubbat plusdäck 3,0 tum eller i extremfall upp till (fatbike) 4,8 tum typ dubbade Dillinger 5.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
staine sa:
Jovisst gör det det. Valfritt dubbat mtb-däck från 2,1 tums bredd och uppåt eller vid svårare fall dubbat plusdäck 3,0 tum eller i extremfall upp till (fatbike) 4,8 tum typ dubbade Dillinger 5.

...samt lite skillz. Vilket inte vi alla äger, eller kan köpa, tyvärr :/

Om man har Schwalbes marathon däck där dubben äter sig in så går det snabbt att få punka om man släpper ut lite luft. Det fick jag helt anekdotiskt erfara vid förra is-perioden.

Dagens snökaoz + att väderprognosen för imorgon bitti säger - 16 bådar för festligt spårig, kall och matig pendling imorgon...

Sant, har pratat med flera nya pendlare som lagt ner i knagglet, de spänner sig och håller hårt i styret istället för att slappna av...
staine sa:
Örjan Lax sa:
staine sa:

...samt lite skillz. Vilket inte vi alla äger, eller kan köpa, tyvärr :/

Örjan Lax sa:
staine sa:

Håller med. Jag kör när det är sånt här grisväder dubbade Continental Claw 2,1" med 240 dubb. Har dubbla hjulpar under vintern och kan lätt byta från de vanliga 35mm dubbade däcken. Fördelen med de bredare däcken är att de sitter på 26"-hjul så BB blir lägre och på så sätt blir allt lite mer stabilt. Bara att sikta och trampa.

Vad tror vi om pendlingsmöjligheterna i sthlm imorgon, kommer det vara tillräckligt plogat eller ska man bara ge sig och ta kollektivtrafiken istället? Ska ju vara skönt kallt också :O

Allroad sa:
Vad tror vi om pendlingsmöjligheterna i sthlm imorgon, kommer det vara tillräckligt plogat eller ska man bara ge sig och ta kollektivtrafiken istället? Ska ju vara skönt kallt också :O
Klart det ska gå! Jag tar stridsvagnen (gammal mtb med fulldubbade däck) och 30 min marginal så då måste det funka.

Fegade ur och tog pendeln trots superfina vägar. Blev påmind om varför jag avskyr kollektivtrafik, rökare.

Som om alla som alltid rökte på dansgolven tog över perrongerna istället.

Fy fan alltså.

Mellan Hässelby och Liljeholmen var det i huvudsak bra, förutom Gröndalsbron då. Den var värre än vanligt, med en massa snö från Essingeleden.

Klart utmanande idag. Jobbig iskant i Hornstull norrgående och bilar som uttnytjar hela vägen när det röda fältet är snötäckt. Lilla västerbron var också katastrof. Jag pendlade med crossen idag men rekomenderar mtb, breda sulor och lågt tryck till er andra. Ha en bra vecka! /Anders

Gång och cykelvägarna var superbra, hårda och fina. Däremot så blir det riktigt jobbigt på vägarna där det ligger en massa snömos.

Rent generellt så kändes det som att cykla genom Narnia!

Kallt, kärvt och alldeles underbart!

Bilagor

• E72943E5-9A62-46FE-819E-70C53C630874.jpeg
    E72943E5-9A62-46FE-819E-70C53C630874.jpeg
    340 KB · Besök: 133
I sthlm västerort hade snösvängen jobbat bra. T.o.m. små cyjkelvägar och lokalgator som brukar vara lågprio var schysst röjda idag. Inga problem att ta sig till city, förutom att det bra kallt förstås.

Cykla funkade prima i Uppsala.

Sen bytte jag till tåg (mot jobbet i Sthlm) och allt pajade. En och en halv timme och vi har just passerat Knivsta. Skulle fortsatt hoja hela vägen istället.

/Johan

Bra pendling norrifrån idag. I huvudsak hårt, jämt och fort. Inne i stan var det däremot dåligt röjt, spårigt och moddigt. Lade mig ner på en isfläck på vägbanan. Lite obehagligt men väldigt långsamt tempo så ok.

Egentligen ska man nog göra som lejon säger och ta breda sulor och mycket dubb. Då är man helsäker!

ptrk sa:
Bra pendling norrifrån idag. I huvudsak hårt, jämt och fort. Inne i stan var det däremot dåligt röjt, spårigt och moddigt. Lade mig ner på en isfläck på vägbanan. Lite obehagligt men väldigt långsamt tempo så ok.

Egentligen ska man nog göra som lejon säger och ta breda sulor och mycket dubb. Då är man helsäker!
Just idag tänkte jag så som sagt, men det var fel i mitt fall eftersom de faktiskt röjt bra. Hade gått betydligt snabbare och lättare med den vanliga lättdubbade cykeln.

Superfin vintermorgon!
Men aldrig varit med om så halt underlag som det var mellan Stallgatan, uppför Sibyllegatan och mot Stadion, tidigare veckors isgata kommer inte i närheten.

Priostråken var fint röjda.

Lejon sa:
ptrk sa:

Just idag tänkte jag så som sagt, men det var fel i mitt fall eftersom de faktiskt röjt bra. Hade gått betydligt snabbare och lättare med den vanliga lättdubbade cykeln.
Cykel med anpassad geometri som ger bakhjussladd istället för framhjulsförsvinn är bra, om man nu inte har det från början alltså :)

Nja. Sådär var det. Mkt beroende på frusna nav och växlar.
Men också fruset knöggel med modd på det.
Gick i backen på Vasagatan, där var det blankpolerad iskant med fin modd över som fick framhjulet att göra en blixtsnabb 90-gradare. Slog i armbågen men annars allt väl.
Förorten var bäst röjt, innerstan var skit med all is och modd

Loserpendling. Chansade inte på att de hunnit ploga, så tog timförsenade pendeln men det var ju själva fan också dom HADE ju hunnit ploga!
Lose-lose :(

Fint federico!
Den andra bilden illustrerar tydligt fördelen med cykelpendling kontra bilpendling på vintern. :)

I morse missade jag en möjlighet på att återvända till en cykelbana från en bilväg där jag cyklade. Så fortsatte jag krypa fram vilket skapade en bilkö bakom mig för att ingen vågade ta över mig i halkan. Snart efter det fastnade mitt framhjul i en grop, så jag välte.

Denna händelse övertygade mig att det är bättre att få mitt sorgliga arsle tillbaka till cykelbanan.

Sådär magiskt miserabelt äkta västkustvinter idag. Regn, slask, lite is. Slasket och isen bildade knaggel och dammar så att precis hela marken var täckt av flera centimeter vatten. På sina ställen nog närmare decimetern. Spårigt och jävligt så att det hela tiden var lite spännande att se om jag skulle klara mig hela vägen utan att ta ett bad. Tyckte dock mer synd om de som gick..

Rattnalle sa:
Sådär magiskt miserabelt äkta västkustvinter idag. Regn, slask, lite is. Slasket och isen bildade knaggel och dammar så att precis hela marken var täckt av flera centimeter vatten. På sina ställen nog närmare decimetern. Spårigt och jävligt så att det hela tiden var lite spännande att se om jag skulle klara mig hela vägen utan att ta ett bad. Tyckte dock mer synd om de som gick..

Instämmer! Lyckades ta mig hem utan att bada.

Gamla Tyresövägen mellan Åstorpsringen och Sockenvägen måste kvala in bland dom tråkigast underhållna cykelbanorna. Ofta plogat men aldrig bra och ofta hade det varit bättre om dom skitit i det. Eller så känns det bara så eftersom ga tyresövägen är sopsaltad efter sockenvägen.

Rattnalle sa:

Jo. Idag var väl enda dagen i år som man kanske skulle haft skärmar på cykeln. Men vaffan :-)
#crossiscoming

8 km skön cykling i övermättad snö och mindre sjöar längs mölndalsvägen. Härligt spårigt, och ett fantastiskt isigt underlag. Åhh , jag ångrade mig hela vägen att jag inte hade dubbar på bakdäcken:)

emmer sa:
Rattnalle sa:

Jo. Idag var väl enda dagen i år som man kanske skulle haft skärmar på cykeln. Men vaffan :-)
#crossiscoming
Haha. Jag cyklar ju i skjorta och byxorna jag tänkt ha på jobbet så då är det tråkigt allt bli allt för blöt. Kepsen däremot satt som en smäck på hemvägen.

Lyxigt med nya uppvärmda cykelgaraget idag

Bilagor

• IMG_20190130_081056.jpg
    IMG_20190130_081056.jpg
    305.2 KB · Besök: 159
Tänk vad skönt det skulle vara om det fanns kameror på några cykelbanor så man kunde kolla väglaget innan man åkte hemifrån och ta rätt cykel, istället för att konstant välja fel... idag när det var knaggligt och snömos om vartannat hade det varit roligt med något annat än hyfsat hårdpumpade 30mm däck... det var både skakigt och spännande idag! Men fram kom jag, och cykeln var säkert snabbaste färdmedlet fortfarande.

kontorsråttan sa:
Tänk vad skönt det skulle vara om det fanns kameror på några cykelbanor så man kunde kolla väglaget innan man åkte hemifrån och ta rätt cykel, istället för att konstant välja fel... idag när det var knaggligt och snömos om vartannat hade det varit roligt med något annat än hyfsat hårdpumpade 30mm däck... det var både skakigt och spännande idag! Men fram kom jag, och cykeln var säkert snabbaste färdmedlet fortfarande.
Det brukar bli ganska rätt med fönster och en termometer..

Tillbaka
Topp