Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kashedian

Medlem
Cyklade om två lite vingliga pensionärer på elsparkar vid Frösundavik. Blev klart förvånad när jag upptäckte att de fortfarande hade rygg på mig vid Järva Krog. Jag måste ju ha hållit 35 km/h minst nedför och på platten. Jag vill också köra trimmad elspark när jag fyller 75!
En äldre man och kvinna?

simson

Aktiv medlem
Det skulle vara lite intressant att se statistik på hur många cyklister som stannar här när det visar rött 😊
Visa bilaga 510350
Jag stannar 10/10, näst sista ljuset på skeppsbron stannar jag oxå , där de flesta väljer att köra på olika sidor av stolpen beroende på vilket som är grönt , fast egentligen är det ena (ganska tydligt tycker jag) för de ska ned på stadsgårdsleden…
Mange

staine

Aktiv medlem
Mycket mystiskt. Efter en föreläsning i rättsmedicin tidigare på dagen så börjar tankarna snurra. Denna rätt fina elcykel stod i skogen längs en inte särskilt trafikerad grusväg. Olåst. Massa spindelväv omkring styret och löv bakpå indikerar att den stått ett tag (nån vecka iaf?) Sadeln i lägsta läge, en kvinna har kört den. Men vad vet jag, Kan ju inte göra eftersök på egen hand.
A6DC7B1A-98EA-4589-A5B1-74FC55F6D1A9.jpeg
har kanske bara lite vild fantasi så här på fredagkvällen?

staine

Aktiv medlem
Händelserik pendling i dag med.
En fin gul Fuji racer bytte ytterst suspekta "ägare" vid Älvsjö station nyss. 4 pers. Jag vågade inte stanna och diskutera juridik då de glodde besvärat och långt och ilsket efter mig. Tyvärr.
Sen pratade jag med en seriös (?) elcyklist. Nummerplåt och allt. Och jodå den gick i 45. Men det såg bra ut så jag lät honom åka vidare ;)

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Lite bitigt i starten med kort-kort och 11 grader. Blev stekt av en raw-bike i första uppförsbacken. Fick upp värmen ordentligt när jag jobbade på i flera kilometer för att komma ikapp den.

sailor

Aktiv medlem
Pendlarhojen går tvåväxlat nu 34x14 eller 44x14, bakre växelhölje behövs bytas ut men det blir fin träning. Idag morgonpigg och då var det inte många ute, igår vid skolstartstid allt var ute på GC-banan, elsparkar, elcyklar, kristianacyklar, etc... Elcykel i +40 km/h gps-fart (hängde på några meter efter en brant utförslöpa).

Mange.

Aktiv medlem
Funkar det att ta kontrollerna med LVG-däck (GP5k) eller rekommenderas något annat?
Alltså ja, det är cykelbana till alla kontroller. Den i kyrkparken/barkarby var ett par meter med grusväg och nog den mest krävande men på inget sätt ett problem.
Lycka till.
Edit, glömde den i säby, men det är sportgrus och enklare än den tidigare nämnt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Punka i morse på ta mig tusan de vassaste stenskärvor jag kan minnas. Gick med våtservetsförpackning (sedlar har man ju inte längre) klara av resterade 74km med föriktig körning. Ett utmärkt däck och två slangar FUBAR..... jaja - kom ju dit och hem utan att gå så skall inte klaga ...

MrSthlm

Aktiv medlem
Just när man fått bråttom till ett möte eller en tid att passa är kanske inte cykelpendling det mest optimala... jäklar vad det gick utför broarna. Men visst, ibland bör man väl istället droppa ett mail eller sms och skriva att man blir 10 minuter sen.

Era disciplinerade morgonpigga j-vlar, I hate you. 😁

Senast ändrad:

kvitterk

Medlem
Idag måste vara nån slags rekord. Tror aldrig jag mött så många förvirrade cyklister och elsparkare på fel sida i enkelriktad cykelbana som idag. Men väl utanför tullarna var det lungt och mycket njutbart. Härligt pendlingsväder hela denna veckan.
Förmodligen så, bättre nytt växelöra än ny ram... Jag försökte böja tillbaka det en aning, men vågade inte ta i så mycket. Med hjälp av en kollega så justerade vi upp bakväxeln så den växlade ok och inte gick in i ekrarna. Tar mig nog hem med det. Sen får jag se om det är nytt växelöra jag behöver. Det var som tur var inte så dyrt såg jag.
Liten uppdatering kring mitt växelöra. Hade beställt vad jag trodde var rätt modell på växelöra och tog med det till jobbet för att byta ut. När jag väl hade skruvat av det så visade det sig dock att jag hade beställt fel modell. Den passade inte :( . Men när jag väl hade det av så tänkte jag att jag kunde lika gärna försöka igen att bända tillbaka den. Visade sig att vi hade ett litet skruvstäd på jobbet och med det och en skiftnyckel så lyckades jag bända det något så när rakt igen. Och efter lite justerande så växlar den i stort sett perfekt igen. Har inget sånt där verktyg för att rikta växelörat med, men det ser rakt ut iaf.

Stumpy

Aktiv medlem
Hempendlingen igår var långt ifrån njutbar. Körde CX-träning efter jobbet och redan där fanns antydningar till kramp i vaderna. (Misstänker onsdagens löprunda som orsak till det.) De drygt två milen hem efter träningen fick köras försiktigt för att det inte skulle nypa i vaderna igen.

Har inget sånt där verktyg för att rikta växelörat med, men det ser rakt ut iaf.
Funkar det, så är det bra.
Annars finns det de som har verktyg och säkert kan hjälpa till.

Little Stereo

Aktiv medlem
Pyspunka bak på lunchcyklingen igår, någon hade kastat spik (nubb) på cykelbanan vid Hedvigslund (Älta).
Fick inte bakdäcket att täta trots Stans, men det visade sig bero på att spiken gått rätt genom däck och även fälgtejpen och läckte "inåt". 4 stopp för att toppa upp trycket med pump på hemvägen.

Mediokern

Aktiv medlem
Första hela pendlingsveckan efter semestern. Pendlingsvägen går genom centrala Stockholm.

Rätt mycket folk både på morgnar och eftermiddagar. De flesta sköter sig bra och det rullar på, men sen finns det ju alltid en massa knäppskallar (oavsett färdmedel) som gör pendlingen mer "intressant".

Något som förgyllde hempendlingen idag var att nånstans på Sibyllegatan får jag sällskap av en snubbe på Cannondale CX. Vi håller jämna steg ända fram till Medborgarplatsen. Vid ett av rödljusen får jag tillfälle att kommenterar hans cykel. Vi småpratar sen ända fram till Skanstull.
Jag drar på uppför Skanstullsbron med honom efter, jäklar vilken fartfest det blev!!
Vi skiljs åt i höjd med Globen där han tackar för draghjälpen och vi önskar varandra en trevlig helg.

(edit: "GRAMMATIK")

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Rödljuscykling är mycket riktigt något avskyvärt, oförlåtligt dumt och själviskt. Och idiotiskt. Något som borde straffas med, om inte döden, så i alla fall näst intill. Utfrysning, hån, hot och hat.
Men nu ska vi komma ihåg att allt hänger ihop på ena eller andra sättet. Cykla mot rött kan, tro det eller ej, t.ex. sättas i relation till kroppens basala fysiologi. Samt psykologi. Om man som undertecknad denna dag har haft en heldag på cykeln med ärenden både norr och söder samt öster och väster om stan, med ett flertal stopp där både te och kaffe inmundigats i stora volymer. Ja då blir man till slut rent ut sagt förbannat p*ssnödig. De få skogsdungar som passeras under den stundom hetsiga färden kors och tvärs genom förorter, parker och trafikleder, och där man eventuellt skulle kunna uträtta sina behov i ett relativt lugn och ro, ja där känner man ju inte det minsta trängning. Varför stanna för ett pisstopp då, tänker man. Kortsynt, såklart. För så snart innerstan nalkas, med sina tusenden och åter tusenden av bilar, turister, voiare, lördagsflanörer och små barn som så gulligt badar vid trekanten (ja sjön alltså, vid liljeholmen, vad tänkte ni på?). Ja då sätter trängningarna igång något alldeles överj*vligt. Att stanna vid ett rödlyse kan i ett sånt läge bli närmast fatalt. Det enda som faktiskt kan hålla trycket en liten aning i schack är att sitta hårt på sadeln, trampa, helst frenetiskt, på pedalerna, och tänka på annat. Att undvika att cykla parallellt med spårvagnsspåren vid nämnda liljeholm t.ex. Och bara satsa sina sista krafter på att hinna hem, helt enkelt. I ett sånt läge är ett rödljusstopp inte det första man tänker på. Och inte ska tänka på. Alls, över huvudtaget. Det får det faktiskt bli frågan om vid ett annat tillfälle.
Mmvh.

Little Stereo

Aktiv medlem
Trång till kontoret i morse, och svalt nog för väst utanpå den långärmade tröjan. Premiär för benvärmare. Hem vid lunchtid var både lugnare och varmare.

Allroad

Aktiv medlem
Ja vad ska man säga, kan för allt i hela världen inte förstå varför folk måste envisas med att köra om på trånga ytor.

Blev nämligen vid 15-tiden idag prejad på Vasabron i riktning gullmars av en jädra tjomme på en svart racer och vit logga av märket MADE. Gubben hade ljusblåa shorts på sig vill jag minnas, och dumt nog så var hans hjälm även uppmärkt med sitt namn.

Så Rickard, läser du detta så bör du seriöst överväga att ta kollektivtrafiken ett tag framöver och fundera på om du verkligen hör hemma på cykelbanorna med tanke på hur respektlöst du tar dig fram på våra gemensamma gator.

Bellyboy

Medlem
Ja vad ska man säga, kan för allt i hela världen inte förstå varför folk måste envisas med att köra om på trånga ytor.

Blev nämligen vid 15-tiden idag prejad på Vasabron i riktning gullmars av en jädra tjomme på en svart racer och vit logga av märket MADE. Gubben hade ljusblåa shorts på sig vill jag minnas, och dumt nog så var hans hjälm även uppmärkt med sitt namn.

Så Rickard, läser du detta så bör du seriöst överväga att ta kollektivtrafiken ett tag framöver och fundera på om du verkligen hör hemma på cykelbanorna med tanke på hur respektlöst du tar dig fram på våra gemensamma gator.
Tycker det har blivit mer sånt stök än tidigare.
Var med om något liknande i helgen när jag gick med barnvagnen, en äkta Roger tog i så att han fladdrade över hela gångbanan (Kanske samma dåre?) Förhoppningsvis slutar Roger cykla när det blir kallare...

Mediokern

Aktiv medlem
Vill stämma in i gnällkören...
Visst man märker ju att det är mycket folk ute i trafikmiljön under rusningstiderna morgon och eftermiddag.
Själv var jag väldigt nära att få en hybridgubbe i sidan i morse när vi var på väg ned mot Skeppsbron.
Kom iväg sent så passerade Slussen strax innan kl 8. Efter böjen runt Stadsmuseet är det som alla vet ganska trångt. Jag ligger till vänster i cykelbanan och snett framför mig till höger ligger hybridgubben å trampar på i frenetisk kadens.
Precis när jag är på väg om så drar han en gir åt vänster utan att se sig för ALLS. Jag ropar till samtidigt som jag bromsar. Han vänder då lite förvånat på huvudet och han ser mig men fullföljer ändå manövern och fortsätter vingligt ned till den röda trafiksignalen i slutet av backen..... mycket vunnet på det stressmomentet.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Fick till ett fint partempo med en en trevlig medcyklist mellan Sollentuna och Solna (läs: jag fick aldrig nån lucka efter omkörning, kroknade i backen upp mot Överjärva och fick lägga mig på rulle för att så småningom släppa helt ;-))

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer