Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MrSthlm

Aktiv medlem
Löjligt fint i morse med en tur runt Lidingö. Fint sällskap, ståfrukost på macken vid Islinge, flera rävar, rådjur och harar ute på vägarna. Mötte @bsandborgh strax norr om Naturhistoriska, men hann inte hälsa.

Som pendling ska vara med andra ord.
Visa bilaga 509761

Området kring Norra Hammarbyhamnen har blivit grymt bra på båda sidor av kanalen och ännu bättre blir det när utökningen av t-banan är klar, fin bild också.

Peth

Aktiv medlem
Området kring Norra Hammarbyhamnen har blivit grymt bra på båda sidor av kanalen och ännu bättre blir det när utökningen av t-banan är klar, fin bild också.
Cyklade norra Hammarbyhamnen för första gången på säkert tre år nu i eftermiddags. Det har blivit bra efter att gångytorna jämnats till – väldigt få joggare och flanörer i cykelbanan nu.

IM

Aktiv medlem
Cyklade norra Hammarbyhamnen för första gången på säkert tre år nu i eftermiddags. Det har blivit bra efter att gångytorna jämnats till – väldigt få joggare och flanörer i cykelbanan nu.
Fast med så mycket utrymme till förfogande borde det gå att separera gående och cyklister i än större utsträckning på ett "snyggt", smidigt och naturligt sätt.

Redigerat: än.

Little Stereo

Aktiv medlem
Fast med så mycket utrymme till förfogande borde det gå att separera gående och cyklister i än större utsträckning på ett "snyggt", smidigt och naturligt sätt.

Redigerat: än.
Ja det är tyvärr fortfarand en hel del som springer (joggar) på cykelbanan trots att det har både kaj och den numera plattbelagda gångbanan till sitt förfogande.

DarkMatter

Aktiv medlem

Järfälla har en utmaning, kul att ta lite omväg till och från jobbet.
Det där blev man ju riktigt sugen på. Undrar om man fixar alla på en tur.
Ett par frågor dyker dock upp. Hur ser kontrollerna ut? Måste man ta alla med samma cykel? Kan vem som helst delta, även om man inte bor i Järfälla kommun?

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja det är tyvärr fortfarand en hel del som springer (joggar) på cykelbanan trots att det har både kaj och den numera plattbelagda gångbanan till sitt förfogande.

Vet inte riktigt varför det blivit så. Kanske för att alla inte riktigt fattar att det är en dedikerad cykelbana. Sedan ligger den väl så vackert, fint och inbjudande (med bra jämn asfalt) mitt i gatan medan gångarna då trycks åt sidorna, oftast är det väl tvärtom, att cyklister får hålla sig lite åt sidan. Men rimligen avsevärt bättre nu med den plattbelagda gångbanan.

Little Stereo

Aktiv medlem
Vet inte riktigt varför det blivit så. Kanske för att alla inte riktigt fattar att det är en dedikerad cykelbana. Sedan ligger den väl så vackert, fint och inbjudande (med bra jämn asfalt) mitt i gatan medan gångarna då trycks åt sidorna, oftast är det väl tvärtom, att cyklister får hålla sig lite åt sidan. Men rimligen avsevärt bättre nu med den plattbelagda gångbanan.
De gjorde om trottoardelen för närmare 6 miljoner för något år sedan för att minska konfilkten mellan löpare och cyklister. Tyvär verkar många löpare inte förstå varför trottoardelen nu är belagd med släta gångbaneplattor mot de skrövliga gatstenen tidigare. Men vi fel tid på dagen får man tyvärr kryssa fram mellan löparna på cykelbanan som regelbundet är märkt/målad med cykelsymboler längs hela sträckan..

Mange.

Aktiv medlem
Det där blev man ju riktigt sugen på. Undrar om man fixar alla på en tur.
Ett par frågor dyker dock upp. Hur ser kontrollerna ut? Måste man ta alla med samma cykel? Kan vem som helst delta, även om man inte bor i Järfälla kommun?
Det är ju egentligen bara kontrollen i ängsjö som ställer till det, resten tar du på någon timme.
Jag tänkte skicka in ett mail med alla kontroller så val av cykel spelar nog ingen roll isf.

Jag killgissar vilt och säger att det hemliga syftet med utmaningen är att visa hur enkelt det är att ta sig fram mha cykel i kommunen, om utomsocknes kommer och testar och pratar om deras utbyggda fina nät av cykelbanor är det nog bara ett bonus.

DarkMatter

Aktiv medlem
Det är ju egentligen bara kontrollen i ängsjö som ställer till det, resten tar du på någon timme.
Jag tänkte skicka in ett mail med alla kontroller så val av cykel spelar nog ingen roll isf.

Jag killgissar vilt och säger att det hemliga syftet med utmaningen är att visa hur enkelt det är att ta sig fram mha cykel i kommunen, om utomsocknes kommer och testar och pratar om deras utbyggda fina nät av cykelbanor är det nog bara ett bonus.
Låter rimligt. Ska nog göra ett försök. Fem är ju en baggis men vore ju kul att ta alla tio. Lär bli minst 5 mil då.

kvitterk

Medlem
Till jobbet: sval krispig morgon med sol. Bättre pendlingsväder är svårt att få. Arg hantverkare i minibuss på Birger Jarlsgatan som verkade kränkt av att jag ens var på vägen var enda minuset .

Väntade ut regnet så jag slapp cykla hem i det, men ändå lite trist att cykla när det är blött med racern. Såg en voi som lyckades använda blinkers korrekt. Mötte sen två voiar på fel sida på Götgatan som inte var korrekt nånstans.

Vegan

Aktiv medlem
Morgonen var lika magisk som gårdagen. Ett godståg spärrade vägen och när bilarna började vända gjorde jag det samma. Det är 2 km till nästa överfart och med tanke på vädret är det ju ren njutning 🙂

Utgår från att hemfärden blir en kopia på gårdagen, dvs. rak motvind...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Såg inga kändisar dock

IMG_20210901_155701.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
En blowoutsnytare i dag på Tranebergsbron men det gick bra, jag klarade mig precis, efter vintern/våren har jag börjat bli mera misstänksam, mera smart helt enkelt. De flesta blåser ju på höger sida, snett bakåt, så det gäller att man inte ligger just snett höger bak så brukar man klara sig rätt bra.

Först kom det en snubbe på en järnhäst, blåste förbi mig, en tung enväxlad cykel med stor pakethållare fram som körde som en galning 100% effort typ, frustade som en jäkla tjur, kul tänkte jag, blowoutsnytaren och jag hängde på uppför bron (blowoutsnytaren såg väl inte att jag också hakade på). Killen med järnhästen hängde av oss båda två uppåt, noll chans, blowoutsnytaren blåste ut sitt snor i frustration. Jag försöker ju spara lite kraft inför kvällens Zwift team trial drabbning, jag får åtminstone skylla på det... ;-)

Jaja, roande med lite action på broarna.

Senast ändrad:

kvitterk

Medlem
Härlig morgon. Allt gick bra ända till jag hade 500 meter kvar jobbet, då ett gäng förvirrade högstadiebarn vandrar över cykelbanan, jag saktar in och låter dem passera. Sen utan förvarning vänder några av dem tillbaka över cykelbanan. Jag lyckas tvärnita men hinner inte klicka ur utan ramlar från stillastående.

Jag slog mig inte, men nu låter det konstigt från bakväxeln, och kanske ser växelörat lite snett ut när jag tittar :(.

BFS

Aktiv medlem
Härlig morgon. Allt gick bra ända till jag hade 500 meter kvar jobbet, då ett gäng förvirrade högstadiebarn vandrar över cykelbanan, jag saktar in och låter dem passera. Sen utan förvarning vänder några av dem tillbaka över cykelbanan. Jag lyckas tvärnita men hinner inte klicka ur utan ramlar från stillastående.

Jag slog mig inte, men nu låter det konstigt från bakväxeln, och kanske ser växelörat lite snett ut när jag tittar :(.
Surt, men vad gör man inte för nästkommande generationer?

MrSthlm

Aktiv medlem

Irriterande, ja, växelörat tar ofta smällar även vid "småincidenter" men jag antar att det är bra att de är lite veka och därigenom räddar bakväxeln, lätt hänt att man slarvar med kontroll efter en "småincident" vilket kan få till följd att man även förstör någon eker eller två. ;-) Jag avvaktar nog med att installera spd kombopedaler på min pendlare även om det inte är problem ca 99 ggr av 100. Fixar jag en gravel för pendling blir det dock spd, någon måtta får det vara. Hårda vinterdagar är väl dock knappast spd en hit dock.

Senast ändrad:

Vegan

Aktiv medlem
Utgår från att hemfärden blir en kopia på gårdagen, dvs. rak motvind...
Det var inte riktigt lika hårt som igår. Tror den kom aningen mer från syd. Fick ligga på rött halva vägen för att hinna hem till brandtalet från CEO:n. Fixade det med 2 minuter till godo. Tur (för alla andra) att man inte hade kameran igång 😜

kvitterk

Medlem
Irriterande, ja, växelörat tar ofta smällar även vid "småincidenter" men jag antar att det är bra att de är lite veka och därigenom räddar bakväxeln, lätt hänt att man slarvar med kontroll efter en "småincident" vilket kan få till följd att man även förstör någon eker eller två. ;-)
Förmodligen så, bättre nytt växelöra än ny ram... Jag försökte böja tillbaka det en aning, men vågade inte ta i så mycket. Med hjälp av en kollage så justerade vi upp bakväxeln så den växlade ok och inte gick in i ekrarna. Tar mig nog hem med det. Sen får jag se om det är nytt växelöra jag behöver. Det var som tur var inte så dyrt såg jag.

Mange.

Aktiv medlem
Den genaste vägen hem för mig är genom sumpan och bällstabron, ombyggnaden där och puckeln mitt i mariehällsbacken är svårt störande. Att passera över rissne funkar inte heller då broarna runt rondellen är borta.
Att ständigt ta mindre smidiga vägar börjar bli tröttsamt. Bygg klart fihelvedi!

AdamLR

Aktiv medlem
Andra pendlarveckan snart slut (kanske fuskar och jobbar hemma i morgon). I dag var alla ute samtidigt som jag på ditvägen. Olika yrkesbilar med ärende på GC-banan och ett gäng som byggde ett hål precis i svängen mellan en brant backe och ett övergångsställe. Men allt gick bra.

Hann upp en fotgängare på hemvägen som sympatiskt höll sig på vänster sida. Stenhård gubbe med gammaldags citycykel och utan hjälm kom i motsatt riktning och susade förbi halsbrytande snävt mellan mig och fotgängaren. Ingen större fara, men en märklig kontrast mellan utseende och beteende. Hålet var f.ö. färdigbyggt och snyggt avspärrat.

För övrigt är en tydlig effekt av morgoncyklandet att jag är mycket piggare i huvudet på jobbet.

MrSthlm

Aktiv medlem
Sedan det här med konflikter... mellan cyklister - gångare, cyklister - bilister, cyklister - cyklister, cyklister - elcyklister, mtb cyklister - skogsmulle, etc, etc

Jag tror väl också att man bör tänka lite på hur man uttrycker sig. Även om man nu tycker sig ha rätt eller kanske faktiskt har rätt ska man nog undvika att gapa "idiot" eller liknande kraftuttryck till andra människor och sedan bli förvånad om man får en propp eller ett finger tillbaka, finns gott om många ganska förnedrande uttryck som nog kan tända en liten glöd. I så fall tycker jag nog att man som en man får skylla sig själv lite. Ja, jag skriver "man" eftersom kvinnor har väl en hmm "gräddfil" (med full rätt). Det handlar om "walk the talk", beroende på hur man uttrycker sig går det säkert att reta upp någon annan rejält men bli då inte snopen om det blir ett jäkla liv. ;-)

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Otroligt irriterande. Förutom att det är dumt och olagligt så följs ett rödljus man kan passera oftast av ett annat några meter bort som man inte kan passera pga mkt korsande trafik exempelvis. Så man sparar inte ens tid på denna idioti 🙄
Men om "man" kör i maxfart mot rött på en elsparkcykel, innan korsande trafik hinner ut i korsningen, så hindrar "man" inte nån... Ja, otroligt irriterande. Och dumt. Och olagligt (men där är det ju bevisligen fritt fram).

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Frisk och skön medvind idag. Det bet lite av kyla i de bara benen vid start och kokade lite i den långärmsklädda överkroppen mot slutet. Riktigt fin pendlingsvecka. Jag lägger den på minnet för att kunna ta fram som tröst när snön piskar i ansiktet och hjulen väljer sin egen väg över den spåriga isbarken nån gång i januari.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer