Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklade på baksidan av Ulfsunda slott, alldeles efter båtklubben på väg mot Solna Strand. Där, i vänstra inre hörnet av en betongplatta som kanske i en tidigare era haft en struktur på sig, satt en medelålders man på en hopfällbar klargul campingstol(?). Han satt med ryggen mot vägen och stirrade rätt in i ett staket med lite skog bakom. Han såg definitivt inte vattnet.

Vad i allsindar gjorde han där? Såg inte någon cigarett, så det var inte tjuvrökning. Han hade inte en telefon i handen, händerna vilade på armstöden. Ingen ryggsäck, ingen konstnärslåda, inget fiskespö. Ett mysterium.

Bilagor

• mysterium.png
    mysterium.png
    55.5 KB · Besök: 248
Cyklade på baksidan av Ulfsunda slott, alldeles efter båtklubben på väg mot Solna Strand. Där, i vänstra inre hörnet av en betongplatta som kanske i en tidigare era haft en struktur på sig, satt en medelålders man på en hopfällbar klargul campingstol(?). Han satt med ryggen mot vägen och stirrade rätt in i ett staket med lite skog bakom. Han såg definitivt inte vattnet.

Vad i allsindar gjorde han där? Såg inte någon cigarett, så det var inte tjuvrökning. Han hade inte en telefon i handen, händerna vilade på armstöden. Ingen ryggsäck, ingen konstnärslåda, inget fiskespö. Ett mysterium.
Kanske någon som behövde en stund för sig själv sista dagen på semestern? :giggle:

En livsnjutare? En sann livsnjutare.

Säker på att det inte var ett hål i planket just där? ;)

Edit: Bilden var beskuren så nu såg jag att pilen pekar på staketet. Så då var det ju fåglar han satt och kollade på. Ev. en räv eller två rådjur. Nåt naturfenomen helt enkelt!

Senast ändrad:
Blöt resa till jobbet men ingen störtskur. Blir nog blöt resa hem också.

2FFA5899-F812-43DE-8126-4B78A8E9293C.jpeg

Hundar är också mänskor!

Jag använde skoöverdrag i morse. Riktigt läckert, tajta i skinande typ latexliknande. Får sån lackskor känsla.
Men som vanligt rinner vattnet längs benen ner i skorna. Mem det är ju trevligt att ha torra fötter i 4km istället för 2km när det öser ner.

Nu är jag iof en gnällig gubbe. Men det var en rackarns massa tokerier man hann med att uppleva på 4 km pendlingen.
Dam på elcykel som just ska köras om, svänger tvärt 90 grader vänster utan att kolla bakåt. Liten biltjej kör ut från sidogata och kollar bara åt ett håll, det felaktiga, innan hon kör rakt ut över cb. Med mera. Men så var det ju i 08 vi var också.

Nu är jag iof en gnällig gubbe. Men det var en rackarns massa tokerier man hann med att uppleva på 4 km pendlingen.
Dam på elcykel som just ska köras om, svänger tvärt 90 grader vänster utan att kolla bakåt. Liten biltjej kör ut från sidogata och kollar bara åt ett håll, det felaktiga, innan hon kör rakt ut över cb. Med mera. Men så var det ju i 08 vi var också.
Om andra riskerar ens liv och hälsa får man gnälla lite. Jag är väldigt glad att jag har så lite mottrafikanter på mina pendlingsvägar.

Om andra riskerar ens liv och hälsa får man gnälla lite. Jag är väldigt glad att jag har så lite mottrafikanter på mina pendlingsvägar.
Funderar på att skaffa en GoPro eller liknande just pga mottrafikanter som verkar vilja ha livet av en.
Mötte igår en bil som körde om en bil på smal (men 2-filig) landsväg. Jag höll ca 50km/h och bilen som kom farandes i mitt körfält höll nog 90+. Var kanske 10cm mellan mitt styre och hennes backspegel när vi möttes och då flyttade jag mig ändå så långt åt höger som jag hann

OnT - Fin, lagom sval pendling i soluppgången imorse :)

Funderar på att skaffa en GoPro eller liknande just pga mottrafikanter som verkar vilja ha livet av en.
Mötte igår en bil som körde om en bil på smal (men 2-filig) landsväg. Jag höll ca 50km/h och bilen som kom farandes i mitt körfält höll nog 90+. Var kanske 10cm mellan mitt styre och hennes backspegel när vi möttes och då flyttade jag mig ändå så långt åt höger som jag hann

OnT - Fin, lagom sval pendling i soluppgången imorse :)
Fy fan...Jag har funderat på samma sak (en dashcam), fast mest för att dokumentera allmän idioti och inte dylika dråpförsök.

Fy fan...Jag har funderat på samma sak (en dashcam), fast mest för att dokumentera allmän idioti och inte dylika dråpförsök.
Jag letade faktiskt efter en liten smidig vattentät dashcam just för det där ändamålet, men hittade inte mycket. Sen kom pandemin och löste pendlingsproblemet ;-) Men tar gärna emot tips! Bildkvaliteten måste vara hyfsat hög så det går att urskilja ansikten och regnummer.

Jag letade faktiskt efter en liten smidig vattentät dashcam just för det där ändamålet, men hittade inte mycket. Sen kom pandemin och löste pendlingsproblemet ;-) Men tar gärna emot tips! Bildkvaliteten måste vara hyfsat hög så det går att urskilja ansikten och regnummer.
Jag tar också emot tips. Min erfarenhet av dashcams är youtubeklipp från rysk trafik...

Heldistansarbete har blivit deldistans. Dags för cykelpendling! Ganska blygsam sträcka till att börja med: 5 km till tåget och 5 km tillbaka. Däremot några tuffa backar, så svettigt blev det. Svårt att hålla igen...

Cykeln virades in i låskättingar vid stationen och stod kvar på eftermiddagen. T-shirten byttes diskret i en kur på perrongen. Ett 25 min sent tåg väckte ambitioner att pendla hela vägen, men det skulle bli närmare tiodubbla distansen och passage genom hela Stockholms innerstad. Vi får se...

Lagom svalt imorse nu är det 20 grader hoppas att det håller i sig ?‍♂️?

Rätt mysigt väder men galet mycket stollar ute. In till jobbet var det en snubbe som snöt sig framför mig. När jag cyklade förbi honom och bad honom att titta sig för innan han snyter sig ursäktade han sig med att han var "dubbelvaxxad". Sen var det mest lite folk som inte såg sig för och körde ut på övergångsställen helt i blindo.

På hemvägen blev jag prejad in i räcket på västerbron, klarade mig från vurpa och såg hjälten plinga ilsket på någon han tyckte var ivägen senare, inklusive när han passerade, oklart om han skällde ut vederbörande men det var långa ilska blickar.

/R

Rätt mysigt väder men galet mycket stollar ute. In till jobbet var det en snubbe som snöt sig framför mig. När jag cyklade förbi honom och bad honom att titta sig för innan han snyter sig ursäktade han sig med att han var "dubbelvaxxad". Sen var det mest lite folk som inte såg sig för och körde ut på övergångsställen helt i blindo.

På hemvägen blev jag prejad in i räcket på västerbron, klarade mig från vurpa och såg hjälten plinga ilsket på någon han tyckte var ivägen senare, inklusive när han passerade, oklart om han skällde ut vederbörande men det var långa ilska blickar.

/R
Ja, om det är covidfritt är det ju hur fräscht som helst att få nån annans snor i ansiktet...

Bisarrt mycket folk på cykelbanorna nu! Man får nog ta det lite piano och vänta in höstrusket när det lättar upp. Trevlig pratstund dock med pbp-randoneur på titanhoj ut mot D-holm ?

Är det soligt är det sjukt mycket "fint väder" cyklister men det kommer bli bättre, en majoritet har alldeles för vekt psyke. ;-)

/R
Önskar så att det ska bli modernt igen att "vara trevlig", "visa gott omdöme", "visa hänsyn"...
Egoismens tid hoppas jag snart är förbi!

Optimist! Det kommer bli värre innan det blir bättre ?
Någonstans blir det orimligt om det bara ska bli värre, men jag är nog inte så hoppfull :(

/R
(observera att jag var trevlig när jag bad honom att kolla bakåt innan han snöt sig, tror jag sa "ursäkta, kan du kolla bakåt innan du snyter dig?". Tuffade runt i hofvetkläder så man kunde inte riktigt bete sig hur som helst heller :D)

Regn imorse som upphörde när jag kom fram,
det helt omvända på hemvägen nästan så solen syntes genom molnen och fem minuter efter jag klivit innanför dörren skyfall, tur?

Polisen är inte nöjd med A-traktorer (EPA) nu. Väldigt många går för fort och det är på tok för många olyckor.

De får gå i (max) 30km/h.

En moppebil får max väga 425kg, har en gräns på lastvikt och får ha åtta hästkrafter men får gå i 45km/h. En A-traktor saknar begränsning för vikt och effekt och last men får max gå i 30 km/h.

Det som förvånar mig är att vi låter barn köra något av dessa motorredskap på allmän väg.

Tillbaka
Topp