Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

emilberge

Medlem
Otrolig regnskur i 60sek från meter 0 på morgonen, var som att kliva in i duschen med kläderna på. Resten av pendlingen var behaglig med mildare over/unders tröskelintervaller 3x12min, kroppen är seg av gräspollen. Får nog härda ut i en månad till innan det lugnar ner sig lite.

Salabaladala

Aktiv medlem
Ni som kör intervaller under pendlingen, hur pallar ni? Kör ni på morgonen eller eftermiddagen? Hur gör ni runt mat och uppladdning? Vad jobbar ni med? Berätta. Jag har försökt kombinera pendling och intervallträning men mesar alltid ur. Vill själv komma hem och äta och slappa lite, och sen kan man dra på kvällen.

simson

Aktiv medlem
Hann precis få upp och få på regnjackan imorse å då slutade nästan regna helt , svalt å skönt var det iallafall.
Lagom hård kantvind på vägen hem , men samma vind i ryggen sista tre kilometrarna, nice!😃
Mange

Mange.

Aktiv medlem
Ni som kör intervaller under pendlingen, hur pallar ni? Kör ni på morgonen eller eftermiddagen? Hur gör ni runt mat och uppladdning? Vad jobbar ni med? Berätta. Jag har försökt kombinera pendling och intervallträning men mesar alltid ur. Vill själv komma hem och äta och slappa lite, och sen kan man dra på kvällen.
Jag kör oftast på morgonen, väljer några backar/motlut som ligger bra i förhållande till vinden och kör. Antingen samma flera gånger om jag har tid eller väljer en längre väg med lite fler backar och kör hårt i varje.

WSMC

Aktiv medlem
Cyklade längs med Drottningholmsvägen utanför Löwenbrau när jag mötte en man med barnvagn där det satt ett treårigt barn. I handen hade barnet en teckning(gissningsvis egenritad).

Då kommer en kastby och sliter teckningen ur handen och flyger rätt ut i trafiken. Barnet börjar givetvis storgråta och mannen inser det omöjliga i att jaga efter teckningen ut i trafiken.
Sålunda fortsätter han att gå vidare efter lite tvekan.

Jag ser dock att teckningen blåser vidare och hamnar på andra sidan gatan innanför ett vägarbete.
Lite olagligt tar jag mig raskt över till andra sidan och fiskar upp teckningen.
Ser att mannen och barnet(fortfarande gråtandes) nu har hunnit till Fridhemsgatan i höjd med Nivå 22.
Jag rullar ikapp och lämnar teckningen till barnet som rätt snabbt slutar gråta och ser väldigt förvånad ut :giggle:
Mannen tackar och jag rullar vidare hemåt.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Min egna pendling gick bra idag. Däremot fick jag precis ett hemskt samtal. Flickvännen blev nedkörd strax efter Liljeholmsbron av en kille och sitter i ambulans på väg till akuten. Cyklisten tappade kontroll över framhjulet och frontalkrockade med henne när hon satt på damcykeln uppför. Hela området är nu mer eller mindre en trafikarbetsplats med cykel- och gångtrafik i båda riktningar där omkörningar och nedförsbackar blir livsfarliga.

Vet att ni alla här är ansvarsfulla cyklister. Vill bara påminna om att försöka ha marginalerna på er sida. Speciellt under sommaren när fler och mindre erfarna cyklister är ute på vägarna.

❤️

Senast ändrad:

adrianm

Medlem
Min egna pendling gick bra idag. Däremot fick jag precis ett hemskt samtal. Flickvännen blev nedkörd strax efter Liljeholmsbron av en lycrakille och sitter i ambulans på väg till akuten. Cyklisten tappade kontroll över framhjulet och frontalkrockade med henne när hon satt på damcykeln uppför.
oj vad otäckt. Hoppas det bara var lättare skador på alla inblandade.

Åker där varje dag och det är trångt nu när det är dubbelriktat. (Hur lång tid kan det ta att fixa en ”skada” på cykelbanan. Är väl 3:e veckan nu?). Själv håller jag mig i ledet hela vägen men förvånas varje gång hur långsamt det uppenbarligen går att cykla. Framförallt nerför där man måste bromsa hela vägen för att inte rulla in i framförvarande. Sett många ovana som får svårt att hålla balansen och vinglar vilket leder till incidenter.
Anekdotiskt är det främst el-cyklister som gör farliga omkörningar men överlag tar alla det lugnt.

Bornlikethis

Aktiv medlem
oj vad otäckt. Hoppas det bara var lättare skador på alla inblandade.

Åker där varje dag och det är trångt nu när det är dubbelriktat. (Hur lång tid kan det ta att fixa en ”skada” på cykelbanan. Är väl 3:e veckan nu?). Själv håller jag mig i ledet hela vägen men förvånas varje gång hur långsamt det uppenbarligen går att cykla. Framförallt nerför där man måste bromsa hela vägen för att inte rulla in i framförvarande. Sett många ovana som får svårt att hålla balansen och vinglar vilket leder till incidenter.
Anekdotiskt är det främst el-cyklister som gör farliga omkörningar men överlag tar alla det lugnt.
Vi får se just nu ligger hon på akuten och väntar på läkare. Hoppas på det bästa.
Ja jag kör där också men har inte sett någon byggnadsarbetare överhuvudtaget arbeta där så det lär ta lång tid. Däremot har jag sett mycket reflexer och cykeldelar ligga utspridda med jämna mellanrum....

Fänkålsulven

Aktiv medlem
En mercagubbe frestade på mitt tålamod i morse genom att envisas med klämma in hela sin löjliga silvernazist bredvid mig i cykelboxen vid tre trafikljus på raken. När han vid det fjärde trafikljuset skulle svänga höger skar han in precis framför mig utan att använda blinkersen. Då tappade jag lugnet och vrålade BLINKERS när jag passerade hans förardörr. Det kanske slank ut nåt invektiv också, men det var inte full neandertalnivå. Han svarade med att tuta på mig. Troligen gick han sen hem och skrev på nåt forum för tyska bilar om den löjliga spandexgubben som bara dök upp från "ingenstans" och skrek åt honom ;-).

emilberge

Medlem
Hempendlingen igår blev en blåsig historia. Massa sidvind på "genvägen" Ekerö - Adelsö - Ekerö, men nya hjulen (och min kompakta rumpa) klarade det galant att hålla linjen fint. Landade på runda 82km, lagom långt för att vara en efterjobbetrunda.

Selander

Ny medlem
imorse låg ja bakom/brevid snubbe över tranebergsbron och han klappa sig själv 2 ggr snabbt på röven, vänstra skinkhalvan.. antar de betyder man borde köra om? eller betyder de nå annat? finns de mer såna prylar man borde ha koll på i cykeltrafiken så att säga?

Bornlikethis

Aktiv medlem
För er som vill ha uppföljning på olyckan som nämndes ovan så resulterade det i bruten hand, hjärnskakning och ont i axel och käke. Är tacksam att det inte var värre än så även om cykelsemestern nu är inställd.

Klappa sig själv "ska betyda" hinder på vägbana och det på den sida man klappar.
Denna kände jag inte till. Finns det fler sådana tecken som är bra att känna till?

Maakus

Aktiv medlem
Inser att jag måste ge min gamla damcykel lite kärlek.
Gnisslar i fauber-vevlagret/armarna.
Kedjan låter som den är en bandputs.
Framhjulet och bakhjulet behöver riktas.
Behöver fylla i luft i däcken.
Måste serva nav-växleln, kan bara använda 3 av 5.
Rost och annat borde åtgärdas.

Annars spöade jag ett gäng elcyklar på platten.

Masjevel

Aktiv medlem
För er som vill ha uppföljning på olyckan som nämndes ovan så resulterade det i bruten hand, hjärnskakning och ont i axel och käke. Är tacksam att det inte var värre än så även om cykelsemestern nu är inställd.

Denna kände jag inte till. Finns det fler sådana tecken som är bra att känna till?
Här några tecken som kan vara bra att känna till. Källa: https://cykla.se/artiklar/tecken-som-hjalper-dig-pa-vagen/
Hoppas din flickvän kryar på sig!!
tecken-pa-vagen-1.jpg

stralle

Medlem
För egen del betyder klapp på rumpan "stel i fingrarna, försöker få liv i dem":LOL:. Just av denna tvetydlighet förespråkar jag "Väj"-tecknet enligt ovan.

simson

Aktiv medlem
Det var ”lite” motvind på hemvägen idag fick en hen på rulle så efter halva bron så går jag åt sidan men hen ville tydligen inte hjälpa till att ta vind , så när vi blir ifattåkta av en elmoppe så ställde jag mig och tog rygg på den och då hörde jag hen ropa meh he ? Hen tappade iallafall hjul och jag vände mig inte om…
Vad betyder Meh he?
Pendlingen gick ganska bra trots motvinden ändå !
Mange

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Efter att ha känt mig lite klen efter ha läst i Sverigetempotråden var det glada miner när misärmonsunregnet öste ner vid frukostgröten.
korta bibs och kortärmat (fuska med vindväst) men trotts hällregnet var det lagom varmt och skönt.
Ser fram emot att få dra på de kalla fuktiga kläderna i kväll. Fasiken vilken livsbonus.

Mange.

Aktiv medlem
Stumma krokiga ben försöktes rätas ut lite motluten. Alltid lika kul nör någon som blivit omkörd uppför promt måste hävda sig nör det blivit platt igen. I övrigt är det skönt att få njuta av solen. Längtar redan efter hemresan

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Trampade ikapp en kille i grön tröja på svart Bianchi på vägen från Västerort. verkade fått ngt växelknas, hoppas det gick bra.
annars så skön morgontrampning

Akronym

Aktiv medlem
Satte mig på cykeln kl4 imorse. Ganska ljust ute...det var inte lika ljust när jag skulle hem i hällregnet kl22 och insåg att jag glömt min framlampa 🤦‍♂️
Lånade en ficklampa på jobbet och tejpde fast den under bocken på ena sidan. Hjälpte inte alls med sikten men jag syntes ju iallafall

Emil777

Aktiv medlem
Tog första sprutan modernavaccin igår.
Det gick ganska tungt att cykla i morse, men ingen katastrof-tur.
Och en fin tur var det, så inget jag ångrar...än...

Undrar om jag egentligen borde stått över cyklingen?
Känns iaf som kroppen svarat på vaccinet.
😵💫

Mediokern

Aktiv medlem
Tog första sprutan modernavaccin igår.
Det gick ganska tungt att cykla i morse, men ingen katastrof-tur.
Och en fin tur var det, så inget jag ångrar...än...

Undrar om jag egentligen borde stått över cyklingen?
Känns iaf som kroppen svarat på vaccinet.
😵💫
Känner igen det där. Lite småseg efter första sprutan - men det kan ju även bero på värmen?

Pendlingen till å från kontoret i Stockholm idag - VARMT!!!
Skönt ändå att komma ut å röra på sig, för svettig blir man ju ändå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer