Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

simson

Aktiv medlem
Missade regnet både till och från jobbet, gjorde en vaccinationsomväg och höll på att bli påkörd av en taxi vars förare pratade i telefon och körde mot rött , men han stannade vid macken 100m bort så jag cyklade dit å sa några väl valda , han blev upprörd för han hade ju inte sett mig ,
vi skildes inte åt som vänner….
Fuckcancer
Kryakämpa gubbs
Mange

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Nu fick jag lite dåligt samvete.
Hötte med pekfingret åt en stackars polistjej i piket som just dammat ner i en gigantisk vattenpöl på S:t Eriksbron och därvid stänkte ner två promenerande killar i 25-årsåldern, totalt! De vart dyngblöta.
Tjejen hajade ju vad hon gjort, såg förskräckt ut, stannade till och allt.
Men killarna flinade bara och gick vidare.
Så min pekpinne var lite onödig, hon hade lärt läxan. Ingen är ofelbar.
STÄM STÄM STÄM :)

Peter G

Aktiv medlem
Väldigt nöjd.

Bilagor

• 9A776BC1-3B01-4195-AA2B-8F8D11AD69A7.jpeg
    9A776BC1-3B01-4195-AA2B-8F8D11AD69A7.jpeg
    856.2 KB · Besök: 55
  • A66DFDBD-84FB-4D74-9799-8B43CF3FA67A.jpeg
    A66DFDBD-84FB-4D74-9799-8B43CF3FA67A.jpeg
    1.3 MB · Besök: 54

MrSthlm

Aktiv medlem
I går på min 10 mils runda på Ekerö fick jag lite fin draghjälp av en sannolik pendlare rätt lång väg, jäklar vad han drog på. Racer tror jag men platta gympaskor (icke spd), fladdrande helt uppknäppt skjorta, rygga, såg lite vild ut, om det var någon härifrån så tack. ;-) Eller vi turades om att dra lite kan man säga, skiljdes åt strax innan Stenhamra tror jag när jag tröttnade på cykelvägen och cyklade landsväg istället, möjligen ett litet fuskryck av mig. ;-) (jag är inte helt förtjust i cykelvägen innan Stenhamra).

Angående Stenhamra så har jag hört ryktesvägen att de ska vara extra sura över cyklister just där, någon som vet om detta rykte stämmer? Om jag förstår det rätt undviker tex en och annan cykelgrupp Stenhamra pga detta. Jag har aldrig märkt något själv förutom att cykelvägen är lite tveksam.

Blev också omcyklad av en trimmad el-cykel med rejält vint bakhjul innan Stenhamra men det gick nog bra. Oerhört sälsynt annars en elcykel cyklar om en när man kör racer kan jag tycka.

Jaja, kul med lite action på vischan.

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Enda negativa från lokalbefolkning runt Stenhamra jag sett har varit mot cyklister på vägen. Håller man sig på cykelbanan längs Stenhamravägen (den är väl helt ok?) så har jag inte haft något problem alla gånger jag kört igenom. Solbackavägen brukar jag rulla på vägen i lugnt biltempo de 600 meter det gäller.

MrSthlm

Aktiv medlem
Enda negativa från lokalbefolkning runt Stenhamra jag sett har varit mot cyklister på vägen. Håller man sig på cykelbanan längs Stenhamravägen (den är väl helt ok?) så har jag inte haft något problem alla gånger jag kört igenom. Solbackavägen brukar jag rulla på vägen i lugnt biltempo de 600 meter det gäller.
Ok, jag får väl svänga tillbaka in på cykelvägen. ;-) Vet inte varför men sista biten in mot centrum är jag inte helt förtjust i, jag får ta det lite lugnare. Men ja, jag blev överraskad när jag fick höra från en cykelvän att tex gruppen han cyklar med brukar undvika Stenhamra pga de som bor där ;-) Ängby CC tror jag även om han nog cyklar i flera grupper. Men möjligt de försöker ta hänsyn så mycket det går och det är ju schysst? Ängby CC öser väl iofs ofta på rätt hårt (om jag fattat det korrekt) och då kanske är lämpligt ta en annan väg för den sakens skull (hänsyn).

Som jag skrivit tidigare, jag är nr 1 på att gå OT, sorry.

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
En grupp som seeegar uppför backen på bilvägen efter Stenhamra i stället för på cb kan väl ge den mest flegmatiske och jovaliske bilföraren halsbränna för att inte säga hjärtinfarkt?

staine

Aktiv medlem
Jag såg inga arga bilister vid Stenhamra i dag. Men så höll jag mig snällt på cb i min lilla sologrupp. Dessa 2 backar är lite sega när man är trött. (Backen med den gula bilen är ju den första)

Bilagor

• CF131A2C-F452-4833-8CB7-942EC8E88E69.jpeg
    CF131A2C-F452-4833-8CB7-942EC8E88E69.jpeg
    614.2 KB · Besök: 63
  • 027BE2F1-F1D2-4871-BECE-BF47E28A8012.jpeg
    027BE2F1-F1D2-4871-BECE-BF47E28A8012.jpeg
    686.4 KB · Besök: 62

Akronym

Aktiv medlem
Vaknade av spöregnet mot fönstret men lagom till avfärd så hade det blivit duggregn istället 😃

Cyklar landsväg till jobbet och en stor del av vägen är det ingen väggren (typ 15cm max utanför strecken) så faller sig naturligt att man håller sig i körfältet väl åt höger.
Mötte en buss och 2 personbilar varav den som var längst bak tyckte det var en kanonfin idé att köra om bussen i typ 120km/h när dom mötte mig.
Det goda humöret var plötsligt som bortblåst 🤬

Vegan

Aktiv medlem
Stor skillnad på att komma iväg innan sju eller efter åtta. Massvis med ungdomar på väg in till byn.

Annars skön pendling i lugnt tempo. Kompakt molntäcke men lagom varmt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Vaknade av spöregnet mot fönstret men lagom till avfärd så hade det blivit duggregn istället 😃

Cyklar landsväg till jobbet och en stor del av vägen är det ingen väggren (typ 15cm max utanför strecken) så faller sig naturligt att man håller sig i körfältet väl åt höger.
Mötte en buss och 2 personbilar varav den som var längst bak tyckte det var en kanonfin idé att köra om bussen i typ 120km/h när dom mötte mig.
Det goda humöret var plötsligt som bortblåst 🤬

Ja, bilister som kör om exakt samtidigt som det är mötande trafik på mindre landsvägar är tyvärr en farlig "klassiker". I synnerhet när de kör om cyklister som cyklar i par eller grupp. Mitt intryck är att en del bilister brister i sunt förnuft. Gruppkörning på mindre landsvägar går väl dock att diskutera också men ett mera komplext samtalsämne. På tex Ekerö kan det sporadiskt bli så att cykelgrupper möter varandra samtidigt som det är biltrafik i båda riktningar men inte alltid ställer om till linje. Optimalt? Nej

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Soligt väder, lupiner, midsommarblomster, röda stugor, grusvägar, m.m....
Första riktiga jobb-pendelturen på nya cykeln (fortfarande irriterande glapp i GRX-kassetten, måste fixa det men hur)

Härligt !

Hoppas på medvind hem som omväxling ☀️

MrSthlm

Aktiv medlem
Ännu värre är när man blir omkörd samtidigt som det är möte. Är det förresten ens tillåtet?

Bra fråga, hur som helst kan det ju ibland bli "snabba" situationer där både cyklister och bilar kör rätt snabbt eller att inte sikten är lysande. I vanliga fall avvaktar så klart en bilist omkörning av cyklister (eller cyklist) om/när det är lite tight men det finns förare utan omdöme.

Som tur är så är det väl inte alltför ofta två klungor (med parvis cykling) möter varandra samtidigt som två bilar får möte (utan att någon av bilarna avvaktar), ibland kan det väl dock blir rätt tight även om det enbart är en st bil. Har en hel del att göra med vägbredd också så klart.

En klunga som (i värsta fall) stressar tillbaka från parvis cykling till linje är ju också lite speciellt men man vänjer sig. Jag håller som bäst på att vänja mig mentalt med gruppkörning och det är ju lite "speciellt" men också mycket roligt (fart är ju roligt). ;-) I grupp hjälper det inte så mycket att skylla på någon annan, det gör lika ont om något händer ändå. Alla ska cykla lika snabbt eller långsamt och alla får lika ont om något händer, det är ju rättvist och det är så det funkar. Man får helt försöka hamna i "rätt" grupp från början, har man väl börjat är det gruppen som gäller oavsett annars blir man högst opopulär. Fy f-n att orsaka en gruppkrasch, det kan inte vara kul, man får hoppas att det aldrig händer någonsin.

Kanske något OT, jag lyckades igen.

Senast ändrad:

mankis

Aktiv medlem
Fin morgon, svalt, soligt, inte en bil och medlut, kom ikapp en annan pendlare som märkte hotet och stötte från spets lagom när jag tänkte gå om, får ta revansh på vägen hem.

simson

Aktiv medlem
Skeppsbron full med civilpoliser men i gula västar som som det står polis på(tror att de kollade rödljuslydighet)!? götgatsbacken full med polisvolontärer ännu mer oklart uppdrag på dem , annars mest blåsigt till och från jobbet sned mot åt båda hållen…..
Mange

RN

Aktiv medlem
Morgonen var rätt mysik, varmt sned medvind sen har de stängt av cykelvägen vid årstaberg, omdirigerad som är dåligt skyltat (skräll) får ta en knäpp väg ner till Liljeholmskajen, skrämmer tydligen ihjäl en mamma med barn när jag plingade på dem, hon säger förlåt jättehögt. Måste blivit utskälld av någon arg cyklist.
Spännande människa som vinglar över hela cykelbanan över liljeholmsbron och lagom med kaos i Hornstull.

Vägen hem... mycket folk, ytterligare en stjärna vid liljeholmsbron som ska stå upp och cykla, klarar då inte att cykla rakt så jag kommer inte förbi, människan klarar av att hålla 17km/h NERFÖR bron och jag kan inte komma förbi på ett vettigt sätt.
Jaja, jag fick röra på mig 2*14.5km iaf

simson

Aktiv medlem
Till jobbet , bra.
Hem bra fram tills götgatsbacken , står upp bryter lite och pang ,vänsterfoten trampar luft men jag trillar iallafall inte , pedalen sprack å gled av axeln…
Petade på den å cyklade lugnt hemåt öm i ljumsken eftersom jag pressade pedalen inåt hela vägen , låsmuttern saknades så förmodligen lossnade den först å orsakade sprickan , två års åretrunt pendling , budgetpedal får vara nöjd att den höll så länge😀 .
Mange
97A24744-9E57-45D7-B76B-2A40703C987D.jpeg

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Till jobbet , bra.
Hem bra fram tills götgatsbacken , står upp bryter lite och pang ,vänsterfoten trampar luft men jag trillar iallafall inte , pedalen sprack å gled av axeln…
Petade på den å cyklade lugnt hemåt öm i ljumsken eftersom jag pressade pedalen inåt hela vägen , låsmuttern saknades så förmodligen lossnade den först å orsakade sprickan , två års åretrunt pendling , budgetpedal får vara nöjd att den höll så länge😀 .
MangeVisa bilaga 495965

Härligt, bra med watt när du trampar sönder pedalerna, ett styrketecken. ;-)

Typ som Magnus Bäckstedt som frekvent fick byta hjul för att han var så ruskigt stark.

Ganska kul video här:

sailor

Aktiv medlem
Upplever det som om vissa bilister inte ser cykel som ett fordon och därför prejar ut en fastän man har företräde. Råkar ut för detta nästan dagligen hemma på en 30-väg med mycket parkerade bilar.

staine

Aktiv medlem
Nu smällde en eker på bakhjulet på Cph-pendlaren - igen! Det blev taco direkt. Sicket skit de lurar på en i DK.
Problemet: det sitter en sprillans kassett på. Vill gärna spara den.
Men hur lossar man den? Räcker det med en kedjepiska, och hur gör man? Behövs andra verktyg?
(Hjulet slänger jag och tar med ett finhjul från Sth nästa gång.)

Bonicon

Aktiv medlem
Över 30C idag och på hemvägen var det riktigt svettigt...hade tänkt ta det lugnt men så vid ett rödljus hamnar jag bakom en som är ute på en runda med sin nya gravelbike, en 50-plussare men tydligen fit som tusan...hakar på för att få lite tempo genom Olympiaparken, utan bock och med tunga feta däck klarar jag att hålla farten, efter nån km går jag upp och drar ett tag, sen kommer en backe där han har hade en extra växel medan min maskinist där nere i maskinrummet skriker bloody murder...han fick glida iväg medan jag återgick till normal marschfart. Efter ytterligare ett par rödljus och olika vägval dyker jag på honom igen, och nu mer cross genom Nymphenburg med grusvägar där han inte kunde skaka av mig...hmm, livar ju upp pendlarsträckan lite grann, andra veckan nu med pendling varje dag, har blivit ett par längre omvägar också för att få lite omväxling.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer